Spirited Away

Started by Sam, September 12, 2002, 00:37:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sam

Alvast een beginnetje voor de review van Lynxxx:

Om te beginnen is Spirited Away van dezelfde maker en studio als Princess Mononoke en dat is aan de tekenstijl en manier van vertellen duidelijk te merken. Je wordt op een geweldige manier in een sprookjeswereld gezogen net zoals overigens de hoofdfiguur uit de film. Voor mij was dit de overtreffende trap ten opzichte van Mononoke. Geen moment heb ik durven knipperen om iets te missen van deze rijk aan detail geanimeerde film!

Misschien dat ik hier later nog op door ga, maar heb hem net gezien en wil met deze film op mijn netvlies lekker gaan slapen.
- Wat doet een Diplomatiek Infiltratie Commando, baas?
- Die infiltreert de vijand hard op hun smoelen en doet dat zo diplomatiek mogelijk!
Krän - Beroepsbarbaar

Grindtegel

Ik krijg Spirited Away deze week ook binnnen. Kan niet wachten op de nieuwe van de maker van Princess Mononoke, wat ik de beste Anime vind die er is.

Welke versie heb jij? De eerste versie schijnt nogal slecht te zijn qua kleur.
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

Lynxxx@Office

zie mijn reactie op: http://213.196.43.35/yabbse/index.php?board=52;action=display;threadid=1866;start=20

De "eerste" versie heeft niet teveel rood, maar is bestemd voor een andere markt :
Plasma schermen met andere kleurtemperatuurinstellingen. :)

Er zijn inmiddels zo'n 5 verschillende versies in omloop uit azie, echter allemaal gemaakt met dezelfde transfer. Dat "rood" zit dus in zowel de Honkong (rode hoes) als in de japanse versie (blauwe hoes met gezicht voorop).

Maar... ik heb begrepen dat de special edition R1 in aankomst is. En die zal waarschijnlijk wel zijn aangepast op de europ... ehm amerikaanse markt :) * grinnik *

Heb net bevestiging gekregen dat pakketje onderweg is. ik kan nie wachten :)

Sam

Ik heb de Japanse 2-disc versie en hij is inderdaad wat aan de oranje kant, maar absoluut niet storend vond ik.
- Wat doet een Diplomatiek Infiltratie Commando, baas?
- Die infiltreert de vijand hard op hun smoelen en doet dat zo diplomatiek mogelijk!
Krän - Beroepsbarbaar

markvl

Gisteren heeft FrankL zijn 'Spirited away' meegenomen als inbreng voor het anime kijken.
We hebben ongeveer het 1e half uur gezien, en volgens mij wilde we allemaal gewoon doorkijken!
Mijn indrukken:
- erg goed verhaal
- erg goede animatie (realistische bewegingen, goede diepte, soms bijna fotorealistische afbeeldingen)
- erg goed geluid (we hebben de DTS6.1 track beluisterd, maar wel in 5.1...)

Kortom: deze wil ik ook!

Groeten,
Mark
Disclaimer:
Any views or opinions presented in this post are solely those of the author. The author accepts no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided, unless that information is subsequently confirmed in writing.

Grindtegel

Gisteren gezien. Fantastische film,letterlijk en figuurlijk.

Je kunt duidelijk zien dat dit van de maker van Princess Mononoke is. Ik zelf vind Mononoke wel wat beter maar ik denk dat dit een filom is die je vaker moet zien om er echt van te kunnen genieten.

De kleur was inderdaad iets te rood, maar niet echt storend of zo. Het geluid was precies goed, de muziek geweldig.

Ik ga hem binnenkort nog maar eens draaien in mijn thuisbioscoopje.

Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

FrankL

#6
En de film is nu ook officieel goedgekeurd door mijn goeroe 8)

http://www.suntimes.com/output/ebert1/wkp-news-spirited20f.html

Quote"Miyazaki's Spirited Away" has been compared to "Alice in Wonderland," and indeed it tells of a 10-year-old girl who wanders into a world of strange creatures and illogical rules. But it's enchanting and delightful in its own way, and has a good heart. It is the best animated film of recent years

QuoteMiyazaki's drawing style, which descends from the classical Japanese graphic artists, is a pleasure to regard, with its subtle use of colors, clear lines, rich detail and its realistic depiction of fantastical elements. He suggests not just the appearances of his characters, but their natures. Apart from the stories and dialogue, "Spirited Away" is a pleasure to regard just for itself. This is one of the year's best films.


En als toetje hier nog een kort stukje over Miyazaki:

http://www.suntimes.com/output/eb-feature/cst-ftr-ebert19.html

Quote"The people who make the movies are scared of silence, so they want to paper and plaster it over," he said. "They're worried the audience will get bored. They might go up and get some popcorn. But just because it's 80 percent intense all the time doesn't mean the kids are going to bless you with their concentration. What really matters is the underlying emotions--that you never let go of those.

