Afstellen Home theater

Started by AleSyS, September 10, 2002, 20:17:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

AleSyS

Hoe kan je het beste je home theater afstellen.

Mijn set is als volgt:

Yamaha RX-V620 (receiver)
Tannoy Revolution R3 (front speakers / Bi-wired aangeloten via A + B receiver)
Tannoy Revolution R2 (rear speakers)
Tannoy Revolution RC (center speaker)
Magnat Vector Needle SUB 25 A (subwoofer)

Ik ben al in het bezit van zo Platium test DVD. Maar kan je het beste
je speakers op elkaar afregelen. Moet je dit doen met gebruik van een
DB-meter en kan je dat het beste doen.

Waar kan je eigenlijk die DB-meters kopen?




Henk

Het is inderdad aan te raden om een dB-meter te gebruiken voor de afstelling van je systeem. Zo'n meter kun je bij ITC Home Theater bestellen (de grootste sponsor van dit forum), maar is ook via Conrad te koop (productnummer 100609).

Op de Platinum DVD staan allerlei testsignalen, o.a. voor Dolby Digital 5.1 en dts bronnen. De dB-meter (in de C-stand) dient voor elke speaker even ver uit te slaan. Positioneer de meter hierbij op je luisterpositie (i.e. waar normaal je hoofd zit) en laat hierbij de microfoon v.d. meter naar het plafond wijzen (en ga niet tussen de speaker en de meter zitten...). De DVD zelf geeft ook wel wat aanwijzingen hiervoor.

Naast de onderlinge volumes zijn ook de positionering van de speakers en de time-alignment instellingen van belang. Het laatste kun je doorgaans in de receiver instellen d.m.v. het zetten van de afstand tot de individuele speakers (maar ik geloof dat Yamaha niet over dit soort instellingen beschikt).

Het afstellen van de subwoofer is een verhaal apart. Hiervoor is een dB-meter zelfs onmisbaar. Zet in ieder geval de center en rear-speakers op 'SMALL' (en eventueel ook de frontspeakers, alhoewel de R3 knap laag kan komen).

Otzie

IK heb ook de Platinum DVD + Avia DVD en DB meter aangeschaft bij ITC was allemaal behoorlijk snel binnen. ;D

Ga binnenkort (met hulp collega) het hele gebeuren afstellen. :)

Othmar

PM

Je moet zeker de boel met een db-meter af stellen.. geeft echt veel verbetering!!
Groeten, Peter

AleSyS

Quote from: Otzie on September 10, 2002, 22:33:54
IK heb ook de Platinum DVD + Avia DVD en DB meter aangeschaft bij ITC was allemaal behoorlijk snel binnen. ;D

Ga binnenkort (met hulp collega) het hele gebeuren afstellen. :)

Othmar


Wat heeft die Avia DVD als voordeel t.o.v. de Platium DVD?

AleSyS

Quote from: Henk on September 10, 2002, 21:03:19
Het is inderdad aan te raden om een dB-meter te gebruiken voor de afstelling van je systeem. Zo'n meter kun je bij ITC Home Theater bestellen (de grootste sponsor van dit forum), maar is ook via Conrad te koop (productnummer 100609).

Op de Platinum DVD staan allerlei testsignalen, o.a. voor Dolby Digital 5.1 en dts bronnen. De dB-meter (in de C-stand) dient voor elke speaker even ver uit te slaan. Positioneer de meter hierbij op je luisterpositie (i.e. waar normaal je hoofd zit) en laat hierbij de microfoon v.d. meter naar het plafond wijzen (en ga niet tussen de speaker en de meter zitten...). De DVD zelf geeft ook wel wat aanwijzingen hiervoor.

Naast de onderlinge volumes zijn ook de positionering van de speakers en de time-alignment instellingen van belang. Het laatste kun je doorgaans in de receiver instellen d.m.v. het zetten van de afstand tot de individuele speakers (maar ik geloof dat Yamaha niet over dit soort instellingen beschikt).

Het afstellen van de subwoofer is een verhaal apart. Hiervoor is een dB-meter zelfs onmisbaar. Zet in ieder geval de center en rear-speakers op 'SMALL' (en eventueel ook de frontspeakers, alhoewel de R3 knap laag kan komen).

Wat is het verschil tussen de DB-meter van ITC Home Theater en de DB-meter van Conrad?

