Start from Zero

Started by Mr_Oizo, May 2, 2002, 19:48:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mr_Oizo

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw en een leek op het gebied van HT.
Met veel genoegen heb ik verschillende posts gelezen.
Nu komt het.

Ik ben een huis aan het bouwen en ben momenteel in de bekabelingsfase aangeland. Ik heb in de woonkamer een raam van 3 mtr op 5mtr waarop ik wil gaan projecteren. Ik moet mij nog alle apparatuur aankopen + alle bekabeling kan ik nu nog in de muren wegwerken.
Ik zou graag wat concrete tips krijgen betreffende de bekabeling die ik nu best kan voorzien tss DVD-Receiver-Projector-Tv.

Ik weet dat dit een hele brok is ( :'(), maar elke goede tip van een kenner is voor mij veel waard.

groetjes

Mr Oizo  :-/


MrPink

#1
Hallo Mr Oizo en welkom :)

Ik ben ook geen expert, dus je zult het van anderen moeten hebben, maar ik denk dat ze wel willen weten wat je budget is, en je globale doel.

Groetjes,
Oscar

J.A.F._Doorhof

#2
Je kunt alvast je speaker/sub bekabeling in de muur wegwerken. Denk dan aan 3 speakers voor (links, rechts, center) en één coax voor je subwoofer. Houdt vooral met de coax voor de sub ruimte voor experimenten.

Ook kun je voor je rears en eventueel EX al je bekabeling aanleggen, kijk op het HTweb voor een diagram van de setup. http://www.itccomp.nl/htwebf/Documenten/PDF/Speakersetup2.PDF
http://www.itccomp.nl/htwebf/Documenten/PDF/Garmt/7151.PDF

Reken dat je op 2/3 van de lengte van je kamer de zitplekken neemt, dit ivm de modes in je kamer, lees daarvoor dit artikel.
http://www.itccomp.nl/htwebf/Documenten/PDF/nodesensubs.PDF

Als ik je een advies mag geven voor de speakerbekabelingen is dit Eichmann  ;), dat is één te betalen en twee van een zeer goede kwaliteit.

Voor de projector zou ik ten alle tijden zorgen voor de volgende aansluitingen, 5x BNC en minimaal 1x S-video + stroom. Het probleem is alleen dat je niet weet waar je de projector gaat ophangen (elke projector heeft een andere werpafstand).

Let er ook ALTIJD op dat je NOOIT stroom en signaal kabels parallel aan elkaar laat lopen.

MvrGr.
Frank
PS.
Voor complete setups en turn-key oplossingen kun je ook ons bedrijf inschakelen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

SiR-ROUND

#3
Heb niet veel tips voor je, maar ik moet even kwijt dat je Nick me fijne gevoelens geeft...

 ;D

"Here, have a Frankfurter..."

jaco

#4
Inderdaad wel slim om er nu al aan te denken.

Bedenk inderdaad goed waar je wilt projecteren, zitten en je apparatuur komt te staan.
De bekabeling naar de speakers is inderdaad nadien lastig weg te werken, en met de hedendaagse EX systemen met 7.1 speaker opstelling heb je veel bedrading. De richtlijnen die Frank al aangeeft zou ik in acht nemen.
Als je holle buizen legt door de vloer zorg dan voor rdelijk dikke buizen met ruime bochten. Speaker en coax bekabeling wil nog wel eens moeilijk door een standaard 5/8"buis lopen - vooral als je knie bochtjes gebruikt..

Als je gaat projecteren heb je afhankelijk van het type projector een of meerdere  signaalkabels nodig. Voor veel projectie systemen (CRT, DILA )is dat haast altijd 5 BNC want dat geeft de beste kwaliteit over langere runs. Component is met 3 snoeren, en dat komt er ook meer in.  Je zou hier mijn inziens een soort van afvoerbuis moeten nemen van tenminste 4 cm diameter. deze ook weer met ruime bochten aanleggen. Desnoods met 2 bochten om van je plafond de muur in te komen met de grotere bochtstukken. Je loopt anders vast met kabels trekken.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Mr_Oizo

#5
Bedankt allemaal voor de tips.  ;D
Het gaat allemaal in orde komen, ik voel het gewoon.

