Laserdisc vs. DVD, iemand?

Started by EdoE, September 29, 2005, 13:40:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

EdoE

Ik heb wel enige interesse in de Laserdiscs die hier en daar tweedehands worden aangeboden, maar twijfel of ik de sprong moet nemen. Hoe verhoudt de kwaliteit zich tot DVD? Voor velen is een eventueel verschil misschien een voldongen feit, maar ik vind op het net eigenlijk verdomd weinig discussie hierover. Wie geeft mij een solide advies?

Cheers,

Edo

J.A.F._Doorhof

Laserdisc is en blijft een fantastisch medium maar om er nu mee te beginnen zou ik niet meer doen.
De geluidskwaliteit is vaak een stuk beter dan van DVD, vooral de DTS discen zijn om te smullen.

Beeldkwaliteit ligt wel vaak een eind onder DVD, dit omdat LD een composite medium is, maw de kleurscheidingen zijn een stuk minder dan van DVD.

Met een goede speler (een goed camfilter vooral) ziet LD er fantastisch uit maar je moet het alleen doen als je er heel goedkoop aan kan komen, verwacht geen DVD kwaliteit.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

EdoE

Het valt me op dat er materiaal op LD te koop is dat op DVD soms wat lastig te vinden is, vandaar.

Is de beeldkwaliteit vaker minder door de speler of door het medium?

En kun je suggesties geven van wat _echt_ goede spelers zijn?

J.A.F._Doorhof

Het medium is gewoon qua beeld wat minder.
Er zijn wel leuke boxen op te krijgen inderdaad :D.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

EdoE

Kun je aangeven _hoeveel_ minder? Vergelijkbaar met medium x?

En wat is nou een speler die ik onmiddellijk moet kopen als ik die tegenkom?

J.A.F._Doorhof

Hoeveel minder verschilt erg per LD.
Maar een stuk minder.
Het is VEEL beter dan video of S-VHS maar een stuk minder dan DVD.
Zie het maar als ergens tussen SVHS en DVD in.

Welke speler ?
Pioneer heeft de 9 serie gehad die is redelijk goed.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Ekar`Karaar

Soms vind ik LD veel aangenamer en warmer om te kijken ipv DVD, neem nu bv Batman heb ik na 15m hoofdpijn op dvd maar dan is het weer veel warmer op LD.
En niet te vergeten natuurlijk het geluid, veeeeeel beter op LD.
En ik vind de geur van een collectie LDs heel aangenaam  :P

Groetjes een LD freak

EdoE

Even eerste indrukken...

Heb bij een partij LD's van Kristof een speler meegekregen (Pioneer CLD-950) en deze vanavond geinstalleerd. De eerste indruk van deze naar verluidt kwalitatief wat mindere speler (met een superstandaard kabeltje) is dat de kwaliteit inderdaad een stuk minder is dan DVD. Ik verwacht met een betere speler en kabel wel een betere kwaliteit, maar denk niet dat een LD-speler ooit ook maar in de buurt van mijn Arcam kan komen. Overigens vind ik het kwaliteitsverschil tussen verschillende films wel schrikbarend: sommige vind ik heel aardig, andere een beetje een ramp.

Ondanks alles ben ik erg blij met de speler, want het geeft me inderdaad toegang tot heel wat materiaal dat op DVD niet of moeilijk te krijgen is. Heb van Kristof al wat aardige klassiekers goed kunnen overnemen en vind dat wel heel erg leuk...

Cheers,

Edo

Kjelt

Er zijn wel meer verschillen die positief uitwerken voor Laserdisc. Zo is bij laserdisc de jitter in de digitale soundtrack een stuk minder als bij dvd en aangezien het analoog video is zijn er ook geen mpeg artifacten. Helaas zijn er inderdaad betere en mindere discs gemaakt afhankelijk van de master (net als bij dvd overigens). En ook is er laserrot, dit resulteert in veel ruis in je beeld tot een volledig onspeelbare disc.

J.A.F._Doorhof

Als je een zeer goede scaler gebruikt en een zeer goede speler dan kunnen sommige transfers over een komen met een gemiddelde DVD, verwacht echter geen fifth element of gladiator kwaliteit.
Het analoge beeld heeft veel meer last van kleurbloedingen en dynamiek verlies dit omdat LD van nature een composite bron is en DVD een component bron.

TOCH vind ik via de Crystalio LD's er echt super uitzien, het heeft inderdaad een bepaalde look soms wat modderig in kleuren maar zeer fijn om te kijken, DVD doet dan soms bijna wat digitaal aan :D (no pun intended).

Geluid kan ik alleen maar keihard onderschrijven, pas sinds ik een Meridian loopwerk met een Meridian processor gebruik vind ik DVD beter klinken (upsampling naar 96Khz) daarvoor won bijna elke DD en DTS LD het met gemak.
Hoewel ik eerlijk moet bekenen dat Casper op LD nog steeds beter klinkt dan elke DVD die ik heb :D.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jantje112

Tja, toch wil ik wel eens een keer een x0 zien.. iemand op het forum toevallig :)

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Selmar_Cleef

#12
De Pioneer HLD-x0, wordt gezien als een van de beste die Pioneer heeft gemaakt. Prijs was toen 5500-6000 Euro.