"What my friends and I have been trying to do since the 1970s is to try and quiet things down a little bit; don't just bombard them with noise and distraction. And to follow the path of children's emotions and feelings as we make a film. If you stay true to joy and astonishment and empathy, you don't have to have violence, and you don't have to have action. They'll follow you. This is our principle."
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

Lynxxx

Gisteren EINDELIJK mijn zending van dddhouse binnen gekregen( na een maand!) . Eerst nog een kleine hartaanval door een douane aanslag van 70 euro, maar dat bleek achteraf een vergissing (werkelijke bedrag was ca 9 euro). En bij dit pakketje zat dus ook Spirited Away (R3 2dvd)..

Gisteravond was het dan eindelijk zo ver. Projector aan en genieten.

Mijn eerste indruk.
Erg erg mooie tradionele cel animatie met soms zeer gepaste 3d cgi achtergronden. Miyazaki zet al snel een volledige fantasiewereld neer met de meest vreemde maar altijd zeer originele wezens. (Ik moet weer denken aan TNES en de bar in starwars). De raarste gedrochten komen voorbij, elke bijzonder genoeg voor een eigen film. De 3d animaties zijn subtiel, nooit overbodig of uit de toon. De achtergronden zijn zoals we van Ghibli gewend zijn, tot in detail uitgewerkt, en bijzonder origineel. Ik heb eigenlijk niet eerder zoveel nieuwe dingen tegelijk in 1 (animatie) film gezien. En daar ligt tevens het enige nadelige punt van deze film. Er zitten zoveel mogelijke leads voor andere delen of andere films in (die nooit zullen komen ivm de retirement van Miyazaki) dat je met een beetje leeg gevoel achter blijft. Er is nog zoveel te vertellen. Hetzelfde gevoel kreeg ik bij het zien van het meesterlijke (My Neighbour) Totoro.
Maar goed, dat zou je er niet van moeten weerhouden deze disk ONMIDDELIJK te bestellen. Want in alle eerlijkheid, in 2d celanimatie is er momenteel eigenlijk geen gelijke.

Spirited away laat zich het beste omschrijven als een modern sprookje waarbij elementen uit Totoro, Princess Mononoke, the Twilight Zone, Wizard of Oz en the Neverending story een unieke wereld vormen waarin een jong meisje enigzins verdwaald raakt. Alhoewel geschreven voor zijn nog zeer jonge nichtje als ik me niet vergis, stopt Miyazaki behoorlijk wat themas omtrent het volwassen worden in deze film. Vooral zaken als het individu tegen de massa en het weerstaan van verleidingen (drugs?) staan centraal. Spirited Away is af en toe knap heftig (iets te) voor kleine kinderen, maar weet daardoor gedurende de hele film je aandacht vast te houden en op de juiste momenten wordt de juiste hoeveelheid humor subtiel tussen de scenes ingepropt.

En dan uiteraard de DVD kwaliteit:

De R3 disc is van prima kwaliteit. Het beeld is zeer goed te noemen. Compressie is niet of nauwelijks zichtbaar, kleuren zijn inderdaad iets aan de rode kant, maar door mijn projector op 9500K (de juiste) kleurtemperatuur te zetten verkreeg ik onmiddelijk een zeer acceptabel plaatje :) (Overigens kan het naar beneden schroeven van brightness ivm asiatische standaarden ook geen kwaad).

Het geluid is bijzonder goed te noemen. Duidelijke plaatsing op de achtergrond kanelen (zelfs met een DTS6.1 track over maar 4 speakers heheh) en een diepe, strakke sound. Een van de beste anime soundtracks tot nu toe. (Alhoewel de thema muziek niet zo sterk is als die in Monoke of Totoro)

Disc 2 bevat een making of en het complete (!) storyboard van de film, gesynced met de soundtrack. Oftwel, nogmaals de hele film maar nu in simpele schetsen :)

Conclusie: Kopen deze disc. Zeer de moeite waard.








Lynxxx' Barco Data 800 Website Voor al uw overige wazigheid Lynxxx.nl

Johan Van Gompel

Ik heb hem een maand geleden besteld; nog steeds niet aangekomen maar ik wil toch even het volgende kwijt:

Princess Mononoke ZUIGT

Met al die hype vorig jaar had ik toch heel wat betere animatie verwacht. En over de poging tot diepgang in de storyline zal ik maar zwijgen. Een wat minder gehypte "Metropolis" bv. vond ik stukken beter wat betreft animatie.

