i.link dr uit voor HDMI??

Started by hakkie, September 22, 2005, 21:17:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hakkie

Hallo,

Ik ben mij aan het orienteren voor een andere receiver en dvd-speler. Naast mijn bekende merkie Denon begin ik mij steeds meer te interesseren voor Pioneer.

De opvolger van de VSX-2014i wordt de VSX-AX2AV. Nu zie ik dat het grootste verschil tussen deze 2 receivers is dat  i.link komt te vervallen en de VSX-AX2AV 2x input en 1x output HDMI heeft.

Kan het wezen dat i.link dr uitgaat en totaal vervangen wordt door HDMI?
Pioneer doet dit niet zomaar.

Ciao
Rene

hillie

Het model boven de VSX-AX2AV is de VSX-AX4AVi. Let op de "i". De VSX-AX4AVi en de VSX-AX10AVi zullen i.link hebben. Pioneer zal i.link niet vervangen door HDMI. Als HDMI 1.3 of 1.4 zijn intrede zal doen dan heeft i.link er een concurrent bij. Wat er dan gaat gebeuren weet ik niet, maar dit gaat nog jaren duren. Desondanks denk ik dat i.link blijft. Denk bijvoorbeeld aan een CD-speler of SACD-speler die geen video heeft, hier zal i.link de oplossing zijn. Vooralsnog zal een AVi receiver 2 i.link bronnen ondersteunen en 1 HDMI bron.

Een Pioneer DV-868AVi aangesloten op i.link klinkt totaal anders dan via analoog. De DV-868AVi via i.link kan zich meten met top CD spelers.


hakkie

Ik kom net kijken hoor, en het viel mij op.

Omdat ik hele goeie verhalen hoorde van i.link, dacht ik dat bijvoorbeeld de opvolger van de dv-668av bijvoorbeeld i.link zou krijgen net als zijn grote broer. Maar in deze prijsklasse gaan Pioneer dus voor HDMI.

Maar ff zien wat ik straks ga doen, kan mn geld immers maar 1x uitgeven.

Ciao

Audiofiel

Quote from: hakkie on September 22, 2005, 21:17:55
Kan het wezen dat i.link dr uitgaat en totaal vervangen wordt door HDMI?
Pioneer doet dit niet zomaar.

iLink, de handelsnaam van Sony voor het in licentie van Apple gebruikte FireWire, zal zeker niet verdwijnen. Naast digitale geluidsoverdracht wordt het immers gebruikt voor diverse randapparatuur als harddisk (bootable bij Apple's!), IP-networking en nog veel meer toepassingen. FireWire is vanuit de computerwereld ontwikkeld als een multimedia-toepassing, HDMI is een toepassing vanuit alleen de AV-wereld.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

stijn0014

in VSX-AX4AV-S de opvolger van de VSX-AX2AV-S komt ilink opnieuw voor

is zeker dus niet slecht en zal niet volledig door HDMI worden vervangen, al wordt dat wel de nieuwe standaart

Raphie

Quote from: Audiofiel on September 23, 2005, 00:40:24
iLink, de handelsnaam van Sony voor het in licentie van Apple gebruikte FireWire, zal zeker niet verdwijnen. Naast digitale geluidsoverdracht wordt het immers gebruikt voor diverse randapparatuur als harddisk (bootable bij Apple's!), IP-networking en nog veel meer toepassingen. FireWire is vanuit de computerwereld ontwikkeld als een multimedia-toepassing, HDMI is een toepassing vanuit alleen de AV-wereld.

Je zal zien dat HDMI ook Apple land heel snel gaat veroveren ;)
JBL PRX Power!

krek

Zijn er cd spelers met ilink? Dus geen dvd spelers.
NAD C-368 Tannoy Revolution XT 8F Bluesound node 2i Samsung ps58C6500 CI+ module

THX-UltraII

ik zou nog een half jaar wachten met het aanschaffen van een receiver. Kun je er meteen een halen waar je (waarschijnlijk) weer een decade mee vooruit kan. Vanaf half volgend jaar schaf je namelijk een receiver aan met ingebouwde decoders voor DD+, True HD en DTS-HD (beide lossless).

