Haalbaarheid van bv. 20hz in een kleine kamer

Started by -Freek-, October 4, 2005, 17:38:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

-Freek-

Wanneer is bijvoorbeeld 20h haalbaar als de speakers het sowieso halen? Ik heb weleens van iemand gehoord dat het afhankelijk is van de grootte van de kamer, maar daar heb ik zelf eigenlijk m'n tweifels over. Is er iemand die kan uitleggen wanneer in een ruimte 20hz nou wél haalbaar is of wanneer niet?

Barend

Het idee is dat om een 20Hz toon werkelijk te kunnen laten klinken je een kamer van minstens 17 meter lengte nodig hebt. Door reflectie kan 20Hz ook wel in een kleinere ruimte hoorbaar zijn, maar dan heb je al snel onwenselijke interferentie problemen van versterkte en juist verzwakte frequenties op bepaalde plaatsen in de ruimte.

Met een redelijke subwoofer heb je overigens wel voldoende luchtverplaatsing om die lage tonen ook in een kleinere ruimte wel 'waarneembaar' of 'voelbaar' te kunnen maken.

Barend

pietje bell

Quote from: Barend on October  4, 2005, 23:13:42
Het idee is dat om een 20Hz toon werkelijk te kunnen laten klinken je een kamer van minstens 17 meter lengte nodig hebt. Door reflectie kan 20Hz ook wel in een kleinere ruimte hoorbaar zijn, maar dan heb je al snel onwenselijke interferentie problemen van versterkte en juist verzwakte frequenties op bepaalde plaatsen in de ruimte.

Met een redelijke subwoofer heb je overigens wel voldoende luchtverplaatsing om die lage tonen ook in een kleinere ruimte wel 'waarneembaar' of 'voelbaar' te kunnen maken.

Barend

Als je kamer de lengte van de golf moet hebben zou je dus ook niet 'in' een golf mogen zitten  "want dan hoor je hem niet",
omdat de geluidgolf dan achter je zou zijn.
dan kun je ook stellen dat je hogerre tonen niet hoort ömdat die uitgestorven zijn voor ze je berijken?
word een raar stukje muziek op die manier.
tonen kunnen versterkt of verzwakt worden door reflekties, that's it.
het is mogenlijk om welke frequentie dan ook weer te geven in welke ruimt dan ook.

Theo
zo goed als de bron word het nooit.

thunderace

hoi

Volgens mij, hoe kleiner de kamer, hoe meer druk je opbouwd. De bass moet je als je het over druk hebt of voelbaarheid niet zien als een sinus beweging. Zie het meer als een longitudinale golf. De grootte van de kamer is ook niet echt belangrijk als je het over frequenties hebt, in mijn auto, veeeel kleiner dan een kamer, haal ik tegenwoordig makkelijk de 20hrtz.

correct me if i'm wrong....

mathijs
Versterker:Marantz sr7012,  BRspeler:Marantz UDD5005, Sub:Xtz 12.17/edge, TV:  pana oled, Frontspeakers: KEF IQ90, Centerspeaker: KEF IQ60c, Surroundspeakers: KEF IQ30

Arno P

Plausibele insteek....de woofer zal immers bewegen er is een luchtverplaatsing...

nog simpeler....indien iemand snel de deur dicht doen kun je in een ruimte ook de effecten merken van de drukverschillen...en dat is toch ca. 1...2Hz... ;)

thunderace

whahaha, svs eruit, rammelen met die deuren, actief film kijken.
Alleen zit je met de traagheid van de deuraansturing met je armen.'

mathijs
Versterker:Marantz sr7012,  BRspeler:Marantz UDD5005, Sub:Xtz 12.17/edge, TV:  pana oled, Frontspeakers: KEF IQ90, Centerspeaker: KEF IQ60c, Surroundspeakers: KEF IQ30

Arno P

Quote from: thunderace on October  5, 2005, 19:56:17
whahaha, svs eruit, rammelen met die deuren, actief film kijken.
Alleen zit je met de traagheid van de deuraansturing met je armen.'

mathijs

Je smiley/avatar past goed bij je beschrijving hierboven

;D

-Freek-

Bedankt voor het antwoord:). Ik neem aan dat de plaatsing van de SW ook op de haalbaarheid invloed heeft, maar dat is weer een ander verhaal, of niet :).

thunderace

Versterker:Marantz sr7012,  BRspeler:Marantz UDD5005, Sub:Xtz 12.17/edge, TV:  pana oled, Frontspeakers: KEF IQ90, Centerspeaker: KEF IQ60c, Surroundspeakers: KEF IQ30

Arno P

Quote from: JKI on October  5, 2005, 21:34:16
Bedankt voor het antwoord:). Ik neem aan dat de plaatsing van de SW ook op de haalbaarheid invloed heeft, maar dat is weer een ander verhaal, of niet :).