Sam

Tja....over meningen valt (juist) te twisten....ik vind dat The Lord of the Rings deel I niet veel bijzonders is en dat is ook geen mening die velen delen...Metropolis is een tekenstijl die teruggrijpt op de oude anime- en mangastijl die gebruikt is voor de eerste manga Astroboy en die was juist weer gelanceerd als tegenhanger van Disney's werk. Je zal die tekenstijl helaas niet veel tegenkomen in anime-land.
- Wat doet een Diplomatiek Infiltratie Commando, baas?
- Die infiltreert de vijand hard op hun smoelen en doet dat zo diplomatiek mogelijk!
Krän - Beroepsbarbaar

wolsinkpower

Waar kan ik hem halen?

Greetz
Robert
Ash: Klaatu verrata n... Necktie... Nickel... It's an "N" word, it's definitely an "N" word!
Epson EH-TW5900][Sony KD-49X8308 ][ Sony STR-DG820S ][Antec Fusion Remote Zwart I3 530 HTPC][Jamo S 426 HC3 Surroundset ][KEF 104AB][Cambridge Audio A1 MK3 Special Edition][Thorens TD-165

Johan Van Gompel

Quote from: Sam on October 21, 2002, 23:16:13
Tja....over meningen valt (juist) te twisten....ik vind dat The Lord of the Rings deel I niet veel bijzonders is en dat is ook geen mening die velen delen...Metropolis is een tekenstijl die teruggrijpt op de oude anime- en mangastijl die gebruikt is voor de eerste manga Astroboy en die was juist weer gelanceerd als tegenhanger van Disney's werk. Je zal die tekenstijl helaas niet veel tegenkomen in anime-land.

Ik vond The Lord of the Rings heel mooi uitgevoerd wat betreft fotografie; verder was het inderdaad niet veel bijzonders. Het leuke aan anime is juist de grotere verscheidenheid aan animatiestudios, specifieke stijlen en thema's die behandeld worden. "Gelijkaardige" werken van bv. Rumiko Takahashi (Urusei Yatsura, Ranma 1/2) en Hiroyuki Horiuchi (Tenchi Muyo!) weten door hun stijlverschillen nog te boeien. En een dun verhaal is snel vergeven met een wacky storyline en dito animatie in Takahiro Yoshimatsu's Jubei-chan the Ninja Girl.
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

Sam

Zoals ik al zei: over smaak valt te twisten...ik vond Urusei Yatsura, Ranma 1/2 en Jubei-Chan op geen enkel moment ook maar een beetje amusant (Tenchi Muyo overigens zeer zeker wel)...daarentegen vind ik bijvoorbeeld Excel Saga ZEER amusant en daar kan je toch ook wel spreken van een flinterdun plot.

Miyazaki heeft voor mij een teken- en regiestijl die ik erg waardeer en ik vind zijn sprookjes (= nooit een ingewikkeld plot, want de moraal overheerst) erg de moeite waard. Net zoals ik Lucas erg waardeer voor zijn stijl van iets visualiseren en manier van vertellen (ook niet alles). Betrouwbaarheid vind ik niet per se een slechte kwaliteit als regisseur, als voor mij elke film ook maar zijn eigen sfeer en beleving heeft en Miyazaki heeft dat voor mij toch wel bewezen met bijvoorbeeld My Neighbour Totoro, Princess Mononoke en dan nu Spirited Away.

Wat je zegt klopt als een bus: er is zoveel aanbod (ook ENORM veel troep) aan anime dat er voor ieder wat wils is. Studios/regisseurs hoeven van mij dan ook niet perse van stijl te veranderen of verschillende stijlen te hanteren om interessant te blijven.
- Wat doet een Diplomatiek Infiltratie Commando, baas?
- Die infiltreert de vijand hard op hun smoelen en doet dat zo diplomatiek mogelijk!
Krän - Beroepsbarbaar

FrankL

Voor wie nog aanmoediging nodig heeft:

"Spirited Away" heeft de "Best Animated Film" Award van de New York Film Critics Circle gewonnen:

http://www.nyfcc.com/awards.html
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

wolsinkpower

Sam,Lynxxx en FrankL,
zouden jullie ieder hier kunnen posten WAAR jullie hem gehaald hebben,hoeveel hij kostte en wat de specs zijn? ik wil hem zo graag :) en misschien valt er wat te regelen dat 1 van jullie hem voor mij haalt?......(mijn pa net zover gekregen voor play.com om daar te registreren maar een asiatische site vertrouwt hij denk ik nog niet :()