Harry Callahan

QuoteEen Pioneer DV-868AVi aangesloten op i.link klinkt totaal anders dan via analoog. De DV-868AVi via i.link kan zich meten met top CD spelers.
bla bla bla [kuch]bullshit[kuch] En helemaal niet inherent aan het topic.

OT:
Waarschijnlijk zal HDMI wel i link gaan vervangen omdat het voor fabrikanten gewoon goedkoper is om meerdere HDMI uitgangen te produceren dan een aparte i link uitgang erbij te plaatsen.
Het i link interface biedt t.o.v. van HDMI geen voordelen, eerder beperkingen met uitzicht op de toekomst.
Do you feel lucky?

hillie

Quotebla bla bla [kuch]bullshit[kuch] Een Pioneer DV-868AVi aangesloten op i.link klinkt totaal anders dan via analoog. De DV-868AVi via i.link kan zich meten met top CD spelers.

Typische reactie van iemand die i.link en de 868 niet kent. Ik geef er mee aan het belang van i.link/HDMI(audio) voor een (mid-top) DVD speler als de 868.

QuoteWaarschijnlijk zal HDMI wel i link gaan vervangen omdat het voor fabrikanten gewoon goedkoper is om meerdere HDMI uitgangen te produceren dan een aparte i link uitgang erbij te plaatsen.
Het i link interface biedt t.o.v. van HDMI geen voordelen, eerder beperkingen met uitzicht op de toekomst.

Welke beperkingen met uitzicht op de toekomst? Kan i.link niet meegroeien? i.link komt in varianten, er bestaat S200, S400 en later misschien ook wel S800. i.link heeft zin voor componenten die geen video vereisen (dat is al eerder gezegd, goed lezen joh), HDMI zou overkill zijn.

We zullen wel zien.

krek

Ook eens leuk: is het waar wat ze zeggen mbt jitter enzo en i-link? Hier iets van een site:

Hi-Fi News has, at least to my knowledge, performed the industry's first measurements of various digital links. Subject to review was praised Denon DVD-A1XV universal player connected to Denon AVC-A1XV AV-receiver - a combination of which multi-channel advocates have wet dreams. Check this out: Denon-to-Denon via HDMI incurs jitter at 4560psec; Firewire connection a whopping 275,600psec (!) and Denon-link delivers 1260psec of jitter.

UPDATE: In June 2005 issue Hi-Fi News returned to this issue. They tested Pioneer DV-868Ai universal player with Pioneer VSA-AX10Ai multichannel amplifier. Although CD and DVD-A jitter measurement were OK with both i.LINK and HDMI connections (some 250psec), transmitting audio from DVD video was another matter. They measured jitter of 25.000psec. Evidently the reason is that with video DVDs the sync-lock Pioneer is using is defeated. What to do? Transmit digital video by HDMI/DVI or FireWire but stick to S/PDIF for the bitstream audio.

dit is de site:
http://he-japu.blogspot.com/2005_04_01_he-japu_archive.html

Analoog rules!! Ik (ik spreek voor mezelf dus) ga dus NOOIT cd's luisteren via de i-link op mijn pioneer 2014i ook al zou ik een 868 voor niks krijgen. En dvd's dus al helemaal niet. Ze verkopen gebakken lucht.

Groeten krek en niet boos worden aub. Ik ben maar een overbrenger van kennis. ;D
NAD C-368 Tannoy Revolution XT 8F Bluesound node 2i Samsung ps58C6500 CI+ module

hillie

Het verhaal is wat mij betreft super onduidelijk. Het blijkt wel dat de i.link geen jitter heeft voor CD en SACD/DVD-Audio (dit blijkt uit oudere tests en forum discussies). Ik vraag me dan ook af of er sprake is van jitter via i.link. Het lijkt me een probleem met audio op DVD video. Bijvoorbeeld lipsync is een artefact van audio op DVD video. Waar zijn de metingen over analoog? Mij lijkt dat analoge kabels meer kleuren dan een beetje jitter. Wat mij betreft kan het bericht de prullebak in.

