Buizen dempers - wat doen ze precies?

Gestart door fikszo, oktober 28, 2005, 10:15:57

Vorige topic - Volgende topic

Arno P

In mijn voorversterker heb ik rubberen o-ringen als dempers gebruikt (gewoon bij de loodgieter te halen / Gamma) werkt goed...1/2 per buisje  ;)

advr

Citaat van: Arno P op november 13, 2005, 19:37:30
In mijn voorversterker heb ik rubberen o-ringen als dempers gebruikt (gewoon bij de loodgieter te halen / Gamma) werkt goed...1/2 per buisje  ;)

hittebestendig? ook na 8000 uur? kan me dat moeilijk voor stellen maar als het werkt waarom ook niet.  ;D

toch durf ik dat niet aan... 8)
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

Arno P

Citaat van: advr op november 13, 2005, 19:39:29
hittebestendig? ook na 8000 uur? kan me dat moeilijk voor stellen maar als het werkt waarom ook niet.  ;D

toch durf ik dat niet aan... 8)

Let wel: voorversterker...kleine buisjes worden niet zo warm..de rubbers zitten er al een jaar of 5 om..

Erik van Voorst (in memoriam)

Moest wel hard lachen toen 123 ..de knuppel weer eens in het hok gooide op een alles ...but...subtiele manier... ;D
Enfin...dat zal hij wel oppikken...as he goes along...op dit forum... ;)

Maar ik wil hem toch een beetje back-uppen...ik heb zelf inderdaad nog NOOIT verschil gehoord met of zonder dempers zelfs op de meest  "microfonische"  buisjes...

Ik heb ze in alle gradaties door de jaren heen gehad..t/m super grafite met koelvinnetjes... :o.
Ze hebben bij mij gezeten op...de   12AX7...6FQ7...12 AT7...6EA7....6EJ7...nada noppes verschil gehoord.... ;)

Op eindbuizen is natuurlijk ridicuul...tenzij de de 211 in een voorversterker wilt hebben......maar dan helpt een rubberen fietsband niet eens meer tegen die microfonie... :P

PS
Mocht het zo zijn dat je bv met de achterkant van een potlood (het gummetje) tegen het buisje tikt en toch microfonie detecteert dan is dat buisje gewoon aan vervanging toe.....dus geen ringetje kopen  ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Arno P

Ik had ze ook alleen nodig omdat ik met 4 ECC83's een Passieve RIAA filtertrap had gemaakt....errug gevoelig... ;)

Daar kan ik me wel een voorstelling bij maken...

Ik zou ze wel even checken ..want 5 jaar is lang...ze blijven er dan weliswaar omzitten......maar door de warmte
en omgeving drogen ze uit.

Ze worden dan harder en verliezen hun dempende eigenschappen... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

graafke

Citaat van: advr op november 13, 2005, 19:31:25
Hoi Eric,

Dat moet je gewoon een keer uitproberen. De dempers kosten rond de 8 dollard per stuk voor de kleine buisjes. Het geeft bij mij een subtiele verbetering in wat strakker laag en iets meer details en plaatsing.

Gewoon een paar bestellen, het zijn de kosten niet. Als je besteld dan doe ik ook mee, heb er nog een aantal nodig voor mijn eindbuizen en voortrap buizen.

Bestellen we samen(als je wilt) scheelt in transport kosten. ;D ;D

groet,
Ad.

