zuiltjes met veel units

Started by bartsegers, October 26, 2005, 13:14:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

bartsegers

hallo zelfbouwers!

na een lange tijd hebben genoten van mij eigenbouw zuilen (3 weg met kef 8"als basis)
wordt het tijd voor wat nieuws.

mijn interesse in twee zuilen met elk veel units (voor laag, laag-mid) is gewekt eigenlijk.

ik wil eens af van 1 of 2 bas speakers, en wilde eens proberen of bv 8 stuks 13-16cm woofers tot een goed eind zou leiden.

ik heb ergens via een duitse webshop. WESTRA drivers gezien voor extreem lage prijzen.  speakers met parameters, plotjes etc.
en ik moet zeggen voor een 5 euro het stuk. totaal niet slecht!

ik zit echter in de knoop met het filter.  een passief filter zal complex wordenm, of juist niet??
is er iemand met ervaring die mij zou willen helpen.

een ideetje is bv om 6 of 8 laag units icm een ongedempte hoger rendement tweeter te laten werken.
eventueel icm met 1 mid unit. dit natuurlijk nader te bepalen aan de hand van de laag sectie.


eventjes iets voer de laagunits. wat denken jullie van dit sort speakers?

http://www.pollin.de/shop/detail.php?pg=OA==&a=ODY0OTUzOTk=&w=Nzk3OTg5&ts=40

let even op de afval die bij 60 hz zn intrede doet.
http://www.pollin.de/shop/detail.php?pg=OA==&a=NTc0OTUzOTk=&w=Nzk3OTg5&ts=40


als jullie zlef eens neuzen daar, er staan erg veel units tussen.

mijn doel is om dit alles zonder sub te laten spelen. voor mij hoeftb het allemaal niet tot op die 30 hz aan te komen. mocht dat echt wenselijk zijn, heb ik nog een scala aan subs.


wie ziet er samen met mij een uitdaging in ?

fgroen

Hmm... die woofertjes zijn niet helemaal gespecificeerd. (Qts etc.) Valt dus weinig van te zeggen. Verder denk ik , gezien de korf constructie, dat de vervormingen de pan uit zullen rijzen.

Ik denk dat je een minimum kwaliteit in zal moeten zetten om je huidige systeem voorbij te streven. Ik neem aan dat als de woofer een KEF speaker is, de rest ook niet helemaal onverdienstelijk zal zijn.

Als je dit wilt doen als experiment, is het denk ik wel leuk, als opvolger voor je huidige speakers zou ik een iets andere insteek hebben. Voor het geld hoef je het niet te laten.  ;D

Veel kleinere woofers ipv een grote zie ik persoonlijk niet zitten. Weliswaar gaat de luidsterkte per unit omlaag, en dus ook de vervorming (vervoming neemt toe met vermogen), maar kleinere units hebben nu eenmaal veel vervorming in het laag, zelfs de goede. Daar komt bij dat het geluid uit een serie bronnen komt, en dat levert ook weer allemaal afstraalproblemen op.

Meer units gaan niet dieper dan een enkele unit van hetzelfde type.

Kwa filtering is hiet niet zo ingewikkeld: zet de units serie-parallel zodanig dat je een hanteerbare impedantie overhoudt èn zodanig dat elke unit even veel vermogen voor zijn kiezen krijgt (dus in geval van 8 stuks 4-ohms units: twee parallelle takken van vier seriegeschakelde woofers levert een impedantie op van 8 ohm) en die hele kluit is dan filtertechnisch als een enkele unit te beschouwen.

Ik heb wel eens een artikel gelezen over "klusterluidsprekers", en daarin werd gesteld dat door toepassing van meerdere units de individuele afwijkingen die bij elke unit veschillend zijn door middeling worden uitgemiddeld. Zo zou de frequentiekarakteristiek van 16 units veel vlakker zijn dan van een enkele unit. Zeker bij goedkope units zo dit effect prominent zijn.

Neemt niet weg dat als de units iets raars produceren, er iets raars wordt geproduceerd. Uitmiddeling of niet.

Wat meestal het geval is met dat soort goedkope units is dat de Qts enorm is. Met een beetje mazzel kun je ze dan in een open baffle kwijt, en zelfs dan hoor de nog de OOEEENNNNGGG van de resonantie frequentie overal doorheen. Oftewel: je hebt wel laag, maar het is maar één toon. (Soort T-Ford...  ;D )

Ik heb zelf een keer een hoedenplank voor mijn toenmalige Golfje gehad, met vier (2 per kant) intertechnik W-210 woofertjes. Vet voor in de auto, maar ook eentonig laag. Ik heb die plank ook een keer op mijn stereo aangesloten, en ondanks het OENG effect moest toch gezegd worden dat het laag voor zulke baggerspeakers berestrak was. Betere speaker zouden iets bijzonders zijn geweest in een klankbord, denk ik.

Moraal van het verhaal: met de units die je nu voor ogen heb mag je denk ik weinig verwachten, met betere units (Visaton heeft bijv. redelijk geprijsde units van behoorlijke kwaliteit) zou het een leuk projektje kunnen worden.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

bartsegers

#2
er zitten kernen van waarheid in je verhaal, maar ik denk dat er sommige dingen niet helemaal kloppen.
ik vind namelijk wel parameters. van bv deze unit (ook 5 euro)

http://www.pollin.de/shop/downloads/D640526D.PDF

dit is met winsid te modelleren, en ik moet zeggen dat een normaal verloop tot een 45 hz mogelijk is.
ik simuleer dan nu 1 unit.
wat betreft het aansluiten, daarvoor heb ik nog 2.1 weg filters van philips voor.

