Calibreren?????????

Started by reza, September 17, 2005, 10:07:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

reza

Geachte HT slimmeriken :P
Nu is het zo dat ik bij de Powerbuy van Brimbrammer een Db-meter heb gekocht, en gelijk mijn speakers heb gecalibreert ;D en dat ging helemaal volgens het (boekje) Maar nu zit ik met een vraag!!
Als ik alles heb gecalibreert en ik kom bv 2 dagen later en ik zet de db meter weer aan om even te kijken, klopt het niet helemaal meer ??? Klopt dat? en moet je dus elke keer weer opnieuw calibreren, of gaat er dan iets niet helemaal goed, ik ben niet de enige met dit fenomeen want ik heb andere leden er ook over gehoord ???
Klopt dit,zo nee wat moet ik hier dan aan doen!
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Jimmy Conway

Staan je instellingen in je receiver/processor nog wel hetzelfde?

Je moet wel je mond houden of niet te zwaar hijgen als je aan
het meten bent.  ;D

Houd je de meter wel op dezelfde plek, onder dezelfde schuinte?

Groeten,
Niels.

luistervinkje

Ik denk dat je de gebruiksaanwijzing van de receiver nog maar eens goed moet doornemen ,want je moet de waarden wel goed "vastleggen" in je menu .
De waarden wijzigen betekend nog niet dat je ze daarmee ook vastlegt, het kan zijn dat als je je receiver uit zet dat hij dan weer de vorige instelling pakt.
Rotel RSP 1098 en Rotel RDV 1093 Rotel RMB 1095 voor de fronts, RMB 991 voor de center RMB 1050 voor de r. B&W  803N  B&W Center HTM 1S 3 x REL Q200E  speakerkabel  KIMBER  4 tc en 8 tc BI-AMPING  interlink KIMBER HERO en digi siltech HF-9 G3 SE

DVDGuy

Je moet er inderdaad voor zorgen dat er geen omgevingsgeluid is, als je de calibratie uitvoert (borende buren, schreeuwende kinderen, stationair draiende motor enz.).

Als je daar rekening mee houdt, zou een volgende meting, onder de zelfde omstandigheden (omgevingsgeluid, plaats van de speakers EN positie van de meter) het zelfde resultaat moeten opleveren
Benieuwd wat mij dagelijks bezig houdt?
Neem eens een kijkje op mijn blog: http://dvdguynl.wordpress.com

reza

Ik ben niet aan het hijgen boren of wat dan ook als ik ga calibreren, en ik heb ook geen bijgeluiden ???
En mijn versterker slaat het gewoon op uit zich zelf, ik heb net nog even gekeken of dat ik ze dan op moest slaan maar dat hoefde niet, want mijn settings voordat ik ging calibreren heefd hij jaren onthouden ???
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Harry HT

Hoi,
Quote from: reza on September 17, 2005, 10:07:31
Geachte HT slimmeriken :P
Nu is het zo dat ik bij de Powerbuy van Brimbrammer een Db-meter heb gekocht, en gelijk mijn speakers heb gecalibreert ;D en dat ging helemaal volgens het (boekje) Maar nu zit ik met een vraag!!
Als ik alles heb gecalibreert en ik kom bv 2 dagen later en ik zet de db meter weer aan om even te kijken, klopt het niet helemaal meer ??? Klopt dat? en moet je dus elke keer weer opnieuw calibreren, of gaat er dan iets niet helemaal goed, ik ben niet de enige met dit fenomeen want ik heb andere leden er ook over gehoord ???
Klopt dit,zo nee wat moet ik hier dan aan doen!
Zijn de opgeslagen waarden hetzelfde gebleven? Bv: sub -1 en center +5

Hebben alle presets de zelfde waarden? Ik heb bijvoorbeeld een dvd preset waarbij ik m'n fronts op large heb staan en een dvd preset waarbij al m'n speakers op small heb staan.

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

Arno P

#6
Ah, ik zie dat je de multiple vraagtekens ook al hebt gevonden... ;D


reza

Quote from: Arno P on September 17, 2005, 10:45:21
Ah, ik zie dat je de multiple vraagtekens ook al hebt gevonden... ;D


Mooi he!!!!!!!!!!!!
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

reza

Ja Harry alles staat goed bij mij weten, ik snap het ook niet?
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Harry HT

Quote from: reza on September 17, 2005, 10:49:38
Ja Harry alles staat goed bij mij weten, ik snap het ook niet?
Hoi Reza,

Hoeveel verschil meet je ongeveer?

Waar richt jij de db meter op ? recht omhoog of op de speakers?

Waar test jij mee? een testtoon of een test dvd?

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

Harry HT

Quote from: Arno P on September 17, 2005, 10:45:21
Ah, ik zie dat je de multiple vraagtekens ook al hebt gevonden... ;D

Ach ja, alleen nog even het toetsenboard calibreren en Reza is helemaal HTforum proof  8)

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

reza

Quote from: Harry HT on September 17, 2005, 10:52:36
Hoi Reza,

Hoeveel verschil meet je ongeveer? Bij de 1 weinig tot niks, en bij de andere speaker misschien een verschil van 1 a 2 decibel!

Waar richt jij de db meter op ? recht omhoog of op de speakers? Ik zit op me stoel (sweetspot) en hou hem net voor me neus, zodat ik er nog net op kan kijken.

Waar test jij mee? een testtoon of een test dvd? Testtoon

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Jimmy Conway

Toch niet met het geluid van je fluitketel?  ;D