Mundorf of IT Audyn Caps?

Started by TubeKees, October 31, 2005, 10:59:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mluyben

Het merk weerstand lijkt me niet echt uitmaken, ik heb ergens gelezen dat Tony zei dat een koolstof weerstand net iets vriendelijker klinkt.
Ik heb zelf gewoon MOX 10W weerstanden erin zitten.
Ik heb het verschil nooit gehoord, ook niet uitgeprobeerd dus helaas verder geen tips...

mluyben

Ik heb gisteren avond toch in 1 van de luidsprekers de MKP's over de AudynCap Plussen gezet van het hoog, ik moest nog de draad naar de aansluit terminals vervangen voor een zilverdraad met teflon. Ik had net te weinig gekocht ::)
Nu weet ik niet of het komt door dat kleine stukkie draad [0.5m] of door de MKP maar het hoog is zeker verbeterd, minder dominant aanwezig en net even wat 'zachter'.
Ik laat ze er dus zeker inzitten. Toch blijft het voor mij vreemd dat zo'n kleine condensator ook maar iets kan doen.
Nu de andere luidspreker nog, als hier dezelfde verbetering in komt ben ik weer iets meer tevreden.. ;D

Bart_M

#27
Quote from: Draakje on November  4, 2005, 20:34:22
Na alle verhalen te hebben gelezen denk ik het volgende te gaan doen:

1: - een wat zwaardere weerstand voor de tweeter te plaatsen
2: - de kleine MKP er bij te zetten.

Maakt het nog uit wat voor merk weerstand ik ga gebruiken? Er zit nu een MOX 10 watt 2,2 Ohm in het filter.
Ik denk deze te gaan vervangen voor een 3,3 Ohm ( -1 dB) of een 3,9 Ohm ( - 1,5dB)

Tips of suggesties zijn welkom!

Zit er een serie weerstand voor de tweeter?

TubeKees

Nee dat niet. Hier is het schema:

fgroen

R2 lijkt me een typisch geval van een serieweerstand voor de tweeter.  :-X
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Leeuwarden

Quote from: mluyben on November  9, 2005, 09:40:01
Ik heb gisteren avond toch in 1 van de luidsprekers de MKP's over de AudynCap Plussen gezet van het hoog, ik moest nog de draad naar de aansluit terminals vervangen voor een zilverdraad met teflon. Ik had net te weinig gekocht ::)
Nu weet ik niet of het komt door dat kleine stukkie draad [0.5m] of door de MKP maar het hoog is zeker verbeterd, minder dominant aanwezig en net even wat 'zachter'.
Ik laat ze er dus zeker inzitten. Toch blijft het voor mij vreemd dat zo'n kleine condensator ook maar iets kan doen.
Nu de andere luidspreker nog, als hier dezelfde verbetering in komt ben ik weer iets meer tevreden.. ;D

Leuk he!

Jan

mluyben

De andere is ondertussen ook gedaan en inderdaad hetzelfde effect.
Toch vervelend dat luidsprekers en vooral filters geen exacte wetenschap is.
Is toch wel lastig om veel dingen uit te moeten proberen ipv berekenen.
En wat is het beste als er niet echt een theorie achter zit..

Ach aan de andere kant is dat ook meteen de charme en het biedt mogelijkheden om te tweaken.. ;D

Ze blijven in ieder geval.

TubeKees

uiteindelijk heb ik afgelopen week de weerstand van de tweeter iets verlaagd, (van 3,9 Ohm naar 3,3 Ohm) en dat is nu precies goed! De eerdere verhoging van 2,2 naar 3,9 was net te veel van het goede.

Al met al staat nu de tweeter 1 dB zachter. Nu is het resultaat zoals ik zou willen. Iets zijdeachtiger mag nog en dat ga ik proberen te behalen de de Vishay caps.

Nu nog even afwachten wanneer ik de deze van "de Fabriek" krijg toegestuurd.


PaulSQ

Ik kan de "kleine MKP's " niet vinden op beide genoemde sites?

Kijk ik niet goed (gewoon bij condensatoren) of zijn ze uit het assortiment verdwenen? Dat zou jammer zijn want ik wil ze graag uitproberen!

Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

geenius

Ze staan niet op hun site maar ze verkopen ze wel, stuur ze een mailtje. ;)

mluyben

#35
Volgens mij moet je gewoon mailen of bellen, ze staan inderdaad niet op de site.
Ik heb ze bij RS-Components besteld, ik moest er toch meer vandaan hebben. Kosten daar +/- 0,65 euro.

Ok dat was tegelijk.. :)

PaulSQ

Beiden bedankt, ik ga even mailen!
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS