2 x stereoversterker als mc en biampen?

Started by DaveClarke, October 10, 2005, 11:39:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

DaveClarke

Eerst even de beginsituatie.
Ik draai nu stereo op een oude NAD voor/eind combi, en mc op een harman kardon avr130. Door wat stekkertjes om te draaien heb ik het beste van twee werelden.

Nou wil ik mijn stereo verder upgraden, dus ga ik voor een vincent sv236. Alleen blijft mijn multikanaals ver achter, met als resultaat dat ik de hk niet meer aan zet. Ik heb geen zin om weer een dure receiver te gaan kopen, die 80% van de tijd nutteloos stil staat, dus heb ik het volgende bedacht: ik koop 2x vincent sv236, ga biampen in stereo  ;D en heb leuke versterking voor mijn achterspeakers. Mijn DVD speler heeft een processor ingebouwd, dus dat gaat zo goed werken, afgezien van mijn speakerdraden omwisselen, maar dat maakt me niet veel uit. HK en NAD voor/eind gaan de deur uit.

1. is dit een verstandige beslissing, hebben anderen ervaring met dezelfde opstelling?
2. Krijg ik in de toekomst geen problemen omdat de vincent geen pre in heeft, afgezien van de dubbele volumeregeling?

PaulSQ

Ja,

bi-ampen met 2 geintegreerde versterkers lijkt me niet zo handig... Iedere keer dat je het volume aanpast verstoor je de balans tussen hoog en laag in je speaker. Niet dat het schadelijk is ofzo maar het is zo'n werk om het bij iedere wijziging van het volume weer goed te krijgen..

Maar zo erg is het toch niet als de surroundkanalen wat achterblijven qua geluidskwaliteit?
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

DaveClarke

Dat probleem zal wel meevallen, aangezien de versterker boven elkaar komen te staan, en ik 1 AB gebruik. Het volume tussen links en rechts zal dus gelijk blijven.
Zal het trouwens verschil maken als dat ik 1 versterker het hoog laat doen, en 1 versterker het laag, of 1 links en 1 rechts?

Audiofiel

Misschien beter om dan 1 versterker links en 1 rechts te gebruiken.

Twee voordelen: volumeverschil uit zich dan niet in verschil in hoog/laag, maar in links/rechts balans en dat is waarschijnlijk minder storend. Daarnaast is verticaal bi-ampen (zo heet dat) ook beter omdat je dan 1 gezamelijke voeding hebt waaruit hoog en laag 'eten'. Laag lust namelijk meer dan hoog en zo benut je de voorraad energie het beste.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

DaveClarke

Ik denk dat ik het voorlopig maar ga voor 1 vincent, en nog door ga met de harman kardon. Mijn bron + speakers staan op dit moment hoger op het lijstje dan een 2e stereoversterker. Het is een leuk plan, maar de kosten wegen het op dit moment niet op tegen de baten.