Tag McLaren & HDCD probleem

Started by oud_account_1, October 30, 2005, 20:54:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

oud_account_1

Sinds kort gebruik ik een networkplayer om WAV files af te spelen.
Dat klinkt beter dan de cd zelf, behalve bij de rips van mijn HDCD cd's.
Dan blijkt de TAG McLaren AVR32 192 bijzonder wispelturig en schakelt continue HDCD aan en uit.
Om uit te sluiten dat het in mijn rip zit heb ik bij allofmp3.com een wav file gekocht, met helaas hetzelfde resultaat; ook continue aan-/uitschakelen van HDCD decoding.
Daarna heb ik het met mijn oude PS Audio Ultralink-II dac getest; deze speelt ze wel goed af, dus volgens mij zijn de WAV files zelf OK.
Ik denk daarom dat er een fout in de software v/d tag zit. :'(
Weet iemand of de hdcd decoding uit te zetten is in de tag, of hoe dit anders op te lossen is?
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

Johnny_Bravo

#1
In het menu, kun je gewoon per signaal (44 / 96 / 192 Khz) het type weergave kiezen.
Kies dan niet voor direct, maar voor bijv. Dolby prologic II.

HDCD gaat bij mij wel goed, maar dat is een Dual processor....andere software

Martin_M

Ik heb hier nooit problemen gehad met HDCD's. Niet met m'n SP en ook niet met m'n DP.
Het is wel zo dat op één CD HDCD-nummers en niet-HDCD-nummers kunnen staan. Zelfs halverwege een nummer heb ik eens gezien dat HDCD codering uit ging. Maar in een andere set gebeurde dit ook.

Zou het niet kunnen zijn dat de  networkplayer de gegevens niet goed naar de TAG stuurt??

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

oud_account_1

Quote from: Johnny_Bravo on October 30, 2005, 21:15:04
In het menu, kun je gewoon per signaal (44 / 96 / 192 Khz) het type weergave kiezen.
Kies dan niet voor direct, maar voor bijv. Dolby prologic II.
Dat is volgens mij alleen een default, na dat ingesteld te hebben veranderde er niets.
Ik heb firmware versie 3.75, misschien is jouw versie nieuwer?
Quote from: Martin_M on October 30, 2005, 21:42:58
Ik heb hier nooit problemen gehad met HDCD's. Niet met m'n SP en ook niet met m'n DP.
Het is wel zo dat op één CD HDCD-nummers en niet-HDCD-nummers kunnen staan. Zelfs halverwege een nummer heb ik eens gezien dat HDCD codering uit ging. Maar in een andere set gebeurde dit ook.
Als ik mijn tascam cd speler als bron gebruik, dan gaat het wel goed.
Ik test nu met Tool / Lateralus, die is compleet hdcd.
Quote
Zou het niet kunnen zijn dat de  networkplayer de gegevens niet goed naar de TAG stuurt??

Martin
Dat zou kunnen, maar dan zou de PS Audio het denk ik ook niet goed moeten doen.
Die heb ik van zolder gehaald om dat uit te sluiten :)

De roku verandert niets aan de data (zolang het volume op 100% staat).
Op het forum v/d networkplayer is nu een 'leuke' discussie bezig, het blijkt dat men in een volgende hardwarerelease 44.1 -> 48 kHz upsampling gaat doen.
Die samplerate-conversie zorgt ervoor dat HDCD, AC3 en DTS pass through niet meer werken in die versie.
Gelukkig heb ik nog een oude versie, nu het alleen nog goed werkend krijgen met de tag  :-\
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

Martin_M

#4
Dus met de PS audio gaat het wel goed? Mmm, vervelend probleem dan.

Ik wist dat bij de introductie van de HDCD codering dit eenmalig geactiveerd werd in de software. Het verhaal was toendertijd dat i.v.m. rechten enzo de detectie niet aan- en uitgezet mocht worden. Dat was wel handig geweest om te A-B'en.

Ik kon me herinneren dat dit een keer veranderd was. Ik heb even in m'n stapel papieren gezocht en het blijkt idd dat in versie 4.31 (van de DP) rc-5 codes zijn toegevoegd om de HDCD detectie aan- en uit te zetten.
Maar hier heb jij nu niets aan natuurlijk :-\
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Audiofiel

Quote from: squadra on October 30, 2005, 20:54:19
Sinds kort gebruik ik een networkplayer om WAV files af te spelen.
Dat klinkt beter dan de cd zelf.

