Preview Sony Ruby (VPL-VW100) -Cine4Home

Started by Starred, November 3, 2005, 12:47:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Bij single chips ben ik toch weer bang voor fatique en onrust.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Starred

Quote from: J.A.F._Doorhof on November 16, 2005, 09:47:43
Bij single chips ben ik toch weer bang voor fatique en onrust.

Precies, dat is dan weer het probleem wat ik ook verwacht. Vooralsnog LIJKT de Ruby de ideale projector. Maar uiteraard even de vergelijking met de nieuwe DLP chips afwachten...

J.A.F._Doorhof

Het enige waar ik dus ook bang voor ben is het clippen van wit maar dat zullen we dus binnenkort zien, ik gok op het iets verlagen van het contrast waardoor je mischien minder CR krijgt maar hopenlijk wel een oplossing voor het wit probleem.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

garmtz

Ik vind de rust en stabiliteit in het beeld van LCOS wel erg mooi moet ik zeggen. Het is iets dat onbewust doorwerkt. Kan ook zijn dat ik nog niet genoeg 3-chip DLP's heb gezien.... :)  3-chip DLP wordt wat mij betreft pas interessant bij 1080p panelen. 1-chip DLP 1080p vind ik echt zonde om in te investeren.

jaco

Ik heb op AVs al gelezen dat we Sony dankbaar moeten zijn voor de Ruby:
Wellicht is het niet DE projector voor iedereen maar wel is de prijs van 20.000 + in 1 keer op 10.000 komen te liggen voor 1920x1080 3 chip projectoren.

LCD zal de lat wellicht straks nog wat lager gaan leggen (Alhoewel de 1e 3 chip LCD 1920x1080 die ik gezien heb ook voor ~20.000 op BT4 stond)

Ik geloof nooit dat TI zijn 3 Chip 1080 projector anders in de buurt van de 10.000 had gelegd. Zeker als je kijkt dat de 3 chip 720 projectoren ook allemaal boven de 20.000 zaten, en pas op het laagste moment iets zijn gezakt in prijs.

Als geld geen probleem is moet je wellicht maar wachten op een 3 Chip DLP. Wellicht hebben die modellen wel iets meer lichtopbrengst, en er zullen ook types komen met een berg licht waarschijnlijk zoals de bestaande 2000+ Lumen modellen 3 chip 720
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Robbo

Het is wel een flinke hype aan het worden die Ruby.

En een hype maskeert al snel de minpunten van een product.   Natuurlijk wil ik niet ontkennen dat de Ruby geen leuke projector is, maar je moet niet vergeten dat de 2K techniek nog maar in kinderschoenen staat. 

Dit zal zeker duidelijk worden wanneer de 3-chip 2K-DLPs op de markt komen.   Want om maar een voorbeeld te noemen: de warmte vanaf de SIM2 C3X was misschien niet veel minder dan uit de Ruby, maar dat ding spuugt wel 2000 lumen ....
 


jaco

Quote from: Robbo on November 16, 2005, 10:39:31
Dit zal zeker duidelijk worden wanneer de 3-chip 2K-DLPs op de markt komen.   Want om maar een voorbeeld te noemen: de warmte vanaf de SIM2 C3X was misschien niet veel minder dan uit de Ruby, maar dat ding spuugt wel 2000 lumen ....
Tja, erg zinvol op een 2 meter breed beeldscherm.  Dan heb je een  8) nodig.
Wel handig voor de wannabee's die een huis hebben wat zo ingericht is dat er geen controle over de lichthoeveelheid in de kamer is, en de basiskleur van de kamer licht is.  Dan zorgt 2000 Lumen er voor dat je toch nog wat ziet. Maar ja moet je die mensen serieus nemen  ???

Nu is 250 Lumen met een nieuwe lamp ook niet erg veel meer, maar ja als CRT kijker ben ik op zich die licht hoeveelheden wel gewend.

Jaco

9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Robbo

Jaco,  het gaat niet zozeer om het absoluut aantal lumen.  Maar om de relatie tussen het aantal lumen en de warmteontwikkeling  ;)

RuudG

Quote from: jaco on November 15, 2005, 22:20:43
Die 3 chip Sim kwam ook best wel warme lucht uit moet ik zeggen. Nu had die met 2000 Lumen ook wel veel meer lichtopbrengst natuurlijk.
De Sim consumeert 340W en de Ruby 610W. Met een rendement van nagenoeg nul, kun je dus stellen dat de Ruby twee keer zoveel warmte produceert als de Sim.

Overigens kreeg ik hoofdpijn tijdens de demo van de Sim. Of dat kwam door de projector zelf of door de drukte en warmte weet ik niet. Wel dat ik bij de andere projectoren geen hoofdpijn had en bij een hernieuwd bezoek aan de Sim demo een paar uur later weer hoofdpijn kreeg. Toeval?

FrankL

Hoe je het ook went of keert, de Ruby is een klein kacheltje in je kamer. Dat betekent voor mijn kamer in ieder geval een probleempje erbij. Ik moet dan een manier zien te vinden om te koelen zonder extra herrie in de kamer.
De hoeveelheid licht kan ik mee leven.
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

Rob_Dingen

Hoi Jaco

Hier ga je flink de mist in.
Je haalt met jou crt over de 200 lumen full white en met 10% white zit je al over de 1000 lumen.
Een gemiddelde film output zit rond de 30% en ik schat dat op ongeveer 400/500 lumen met als grote voordeel pieken die tot wel 1500 lumen op kunnen lopen.
Ik zie dat duidelijk in mijn theater er zijn bijna geen digitale projectors die helen wat mijn CRT heeft qua punch in het beeld.
Dus een CRT lijkt meer op een 1000 lumen digitale projector met film als een 200 lumen apparaat.

