Wat voor type center?

Started by mluyben, October 26, 2005, 20:04:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mluyben

Ik heb mijn fronts nog niet eens afgewerkt en ik begin al weer te denken aan iets anders.. ;D.
Dit is meer informatief ivm het meubel wat ik rond de center wil ontwerpen

Ik wou eerst gaan voor een plat liggende Visaton Aria2 KE. en misschien wordt het dat ook wel

Dit ivm met het bijpassende karakter van deze speaker bij mijn CasaBlanca's.
Nu twijfel ik eigenlijk omdat een liggende opstelling MTM niet ideaal zou zijn en mijn bezwaar aan de Aria is het niet voldoende laag.

Ik zat ook te denken aan een plat liggende 3 weg met de AL130 als 'woofer' , TI100 als mid en weer de KE25SC als hoog [WTM of WMT].
Dit moet wat speakers betreft goed aansluiten op de casablanca's en heeft meer laag.

Nu alleen nog de vraag of dit beter is als een liggende MTM opstelling? Of dat een liggende center zowieso geen goede optie is.
Ik kan ook nog een gewone Aria KE gebruiken

En deze rechtop verwerken. Hij zal daardoor wel een beetje laag komen omdat hij wel onder de tv komt..
Sub is dan ook altijd verplicht... :(

Groter als een van deze 3 is geen optie, ik wil niet een komplete kast waar de tv op kan als center.
De stereo apparatuur komt ook onder de tv, en ja ik weet dat dat niet ideaal is ::)
Ik moet nog bedenken hoe ik dit ga ontkoppelen, maar ik moet eerst een uitgangspunt hebben.....

Wat is volgens jullie de beste van deze 3 oplossingen?

voodooless

Liggende AL, KE, T100 kan prima. Alleen zul je dan een eigen filter moeten verzinnen.

Wil je een liggende Aria, dan moet je het filter aanpassen en er een 2.5-weg van maken.

mluyben

Het 3 weg filter zal wel lukken, ik ben al aan het simuleren geweest met het filter van mijn nieuwe speakers als uitgangspunt.
Iets hogere crossover en afstelling bassreflex voor de bas en het lijkt al aardig.

Een 2.5 weg filter is dat de twee laag/mid gelijk beginnen [onderin dus] alleen verschillend in het hoog afgefilterd worden of niet?

Dus liggend kan alles zolang ik maar niet MTM 2 weg toepas....

voodooless

Quote from: mluyben on October 26, 2005, 20:15:31
Een 2.5 weg filter is dat de twee laag/mid gelijk beginnen [onderin dus] alleen verschillend in het hoog afgefilterd worden of niet?

klopt ...

Quote
Dus liggend kan alles zolang ik maar niet MTM 2 weg toepas....

... exact

watts

Ik dacht dat je de tweeter hoger of lager dan de mids in de kast ging zetten, althans daar hoorde ik jou laatst over?? Ik zet vraagtekens bij een WMT oplossing, omdat je mischien een erg afwijkende basweergave krijgt  vanwege het veel kleinere volume van de kast (mischien ben ik daar mis mee hoor). Ik zou zelf voor de liggende MTM gaan, is het meest praktisch en je pakt toch de meeste freq. De meest ideale situatie is natuurlijk nog 3 casablancaV maken een barco kopen en vrouw en kinderen het huis uit zetten ;D ;D
De wereld wemelt van de mensen voor wie een aangename toekomst in feite op een terugkeer naar een geïdealiseerd verleden neerkomt.

mluyben

Klopt dat ik de tweeter iets hoger dus niet op de midden lijn zou zetten, blijft het probleem van een 2 weg met MTM opstelling.
Ik heb in de simulatie software ook eens gekeken naar het afstraal gedrag maar dat is niet zo positief bij de MTM opstelling.
Zag er redelijk uit in de WMT opstelling.
Ook de MTM opstelling geeft bas dus dat dat gaat tegen werken op de CasaBlanca's lijkt me sterk, anders zou ik nu toch ook al dat probleem moeten hebben. Er zit nu een WMT oplossing in de center.
OK, deze heeft niet veel bas [vanaf 80Hz ongeveer] maar dat zal ook niet overweldigend worden met de AL130 misschien 55-60Hz, maar zal zeker ruimtelijker klinken..
ik heb ook al gesimuleerd met een 2.5 filter, maar ook hiermee was het afstraal gedrag volgens de sim software niet geweldig.
Al met al ben ik er nog niet uit en ik wil zeker eerst eens optekenen hoe het eruit komt te zien...het oog wil ook wat ;)

En nog 3 CasaBlanca's maken, een Barco erin en de vrouw en kinderen eruit dat mag je haar zelf zeggen als je weer eens langs komt.. ;D

watts

De wereld wemelt van de mensen voor wie een aangename toekomst in feite op een terugkeer naar een geïdealiseerd verleden neerkomt.