lichte ruis/ pieptoon luidsprekers

Started by Nosoforos, October 19, 2005, 18:08:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Nosoforos

Ik merk dat er uit de tweeters van mijn luidsprekers een lichte ruis te horen is. Blijf je dit altijd houden of zou dit niet moeten? Vanuit mijn center hoor ik echter een heel zachte, hoge piep komen. Waar kan dit aan liggen en is er iets aan te doen?

receiver: Marantz SR7300
center: B&W LCR600

hifiman

Quote from: Nosoforos on October 19, 2005, 18:08:38
Ik merk dat er uit de tweeters van mijn luidsprekers een lichte ruis te horen is. Blijf je dit altijd houden of zou dit niet moeten? Vanuit mijn center hoor ik echter een heel zachte, hoge piep komen. Waar kan dit aan liggen en is er iets aan te doen?

receiver: Marantz SR7300
center: B&W LCR600
Een hele lichte ruis (alleen hoorbaar met je oor tegen de tweeter aan) is min of meer normaal.
Die piep is vreemd!

blackball147

ligt je LSkabel voor de center soms dicht in de buurt van een signaalkabel?

je kunt mss eens testen door je center aan te sluiten ipv van 1 van je fronts en horen of het dan nog is, mss dat het dan aan de receiver ligt.?

Nosoforos

Dat  zal ik eens doen. De stroomkabels had ik al weggewerkt omdat ik dacht dat t daaraan lag. Ik ga even t een en ander uitproberen...

hifiman

Quote from: blackball147 on October 19, 2005, 18:49:07
ligt je LSkabel voor de center soms dicht in de buurt van een signaalkabel?

je kunt mss eens testen door je center aan te sluiten ipv van 1 van je fronts en horen of het dan nog is, mss dat het dan aan de receiver ligt.?
Lijkt me sterk, de luidspreker en versterkerimpedantie zijn zo laagohmig dat dit (storing op LS kabel) in de praktijk nooit een issue is. Daarnaast is het een pieptoon , dat is toch wel erg raar  :P

Nosoforos

Ik heb alle signaakabels/stroomkabels zo ver mogelijk uit de buurt gehaald van de speakerkabels en een andere center aangesloten om te vergelijken - maar de piep hoor ik met de andere speaker net zo goed.  ???

hifiman

En als je al je "bronnen" even loskoppelt van je receiver?

Nosoforos


hifiman

#8
Staat er niks heel dicht tegen receiver aan, zoals een dect telefoon, of andere apparatuur?

Coax (radio) eruit halen al geprobeerd?

Nosoforos

De receiver staat helemaal vrij. Coax voor radio is niet aangesloten. Ik heb ook maar alle andere stekkers uit het stekkerblok gehaald voor de zekerheid.

hifiman

Tsja dan zou je haast gaan denken dat het een defect in de receiver is..

Nosoforos

Ja ik denk toch ook echt dat het hem daarin zit. Niet dat het echt storend is, je moet er dichtbij staan om het te horen, maar een piep is toch ongewoon. De situatie is hetzelfde als met mijn vorige sr4300, deze sr7300 staat er net, dus lijkt t  aannemelijk dat het daaraan ligt, aangezien ik er eerst geen last van had.

hifiman

Tsja mijn 7400 (en voorheen 4300) hebben nooit gepiept...
Gelukkig dat het normaliter niet opvalt.

Nosoforos

Hmm dit is wel vreemd... Na al dit gespeel met kabeld e.d. hoor ik het nu ook een beetje in mijn fronts...

Summer

#14
Quote from: Nosoforos on October 20, 2005, 12:44:08
Hmm dit is wel vreemd... Na al dit gespeel met kabeld e.d. hoor ik het nu ook een beetje in mijn fronts...


Mischien raar maar probeer je versterker eens op een andere plek te zetten.
Dan bedoel ik niet een plankje hoger of lager in je rek maar gewoon anderhalve meter
of 2 meter vanaf waar hij nu staat.

Nosoforos

Dat zal ik eens proberen. Heb hem al van zijn een beetje verplaatst en op spikes gezet, zal eens verder proberen.

blackball147

Quote from: tingtong5 on October 20, 2005, 11:30:05
Tsja dan zou je haast gaan denken dat het een defect in de receiver is..

tja, tot die conclusie kun je dus komen als je idd het center kanaal even vervangt door 1 van de frontLS. zit de piep dan in de frontspeaker kun je er voor bijna 95% vanuitgaan dat het probleem zich aan de reciever bevindt.

zo heb ik ook een bug gevonden in mijn pioneer, altijd op het zelfde kanaal ( surround rechts) waar soms een krakende storing op komt, vooral bij het snel wisselen of skippen van dvd/dvdchapters. het is meestal opgelost door de receiver eens aan en uit te zetten.

toen ik dit probleem een hele tijd geleden hier al eens aankaartte , was er iemand die opmerkte dat dit soms ook met marantz gebeurt.

mss is het iets gelijkaardig / vergelijkbaar. ik vermoed dat de piep niet luider wordt al naargelang het geluidsvolume?

Nosoforos

Het wordt wel luider, gelijk met het volume

blackball147

dan lijkt het me idd een probleem, enkel dan met het centerkanaal(aansluiting ) op de receiver.

mss de aansluiting op de receiver die een slecht contact geeft of storing? je kunt mss eens LSkabel van 1 van de fronts aansluiten op de centeraansluiting, heb je het dan nog, dan ligt het zeker aan de receiver.

Nosoforos

Ik had al een ander type ls kabel uitgeprobeerd. Effect hetzelfde. Dus het zit kennelijk in de receiver. Eigenlijk geen echt probleem, op normaal volume op normale luisterpositie is het niet waar te nemen.

blackball147

das dan nog een geluk, als bij mij zich de storing voordoet moet ik 'resetten', anders is het niet om aan te horen, en lijkt het zelfs schadelijk voor de luidspreker.

Nosoforos

oh nee zo erg is het bij lange na niet, het gaat al haast te ver het storing te noemen. Ik vind het alleen vreemd dat ipv de standaard ruis er ook een licht piepend geluid te horen is.

blackball147

ja goed, des te beter. het is dan ook niet de moeite om hem eventueel in reparatie te brengen of iets dergelijk.

bij mij komt het maar heel zelden voor, en het is ook niet te voorspellen wanneer, das maakt dat het wel een beetje moeilijk als ik de mijne voor reparatie zou willen weg doen.  :D