Frank als je het contrast verlaagt heb je niets meer aan de dynamische iris en kun je hem net zo goed uitzetten.

Rob

J.A.F._Doorhof

Wat ik begrepen heb uit de review in de WSR was dat met het contrast 2 tot 3 tikjes lager het clippen al behoorlijk terug aan het lopen was.
Natuurlijk haal je dan minder lightoutput maar je iris blijft gewoon werken.
Ik zal het goed gaan testen en wel een review posten.
Op dit moment is het denk ik ondanks het clippen in het wit voor het geld de meest aantrekkelijke projector.
Ook al zou het met de iris dicht in de buurt van de Qualia komen zou ik al helemaal tevreden zijn voor een digitale unit :D.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

FrankL

Waarom wordt er toch steeds gezegd dat de Ruby clipt in het wit? Dat is niet zo!
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

J.A.F._Doorhof

Lees de review even in de WSR.
Daar word duidelijk gesproken over het clippen van wit bij de auto iris.
Daar word echter ook aangegeven dat als de contrast setting word aangepast dat dit probleem word opgelost.

Ik wil dat echter eerst zelf zien of dit echt zo is, dus alle uitspraken over het nut of geen nut van een iris lijken me uitgesloten, er zijn weinig mensen die een Ruby al ECHT aan de tand hebben kunnen voeren en als ik opmerking over clippend wit lees denk ik dat dit wel op te lossen is.
Het feit dat je dan niets zou hebben aan de iris kan ook naar het rijk der fabelen, de winst van de iris wordt niet bepaald door het maximale contrast van een projector, dus als je met clippend wit bv 7000:1 zou halen en met de iris of 3000:1 dan zou je met het contrast een paar punten dicht nog steeds 6000:1-5000:1 halen beduidend meer dan 3000:1.

Maar goed eerst zien en dan een conclusie trekken.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Audiofiel

Quote from: J.A.F._Doorhof on November 18, 2005, 17:08:23
Maar goed eerst zien en dan een conclusie trekken.

Dat is een hele belangrijke conclusie. Want tot nu toe zijn er maar een paar mensen geweest die een projector hebben gezien. Hoe meer gebruikerservaringen, hoe beter. Ik zie dus uit naar de demo.

Gaat die definitief door, Frank?
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

RuudG

#66
Quote from: J.A.F._Doorhof on November 18, 2005, 17:08:23
Lees de review even in de WSR.
Daar word duidelijk gesproken over het clippen van wit bij de auto iris.
Nee hoor, daar wordt gesproken over brightness compressie.

Citaat uit WSR:
QuoteSo, to maintain the original brightness levels in the darker areas, the brightest levels must be compressed to avoid clipping as the aperture size is reduced.

Starred

Quote from: RuudG on November 18, 2005, 18:12:48
Nee hoor, daar wordt gesproken over brightness compressie.

Hoe is brightness compressie gedefinieerd en wat is het verschil met clipping?

J.A.F._Doorhof

Clipping is aan de bovenkant van de grayscale en brightness compressie is compressie tussen de 20-30 IRE
Ik begreep hieruit toch echt dat het wit geclipped werd helemaal omdat ze als voorbeeld geven de witte gedeeltes van ik dacht 2001.

Maar goed nog een kleine 2 weekjes :D.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Starred


FrankL

Quote from: J.A.F._Doorhof on November 18, 2005, 20:35:13
Clipping is aan de bovenkant van de grayscale en brightness compressie is compressie tussen de 20-30 IRE


Sorry, maar dat laatste klopt niet in deze context.

Starred:
De dynamische iris werkt zo dat bij minder heldere scenes de iris dicht gaat, en dit wordt gecombineerd met een aanpassing naar boven van de helderheid. Met als gevolg dat je zoveel mogelijk in het beeld toch het juiste witnivo overhoudt, terwijl aan de onderkant het zwartnivo verbetert (door de iris). Aangezien dat aanpassen aan de bovenkant van de 'witrange' niet volledig kan, gezien de beperkingen van de projector in helderheid, wordt dit gebied 'ingedrukt'. Dus niet afgekapt (clipping), maar gecomprimeerd. Gevolg is dat je verschillen in witnivo in de bovenste range niet zo goed meer ziet.

Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

J.A.F._Doorhof

Ik denk dat dat de correcte uitleg is inderdaad.

Wat ik bedoelde met mijn uitleg was de algemen uitleg van brightness compressie, ik weet dat het hier gaat om het bovengedeelte :D.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Starred

Quote from: FrankL on November 18, 2005, 21:04:06
Gevolg is dat je verschillen in witnivo in de bovenste range niet zo goed meer ziet.

Dit komt dan omdat de verschillen in wit sneller dan normaal in elkaar overlopen dan normaal?

jaco

Maar is dit effect niet te verkiezen boven een te dim licht gedeelte.
Ik heb een voorbeeld van een planeet gezien waarvan uitgezoomd werd. Dat was wel een treffend voorbeeld van het voordeel van een iris en het lichte gedeelte verder 'opvoeren'

9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

FrankL

#74
Quote from: Starred on November 18, 2005, 21:33:21
Dit komt dan omdat de verschillen in wit sneller dan normaal in elkaar overlopen dan normaal?
Klopt. De iris is dichtgeknepen, dus je kunt het niet zo helder krijgen als met open iris. Dus je moet het zeg maar wat indikken.

Quote from: jaco on November 18, 2005, 22:31:18
Maar is dit effect niet te verkiezen boven een te dim licht gedeelte.

Ik denk het ook.
En voor films waar dat niet zo is kun je altijd de auto iris uitzetten.
Voor films en tv-series die grotendeels donker zijn lijkt het me een uitkomst.
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95