PM

er is geen verschil in deze db-meters ze hebben allebei de benodigde "C" stand en "slow" stand
Groeten, Peter

garmtz

Sterker nog, ze zijn identiek... :)

Henk

Quote from: AleSyS on September 11, 2002, 11:25:33
Wat heeft die Avia DVD als voordeel t.o.v. de Platium DVD?

Als ik het een beetje 'oneerbiedig' zeg: Avia is voor professionals, terwijl de 'Ultimate DVD Platinum' meer voor amateurs is. De testen op de AVIA DVD zijn doorgaans wat technischer van aard (dit geldt met name voor de Videotests) en vergen wat meer achtergrondkennis voor een goede interpretatie (deze achtergrondkennis is echter deels op de DVD te vinden).

J.A.F._Doorhof

En daar tussen in zit nu de HT tune up DVD.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

AleSyS

Quote from: garmtz on September 11, 2002, 22:48:24
Sterker nog, ze zijn identiek... :)

Als deze opmerking niet gewaardeerd wordt in enige zin moet ie maar verwijderd worden!!!

Maar waarom is er zo groot prijs verschil tussen Conrad en ITC Home Theater.

Ik zie tevens op de ITC Home Theater site dat er alleen een combinatie van DB-meter en de Platium DVD bestaat. Is deze combinatie met scherpe prijs ook mogelijk voor de DB-meter en Avia DVD???

patrick_vdb

Quote from: J.A.F._Doorhof on September 11, 2002, 23:21:20
En daar tussen in zit nu de HT tune up DVD.

En waar mogen/kunnen we de Video Essentials plaatsen in dit rijtje calibratie-dvd's voor wat betreft beeldweergave en afstelling?

Mvrgr

Patrick

J.A.F._Doorhof

VE zit op hetzelfde niveau als AVIA maar is wat beperkter en op andere punten wat beter dan AVIA (Avia heeft bv een lichte afwijking binnen de grayscale).

AVIA is gewoon de top DVD gevolgt door VE en dan verder op de HT tune up dan de Referentz PAL en dan Platinum.

Maar alle DVD's doen precies wat ze moeten doen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

AleSyS

Quote from: J.A.F._Doorhof on September 11, 2002, 23:21:20
En daar tussen in zit nu de HT tune up DVD.

MvrGr.
Frank

Ik snap eerlijk gezegd niet wat je bedoeld ???

J.A.F._Doorhof

Volgorde van professionaliteit.

1. AVIA
2. VE
3. HT Tune up (een nieuwe DVD van Sound & Vision) / referentz (voor PAL).
4. Platinum

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

AleSyS

Quote from: J.A.F._Doorhof on September 11, 2002, 23:33:20
Volgorde van professionaliteit.

1. AVIA
2. VE
3. HT Tune up (een nieuwe DVD van Sound & Vision) / referentz (voor PAL).
4. Platinum

MvrGr.
Frank

Welke versie kan je het beste gebruiken om je home theater af te stellen?
Ik ben dus al in het bezit van Platium DVD.

J.A.F._Doorhof

Ze doen allemaal hun werk.

Als je echt het allerbeste wilt dan is AVIA de oplossing, maar die heeft geen subwoofer en 7.1 mogelijkheden en geen DTS ondersteuning.

Echt optimaal is AVIA en HT tune up en Referentz voor PAL ;D.

Platinum voldoet perfect voor 99% van de mensen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

AleSyS

Quote from: J.A.F._Doorhof on September 11, 2002, 23:40:03
Ze doen allemaal hun werk.

Als je echt het allerbeste wilt dan is AVIA de oplossing, maar die heeft geen subwoofer en 7.1 mogelijkheden en geen DTS ondersteuning.

Echt optimaal is AVIA en HT tune up en Referentz voor PAL ;D.

Platinum voldoet perfect voor 99% van de mensen.

MvrGr.
Frank

Misschien is het dan wel handig om de combinatie Home Theater tune up & dB meter te bestellen.

patrick_vdb

Quote from: J.A.F._Doorhof on September 11, 2002, 23:31:33AVIA is gewoon de top DVD gevolgt door VE en dan verder op de HT tune up dan de Referentz PAL en dan Platinum.

