Marantz PM 7200 nog een vraagje

Started by Hazze'80, October 3, 2005, 11:31:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hazze'80

Ik heb nu sinds een paar dagen een nieuwe stereoset:
Marantz cd7300
Marantz pm7200
op mijn zelfbouwspeakers Vifa Carat.

De versterker kun je middels een druk op de knop in class A zetten. Wie weet wat dat precies inhoudt? Ik hoor eigenlijk geen verschil, ik merk alleen dat de versterker veel warmer wordt. Alvast bedankt voor het antwoord.

HT: Marantz SR5500 - Marantz DV6500 - Mordaunt Short 900 Avant series - Panasonic breedbeeld TV 32PS10 - SVS PB10-ISD - Behringer dsp1124P
Stereo: Marantz PM7200 - Marantz CD7300 - Vifa Carat

garmtz

Theoretisch gezien zal de cross-over distortion minder worden. Dit kan resulteren in een iets rustiger, schoner en ruimtelijker geluidsbeeld. Ik heb een Marantz PM-80 gehad met dezelfde functie en het was wel hoorbaar, maar slechts heel subtiel. Bedenk je dat je maar 20 W maximaal hebt in klasse A! Je versterker wordt warmer omdat de transistoren constant maximaal stroom afnemen. Je versterker verbruikt in klasse A dus ook meer stroom.

Hazze'80

Verder nog vergeten te zeggen dat ik over deze combinatie erg tevreden ben. Hiervoor had ik een Sony stereoreceiver en een gedateerde Sony ES cd-speler. Vooral de versterker is een enorme vooruitgang. Hij is de speakers duidelijk de baas. Zelfs ouverture 1812 van Tsjaikovsky leverde bij de kanschoten geen willekeurig flapperende conussen op, maar duidelijk in toom gehouden, gecontroleerde bewegingen. Dus ik ben wel erg tevreden.  :)

Quote from: garmtz on October  3, 2005, 11:34:34
Theoretisch gezien zal de cross-over distortion minder worden. Dit kan resulteren in een iets rustiger, schoner en ruimtelijker geluidsbeeld. Ik heb een Marantz PM-80 gehad met dezelfde functie en het was wel hoorbaar, maar slechts heel subtiel. Bedenk je dat je maar 20 W maximaal hebt in klasse A! Je versterker wordt warmer omdat de transistoren constant maximaal stroom afnemen. Je versterker verbruikt in klasse A dus ook meer stroom.

Bedankt voor je reactie. Dus als ik het goed begrijp zou ik minder ruis kunnen ervaren?
Wat is het probleem van maar 20 W, de hitte is volgens de gebruiksaanwijzing normaal en niet schadelijk. In welke situatie is het niet verstandig om de versterker op class A te zetten? Of kan ik hem altijd daarop laten staan?
HT: Marantz SR5500 - Marantz DV6500 - Mordaunt Short 900 Avant series - Panasonic breedbeeld TV 32PS10 - SVS PB10-ISD - Behringer dsp1124P
Stereo: Marantz PM7200 - Marantz CD7300 - Vifa Carat

garmtz

Quote from: Hazze'80 on October  3, 2005, 11:41:57
Bedankt voor je reactie. Dus als ik het goed begrijp zou ik minder ruis kunnen ervaren?

Het is geen 'ruis'! Vervorming is zowieso geen ruis. Wat ik dus al zei: ruimtelijker, rustiger en zuiverder. Maar met evenveel ruis (zo niet meer, door thermische effecten).

QuoteWat is het probleem van maar 20 W

Je versterker heeft in klasse A/B zo'n 95 W. Het ligt een beetje aan je speakers of ze dat ook echt nodig hebben.

Quotede hitte is volgens de gebruiksaanwijzing normaal en niet schadelijk. In welke situatie is het niet verstandig om de versterker op class A te zetten? Of kan ik hem altijd daarop laten staan?

Je kunt hem er gewoon op laten staan, tenzij je erg veel geeft om je stroomrekening (zal denk ik 2x zoveel stroom vreten als de A/B stand). Ook als je in die stand vervorming hoort op hoge niveaus, is het beter om klasse A/B te gebruiken i.p.v. klasse A, vanwege het vervorming van je eindtransistoren en de negatieve effecten hiervan op die transistoren.

Hazze'80

Zoals ik al zei hoor ik eigenlijk geen verschil, misschien tzt wel. Dus ik laat hem op class A staan. Onder het motto: baat het niet, dan schaadt het niet. Behalve dan voor de stroomrekening, maart dat maakt me niet uit. Ik wil zo goed mogelijk geluid binnen de mogelijkheden, dat telt.  :)
HT: Marantz SR5500 - Marantz DV6500 - Mordaunt Short 900 Avant series - Panasonic breedbeeld TV 32PS10 - SVS PB10-ISD - Behringer dsp1124P
Stereo: Marantz PM7200 - Marantz CD7300 - Vifa Carat

Mr.Blue

Hoi Hazze'80

Ik merk bij mijn pm 7200 ook weinig verschil tussen klasse A en A/B. Wel heb ik het idee dat bij vooral rustige akoestische muziek allemaal net ff lekkerder klinkt.
Marantz versterker en cd speler, Thorens TD160 mk2, Thiel cs 1.6 speakers.