Greetz
Robert
(kwil hem zoooooo graag... niet eerlijk.... door al jullie verhalen er hier over.... heeft mijn toetsenbord bijna kortsluiting door *kwijl*)
Ash: Klaatu verrata n... Necktie... Nickel... It's an "N" word, it's definitely an "N" word!
Epson EH-TW5900][Sony KD-49X8308 ][ Sony STR-DG820S ][Antec Fusion Remote Zwart I3 530 HTPC][Jamo S 426 HC3 Surroundset ][KEF 104AB][Cambridge Audio A1 MK3 Special Edition][Thorens TD-165

Johan Van Gompel

Quote from: wolsinkpower on December 21, 2002, 11:54:13
Sam,Lynxxx en FrankL,
zouden jullie ieder hier kunnen posten WAAR jullie hem gehaald hebben,hoeveel hij kostte en wat de specs zijn? ik wil hem zo graag :) en misschien valt er wat te regelen dat 1 van jullie hem voor mij haalt?......(mijn pa net zover gekregen voor play.com om daar te registreren maar een asiatische site vertrouwt hij denk ik nog niet :()

(kwil hem zoooooo graag... niet eerlijk.... door al jullie verhalen er hier over.... heeft mijn toetsenbord bijna kortsluiting door *kwijl*)

Ik sta op het punt om weer een bestelling te plaatsen bij een Aziatische site. Ik kan Spirited Away evt. meebestellen; deze kost 13 euro. Je kan hem ook komen afhalen (woon in Belgisch Limburg) of ik kan hem je na levering (meestal 3-4 weken na bestelling) toesturen. In dat geval komen er uiteraard wel verzendingskosten bij.
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

FrankL

Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

wolsinkpower

FrankL wat voor Dollarszijn dat? want $146 US dollar lijkt me vreemd :P


Johan van Gompel: welke site? en alvast bedankt voor het aanbod:)


Greetz
Robert
Ash: Klaatu verrata n... Necktie... Nickel... It's an "N" word, it's definitely an "N" word!
Epson EH-TW5900][Sony KD-49X8308 ][ Sony STR-DG820S ][Antec Fusion Remote Zwart I3 530 HTPC][Jamo S 426 HC3 Surroundset ][KEF 104AB][Cambridge Audio A1 MK3 Special Edition][Thorens TD-165

Johan Van Gompel

Quote from: wolsinkpower on December 21, 2002, 16:45:29
Johan van Gompel: welke site? en alvast bedankt voor het aanbod:)

newdvd.cc. De versie die ze verzenden heeft weliswaar de rode cover maar heeft geen DTS track zoals aangegeven op de site (en de cover - mijn versie had een erg goed klinkende DD 2.1 track). Wel liefst tegen vanavond laten weten of ik hem al dan niet mee moet bestellen.
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

FrankL

Quote from: wolsinkpower on December 21, 2002, 16:45:29
FrankL wat voor Dollarszijn dat? want $146 US dollar lijkt me vreemd :P
Hallo zeg, kun je zelf niet even die site lezen? ::) ::)
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

Sum1

Quote from: Johan Van Gompel on December 21, 2002, 18:24:43
De versie die ze verzenden heeft weliswaar de rode cover maar heeft geen DTS track zoals aangegeven op de site (en de cover - mijn versie had een erg goed klinkende DD 2.1 track).
Ter informatie: de HK-versie die o.a. bij DDDhouse te koop is beschikt wel over een prima japanse DTS 6.1 track... Maar dit schijnt dus wel weer een versie te zijn met de beruchte kleurcorrectie (hoewel ik daar zelf (nog) niet zoveel last van heb gehad). :-\

wolsinkpower

Johan, nee laat dan maar, maar hartstikke bedankt voor het aanbod en de moeite :D  misschien iemand anders die wel aan de "Goede" versie kan komen?

Greetz
Robert
Ash: Klaatu verrata n... Necktie... Nickel... It's an "N" word, it's definitely an "N" word!
Epson EH-TW5900][Sony KD-49X8308 ][ Sony STR-DG820S ][Antec Fusion Remote Zwart I3 530 HTPC][Jamo S 426 HC3 Surroundset ][KEF 104AB][Cambridge Audio A1 MK3 Special Edition][Thorens TD-165

Lynxxx

De HK DTS6.1 versie hebbik ook en is prima :)
inderdaad zit er de beruchte kleurcorrectie op. Mocht je 'm kijken op je projector, dan kun je dit simpelweg corrigeren door je projector op 9x00K color temp in te stellen :) de rode zweem is dan verdwenen


Lynxxx' Barco Data 800 Website Voor al uw overige wazigheid Lynxxx.nl

Grindtegel

Valt reuze meer die rode kleur, ik heb deze ook en vind het totaal niet storend (en geloof me, ik ben een zeikerd als het beeld gebreken heeft)
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon