hulp gevraagt

Started by nielsg, September 15, 2005, 20:40:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

PaulSQ

Het -3db punt is (heel globaal gezegd) het eerste punt waar je een afname van het volume kunt constateren, vandaar ook het paarse lijntje. Daar moet je je niet op gaan focussen maar 't is al weer realistischer dan het 0db punt.

Die gesloten behuizing is dus zo slecht niet.

Ik heb zelf zo met een JL audio 10w6 zeer naar tevredenheid gespeeld.

Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

fgroen

Quote from: nielsg on October 13, 2005, 20:33:19
dat had ik gevonden ja, 0,414 is al hoog? dat was toch laag voor muziek? is het bij een sub juist zo laag mogelijk?

De Qts is de Q van de speaker zonder enige behuizing. Zodra hij in een kast wordt ingebouwd, gaat de Q omhoog. Dus.... een lage Qts is een startpunt waarvandaan je "meer bokken kunt schieten". Als de Qts van de speaker bv. al 0,7 zou zijn, moetje hem in een kast bouwen van oneindig volume om op een systeem Q uit te komen van 0,7. Schiet dus niet op. By the way, Vas speelt daarin ook een rol. Ik ken die formules niet uit mijn hoofd (als ze op papier in een boekje staan is dat voor mij goed genoeg), iemand anders misschien wel?

Quote from: nielsg on October 13, 2005, 20:33:19
de reflex pijp zou een diameter van 10,2 cm hebben en 27,03 cm lang
en passive radiatoren? dat kost toch veel geld? m´n buget licht met hout zo rond de 250-300 euro, de driver is 110 euro, een versterker kan een xxl sub amp zijn, en dan later vervangen door een betere als dat nodig zou zijn
zijn er voorstellen voor een slave?????????

Ik zou persoonlijk niet voor een slave gaan, behalve als je een systeem echt afgronddiep moet afstemmen. In jouw geval en in jouw toepassing niet het geval, dunkt me. Het is geld dat je beter ergens anders kunt besteden

Quote from: PaulSQ on October 13, 2005, 21:26:16
Het -3db punt is (heel globaal gezegd) het eerste punt waar je een afname van het volume kunt constateren, vandaar ook het paarse lijntje. Daar moet je je niet op gaan focussen maar 't is al weer realistischer dan het 0db punt.

Die gesloten behuizing is dus zo slecht niet.



Helemaal mee eens. Houd desnoods ruimte voor een poort als je wilt experimenteren, maar ik denk dat je beter af bent met een gesloten kast (impuls gedrag) en als je wat meer luchtverplaatsing in het laag wilt, regel je een beetje bass-boost in om de roll off van de speaker te compenseren.


Quote from: nielsg on September 22, 2005, 19:16:39
de wofer is de alcone geworden, 60L heeft de woofer nodig
gr niels

By the way: wat is er met de Alcone gebeurd?
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

nielsg

#27
de alcone was niet veel groter dan m´n bass speaker in m´n speakers zelf, en dan kwam hij maar tot 40 hertz d8 ik zo, en ik wil hem ook voor een filmpie af en toe kunnen gebruiken, wat de jl dus wel kan, het is wel meer als 2X zo grote kast, maar dat is geen probleem, heb er 1 van 180 liter van papier gebuowd en die kon ik zonder veel moeite kwijt :)

anders getuned:


gr niels


edit:dit is het plaatje met de hoger getunde freq

Bart_M

Hoe lang en breed heb je de baspijp gemaakt?
Wat is de luchtsnelheid in de pijp?

nielsg

hier de plaatjes er van:



en




gr niels

Bart_M

Hoeveel watt ga je erop loslaten? Dit zou ik wel even meenemen in de simulatie.

nielsg

beste krunk
max 100 watt rms

simulaties:





ast
gr niels