Tipjes voor plaatsing/afregelen  ;)

              |
              |
              V

PaulSQ

Quote from: thunderace on October  5, 2005, 16:29:58
hoi

Volgens mij, hoe kleiner de kamer, hoe meer druk je opbouwd. De bass moet je als je het over druk hebt of voelbaarheid niet zien als een sinus beweging. Zie het meer als een longitudinale golf. De grootte van de kamer is ook niet echt belangrijk als je het over frequenties hebt, in mijn auto, veeeel kleiner dan een kamer, haal ik tegenwoordig makkelijk de 20hrtz.

correct me if i'm wrong....

mathijs

Het grote probleem is, zowel in de auto als in een kleine kamer is dat de versterking als gevolg van ruimte niet mooi lineair oploopt maar met pieken en dalen.

Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

hifiman

Quote from: thunderace on October  5, 2005, 16:29:58
De bass moet je als je het over druk hebt of voelbaarheid niet zien als een sinus beweging. Zie het meer als een longitudinale golf.
Je haalt twee zaken door elkaar, ja het is een longitudinale golf, maar dat kan nog steeds een sinus zijn hoor  :P

-Freek-

Maar krijg je het nou wel of niet voor elkaar om bijvoorbeeld een hele diepe, lage bas te krijgen in een kleine kamer?

Arno P

Quote from: JKI on October  7, 2005, 19:11:36
Maar krijg je het nou wel of niet voor elkaar om bijvoorbeeld een hele diepe, lage bas te krijgen in een kleine kamer?

Yep  ;)

-Freek-

Mooi :D. Want m'n vader heeft beneden boxjes staan die vind ik zelf erg laag komen 28hz en ook een ontzettend mooie en diepe bas geven. Hij had laatst een cd van laura pausini geleend van iemand en daar zat een nummer bij met een ontzettend mooie diepe bas. Dat was echt heel erg mooi. Bij mijn ht'tje werd de laagste bas niet gehaald en klonk het lang niet zo mooi diep als beneden. 'k Heb trouwens nog nooit ergens een mooiere bas gehoord.
Maar daarom vroeg ik me dus af of het op de een of andere manier ook haalbaar was op mijn kamer ;)

-Freek-

Dit zijn ze trouwens:

De op een na beste speakers van canton ooit gemaakt O0

Arno P

Blijft gelden dat meten weten is....altijd even de curve proberen te meten om te kijken of er geen te extreme pieken/dalen in de curve voorkomen

-Freek-

Hoe kan je die dan meten en hoe haal je die eruit?

Arno P

Quote from: JKI on October  8, 2005, 10:22:15
Hoe kan je die dan meten en hoe haal je die eruit?

              ;)
               |
               V

-Freek-


Arno P

Quote from: JKI on October  8, 2005, 11:14:47
Die signature van jou is echt handig ;D

Een "tic" die ik heb overgehouden van mijn werk....1x alles goed vastleggen dan kun je er de rest van je leven gebruik van blijven maken  ;D ;)

Walter_PPK

Het ervaren van diepe lage bas kan best wel eens komen door plaatsing dicht tegen een muur bv. Per muur heb je toch 3dB versterking in het laag (grofweg) Laag verplaatst zich omnidirectionaal dus de golf wordt aan de achterkant en aan de zijkant vrijwel infase (bij plaatsing in een hoek) teruggekaatst en samengevoegd bij de golf die naar de luisteraar gaat. Door alle mogelijke reflecties (voornamelijk axiaal en tangentieel) zullen de geluidsgolven bij elke frequentie een bepaald drukpatroon achterlaten in een kamer. Deze patronen zijn goed te berekenen voor rechthoekige ruimtes met de juiste software. Deze is makkelijk te vinden op inet. En er is al veel over geschreven op dit forum. Er zijn om deze redenen speaker opstel vuistregels die de moeite waard zijn om te proberen als je geen zin in rekenen hebt.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer