B&W 602 van binnen

Started by Elmo1234, September 29, 2005, 15:01:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Elmo1234

Omdat mijn vriendin het wel leuk leek een van mijn speakers van zijn stand af te gooien, had ik mooi een reden om hem eens even op te schroeven.

Onder het mom van plaatjes zijn altijd leuk, heb ik een serie'tje foto's gemaakt.

Op het eerste gezicht viel de schade wel mee, probleempje was dat de reflexpoort van binnen was losgeraakt. Verder was de baffle wat losjes gaan zitten.



Lekkere lijm gebruiken ze daar bij B&W:



Onderkant van het front eraf. Alles zat met schroeven bevestigd, zonder lijm. Normaal gesproken zou eerst het andere deel van het front eraf moeten, het onderste deel zit namelijk met plastic pinnen aan het bovenste. Deze waren echter allebei afgebroken.



Woofertje eruit:



Losse reflexpijp:



Woofer eruit, ziet er maar slapjes uit, terwijl het toch een 7" is:



Typenummertje:



Tweetertje, zit 'vastgedraaid' in de plastic voorkant, let ook op de mooie stekker aansluiting :P:



Achterkantje:



Demping tussen het plastic en hout van de baffle en een mooie stukje fiberfill:



Schuim op de wanden en mooie stukjes spaanplaat. De brace en de voorkant zijn 15mm, best netjes. Jammer dat de wanden maar 7mm dik zijn:



Tenslotte nog een foto'tje van het filter:



Het zou leuk zijn als er nog meer mensen wat pics van hun speakers hebben, zodat we ze kunnen verzamelen in dit topic. Ook natuurlijk het ideale moment voor iedereen om weer eens lekker af te geven op B&W.

Een ding weet ik wel, als de WA verzekering heeft betaald, als ze dat uberhaupt doen, dan maak ik voor deze jongens een mooie nieuwe kast van dik mdf. :D


Bart_M

Die spoelen op het filter zijn goed geplaatst...

fgroen

QuoteEen ding weet ik wel, als de WA verzekering heeft betaald, als ze dat uberhaupt doen, dan maak ik voor deze jongens een mooie nieuwe kast van dik mdf.

Misschien moet je maar van de gelegenheid gebruik maken om ook betere speakerunits en filtercomponenten te kopen....  :P
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Elmo1234

Quote from: fgroen on September 30, 2005, 10:57:09
Misschien moet je maar van de gelegenheid gebruik maken om ook betere speakerunits en filtercomponenten te kopen....  :P

Dat staat ook zeker in de planning, voorlopig was ik alleen nog best tevreden met deze speakers. Ik was van plan lekker rustig rond te gaan kijken en luisteren (en sparen :D)wat ik nou wilde hebben. Er is zo belachelijk veel tekoop..

Ach wieweet verkoop ik ze wel gewoon, een beetje lijm doet wonderen :D

Dinobe

De 600 serie is dan ook maar een 'budget' reeks van B&W, hoewel veel mensen ze staan hebben en ze goed vinden. Ik vind dat het voor een commercieel product het er netjes uitziet. Enkel de bevestiging van de tweeter is maar iets dubieus.

Maar als je goed nadenkt over wat je betaalt hebt en wat daar nu staat ga je er toch wel anders over denken...


Ik heb hier thuis nog een paar 601's staan uit de eerste generatie, die ik met mijn allereerst centjes van een vakantiejobje gekocht heb. Ik heb ook al menig keer gekeken om ze te upgraden (met zelfbouw speakers). Maar telkens vraag ik mij dan af hoeveel ik zou moeten investeren om beter te kunnen. Eens je deze langs binnen ziet besef je dat het niet moeilijk kan zijn om met een redelijk budget veel beter te kunnen.

De emotionele waarde die ik heb aan mijn 601's is voorlopig nog te groot en ik ga ze ook niet direct uit elkaar vijzen...

PaulSQ

Ik had een setje kef coda 7; klonken ook niet verkeerd en waren er van binnen net zo beroerd aan toe als deze ;)  Een betere condensator voor het tweetertje, een nette spoel voor de mid, wat bitumen en nette bekabeling binnenin deden wonderen! ;)

Ik had wel het geluk dat de waarden van de filtercomponenten op het printje vermeld stonden. Nu maar met zelfbouw begonnen, kan ik gelijk alles goed doen ;D

Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

Arco

Weet iemand hoe Mordaunt Short Avant speakers open moeten ?
Dan kan ik ook wel eens een foto's maken, vind het altijd wel intressant om te weten hoe een product er vanbinnen uit ziet.
setup:
Sony STR-DB790QS | Akai DVP-4410 | Sony CPD-C265 | 2x MS906A Front | 2x MS904A Rear | MS905C Centre | DIY Boston/DT150 SUB | Philips Matchline 28" 4:3 | Supra Classic 4.0T | Die is't Audio Interlinks

Mauclau

Quote from: Arco on October  1, 2005, 12:57:39
Weet iemand hoe Mordaunt Short Avant speakers open moeten ?
Dan kan ik ook wel eens een foto's maken, vind het altijd wel intressant om te weten hoe een product er vanbinnen uit ziet.
Met een hakbijl ? ;D ;D ;D

Sorry, kon t niet laten.................