Oh ??? Bij mij is de CD-speler (loopwerk) nog steeds beter dan naar de DAC-gevoerde AIFF of Apple Losless bestanden. Wat voor CD-speler gebruik je ter vergelijk?
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Martin_M

Quote from: Audiofiel on October 31, 2005, 10:28:55
Oh ??? Bij mij is de CD-speler (loopwerk) nog steeds beter dan naar de DAC-gevoerde AIFF of Apple Losless bestanden. Wat voor CD-speler gebruik je ter vergelijk?

Quote from: squadraAls ik mijn tascam cd speler als bron gebruik, dan gaat het wel goed.
;)
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

oud_account_1

Quote from: Audiofiel on October 31, 2005, 10:28:55
Oh ??? Bij mij is de CD-speler (loopwerk) nog steeds beter dan naar de DAC-gevoerde AIFF of Apple Losless bestanden. Wat voor CD-speler gebruik je ter vergelijk?
Ik heb een Tascam cd speler die ik daarvoor als loopwerk gebruik.
De roku is optisch met de tag mclaren verbonden.
cd's rip ik met Exact Audio Copy, met een Plextor SCSI cd speler (en een LITE-ON LTR-12101B voor die enkele copieer beveiligde cd die de Plextor niet leest.)
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

Audiofiel

Het is goed dat je meedenkt, Martin, maar je mist het punt van de topicstarter waar ik op reageerde:
Quote from: squadra on October 30, 2005, 20:54:19
Sinds kort gebruik ik een networkplayer om WAV files af te spelen.
Dat klinkt beter dan de cd zelf, behalve bij de rips van mijn HDCD cd's.

Ik ben benieuwd in hoeverre de WAV-files beter kunnen klinken dan de originele CD's. Want volgens mij zegt dat meer over de gebruikte CD-speler dan over de gekopieerde files op de computer. ;)

Dat de Tascam geen problemen geeft, zegt niets over de geluidskwaliteit, alleen wat over het probleem met HDCD.

Apart trouwens dat de HDCD 'vlag nog steeds werkt' terwijl je niet een originele AIFF (44.1 KHz als op de CD) naar de DAC stuurt.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

FrankB

Tascam is toch een merk dat cd-spelers voor de professionele, lees dj, markt maakt? Ik kan me zo voorstellen dat die wat minder letten op zaken die bij ons tellen. Pitch control en dat soort zaken zijn volgens mij wel vrij onwenselijk op een cd-speler. Overigens heb ik Tascam nooit gehoord dus dit is puur gissen.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Martin_M

#10
Quote from: Audiofiel on October 31, 2005, 12:08:40
Het is goed dat je meedenkt, Martin, maar je mist het punt van de topicstarter waar ik op reageerde:
Ik ben benieuwd in hoeverre de WAV-files beter kunnen klinken dan de originele CD's. Want volgens mij zegt dat meer over de gebruikte CD-speler dan over de gekopieerde files op de computer. ;)

Dat begreep ik wel. De topicstarter had alleen al eerder vermeld wat voor speler hij gebruikte. That's all ;D

@squadra:
Heb je in de plaats van je optische kabel een (goede) coaxkabel geprobeerd. Mijn ervaring is dat de TAG het verschil tussen verschillende digitale kabels goed kan laten horen. Misschien heb je net een beetje een mismatch met je huidige kabel.

Met  Exact Audio Copy schijn je idd wel goede resultaten te kunnen behalen. Zeker als de originele CD al wat 'foutjes' bevat.
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