Hazze'80

Quote from: Mr.Blue on October  3, 2005, 12:57:46
Hoi Hazze'80

Ik merk bij mijn pm 7200 ook weinig verschil tussen klasse A en A/B. Wel heb ik het idee dat bij vooral rustige akoestische muziek allemaal net ff lekkerder klinkt.

Ik zal t eens proberen, bedankt voor je reactie. Hoe ziet je setup er verder uit als ik vragen mag?
HT: Marantz SR5500 - Marantz DV6500 - Mordaunt Short 900 Avant series - Panasonic breedbeeld TV 32PS10 - SVS PB10-ISD - Behringer dsp1124P
Stereo: Marantz PM7200 - Marantz CD7300 - Vifa Carat

Hazze'80

Ik wil wel eens proberen hoe mijn subwoofer in deze stereo setup klinkt. Kan ik een actieve sub op de pm7200 aansluiten? Op welke uitgang dan? Ik heb trouwens een SVS pb10, die heeft alleen een RCA ingang.
HT: Marantz SR5500 - Marantz DV6500 - Mordaunt Short 900 Avant series - Panasonic breedbeeld TV 32PS10 - SVS PB10-ISD - Behringer dsp1124P
Stereo: Marantz PM7200 - Marantz CD7300 - Vifa Carat

Rody

Quote from: Hazze'80 on October  3, 2005, 16:15:01
Ik wil wel eens proberen hoe mijn subwoofer in deze stereo setup klinkt. Kan ik een actieve sub op de pm7200 aansluiten? Op welke uitgang dan? Ik heb trouwens een SVS pb10, die heeft alleen een RCA ingang.

Je kunt een actieve sub erop aansluiten, maar dan met 'high-level' aansluiting. De PB10 heeft die niet, de PB12 bijvoorbeeld wel.
Dus je PB10 zul je niet hierop aan kunnen sluiten.

Hazze'80

Zover was ikzelf inmiddels ook Rody ;)

Maar er zit toch wel een andere uitgang op de pm7200 dan alleen de speakeruitgang? ???
Is die processoruitgang met die brugjes niet wat?
HT: Marantz SR5500 - Marantz DV6500 - Mordaunt Short 900 Avant series - Panasonic breedbeeld TV 32PS10 - SVS PB10-ISD - Behringer dsp1124P
Stereo: Marantz PM7200 - Marantz CD7300 - Vifa Carat

hifiman

Stereo versterkers hebben geen sub uitgang, helaas pindakaas..

Mr.Blue

Quote from: Hazze'80 on October  3, 2005, 13:52:25
Ik zal t eens proberen, bedankt voor je reactie. Hoe ziet je setup er verder uit als ik vragen mag?

Heb verder de marantz cd 7300, marantz tuner, Thorens TD 160 mk 2 draaitafel en Tannoy Sensys speakers......o ja en een Finlux dvd speler.. ::)....
Marantz versterker en cd speler, Thorens TD160 mk2, Thiel cs 1.6 speakers.

Mr.Blue

Quote from: Hazze'80 on October  3, 2005, 16:41:14
Zover was ikzelf inmiddels ook Rody ;)

Maar er zit toch wel een andere uitgang op de pm7200 dan alleen de speakeruitgang? ???
Is die processoruitgang met die brugjes niet wat?

Die processor uitgang is om bijv. een equalizer tussen de voor en eindversterker te zetten.
Marantz versterker en cd speler, Thorens TD160 mk2, Thiel cs 1.6 speakers.

Barrrrry

#13
Ik heb de PM-78 (iets ouder) en daar kun je makkelijk zelf pre-out's op maken. Naar mijn weten is de PM7200 gelijk qua opbouw. Schroef em eens open en je zult zien dat er een los kabeltje loopt vanaf de voortrap naar de eindtrap. Deze kabel moet je onderbreken en vastzetten aan RCA-chassisdelen, nu heb je een pre out :)

Hazze'80

Klinkt leuk, maar dat doe ik maar niet. Heb nog garantie en wou dat graag zo houden. Bovendien heb ik geen flauw idee hoe dat ding er van binnen uitziet en wat dan een voor- of eindtrap is.  :-X Ik weet niet een shoe een versterker werkt. Typisch gevalletje van: je hoeft het niet te kennen om het te kunnen of vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.  :)
HT: Marantz SR5500 - Marantz DV6500 - Mordaunt Short 900 Avant series - Panasonic breedbeeld TV 32PS10 - SVS PB10-ISD - Behringer dsp1124P
Stereo: Marantz PM7200 - Marantz CD7300 - Vifa Carat

PaulSQ

Quote from: tingtong5 on October  3, 2005, 17:13:08
Stereo versterkers hebben geen sub uitgang, helaas pindakaas..