Arco

Dat is ongetwijfeld een manier waarbij de uitkomst doeltreffend maar niet waardeerbaar is :D
Iemand een andere optie (met uitzondering van elektrisch en handgereedschap wat zwaarder is als 1 kilo)?
setup:
Sony STR-DB790QS | Akai DVP-4410 | Sony CPD-C265 | 2x MS906A Front | 2x MS904A Rear | MS905C Centre | DIY Boston/DT150 SUB | Philips Matchline 28" 4:3 | Supra Classic 4.0T | Die is't Audio Interlinks

Leen

Quote from: Arco on October  1, 2005, 15:53:43
Dat is ongetwijfeld een manier waarbij de uitkomst doeltreffend maar niet waardeerbaar is :D
Iemand een andere optie (met uitzondering van elektrisch en handgereedschap wat zwaarder is als 1 kilo)?


Elmo zn vriendin een keertje uitnodigen ;D ;D ;D :o
reciever h/k avr130
dvd philips 520
tv    philips 32pw9713/12
sat tuner philips drs2210 speakers 2×mission 704. 4×mission 731+center+sub eltax draaitafel technics sl120 +sme 3009+philips gp412II interlinks diy rg 58 u speakerkabel no name 2.5mm koperdraad

Elmo1234

Haha, ik zal haar eens loslaten in de woonkamer beneden, daar hangen namelijk MS speakers :D

Maar zonder gekheid, ik denk dat de schroeven onder die bevestigingspunten voor het frontje zitten. Dat was ook zo bij de B&W's.

Martijn M

#11
heb ook een stel B&W 602's gehad. mijne waren serie 2. lijkt precies op de 3 van binnen, alleen zat in de mijne geen BAF. Zat wel schuim tegen de wanden aan. Best een leuk speakertje, en de woofer ziet er echt niet zo gek uit voor 't geld hoor. Mooie korf, en een redelijk bemeten magneet. Zelfbouw is voor het zelfde geld wél een stuk beter, maar dat kost je weer een hoop tijd!
Het afschroefbare front is erg handig mocht je de speaker willen modificeren. De meeste speakers hebben dit echter niet. Veel speakers zijn namelijk verlijmd. Dan kun je alleen maar de woofer er uit halen om binnenin te komen :)
Dutch & Dutch

Arco

Quote from: Elmo1234 on October  1, 2005, 17:00:25
Haha, ik zal haar eens loslaten in de woonkamer beneden, daar hangen namelijk MS speakers :D

Maar zonder gekheid, ik denk dat de schroeven onder die bevestigingspunten voor het frontje zitten. Dat was ook zo bij de B&W's.

Hmm als ik die imbus bouten waar het front aan hangt eruit draai, zie ik daar alleen maar hout achter. Het lijkt wel of het aluminium front aan de kast vastgelijmd zit...
setup:
Sony STR-DB790QS | Akai DVP-4410 | Sony CPD-C265 | 2x MS906A Front | 2x MS904A Rear | MS905C Centre | DIY Boston/DT150 SUB | Philips Matchline 28" 4:3 | Supra Classic 4.0T | Die is't Audio Interlinks

fgroen

Ik heb een keer een paar MS monitor speakertjes gesloopt (begon als een reparatiepoging, maar het vervangingswoofertje paste toch niet), en bij dat model zaten er zacht plastic ringen om de luidsprekerdrivers. Als je die weghaalde, zaten daar de schroeven waarmee de units in de baffle bevestigd waren. Misschien is dat bij jouw speakers ook zo???
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

guitarman

Ik schrik toch wel even van het spaanplaat interieur! Had ik niet verwacht bij een B&W speaker. 't is dan wel de "budget" reeks, maar zo weinig kosten ze nou ook weer niet!
Marantz SR8500, Marantz DV7600, B&W ASW750 sub, 5 x B&W VM1, Epson TW620 ISF, Projecta Cinelpro.

jowi

Quote from: mnoorder on October  3, 2005, 09:42:16
Ik schrik toch wel even van het spaanplaat interieur! Had ik niet verwacht bij een B&W speaker. 't is dan wel de "budget" reeks, maar zo weinig kosten ze nou ook weer niet!
Ach... wat is er zo raar aan spaanplaat? Als dat doet wat de designers er van verwachten? Als die eigenschappen in het ontwerp zijn meegenomen? Hoeft niet slecht te zijn hoor. Mijn KEF Referensjes zijn ook van spaanplaat...

PaulSQ

Quote from: mnoorder on October  3, 2005, 09:42:16
Ik schrik toch wel even van het spaanplaat interieur! Had ik niet verwacht bij een B&W speaker. 't is dan wel de "budget" reeks, maar zo weinig kosten ze nou ook weer niet!


http://www.hsi-luidsprekers.nl/Kastmaterialenonderzoek.htm

aoustisch gezien is er weinig verschil tussen spaanplaat en mdf, zie diagram 5 en 6

Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

Martijn M

Quote from: PaulSQ on October  3, 2005, 10:55:09
http://www.hsi-luidsprekers.nl/Kastmaterialenonderzoek.htm

aoustisch gezien is er weinig verschil tussen spaanplaat en mdf, zie diagram 5 en 6



klopt. MDF is makkelijker te verwerken, maar duurder. Luidsprekers van kleinere fabriekjes, die in kleinere aantallen worden geproduceerd zijn vaker van MDF.
Dutch & Dutch

Arco

Nou volgens mij kunnen de mordaunts niet open...ben benieuwd hoe dat dan gaat als er onverhoopt een keer een driver kapot mocht gaan.
Ze zijn iig gemaakt van 12mm MDF met een dubbele baffle.
Zal eens kijken of het lukt een paar foto's te maken door de baspoorten terminals-opening.
setup:
Sony STR-DB790QS | Akai DVP-4410 | Sony CPD-C265 | 2x MS906A Front | 2x MS904A Rear | MS905C Centre | DIY Boston/DT150 SUB | Philips Matchline 28" 4:3 | Supra Classic 4.0T | Die is't Audio Interlinks

Martijn M

Quote from: Arco on October  3, 2005, 18:17:21
Nou volgens mij kunnen de mordaunts niet open...ben benieuwd hoe dat dan gaat als er onverhoopt een keer een driver kapot mocht gaan.
Ze zijn iig gemaakt van 12mm MDF met een dubbele baffle.
Zal eens kijken of het lukt een paar foto's te maken door de baspoorten terminals-opening.

is de woofer er ook niet uit te schroeven?
Dutch & Dutch

Arco

Quote from: keyser on October  3, 2005, 19:54:40
is de woofer er ook niet uit te schroeven?

Nope, althans niet zover ik kan zien.

http://www.mordauntshort.com/news/gallery/avant906-72dpi.jpg

Het ziet eruit alsof het aluminium front gelijmd zit op het hout, en daarmee alle schroeven afdekt.??!!!
Als ik alle 6 de schroeven, waarmee het front vast blijft hangen, los maakt verroerd dat aluminium geen milimeter...
setup:
Sony STR-DB790QS | Akai DVP-4410 | Sony CPD-C265 | 2x MS906A Front | 2x MS904A Rear | MS905C Centre | DIY Boston/DT150 SUB | Philips Matchline 28" 4:3 | Supra Classic 4.0T | Die is't Audio Interlinks

Martijn M

das jammer joh!
wel een mooi speakertje om te zien... schrale troost ;)
Dutch & Dutch

fgroen

Tjah, leuk zo'n strakke speaker...

Als er iets kapot is kun je hem dus gewoon wegdonderen....  :o

.....en daarna wat behoorlijks bouwen..... ;D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Arco

Quote from: fgroen on October  4, 2005, 09:35:22
Tjah, leuk zo'n strakke speaker...

Als er iets kapot is kun je hem dus gewoon wegdonderen....  :o

.....en daarna wat behoorlijks bouwen..... ;D

mja, ik ga eens even op internet rondneuzen of ik iets kan vinden, de declaration serie van mordaunt short kun je openen door het volledige achterpanneel los te maken.
setup:
Sony STR-DB790QS | Akai DVP-4410 | Sony CPD-C265 | 2x MS906A Front | 2x MS904A Rear | MS905C Centre | DIY Boston/DT150 SUB | Philips Matchline 28" 4:3 | Supra Classic 4.0T | Die is't Audio Interlinks

NielsLu

Quote from: Arco on October  4, 2005, 09:51:30
mja, ik ga eens even op internet rondneuzen of ik iets kan vinden, de declaration serie van mordaunt short kun je openen door het volledige achterpanneel los te maken.

Ik denk dat er schroeven achter de doekbespanningsklemmen (hmm... leuk woord voor scrabble ;)) zitten. Misschien kun je daar nog even kijken.

Groet,
Niels
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D