oud_account_1

Quote from: Audiofiel on October 31, 2005, 12:08:40
Het is goed dat je meedenkt, Martin, maar je mist het punt van de topicstarter waar ik op reageerde:
Ik ben benieuwd in hoeverre de WAV-files beter kunnen klinken dan de originele CD's. Want volgens mij zegt dat meer over de gebruikte CD-speler dan over de gekopieerde files op de computer. ;)
Of over hoe weinig jitter de Roku genereerd.  8)
Quote
Dat de Tascam geen problemen geeft, zegt niets over de geluidskwaliteit, alleen wat over het probleem met HDCD.
Dat de PS Audio geen problemen heeft met HDCD van de networkstream is denk ik belangrijker.
Bij alle cd spelers die ik heb werkt de HDCD stream zowel op de PS Audio als de Tag perfect, het gaat alleen bij de network stream mis met de Tag en niet bij de PS Audio.
Quote
Apart trouwens dat de HDCD 'vlag nog steeds werkt' terwijl je niet een originele AIFF (44.1 KHz als op de CD) naar de DAC stuurt.
WAV files bevatten de exacte audio-bitstream van de CD zonder compressie, met een klein beetje packet-meuk er omheen.
Bij HDCD claimen ze 20 bits nauwkeurigheid, maar daarvoor gebruiken ze (een soort) compressie en offeren ze de msb's op van de normale 16 bits wordsize.

Quote from: Martin_M on October 31, 2005, 12:32:31
Heb je in de plaats van je optische kabel een (goede) coaxkabel geprobeerd. Mijn ervaring is dat de TAG het verschil tussen verschillende digitale kabels goed kan laten horen. Misschien heb je net een beetje een mismatch met je huidige kabel.
Ja, dat heb ik ook geprobeerd, en dat helpt helaas ook niet.
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

Martin_M

Tja, vroegûh had je voor zulke problemen het TAG forum. Werkte altijd perfect.

Je zou de helpdesk van IAG nog eens kunnen proberen.
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

oud_account_1

Quote from: FrenkB on October 31, 2005, 12:10:12
Tascam is toch een merk dat cd-spelers voor de professionele, lees dj, markt maakt? Ik kan me zo voorstellen dat die wat minder letten op zaken die bij ons tellen. Pitch control en dat soort zaken zijn volgens mij wel vrij onwenselijk op een cd-speler. Overigens heb ik Tascam nooit gehoord dus dit is puur gissen.
Tascam is de professionele tak van Teac.
Mijn tascam cd speler is een 19" rack-uitvoering, zonder pitchcontrol en andere onhebbelijkheden :)
Ik heb 'm eens open gemaakt en het is gewoon een teac intern.
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

oud_account_1

Quote from: Martin_M on October 31, 2005, 12:44:20
Tja, vroegûh had je voor zulke problemen het TAG forum. Werkte altijd perfect.

Je zou de helpdesk van IAG nog eens kunnen proberen.
Helaas had ik vroeger geen Tag :)
Tag forum ??? bedoel je deze?

Weer bedankt.
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

oud_account_1

Quote from: Jack van Dijk on October 31, 2005, 20:15:09
Nee, Martin bedoelt het oude Tag forum op de tagmclaren site. Maar hier zou je het ook eens kunnen vragen. Ik kan ook zo niet direct meer vinden welke updates in welke firmware zaten, maar voor de AV32R is er nog een nieuwere dan die jij hebt. Je zou kunnen proberen of die helpt. Dat soort problemen met herkennen van streams e.d. waren vaak de dingen die in dat soort updates werden meegenomen.

Jack
Ik heb mijn probleem ook op het AV Forum beschreven, bedankt voor de tip :)
Ik heb geen lijst met bugfixes kunnen vinden, helaas.

Nog wat extra info...
De PS Audio heeft ook een SP/Dif output, dat is volgens de overlevering een gereclockte (Goei Neerlans) versie van het inkomende signaal.
Als ik nu Roku -> PS Audio -> Tag doe, dan speelt de PS Audio de stream weer perfect af, terwijl de Tag het nog steeds niet goed doet.
Voor mijn gevoel moet het wel een bugje in de Tag firmware zijn.
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

Martin_M

Quote from: squadra on October 31, 2005, 22:14:06
Voor mijn gevoel moet het wel een bugje in de Tag firmware zijn.

Hoeft nog steeds niet persé.
Het kan ook zo zijn dat het nog steeds aan de stream ligt en dat de TAG daar gewoon te netjes mee omgaat. De PS-audio is dan misschien vergevingsgezinder.

Denk maar eens aan dvd's die het op de duurste spelers niet doen en het goedkope € 50,- gevalletje speelt alles keurig af.
TAG hield zich altijd erg netjes aan de regels. Zo speelden een aantal DVD's niet goed in de DVD32R. Na onderzoek bleken dit (bijna) altijd afwijkingen te zijn van die dvd's (te dik, geen of verkeerde vlaggen etc.). TAG vertikte het om de speler aan te passen omdat dit de beeld/geluidskwaliteit zou aantasten.