Goed plan  om samen te bestellen  8)

advr

Citaat van: Erik van Voorst op november 13, 2005, 19:47:54
Ik heb ze in alle gradaties door de jaren heen gehad..t/m super grafite met koelvinnetjes... :o.
Ze hebben bij mij gezeten op...de   12AX7...6FQ7...12 AT7...6EA7....6EJ7...nada noppes verschil gehoord.... ;)

Op eindbuizen is natuurlijk ridicuul...tenzij de de 211 in een voorversterker wilt hebben......maar dan helpt een rubberen fietsband niet eens meer tegen die microfonie... :P

ik twijfel niet aan jouw oren maar toen ik wat dempertjes had geprobeerd op mijn buisjes van mijn Audio Innovations 500 MKII was het verschil duidelijk hoorbaar in meer rust en detaillering en wat strakker laag. ::)
Nu in mijn Graaf is het wel een minder effect maar ik heb er nog niet echt mee getest.
op eindbuizen heb ik het nooit geprobeerd.
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

advr

Arno P

Ik heb ook al eens DHZ varianten gezien die gemaakt waren van ingekorte metalen stretch schakel armbandjes (zoals ook vaak aan horloges zit..)

advr

ik hou het bij de dempers van Herbelin.

....het blijft dus gewoon een kwestie van uitproberen...

Ik heb ze wel allemaal laten zitten....het zijn er toch alweer snel een stuk of 20...
Dus misschien in het totaal beeld een puntje op de I... ;D

advr

Citaat van: Erik van Voorst op november 13, 2005, 21:31:04
....het blijft dus gewoon een kwestie van uitproberen...

Ik heb ze wel allemaal laten zitten....het zijn er toch alweer snel een stuk of 20...
Dus misschien in het totaal beeld een puntje op de I... ;D

wel vreemd dat je het  in jouw installatie niet hoort, ik zou zeggen dat elke verandering te horen zou moeten zijn. mijn AI500 triode geschakeld en getuned op detaillering (buisbezetting) en misschien daardoor beter te horen.

kwaad kan het in ieder ook niet.  ;D

Ik heb slechts 2 minatuur triodes in mijn vv en 2 in mijn dac ..en ALLE trafo's zijn naar andere dozen verhuisd...de rest van de triodes zitten in de eindbakken mogelijk geeft dat een technische verklaring....er is in de meest belangrijke eerste stap dus geen/nauwelijks trilling welke voor microfonie kan zorgen.

fikszo

Als het goed is komen de door mij bestelde dempers as. woensdag of donderdag binnen, dus ik laat zeker wel even weten of het wat doet in mijn set...

Voor die 50 USD die ik betaald heb voor 5 dempers is het uiteraard het proberen waard :)
MAC Mini I Classe CP-800 MKII I Classe CAM-400 mono's I Transparent MusicWave Ultra 5th Gen I Transparent MusicLink Ultra MM2 I B&W 803 D3

advr

ook dempers voor op de 300B buizen?

of alleen de triodes?

fikszo

Niet voor de 300B, leek me een beetje onnodig na het antwoord van de leverancier en de reacties hier in het topic.

Maar heb dus nog 2x 12BH7 & 3x E88CC (6922) buisjes, die wel voorzien gaan worden van een dempertje....
MAC Mini I Classe CP-800 MKII I Classe CAM-400 mono's I Transparent MusicWave Ultra 5th Gen I Transparent MusicLink Ultra MM2 I B&W 803 D3

advr

binnenkort bestel ik er weer een aantal voor in mijn Graaf, voor een 2 tal E88CC en misschien ook voor de KT90 eindbuizen maar daar ben ik nog niet uit.  8)
verder bestel ik er dan een paar voor Graafke voor zijn Melody Sp3. eens kijken of het bij hem ook werkt. ;D

beetje spelen kan nooit kwaad ;D

Penguin

ANALOGUE AUDIO PRODUCTS - 030 6044342 - [email protected] - www.analogueaudio.com
PRIJSLIJST DUENDE CRIATURA aanvragen via bovenstaand email
dempingsringen voor buizen
februari 2005

Per verpakking worden twee ringen geleverd.
Afwijkende maten kunnen speciaal voor u gemaakt worden. De prijs per stuk is dan de prijs van de opvolgende diameter in de prijslijst.
(Die in de toegezonden email te verkrijgen is, ik zet ze hier niet neer ivm regelment.)

