Sophie Scholl – Die letzten Tage

Started by )p(, September 30, 2005, 12:30:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

)p(

Laat ik ook maar eens een film noemen...vorige week in de bioscoop gezien en gisteren thuis voor de tweede keer gezien op de manier waar men mij in de bioscoop vooraf tegen waarschuwde Wink

De film gaat zoals de titel al zegt over de laatste dagen van Sophie Scholl die als verzetstrijdster van de groep de witte roos door de nazi's wordt opgepakt wanneer ze met haar broer vluchtschriften op de universiteit aan het verspreiden is. De kern van de film is de ondervraging van Sophie door een nazi rechercheur. Vervolgens volgt een show proces waarna we Sophie volgen naar de gevangenis in afwachting van de volstrekking van het vonnis. De laatste scenes zijn zeer emotioneel zonder sentimenteel over te komen, en menigeen zal het niet droog kunnen houden. Ik in ieder geval niet Wink

Waarom deze film twee keer zo kort na elkaar zien? De film is filmisch goedgemaakt maar ziet er zeker niet zo fraai uit als der Untergang. Voor mij ligt de kracht van deze film in het spel van Julia Jentsch. Ze had ook een kleine rol in der Untergang. Maar sommigen zullen haar wellicht beter kennen als 1 van de "opvoeders" uit Die Fetten Jahre sind vorbei.

Daar waar de rol van Bruno Ganz als het archetype van de slechte Duitser spectaculair was in al zijn uitbundigheid is de archetypische goede Duitser Sophia van Julia spectaculair in de subtiliteit van haar spel. Op vanzelfsprekende wijze volgen wij haar als toeschouwer hoe ze in eerste instantie ondanks haar angsten haar vrienden probeert buiten schot te houden en vervolgens wanneer het duidelijk wordt uit haar schulp kruipt en van karakter getuigt in het naar voren brengen van datgene waar ze met hart en ziel voor staat. Prachtig!

peter