De afstand van de DVD/Receiver tot de projector is 7 meter. Hier leg ik dus best 5xBNC + 1x S-video tussen.

Voor de bekabeling van de speakers ga ik Eichmann gebruiken. Deze 5 kabels laat ik dan centraal samenkomen bij de receiver. Of zou ik reeds voorzieningen treffen voor het EX Systeem (7.1)?  ???

De projector wordt op een hoogte van 2.30 mtr ingebouwd in een muur (gat is voorzien). Terwijl het
projecteerscreen zich op 5 mtr van de projector bevindt.

Moet ik het bovenstaande dus doen, of zijn er dingen die jullie anders zouden doen. Ik kan namelijk nog alle kanten uit.

 

jaco

#6
Je stelt wel heel makkelijk dat je projectie afstand 5 meter wordt.
Bij de verschillende projectoren kan dat een zeer uiteenlopende uitwerking hebben:

Bij CRT is een vast verhouding tussen projectieafstand een beeldmaat. Bij 5 meter is het beeld al snel 5 meter breed, en daarvoor heeft een CRT geen lichtopbrengst genoeg.

Bij digitale projectoren (LCD, DLP en DILA) is de trend al snel naar korte projectieafstanden voor de mensen met minder ruimte.
Vaak zit er wel een zoom lens op een digitale projector, maar niet op alle. Je zult dus de keuze van de projectoren misschien iets beperken moeten.

Als je dus vasthoud aan die 5 meter valt een CRT mijn inziens gewoon af.
Bij digitale projectoren is de 5 BNC kabelverbinding niet noodzakelijkerwijs aanwezig. Er wordt (helaas) ook wel vaak met een VGA connector gewerkt.  Maar als je een buis neemt met voldoende  diameter kan er of 5 maal BNC of VGA wel doorheen.
S-video bekabeling is naar een digitale projector wel handig. Er zit eigenlijk altijd een interne scaler functie in, en dan kun je vide de s-video kabel een Signaal van je video recorder, LD speler, digitale Schotelontvanger of wat dan ook sturen.

Je kamer is redelijk qua afmetingen als ik het zo lees (minstens 5 meter diep, en tenminste 3 meter breed. Qua ruimte is dat niet overdadig voor 7.1, maar je kunt ze wel plaatsen en met een goed systeem kan het echt heel mooi klinken.

Je moet wel opletten dat je bij een 5.1 systeem volgens de standaard je surrounds op 110 graden hebt, en bij 7.1 staan de zijkanalen om en nabij de 90 graden, en de rears meer op 130 graden. Afhankelijk van de ramen en deuren in je kamer moet je daar van te voren eigenlijk al rekening mee houden. Als je dat niet doet heb je toch nog kabel over de vloer achter je lopen (klein stukje kabelgoot doet dan wonderen)

Je zou een afspraak met Frank kunnen maken. Hij kan je goed uitlegen en laten horen wat 7.1 doet.
Dit zou je tevens bij andere forumleden kunnen gaan beluisteren die misschien dichter bij wonen.

Misschien moet je ook al een buisje of wat  reserveren voor de toekomstige hoogte kanalen. Kan je in de toekomst schelen. Hiervoor zou ik er 2 naar boven voor in de kamer laten brengen (links en rechts van het scherm) - dit is voor het MDG systeem -
Tevens een buis op je luister as (daar waar je zit) in de hoek van muur en plafond zowel links en rechts - Teldec systeem .
Als je het dan echt goed wilt doen moeten er ook nog op 55 graden aansluit mogelijkheden zijn. - Chesky systeem
Let op er is nog niets standaard voor hoogte kanalen! Maar als je toch buizen aan het leggen zijn kun je volgens mij beter een paar te veel leggen nu, dan later weer extra goten aan moeten leggen.


Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

PM

en nog een buisje naar je zit positie voor bas-shakers onder je stoelen :)
en dan zul je altijd zien dat je nog iets vergeet...
Groeten, Peter

olav

#8
De enige tip die ik kan geven is het aanleggen van loze buis, niet te lein, of beter nog een kabelgoot bv onder de vloer voor toekomstige veranderingen. Nu is het weinig werk en kost het niet veel geld en later wordt je gek van het eventuele hak- of breekwerk.
Helaas uit eigen ervaring.
olav