4 woofers per laag aansluiting zal misschien werken.

wat betreft de kwaliteit van mn huidige zuilen, dit hoeft niet voorbij te worden gestreefd, of evenaren.
het wordt toch altijd een hobby project.   we hebben het natuurlijk niet over 100-en euros project hier.
alhoewel ik deze woofer (van de link hierboven) elders tegenkom voor 28 en 29 euro... vraag mij niet waarom er dan juist een webshop is met een prijs van 5 euro  :-\

de fabrikant westra, is trouwnes overgenomen door HKM.
hier zijn veel speakers met specs te vinden. ik ga het allemaal eens napluizen.....
http://www.hkm-lautsprecher.de/index.php?id=7




voodooless


fgroen

Quote from: deepspace on October 26, 2005, 15:44:31
Een drop in de response van bijna 10 dB zo'n 420 Hz... Lijkt me echt onbruikbaar!

...komt waarschijnlijk door de Qts van 1.0!!!!!!!!!    :o

deze speaker heeft in ieder geval wel een complete spec set.

Waarom maken ze van die speakers??? dit is toch inderdaad gewoon onbruikbaar?  ???

Hobby-en is leuk, maar het lijkt me wel dat je een vertrekpunt moet kiezen waar enig resultaat in het verschiet ligt. dat zie ik bij dit soort units niet.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

bartsegers

jullie hadden het waarschijnlijk oom al gezien. evenals ikzelf.
dit wordt dus nooit een goede 2 weg speaker healas. het zou mits die unit gebruikt voor het laag een 3weg moeten worden.
gelukkig hebben ze veel units, dus ik zoek en schuif zolang als het kan. lukt het niet, dan ga ik eens naar gradient of intertechniek kijken.


voodooless

Hoeveel units wil je gebruiken, en wat is je max budget per unit? Dan kunnen we je misschien helpen met zoeken :)

Btw, wil je een line array maken? Zoja, dan moet je dat concept ook doortrekken voor alle units. Een mid/bass array, en dan een tweeter gaat denk ik nooit lekker klinken.

bartsegers

het hoeft geen array te worden. mijn voornaamste eis was eens iets te bouwen met meerdere units. kijken hoe het uitpakt.

het zal waarschijnlijk toch een 3 weg worden, omdat idd deze units geen verloop meer hebben bv boven de hierboven aangehaald 400 hz.

een mooie mid kandidaat zou deze bv zijn.
http://www.pollin.de/shop/downloads/D640615D.PDF

de eerder genoemde 8 laagunits was maar een gooi in het diepe. dit kunnen er net zo goed 4 zijn. dit komt met simuleren ook beter uit meestal. anders wordt  de houthandel erg blij.


voodooless

Die mid is maar 86 dB. Ik denk niet dat je dat makkelijk krijgt aangesloten op 4 "bass" woofertjes.

Maar ff een vraag: Wat verwacht je nu concreet te bereiken met het projectje?

Meer output: vast niet
Minder vervorming: vast niet
Rechte curve: erg moeilijk

Btw, dat philips filter: 99,999% kans dat je daar helemaal niks mee kunt doen.

bartsegers

ben inderdaad bang, dat ik het niet krijg recht getrokken allemaal. zonde...

het 2.1 filter werkt idd ook al met verkeerde freq sprongen helaas.

misschien dat er dan een subje wordt gemaakt actief aangestuurd met 8 woofertjes. een 6e orde bandpass via winsid geeft toch een zeer net plotje.

voodooless

Quote from: bartsegers on October 26, 2005, 19:26:34
misschien dat er dan een subje wordt gemaakt actief aangestuurd met 8 woofertjes. een 6e orde bandpass via winsid geeft toch een zeer net plotje.

Totdat je naar de group delay gaat kijken. IMHO levert bandpass slechts in heel beperkte gevallen een goed resultaat. Waarom zou je eerst met 8 woofers veel lucht verplaatsen, om het vervolgens door een piep klein gaatje te persen  :o

bartsegers

omdat die lucht alsnog beweegt  ;)

als 8 woofertjes een liter lucht verplaatsen, gaat dat ook door een klein gaatje, of zit ik nu fout.
daarbij hoeft natuurlijk geen klein gaatje te worden gemaakt. een grote lange poort is toch ook een optie.
maar het eerder aangehaalde lagere rendement van een eventuele middentoner is niet 1 2 3 een ramp.
een extra hoeveelheid laag is niet erg. dus een zeer vlakke plot is niet nodig.

ik blijf rustig zoeken, zoveel keus op vandaag de dag.

voodooless

Quote from: bartsegers on October 26, 2005, 21:01:32
als 8 woofertjes een liter lucht verplaatsen, gaat dat ook door een klein gaatje, of zit ik nu fout.
daarbij hoeft natuurlijk geen klein gaatje te worden gemaakt. een grote lange poort is toch ook een optie.

Dan nog, je perst dan nog steeds alle lucht door een gat, dan ga je veel vervorming krijgen door luchtcompressie, en ook nog eens flinke poortruis. Daarnaast ook nog de mega slechte group delay van een gemiddelde bandpass behuizing.

bartsegers

ja zoals je het zegt klinkt het logisch en dat is ook zo.

hoe zit dat volgens jou met alle 4eorde bandpass kasten die een fabriek verlaten?

misschien wijken we nu beetje ver offtopic. maar dat er nieuwe zuilen komen is zeker.

iig bedankt al voor je meedenken

voodooless

Liefst gewoon helemaal de vingens van bandpass laten ;) Er zijn zat andere opties! Zeker in een zuil heeft dat niks te zoeken.