De Duende Criatura dempingsringen voor buizen verminderen zeer effectief de microfonie, vervorming en zelfoscillatie die bij toepassing van buizen in audioapparatuur onvermijdelijk zijn. Bij de juiste toepassing van deze ringen verbeteren ruimtelijkheid, definitie en controle van de bas. Tevens wordt het totale klankbeeld aanmerkelijk schoner.
De Duende Crituara dempingsringen zijn gemaakt van zuiver teflon. Dit materiaal blijft zeer goed bestand tegen de hitte van de buizen. De titanium verende ring zorgt voor een optimaal en blijvend klemcontact.

diameter/mm   passend voor:

9 - 10                            6021W, 6111WA, enz.
17,5 - 18                        6AU6, 5651A, 6AK6, enz         
19,5 - 22                       ECC81, 82, 83, EL84, EF86, enz.
26 - 29                          6SL7, 6SN7, enz.
27,7 - 32                        EL34, 5AR4, enz.
32 - 36                            sommige EL34, 6L6GC, enz
36 - 39                          KT90, 6L6GC, 5881, 300B enz.
38 - 42                             2A3, 300B, enz.   
44 - 48                            6550, KT88, KT66, enz.
50 - 54                            6C33, enz.
53 - 58                           211, 805, 845, 813 enz.
63 - 68                           sommige 300B=s                             

Wij zijn tevens importeur van: Diapason luidsprekers, Zingali luidsprekers, Opera luidsprekers, Graaf buizenversterkers, Synthesis buizenversterkers, Pathos hybride versterkers, Audio Analogue transistorversterkers en CD-spelers, North Star Design 24 bit converters, Resolution Audio DVD-A/V, Deskadel kabels, Kemp Elektroniks netverzorging, Trichord CD-klokken en phonotrappen, Nottingham Analogue platenspelers, CVC-premium buizen, GM-Audio stands, BCD meubels, Music Tools meubels, HiDiamond kabels.

Verkoopprijzen zijn incl. 19% B.T.W.
Prijswijzigingen zijn voorbehouden

http://www.analogueaudio.com/buizen.htm#BUIZENDEMPERS

Aldus had ik ze  al opgevraagd

Penguin

ivo1986

Citaat van: fikszo op november 15, 2005, 12:05:45
Niet voor de 300B, leek me een beetje onnodig na het antwoord van de leverancier en de reacties hier in het topic.

Maar heb dus nog 2x 12BH7 & 3x E88CC (6922) buisjes, die wel voorzien gaan worden van een dempertje....

Misschien een beetje raar om er 2 1/2 jaar later naar te vragen maar ervoer jij toen een hoorbaar verschil?

advr

nooit te laat om iets te vragen

sinds een tijdje heb ik nu ook dempers op de eindbuizen. het verschil is hoorbaa, niet wereldschokkend maar als je je set goed kent win je iets in details en muzikalitiet.  ;D

Tube-freak

Ik heb zelf ervaringen gehad met Duende Criatura buizen dempers.  Het maakte echt een enorm verschil in het geluid.
Het voornaamste is in elk geval dat het werkt.  Je moet het zelf eens horen om het te geloven.

Ik dacht dat hifisupply (Sponsor) ze verkocht maar je kan ook op de website van de importeur kijken naar de dealer lijst.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

ivo1986

En is het ook heel makkelijk om ze er zelf om te doen voor iemand met 2 linkerhanden?

Zie nu plaatjes op hifisupply. Je moet ze er alleen om heen schuiven

advr

de steve herbelin dempers, helaas niet via een sponsor, kunnen verder de buisen op zodat het effect zelfs nog wat beter is dan de Duende, maar dat moet je zelf maar beslissen.  8)

ivo1986

Kan ik altijd alsnog doen aangezien de kosten hiervan nog te overzien zijn.

Even voor de zekerheid moet ik deze hebben 'Duende Criatura Dempingsring voor buizen 19,5-22 mm' voor mijn E88CC buis.