Volgens mij zijn ze nog steeds te krijgen. Waar Garmt zijn LD-speler heeft gekocht had ook deze te koop.

jantje112

De x0 word gezien als DE beste speler ooit. Uit mijn hoofd is het model uit 1994 is het een MUSE speler, de 1e ooit, net als de x9 gebruikt deze een zictbare laser die zelfs met rotte discs nog wonderen kan verrichten.

Volgens mij maakt MUSE de laserdisc ook tot het 1e HD medium??? 1080i??

Leuk aan dit pakweg 30 kilo vernuft, single side player en bnc connectoren.


J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jantje112

Als ik ooit geld heb neem ik een x0 als schuilkelder ;)


garmtz

Quote from: Selmar_Cleef on October 26, 2005, 15:54:40
Volgens mij zijn ze nog steeds te krijgen. Waar Garmt zijn LD-speler heeft gekocht had ook deze te koop.

Ja, die X0 is echt  8)... Mijn LD-S9 is echter ook geen kattepis, doet het best aardig... :) De HLD-X9 is ook niet verkeerd trouwens, bijna zo goed als de X0, maar wel een stuk goedkoper!

Ekar`Karaar

Is dat dan nog zoeen groot verschil?
Heb nog een cld-59 Elite staan maar moet wachten tot er wat chashflow is voor nieuwe tv te kopen ie ntsc aankan.  :-\

Kjelt

Quote from: jantje112 on October 26, 2005, 16:19:40
De x0 word gezien als DE beste speler ooit. Uit mijn hoofd is het model uit 1994 is het een MUSE speler, de 1e ooit, net als de x9 gebruikt deze een zictbare laser die zelfs met rotte discs nog wonderen kan verrichten. 

Je bedoelt een rode laser? Die hebben alle LD spelers omdat dit nou eenmaal uit de specificatie van Laservision stamt ergens begin jaren 70  :)
Toen er ook cd's afgespeeld moesten kunnen worden hebben alle OPU's (optical pickup unit) een 2e IR laser erbij gekregen maar deze is dus niet voor de laserdiscs. Overigens blijf ik de kwaliteit van CAV discs beter vinden dan de CLV discs.

jantje112

Quote from: Kjelt on October 26, 2005, 22:28:40
Je bedoelt een rode laser? Die hebben alle LD spelers omdat dit nou eenmaal uit de specificatie van Laservision stamt ergens begin jaren 70  :)
Toen er ook cd's afgespeeld moesten kunnen worden hebben alle OPU's (optical pickup unit) een 2e IR laser erbij gekregen maar deze is dus niet voor de laserdiscs. Overigens blijf ik de kwaliteit van CAV discs beter vinden dan de CLV discs.

Late reactie,

maar nee, volgens mij heeft de x0 zowel de x9 een blauwe laser.

Kjelt

Quote from: jantje112 on November 10, 2005, 23:19:40
Late reactie,

maar nee, volgens mij heeft de x0 zowel de x9 een blauwe laser.

In 1994 waren er nog geen blauwe lasers, wellicht enkele van een paar miljoen $ in research centra maar zeker niet in commerciele spelers. IR zou kunnen.

jantje112

Quote from: Kjelt on November 12, 2005, 12:33:46
In 1994 waren er nog geen blauwe lasers, wellicht enkele van een paar miljoen $ in research centra maar zeker niet in commerciele spelers. IR zou kunnen.

Je hebt gelijk,

De X0 gebruikt een rode laser, de "gewone" spelers een IR

Reinbo!


donaldk

Quote from: jantje112 on October 26, 2005, 16:19:40
De x0 word gezien als DE beste speler ooit. Uit mijn hoofd is het model uit 1994 is het een MUSE speler, de 1e ooit, net als de x9 gebruikt deze een zictbare laser die zelfs met rotte discs nog wonderen kan verrichten.

Volgens mij maakt MUSE de laserdisc ook tot het 1e HD medium??? 1080i??

Leuk aan dit pakweg 30 kilo vernuft, single side player en bnc connectoren.



Philips deed ook Vision 1250 op CDi. En analoge reel to reel HD hadden ze ook, ooit nog eens in de NOB truck gezien die naar Atlanta was geweest, konden we analoog en digitaal vergelijken. Digitaal veel minder ruis, geen tape ruis en dus beter contrast en kleurdiepte/-contrast.

jantje112

Quote from: donaldk on February 26, 2012, 20:28:02
Philips deed ook Vision 1250 op CDi. En analoge reel to reel HD hadden ze ook, ooit nog eens in de NOB truck gezien die naar Atlanta was geweest, konden we analoog en digitaal vergelijken. Digitaal veel minder ruis, geen tape ruis en dus beter contrast en kleurdiepte/-contrast.

Muse was het eerste "consumenten" medium met HD. Volgens mij is vision 1250 nooit de fabriek uitgeweest..

Overigen hier ook nog een HDVS transfer liggen. Die is uit 1988 op HD. Deze discs hebben een dusdanig hoge bitrate dat ze met 2 lasers tegelijk uitgelezen worden. Kosten ongeveer 6000 dollar per uitgave..

Ik zal een keer wat Hi-Vision materiaal uploaden, dan kan men de kwaliteit een beetje beoordelen.

@robbo, mooie discs. Specifiek gekozen voor deze titels of gewoon de japanse coverart?