verschil tussen linker en rechter speaker?

Started by riwi, October 18, 2005, 09:32:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

riwi

Een kennis heeft een 2 sets Dali Suite 2.8 speakers gekocht.

Tot mijn verbazing staat op de doos dat er verschil is tussen de linker en rechter speaker. Ook op de speakers zelf staat op de achterkant een L of een R.
Weet iemand waar dit verschil zich in uit? Optisch zie ik geen enkel verschil tussen de beide speakers en de kast is volledig symmetrisch.

Alvast bedankt voor de tips en theorieen  :)

Richard

Peerless Monster

#1
Hoi Richard,

Dat hadden (of ik moet eigenlijk zeggen "hebben", want ze staan niet op de schroot, alleen heb ik ze zelf niet meer) mijn KEF references ook.
Ik weet niet of hier een verklaring voor is, maar ik heb ze wel altijd in die opstelling gezet.
Links voor Links als je ervoor zit. Dus links "voor de kijkers thuis" als je begrijpt wat ik bedoel.
Dat stond zo in de boeken. Ik kan me alleen niet herinneren dat er ook een reden in stond dat er een linker en rechter versie was. Wel dat ze binnen 0,5 dB op elkaar waren afgestemd. Heb me ook altijd afgevraagd wat je daar dan weer mee moet ;D...

Dus kortom het bestaat bij meerdere merken en types, maar ik weet niet ook niet waarom...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

riwi

Die afstemming per paar is ook iets waar ik even mee zit.
Er zijn namelijk 2 L en 2 R speakers geleverd. Maar welke L en R vormen een paar. Dat is niet zo maar op te maken..

Dus niet alleen Dali maar ook de KEF maken verschil tussen links en rechts. B&W heeft dit niet.