Maar goed, het feit blijft dat je er niet mee geholpen bent.
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

oud_account_1

Het zou idd zo kunnen zijn dat het signaal niet 100% correct is, maar dat kan ik niet controleren.

Op AV Forum heeft Teejoo me aangeraden om de laatste firmware erin te zetten.
Heeft iemand van jullie een kabel om dat te doen, en zou ik die kunnen lenen (of met de Tag langs komen om de update uit te voeren)?
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

beunky

#18
Quote from: squadra on October 31, 2005, 23:24:33
Het zou idd zo kunnen zijn dat het signaal niet 100% correct is, maar dat kan ik niet controleren.

Op AV Forum heeft Teejoo me aangeraden om de laatste firmware erin te zetten.
Heeft iemand van jullie een kabel om dat te doen, en zou ik die kunnen lenen (of met de Tag langs komen om de update uit te voeren)?


Als je een beetje in de buurt woont wil ik dat best voor je doen :)

Edit: ook wel als je niet in de buurt woont ;D maar dan is het een eindje verder rijden voor je ;)
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

oud_account_1

Perfect, jullie zijn toppers ;D
Zelf woon ik in Culemborg, net onder Utrecht.

Op AV Forum had men een mooie test die ik net even heb uitgevoerd.
Ik heb op aanraden van ene Steve de wav's die ik gebruikt heb weer op een CD gebrand.
Deze cd in de speler en.... het werkt gewoon.
De WAV file is dus goed.

Niet dat ik weet wat nu de oplossing is, maar een corrupt bestand is iig uitgesloten :)
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

Martin_M

Toevallig ben ik morgen in de middag in Utrecht.
Kleine kans dat jij kan natuurlijk...
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

beunky

"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

oud_account_1

Quote from: Martin_M on November  1, 2005, 19:12:11
Toevallig ben ik morgen in de middag in Utrecht.
Kleine kans dat jij kan natuurlijk...
Helaas, morgen moet ik werken.
Toch bedankt :)

Quote from: Jack van Dijk on November  1, 2005, 19:21:30
En als dat niet lukt, dan ben ik waarschijnlijk degene die het dichst in de buurt woont. Stuur in dat geval maar een PM om een en ander af te spreken. Ik zit nog t/m morgenavond in het buitenland, dus het wordt dan op zijn vroegst donderdag.

Hmm, bedenk me ook net dat ik een nieuwe laptop heb zonder seriele poort. Goed, dan moet ik ook nog even een andere laptop lenen, maar dat is ook geen probleem.

Jack
Ja, jij woont aan de overkant van de rivier, in de buurt van Rhenen, meen ik me te herinneren.
Ik heb ook een laptop zonder seriele poort (wel met parallelle poort, wie verzint dat nou?)
Maar, ik kan ook wel een gewone pc meenemen als dat makkelijker is voor jou.

Quote from: beunky on November  1, 2005, 19:31:37
Wat een service of niet dan ;D ;D ;D ;D 8)
Zeker, als ik een afbeelding v/e group-hug zou hebben, dan plaatste ik 'm :) 8) :-* ;) ;D
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

oud_account_1

Quote from: Jack van Dijk on November  3, 2005, 20:19:37
Helaas, we hebben net de 3.80 versie van de Software in de AV32R van Squadra gezet. Echter het probleem treedt nog steeds op.

Jack
Ondertussen ben ik weer thuis, met versie 3.80 maar idd nog steeds zonder correcte HDCD weergave :'(
Alles staat weer aangesloten, dan nog maar even geen HDCD's via de Roku.

Jack, bedankt voor de service en als je de komende 1,5 jaar ergens eens tijd hebt ben je natuurlijk welkom :)
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

beunky

Quote from: squadra on November  3, 2005, 21:18:46
Ondertussen ben ik weer thuis, met versie 3.80 maar idd nog steeds zonder correcte HDCD weergave :'(
Alles staat weer aangesloten, dan nog maar even geen HDCD's via de Roku.

Jack, bedankt voor de service en als je de komende 1,5 jaar ergens eens tijd hebt ben je natuurlijk welkom :)

Jack en tijd... geen goeie combi :P
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"