Preview Sony Ruby (VPL-VW100) -Cine4Home

Started by Starred, November 3, 2005, 12:47:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

garmtz

Quote from: Rob_Dingen on November 14, 2005, 14:34:00
Lees eens goed het review van Greg Rogers daar zijn nog een paar zaken een probleem wat ook Cine4home schrijft over clipping met gebruik van dynamic iris.

Gewoon niet gebruiken dus... :)

QuoteEen punt wat ik uit het review haal is na juiste afstelling dat de lichtopbrengst nog maar zo'n 200 lumen bedraagt wat weer erg weinig is.

Inderdaad wel ERG weinig...

Starred

Alles is relatief, maar volgens mij valt dat 'heel weinig' licht wel mee.

Gemeten door WSR:
Iris Off: 539 lumens (=24,6fL op het gehanteerde scherm), CR 3010:1, Blacklevel 0,0082fL
Iris On: 224 lumens (=11,2fL op het gehanteerde scherm), CR 5290:1, Blacklevel 0,0021fL
Iris Auto: 538 lumens (=24,6fL op het gehanteerde scherm), CR 16700:1, Blacklevel 0,0015fL

Bij Iris On zou je dus een scherm met een gain van 2.0 kunnen overwegen om voldoende licht te hebben. Daarnaast moest volgens WSR de autoiris in het geteste pre-production model nog op een paar punten (iets minder agressief) worden verbeterd en Sony zou hier naar verwachting aan gaan werken. Indien men de laatste zwakke puntjes eruit haalt, dan lekker Iris op Auto en je hebt plenty licht  :D

kermit

#27
Quote from: Rob_Dingen on November 14, 2005, 14:34:00
Hoi

Niet te snel enthousiast worden jongens.
Lees eens goed het review van Greg Rogers daar zijn nog een paar zaken een probleem wat ook Cine4home schrijft over clipping met gebruik van dynamic iris.
Een punt wat ik uit het review haal is na juiste afstelling dat de lichtopbrengst nog maar zo'n 200 lumen bedraagt wat weer erg weinig is.
Dus zeker voor DLP liefhebbers die in de regel meer licht gewenst zijn moeten eerst goed gaan kijken hetzelfde geld ook voor CRT bezitters.

Rob


Ik heb het zien spelen en moet zeggen dat de projector meer dan genoeg lichtopbrengst heeft. In ieder geval meer als de H79. 8) . En de H79 heeft zat lichtopbrengst

Rob_Dingen

Hoi Starre

Het punt is niet de iris zelf maar de VW100 verhoogt het contrast als de Iris sluit waardoor de licht intensiteit gelijk blijft anders zou namelijk heel het beeld donkerder worden.
Het probleem daarvan is dat hij in het wit vastloopt dus detail gaat missen.
Cine4home zij dat er iets aan te doen was dmv de Gamma curve te veranderen maar dan klopt hij niet meer en zal er uit gaan zien als een s vorm.
Contrast verlagen helpt ook niet want dan ben je het voordeel weer kwijt.

Kermit
Dat geloof ik meteen omdat ze met dynamic Iris draaien.
Ik denk voor de CRT liefhebbers alleen de Iris on funktie voorkeur heeft en dan zit je dus met 240 lummen opgescheept bij een nieuwe lamp.

Rob

Starred

Quote from: Rob_Dingen on November 15, 2005, 09:35:35
Hoi Starre

Het punt is niet de iris zelf maar de VW100 verhoogt het contrast als de Iris sluit waardoor de licht intensiteit gelijk blijft anders zou namelijk heel het beeld donkerder worden.
Het probleem daarvan is dat hij in het wit vastloopt dus detail gaat missen.


Dat klopt, maar Rogers zei ook dat dit in real life niet zoveel voorkomt en voor 9 van de 10 mensen bij lange na niet zal opwegen tegen de voordelen die de automatische iris biedt

Rob_Dingen

Hoi

Ik denk persoonlijk toch dat dat zaken zijn waar je je wel aan gaat ergeren naarmate je de projector langer bezit.

Rob

Durk

Quote from: Rob_Dingen on November 15, 2005, 13:14:28
Hoi

Ik denk persoonlijk toch dat dat zaken zijn waar je je wel aan gaat ergeren naarmate je de projector langer bezit.

Rob

dat geldt imo ook voor crt projectoren. Die ideale projector bestaat gewoon niet.
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

garmtz

Ik ben erg gevoelig voor clippend wit. Vrij vreselijk...

Starred

Quote from: garmtz on November 15, 2005, 13:37:57
Ik ben erg gevoelig voor clippend wit. Vrij vreselijk...

Dan zet je de iris toch op off? Zwartlevel is dan nog een stuk beter dan de overige Dila's en CR ook  :P

garmtz

Quote from: Starred on November 15, 2005, 13:52:05
Dan zet je de iris toch op off? Zwartlevel is dan nog een stuk beter dan de overige Dila's en CR ook  :P

Dat zou ik ook inderdaad doen ja. :)

Rob_Dingen

Hoi
Quote from: Starred on November 15, 2005, 13:52:05
Dan zet je de iris toch op off? Zwartlevel is dan nog een stuk beter dan de overige Dila's en CR ook  :P
Dan zijn we weer aan het begin van mijn verhaal weinig lumen.
Quote from: Durk! on November 15, 2005, 13:16:58
dat geldt imo ook voor crt projectoren. Die ideale projector bestaat gewoon niet.
Wat bedoel je daar mee ik kan weinig vinden in het beeld wat niet goed is.
En natuurlijk bestaat de ideale projector niet.

Rob

Starred

Quote from: Rob_Dingen on November 15, 2005, 15:49:12
Hoi Dan zijn we weer aan het begin van mijn verhaal weinig lumen.
Rob

Waarom? Deze specs zijn toch prima voor Iris off?
QuoteIris Off: 539 lumens (=24,6fL op het gehanteerde scherm), CR 3010:1, Blacklevel 0,0082fL

riwi

Ik denk dat de aspirant ex-crt'er het maximale kwa blacklevel eruit wil halen en dus voor iris-on wil kiezen. Dan zou je met 224 lumen wat laag zitten kwa lichtopbrengst.

Ik vond het blacklevel van de VW100 helemaal niet verkeerd, maar begreep van rbauer dat hij dat nog wel een punt van kritiek vind (tijdens het beamertreffen). Als je in een donkere scene je hand voor het doek houd zie je nog steeds een schaduw namelijk.

RuudG

Het behaalde blacklevel en contrast tijdens de Beamertreffen is niet maatgevend. Daarvoor waren de omstandigheden, bv. invallend licht door de gordijnen, te slecht. Dus de projector zal onder beter gecontroleerde omstandigheden beter presteren. Desalnietemin vond ik het nu al een veelbelovende projector.

Persoonlijk maak ik me meer zorgen over de warmteopbrengst van de Ruby dan over het clippende wit :)

FrankL

Quote from: garmtz on November 15, 2005, 13:37:57
Ik ben erg gevoelig voor clippend wit. Vrij vreselijk...
Even voor de duidelijkheid: de auto-iris zorgt niet voor clippend wit. Het wit wordt gecomprimeerd. Dat is wat anders, en het is geen 'probleem', het is een logisch gevolg van de nette implementatie van de automatische iris.
Als je wilt kun je dit vermijden, maar dat heeft weer andere nadelen (zoals verminderde lichtopbrengst bij het verlagen van je contrastinstelling).
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

FrankL

#40
Quote from: RuudG on November 15, 2005, 17:52:32

Persoonlijk maak ik me meer zorgen over de warmteopbrengst van de Ruby dan over het clippende wit :)

Yep, wat hij zegt  :)
De warmteopbrengst vind ik het grootste zwakke punt van de Ruby. Ik weet nog niet goed wat ik daar mee aan moet.
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

FrankL

Quote from: Rob_Dingen on November 14, 2005, 14:34:00

Een punt wat ik uit het review haal is na juiste afstelling dat de lichtopbrengst nog maar zo'n 200 lumen bedraagt wat weer erg weinig is.
Dus zeker voor DLP liefhebbers die in de regel meer licht gewenst zijn moeten eerst goed gaan kijken hetzelfde geld ook voor CRT bezitters.