Ik snap je conclusie niet dat je voor analoog kiest vanwege een onduidelijk bericht. Waarom baseer je je oordeel niet op een vergelijk tussen analoog en i.link?

krek

Hoi Hillie,

Mij treft het verschil tussen de claims die worden gemaakt (jittervrij) en de werkelijkheid als je meet. Nog even losstaand van de hoorbaarheid van veel tov minder jitter. Daar heb ik nl geen verstand van. Ik denk dat het niet goed is om conclusies te trekken op basis van claims van de fabrikanten (jittervrij=niet geheel terecht).  Ik wilde even de knuppel in het spreekwoordelijke hok gooien.

Als ik me baseer op mijn eigen luisterervaringen dan klinkt een Cambridge Audio 640C V2 beter dan de 868 over i-link. Die Cambridge is stukken goedkoper dan de 868 en in vind de opmerking dat de 868 een goede hoogwaardige cd speler is niet veel waard. Ik weet dat dit ook in veel bladen wordt gezegd maar dat zegt me ook steeds minder. Ga eens een 1 op 1 vergelijk doen met een echte goede cd speler vs de 868 en ik weet dat de 868 achterblijft. Voor goede cd kwaliteit zou ik zelf adviseren om aan de receiver een aparte cd speler te koppelen. Het argument van 1 kabel voor alle signalen met i-link vervalt weer als je voor dvd weer apart moet aansluiten via bijv. analoog of optisch vanwege jitter via i-link.

Verder heeft i-link inderdaad beperkingen die ik ook niet geheel snap, maar het heeft te maken met een zeer ingewikkeld protocol van data overdracht (heb ik me laten vertellen). Geen idee of HDMI makkelijker is, maar HDMI zie je wel meer en vaker en er komen upgrades van en de ondersteuning is breder kijkend naar fabrikanten en het is ook voor beeldoverdracht etc etc etc. Als ik zou moeten gokken dan zou ik voor HDMI gaan.
NAD C-368 Tannoy Revolution XT 8F Bluesound node 2i Samsung ps58C6500 CI+ module

Staaled

#13
Hi Krek.


Ik had een S/PDIF verbinding en ben overgegaan op i-link ,Pioneer 989AVi naar AX10i.
De i-link was ,ook met DVD-video, beter.
Kabels zal het niet aan gelegen hebben.
De S/PDIF was een Siltech golden ridge G6, de i-link een no-name bijgeleverd dropvetertje. ;D

Ik heb enige ervaring met jitter in de vorm van clock upgrades (LCaudio en Tentlabs) in CD-spelers.
Jitter uit zich meestal in minder strak laag, een schel hoog zonder definitie,kleinere soundstage met minder diepte.
Deze fenomenen traden niet op bij de switch naar i-link.

Jitter kan inderdaad ook data gerelateerd zijn.
Of dat in dit bericht het geval is ?  :-\

Ik ben in ieder geval te spreken over i-link van Pioneer.

Salut,Hipster.

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

krek

Als je dan toch een multispeler wilt hebben dan zijn die pioneers natuurlijk top of the bill.
NAD C-368 Tannoy Revolution XT 8F Bluesound node 2i Samsung ps58C6500 CI+ module

hillie

Quote from: krek on November 21, 2006, 17:56:05
Als je dan toch een multispeler wilt hebben dan zijn die pioneers natuurlijk top of the bill.

Antwoord is JA! De 989 is nog iets beter dan de 868 mbt audio.

Krek waarom ga je i.link niet gewoon uitproberen dat maakt de discussie gemakkelijker, denk je niet? Je zult geen jitter horen, echt niet! Je zult versteld staan wat zo'n linkje kan.

