Waar moet een goede film aan voldoen????, universele kwaliteiten

Started by Wowly, October 18, 2005, 20:56:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Wowly

Tsja, omdat ik zelf van de meest verschillende genre's film kan genieten vroeg ik mij af; wat zorgt er nu voor dat een film een goede film wordt.

Sommige ontzettend platte films (qua humor) vind ik waanzinnig goed, en dat geldt ook voor thrillers, terwijl dit toch wezenlijk verschillende genre's zijn.

Al denkend dacht ik dat sommige kwaliteiten "filmoverschrijdende kwaliteiten" bezitten. Ik had er een aantal bedacht, maar denk dat er nog meer factoren zijn die eenieder welke film tot een goede film maakt........

- mogelijkheid tot verpersonalisering:
   - van de hoofdpersoon
   - van de gebeurtenissen in de film (ik zeg maar, je wint een nachtje met de mooiste en leukste vrouw ter wereld ofzo  >:D)
   - de omgeving van de film
   - de menselijke interactie's (bijvoorbeeld een onrecht wat er wordt aangedaan, wat je persoonlijk raakt)
   - een uitvoering van iets zoals je jezelf graag had gezien in de toekomst (bijvoorbeeld als gigantische vechtmachine, of als arts oid)

- Beeldmateriaal:
   - gebruik van kleuren, misschien vindt je de donkerblauwe gloed van "the matrix"wel gaaf, of juiste de uitbundige kleuren van de pixarfilms
   - gebruik van camera qua snelheid, persoonlijk vind ik erg qua beeld trage "fotografische" films erg mooi
   - resolutie's

- Geluid:
   - goede soundtrack
   - er overdreven bovenopgelegd of juist onmerkbaar suspense opvoerend...

Verhaal:
   - realistisch, alledaags
   - absoluut surrealistisch, maar buitengewoon eenduidig uitgevoerd, waardoor het weer realistisch lijkt te worden
   - met een betekenis, die me wel raakt
   - met een feel-good einde ( in mijn geval dan tenminste, sorry, maar ik zie het liefste feelgood einde's :-[, alhoewel een mooie eindboodschap ook wel aan mij besteed is :D)

Zo zullen er nog meer factoren zijn waardoor de meeste mensen bepaalde films erg mooi vinden om te zien (bijvoorbeeld Ben Hur, mijn opa vond hem mooi, mijn vader ook, ik ook ga zo maar door)

Als jullie nog meer redenen weten waardoor een bepaalde film voor de meeste mensen zeer mooi is, en zou je hem eens met me/ons willen delen, liefst met de titel erbij natuurlijk, kunnen we het aan controleren.

Ik zoek dus geen titels, maar redenen waarom sommige films universeel mooi zijn. De titel van de film is dan ondersteunend.

Bijvoorbeeld:

Ik vind een sterk punt als een film sterke karakters heeft. Ikzelf zou ook graag een uitgesproken persoon willen zijn, waar veel mensen respect voor kunnen tonen. Helaas, ik ben aardig "mediocre", te gewoon om een uitgesproken persoonlijkheid (zoals bijv herman Brood) te zijn  :P. Ik kan genieten van een uitgesproken persoonlijkheid om het filmdoek, omdat in de films alles mogelijk is, en de "uitgesproken persoonlijkheid" vaak aan het langste eind trekt, in ieder geval qua waardigheid dan toch :D
Titel als ondersteuning: "The Big Lebowski", ik denk dat 90 % van de film-o-fielen dit een zéér goede film vind.

Mooie verhaallijn: als een film een verhaal (hoe absurd dan ook) heeft, waarbij je moet nadenken, en dat je blij bent als je hem kunt volgen, en zo diepere lagen gaat zien in een film, daar kan ik erg van genieten
Titel bijvoorbeeld: "Pulp fiction", of "the sixth sense", "bleuberry"

Nou ik ben benieuwd!!!

groetjes

Wowly