Joe Zawinul - rare snuiter of genie?

Gestart door wil, oktober 19, 2005, 15:11:07

Vorige topic - Volgende topic

wil

Dankzij het leuke, gratis blad Mania las ik over de muzikant Joe Zawinul. Nooit van gehoord... eens luisteren... de cd Vienna Nights Live.

Na één nummer denk je: hm :) leuke wereldmuziek. Maar al snel blijkt dat deze muzikant werkelijk bijna alle genres beheerst die je kan verzinnen: jazz, fusion, flamenco, reggea, bossa nova, verzin het maar.

Wie kent deze rare snuiter en wat vinden jullie hiervan? Ik vind het nl. een beetje onhandig dat op één cd zóveel genres door elkaar staan wat echter niks afdoet aan zijn kwaliteiten. Ik zou er graag een cd van willen, maar dan eentje met de meer wereldmuziek stukken van hem.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

garmtz

Geniaal! Nooit van gehoord?? Speelde met Frank Zappa, Miles Davis...

Zijn eerste solo-album is ook vrij briljant, een gigantisch funky album volledig gemaakt met alleen sythesizers, nog nooit iets elektronisch zo menselijk en ritmisch horen klinken.

wil

Kijk, dat bedoel ik. "Een gigantisch funky album" Daar word je toch gek van ;D. Elke cd van hem is weer een volslagen verrassing wat je dan weer te horen krijgt ;). Ik vrees dat je dus eerst een stuk of 20 albums moet doorluisteren voor je fatsoenlijk kan kiezen (of het wordt erg prijzig).

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
Panasonic TH42PV60

garmtz

Heeft hij zoveel gemaakt als solo-artiest dan? Dat wist ik dan weer niet... :)

wil

Citaat van: garmtz op oktober 19, 2005, 16:03:09
Heeft hij zoveel gemaakt als solo-artiest dan? Dat wist ik dan weer niet... :)
Geen 20 als solo-artiest, maar een stuk of 9 zeker. Als je verder gaat zoeken blijkt ie idd met allerlei anderen op te duiken: Miles Davis, Dave Holland, Pat Metheny, John Pattitucci, Keith Jarrett en ga zo nog maar even door. Maar het is inderdaad geniaal. Voor de zekerheid toch maar de cd uit de beginpost gekocht. Ech cool... ;D

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
Panasonic TH42PV60

peterrr

Ik heb hem 1 keer op northsea gezien, en kon mij niet boeien.. sorry
Ik vond het wat rommelige muziek. (ik had het gevoel dat ieder bandlid  maar wat voor zichzelf deed).

Maar goed misschien was dat een "jamsessie"  (en was ik wat meer blues georienteerd  8))

mvgrt peterr 
Primaluna Dialogue Two, Pro-ject 2Xperiance,Sonus Faber Cremona Auditors. RelT2

guitarman

Citaat van: peterrr op oktober 19, 2005, 18:12:50
Ik heb hem 1 keer op northsea gezien, en kon mij niet boeien.. sorry
Ik vond het wat rommelige muziek. (ik had het gevoel dat ieder bandlid  maar wat voor zichzelf deed).

Maar goed misschien was dat een "jamsessie"  (en was ik wat meer blues georienteerd  8))

mvgrt peterr 
Haha, deze opmerking zegt misschien meer over jou dan over Joe Zawinul :-). Die gast(en) zijn zo enorm goed dat de gewone sterveling het bijna niet meer kan volgen. Dit is echt Major League muziek. Vaak is het zo dat je zo'n CD eerst even 4-5x moet horen voordat je de muziek "snapt" en vanaf dan blijft het ook supergoed. Daarnaast blijft het een kwestie van smaak.
Nou ja, dat is mijn bescheiden mening dan!
Marantz SR8500, Marantz DV7600, B&W ASW750 sub, 5 x B&W VM1, Epson TW620 ISF, Projecta Cinelpro.

peterrr

Muziek snappen??? een cd 4 keer horen of je hem wel goed vindt????

lees je eigen bericht eens hard op.

guitarman toch............  ;)
Primaluna Dialogue Two, Pro-ject 2Xperiance,Sonus Faber Cremona Auditors. RelT2

wil

Gisteren na het werk toch maar deze live cd gekocht van Joe Zawinul. Twee keer gedraaid (allebei de schijfjes) en geloof me, deze muziek hoef je niet te snappen, deze muziek pakt je gelijk. Hoewel ik in mijn beginpost al zei dat ik vooral de "wereldmuziek" wilde en niet meteen de "good old jazz" heb ik met deze cd goed gegokt.

Op deze cd vertolkt hij vooral de heerlijke mix van Afrikaanse klanken en zang van Sabine Kabongo met heel prettige en niet té complexe fusion. Huh? Afrikaanse zang en fusion? Ja, en dat doet hij meesterlijk. In verschillende nummers krijgt ie het voor elkaar om zijn Zawinul Syndicate te starten met echte Afro-pop die hij naadloos en bijna sneaky laat overgaan via slow-jazz in fusion om vervolgens met een lekker catchy up-tempootje weer terug te keren bij de Afrikaanse savanne. U volgt mij nog? ;)

Peterrr noemt het rommelig op het NSJ alsof de bandleden maar iets voor zichzelf deden; misschien was dat optreden een teleurstellende uitzondering op de regel. Ik heb hem helaas nog niet zien optreden en dus ook niet op het NSJ, maar de recensies over zijn optreden zijn echter over het algemeen laaiend enthousiast. Zó enthousiast dat verschillende recensies van zijn cd's als gewoontjes worden afgeschilderd aangezien hij een zaal fantastisch mee weet te krijgen en een ambiance weet te scheppen die een enorme meerwaarde heeft bij de muziek an sich. Gelukkig ken ik dat niet en heb ik met deze cd al het gevoel om die ambiance in mijn woonkamer te brengen. Totdat... ik zelf een keer een concert van hem mag bijwonen, dan zal ik wel hetzelfde gevoel hebben als die recenscenten, maar tot die tijd is dit wel een heel coole plaat. O0

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
Panasonic TH42PV60

Shorty

Hij speelde ook in Weather Report, met o.a. Wayne Shorter en Jaco Pastorius  O0
Probeer ook eens de dubbele live-cd "World Tour", met o.a. Victor Bailey. 8)
Niet te geloven dat die man uit Oostenrijk  :-[ komt.  ;)

VrGr,

Bart J.

SpeedyAndré

Wat een vraag, Zawinul is een genie natuurlijk  :D ;D
Ik heb Lost Tribes van z'n syndicate, My people en Di-a-lects, allemaal toppers wat mij betreft  8)
Leuk dat ie hier opduikt trouwens  ^-^

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-XW5500,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3