Das niet per definitie waar, mijn Marantz pm8200 heeft een pré out welke welliswaar niet gefilterd is maar prima als sub-out kan dienen.

Die pré out zelf maken zou ik niet zonder meer doen, eventueel kán de totale ingangsimpedantie van alle eindtrappen samen te laag worden voor je voorversterkergedeelte.
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

Rody

Quote from: PaulSQ on October  5, 2005, 22:51:39

Das niet per definitie waar, mijn Marantz pm8200 heeft een pré out welke welliswaar niet gefilterd is maar prima als sub-out kan dienen.

Die pré out zelf maken zou ik niet zonder meer doen, eventueel kán de totale ingangsimpedantie van alle eindtrappen samen te laag worden voor je voorversterkergedeelte.

De Marantz PM 17 MkII ook.

hifiman

Quote from: PaulSQ on October  5, 2005, 22:51:39

Das niet per definitie waar, mijn Marantz pm8200 heeft een pré out welke welliswaar niet gefilterd is maar prima als sub-out kan dienen.

Die pré out zelf maken zou ik niet zonder meer doen, eventueel kán de totale ingangsimpedantie van alle eindtrappen samen te laag worden voor je voorversterkergedeelte.
Dat is dus geen subwoofer uitgang... En dat was wat ik bedoelde.
Maar inderdaad als je een filter op je sub hebt (en dat heb je meestal) dan is dat een optie. Wel even uitkijken dan of je signaal niet mono wordt (uit de speakers) als je de pre-outs op de sub samenbrengt.

Hazze'80

En de tape out dan?  ???
Kan je daar de sub misschien op aansluiten?
HT: Marantz SR5500 - Marantz DV6500 - Mordaunt Short 900 Avant series - Panasonic breedbeeld TV 32PS10 - SVS PB10-ISD - Behringer dsp1124P
Stereo: Marantz PM7200 - Marantz CD7300 - Vifa Carat

Barrrrry

Nee, dat kan niet. Je tape-out zit vóór de volume regeling en de ''normale'' pre-out zit erna.

Hazze'80

Er zit wel een volumeregeling op de sub. Of kleven er nog meer bezwaren aan.  :-\ Ik probeer natuurlijk niets voordat ik zeker weet dat het niet schadelijk is.
HT: Marantz SR5500 - Marantz DV6500 - Mordaunt Short 900 Avant series - Panasonic breedbeeld TV 32PS10 - SVS PB10-ISD - Behringer dsp1124P
Stereo: Marantz PM7200 - Marantz CD7300 - Vifa Carat

irtimit

Je kan het volume regelen met de sub natuurlijk.
Je zal dan het volume van je sub en versterker zelf moeten regelen ipv dat de sub meegaat met het volume van de versterker.
Op zich kan het geen kwaad, ik heb ooit op een tape-out een andere
versterker gehangen...
Wel weet ik niet in hoeverre het volume regelbaar is bij je sub?
Het moet dan best "lineair" regelbaar zijn van stil tot luid zodat je het volume perfect kan afstemmen
op het volume van de versterker.

Mvg,
Dimitri
PM11_SA15_ST15_B&W804D2_Bifocal_Kimber Select

PaulSQ

Het is toch ronduit irritant als je iedere keer dat je het volume verandert dat apart nog een keer op je sub moet doen.
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

Hazze'80

Quote from: PaulSQ on October  8, 2005, 10:52:03
Het is toch ronduit irritant als je iedere keer dat je het volume verandert dat apart nog een keer op je sub moet doen.

Ja, daar heb je gelijk in, maar ik wil het gewoon een keertje proberen.  :)
HT: Marantz SR5500 - Marantz DV6500 - Mordaunt Short 900 Avant series - Panasonic breedbeeld TV 32PS10 - SVS PB10-ISD - Behringer dsp1124P
Stereo: Marantz PM7200 - Marantz CD7300 - Vifa Carat

Paul1967

Ik ondervind met mijn 7200 dat in de klasse A stand bepaalde muzieksoorten juist slechter klinkt dan in de A/B stand. Ik vind bv dat klassieke muziek met veel strijkers harder (nijdiger) overkomt in de A stand.
Over het algemeen heb ik de A stand dan ook altijd uitgeschakeld.
Alleen op laag luister volume (als achtergrondmuziek of 's avonds laat) zet ik hem op klasse A omdat ik meen dat hij beter klinkt bij laag volume.
Inderdaad wordt hij kokend heet in A stand (echt veel warmer dan bij A/B).

Maar misschien doe ik hem binnenkort wel weg ik heb nl een Technics SU-MA10 op het oog van mijn broer die hem wegdoet (staat toch maar stoffig te worden in zijn hobbykamer).
Hoe dat eruit ziet zie foto alleen dan met Technics linksboven.