Mooi dan weet ik de rang-orde van de calibratie-dvd's ook weer een beetje ;D

Alesys,

Dat ligt er dus een beetje aan wat je nog meer wilt afstellen. Zelf maak ik gebruik van de VE (de Avia as destijds nogal lastig te verkijgen) voor het beeld en de Platinum meer voor het gluid (wat ruimer van opzet op dit gebied dan de VE, overigens heb ik de Platinum en dB-meter ook bij Frank gekocht ;)). Wil je dus het beeld ook meer gaan aanpakken dan is de Avia of VE raadzaam om erbij te gaan gebruiken (tenzij de HT tune up qua beeld in de buurt komt van beide en de Platinum weer ver achter zich laat qua geluidscalibratie).

Afstellen met een dB-meter doet echt wonderen voor je systeem. Fronts, Center en Surrounds integreren veel beter met elkaar waardoor de geluidsbeleving echt verbeterd wordt. Voor de HTér eigenlijk onmisbaar.

Mvrgr

Patrick

J.A.F._Doorhof

Home Theater tune up is ERG goed.
Maar mist de leuke demo's van Platinum, maar heeft daar weer andere dingen voor terug.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

AleSyS

Quote from: patrick_vdb on September 11, 2002, 23:45:57
Quote from: J.A.F._Doorhof on September 11, 2002, 23:31:33AVIA is gewoon de top DVD gevolgt door VE en dan verder op de HT tune up dan de Referentz PAL en dan Platinum.

Mooi dan weet ik de rang-orde van de calibratie-dvd's ook weer een beetje ;D

Alesys,

Dat ligt er dus een beetje aan wat je nog meer wilt afstellen. Zelf maak ik gebruik van de VE (de Avia as destijds nogal lastig te verkijgen) voor het beeld en de Platinum meer voor het gluid (wat ruimer van opzet op dit gebied dan de VE, overigens heb ik de Platinum en dB-meter ook bij Frank gekocht ;)). Wil je dus het beeld ook meer gaan aanpakken dan is de Avia of VE raadzaam om erbij te gaan gebruiken (tenzij de HT tune up qua beeld in de buurt komt van beide en de Platinum weer ver achter zich laat qua geluidscalibratie).

Afstellen met een dB-meter doet echt wonderen voor je systeem. Fronts, Center en Surrounds integreren veel beter met elkaar waardoor de geluidsbeleving echt verbeterd wordt. Voor de HTér eigenlijk onmisbaar.

Mvrgr

Patrick

Ik wil in ieder geval een dB-meter hebben. Ik twijfel eigenlijk welke DVD ik moet hebben.
Het gaat mij voornaamst om de geluidscalibratie van mijn systeem (Fronts, Center, Surrounds en subwoofer)

J.A.F._Doorhof

Als je geen 7.1 gebruikt en je wilt ook wat leuke demo's van verschillen tussen bv PCM en 96khz DTS vs DD etc. dan is platinum een goede optie, anders Home Theater tune up.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

patrick_vdb

#22
Quote
Quote
Ik wil in ieder geval een dB-meter hebben. Ik twijfel eigenlijk welke DVD ik moet hebben.
Het gaat mij voornaamst om de geluidscalibratie van mijn systeem (Fronts, Center, Surrounds en subwoofer)

Dan denk ik dat je aan de Platinum (had je die niet al?) al redelijk genoeg zult hebben. De HT Tune up zou mischien een goed alternatief zijn maar deze ken ik niet. Frank kan je hier meer over zeggen (edit: Hij was me al voor ;D).

Mvrgr

Patrick

AleSyS

#23
Quote from: patrick_vdb on September 11, 2002, 23:58:34
Quote
Quote
Ik wil in ieder geval een dB-meter hebben. Ik twijfel eigenlijk welke DVD ik moet hebben.
Het gaat mij voornaamst om de geluidscalibratie van mijn systeem (Fronts, Center, Surrounds en subwoofer)

Dan denk ik dat je aan de Platinum (had je die niet al?) al redelijk genoeg zult hebben. De HT Tune up zou mischien een goed alternatief zijn maar deze ken ik niet. Frank kan je hier meer over zeggen (edit: Hij was me al voor ;D).

Mvrgr

Patrick

Het is dus niet zo dat je met de HT Tune up beter en/of uitgebreider de geluid kan calibreren ???

Vlearmoes

Voor het afstellen van gewoon het stereo gebeuren raad jij daar ook nog speciale Cd`s voor aan?
Zelf heb ik de Cd`s van Checkpoint Audio die geleverd werden met een boek.
Integra DTR 9.9 XT Pro | Marantz BD 8002| Panasonic 50G10 |Technisat ontvanger en schotel | Kef reference Model 3.2 |KEF Calinda, | KEF Model 200 |Asus G50v | Synology