Harry Callahan

QuoteAls je dan toch een multispeler wilt hebben dan zijn die pioneers natuurlijk top of the bill.
Zeker de reviews van de Denon 3930 niet gelezen he ;D

Helemaal de Denon 3rd link is echt briljant te noemen :P 8)

Hillie laat me raden, jij hebt zeker een pioneer :D
Do you feel lucky?

hillie

#17
Quote from: Harry Pr0n on November 23, 2006, 15:05:15
Zeker de reviews van de Denon 3930 niet gelezen he ;D

Helemaal de Denon 3rd link is echt briljant te noemen :P 8)

Hillie laat me raden, jij hebt zeker een pioneer :D

Ik heb een aantal reviews gelezen en ook de Denon 3930 is erg goed.

De Denon 3rd link is ook uitstekend.

Ja ik heb een Pioneer DV-868 aan een AX10Ai via i.link.

krek

Ik heb ilink gehoord van de 868 (CD) en ook meerdere cd spelers in een lagere prijsklasse. Rond de 4-500 euro heb je cd spelers die zeker beter klinken naar mijn smaak. Muzikaler om maar eens een moeilijk te definieren term te gebruiken waar iedereen zijn eigen invulling aan geeft. Warmer komt ook in me op als ik aan zo'n vergelijk denk (ivm Cambridge audio 640C).

Dus Hillie: durf jij het aan eens een echte cd speler in huis te halen of heb je dat al eens gedaan? En wat vond je?
NAD C-368 Tannoy Revolution XT 8F Bluesound node 2i Samsung ps58C6500 CI+ module

Harry Callahan

#19
QuoteDus Hillie: durf jij het aan eens een echte cd speler in huis te halen of heb je dat al eens gedaan? En wat vond je?
Ik heb zo het idee dat Hillie dat idd nog niet heeft gedaan. Anders kom je niet tot zulke uitspraken dat de 868 een topspeler is ::)
Begrijp mij niet verkeerd ik vind de pioneer geweldig, maar in mijn ogen (oren) zeker geen top cd speler.

edit:typo
Do you feel lucky?

hillie

We hadden het initieel over DVD spelers (multispelers) en jullie buigen de discussie richting CD spelers. Neem ook de prijs van de 868 in beschouwing. Ik heb verschillende DVD spelers gehoord van gelijke prijs en veel duurder. Ik zit al heel lang in deze hobby en ik luister regelmatig naar verschillende componenten. Mijn ervaring is dat de Pioneer zeker niet slecht is voor zijn prijs....wat mij betreft top en zeker niet nummer 1.

Ik lees dat jullie de 868 via i.link *niet* kennen en elkaar proberen de hand boven het hoofd te houden. Mijn mening is duidelijk. Zomaar de 868 afkraken als geen topper is te simpel. Ik gebruik de AX10Ai samen met de 868 en de versterker bepaald ook in grote mate de kwaliteit. Dit geldt ook voor speakers en ruimte.

Ik heb geen zin in ouwehoeren, daar gaat het op lijken, dus laat ik het bij deze mening.

Harry Callahan

QuoteIk heb geen zin in ouwehoeren, daar gaat het op lijken, dus laat ik het bij deze mening.
Probeer een beetje kritiek te verdragen wil je :-*

Jij begon met een vrij ongenuanceerde uitspraak en dat wilde ik gewoon ff recht trekken, that's it.

QuoteWe hadden het initieel over DVD spelers (multispelers) en jullie buigen de discussie richting CD spelers
Dat deden wij niet, maar jij deed dat:
QuoteDe DV-868AVi via i.link kan zich meten met top CD spelers

Gaan we het nog hebben over de HDMI aansluiting? ;D
Do you feel lucky?

krek

I dare Hillie om een goede cd speler ergens lenen en te vergelijken!!

NAD C-368 Tannoy Revolution XT 8F Bluesound node 2i Samsung ps58C6500 CI+ module