Rob

Dat is dus (de Ruby met continu dichte iris) vergelijkbaar met de Marantz 12S3 met een nieuwe lamp. Zie hier.
Inderdaad niet zoveel licht. Dit is dus een stand voor kleine schermen. Voor een middelgroot scherm is dus de auto-iris een betere stand voor de gemiddelde film. En dan bij vnl. zeer helder bronmateriaal de iris uit.
Even afwachten hoe de wit-compressie in de praktijk opvalt.

Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

riwi

Wat is dan het probleem van de warmte opbrengst?
Ik zat er vlak achter en voelde inderdaad de hete adem van de Ruby in m'n gezicht  :) Maar ik zie dat niet als een probleem. De gebruikte lamp in de Ruby wordt erg heet. Dat is niet een indicatie dat ie ook snel stuk gaat of zien jullie dat anders?

FrankL

De Ruby produceert 2x zoveel warmte als mijn S3. Nu wordt het 's zomers al onaangenaam heet in mijn kamer als mijn projector een tijdje aan staat, zeker als er ook nog een paar mensen meekijken. Dus ik vrees het ergste bij de Ruby zonder maatregelen.
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

jaco

Als je deze te warm vindt en dan ook nog klaagt over te weinig licht. Zou een aandere digitale projector met meer licht opbrengst minder warmte produceren ?
Die 3 chip Sim kwam ook best wel warme lucht uit moet ik zeggen. Nu had die met 2000 Lumen ook wel veel meer lichtopbrengst natuurlijk.

Groot pluspunt aan de Ruby: Erg stil
Dat is voor mij een van de grote ergenissen aan de CRT, die maakt toch wel lawaai.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

garmtz

Ik vond de S3 destijds met gesloten IRIS echt te weinig punch hebben. Met IRIS open vond ik het beter.

jaco

Quote from: garmtz on November 15, 2005, 23:33:13
Ik vond de S3 destijds met gesloten IRIS echt te weinig punch hebben. Met IRIS open vond ik het beter.
Een HD2K heeft ook maar 600 Lumen en een contrast van 1:2200 Dat is dan zonder iris, want die heeft hij volgens mij niet.

Vindt je die wel genoeg zwart waarde en punch hebben ?
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

garmtz

Quote from: jaco on November 16, 2005, 06:06:58
Een HD2K heeft ook maar 600 Lumen en een contrast van 1:2200 Dat is dan zonder iris, want die heeft hij volgens mij niet.

Vindt je die wel genoeg zwart waarde en punch hebben ?

Punch zeker, zwart is 'ok'.

Rob_Dingen

Hoi

Quote from: jaco on November 15, 2005, 22:20:43
Als je deze te warm vindt en dan ook nog klaagt over te weinig licht. Zou een aandere digitale projector met meer licht opbrengst minder warmte produceren ?
Die 3 chip Sim kwam ook best wel warme lucht uit moet ik zeggen. Nu had die met 2000 Lumen ook wel veel meer lichtopbrengst natuurlijk.
De extra warmte en weinig licht is typerend voor andere technieken als DLP het verlies van licht is namelijk veel hoger daarom heeft DLP van zichzelf een hogere contrast ratio en meer lichtopbrengst met een paar uitzonderingen daargelaten.
Wat ik nog gelezen heb waren de 3 chip 1080p DLP projectors superieur aan de VW100 zeker qua ansi contrast.
Ben gewoon niet te snel met aanschaf en wacht even op de 1080p single en eventueel 3 chip DLP projectors.
Ik heb tydens een hype de Sony VW10 gekocht en later ook nog de JVC Dila G15 wat het helemaal moest zijn dat was pas zwaar verlies.

Rob

Starred

Quote from: Rob_Dingen on November 16, 2005, 09:24:04
Wat ik nog gelezen heb waren de 3 chip 1080p DLP projectors superieur aan de VW100 zeker qua ansi contrast.
Ben gewoon niet te snel met aanschaf en wacht even op de 1080p single en eventueel 3 chip DLP projectors.
Rob

3chip zal waarschijnlijk ook het 3-voudige gaan kosten van wat de Sony kost. Naar de prijs en uiteraard de prestatie van de single chipper 1080DLP ben ik erg benieuwd