Immersive DCDI kaart nu bij ITC

Started by J.A.F._Doorhof, September 3, 2002, 08:56:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Er is al heel veel over gespeculeerd en gesproken op het net, en met gepaste trots kunnen wij dan ook meedelen dat ITC Home Theater de dealer voor de Immersive kaart voor Nederland zal worden, tijdelijk worden daar België en Frankrijk bijgenomen totdat daar importeurs zijn gevonden.

De eerste test kaarten zijn onderweg, een uitgebreide test volgt binnenkort.

http://www.immersiveinc.com

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

bmateijsen

Wat maakt deze kaart voor HT zo speciaal?? En zo te lezen is hij meer voor digitale projectors gemaakt, toch?

Groet Bjorn

J.A.F._Doorhof

Niet helemaal,

Dit kan wel eens DE oplossing zijn voor mensen die het maximale uit hun setup willen halen.

De HT-PC wordt geplaagd door microstutter (één van de redenen dat ik er toen vanaf gestapt ben) en de geluidskwaliteit.

De Immersive Holo3Dgraph kaart kan dit allemaal oplossen.

Ten eerste is het een perfecte input kaart voor analoge bronnen, door broadcast kwaliteit chips van oa Philips krijg je de meest schone input voor S-video, Component (JA ook component) en Composite.

De software van de kaart kan scalen (of je gebruikt D-scaler 4 daarvoor) maar de grootste kracht zit natuurlijk in de DCDI chipset van Faroudja, dat is op dit moment de allerbeste deïnterlacer chip die er is.
Als je bedenkt dat er per DVD gemiddeld 100 flag fouten aanwezig zijn en dat de DCDI chip op dit moment de enige chipset is die dit goed weergeeft dan snap je waarom ik en andere zo enthiousast zijn. Denk bv aan de Disney titels die zowel op de PSM-1 als op de HT-PC vaak helemaal misgaan, met de DCDI chipset worden die dan wel correct weergegeven zonder de versofting die je krijgt als je naar BOB terugschakeld, BOB deïnterlacing met WEAVE scherpte als het ware.

Maar dit alles is niet beter overall als bv de HT-PC of de PSM-1, maar dat kan wel.....

Door de SDI input te gebruiken van een standalone SDI speler (zelfde spelers als de PSM-1 compatible spelers) kun je een VOLLEDIGE digitale link naar de faroudja chip maken, de beeldkwaliteit die je dan krijgt "zou" een stuk beter moeten zijn dan de PSM-1, the rock, dune, HT-PC of what ever moeten zijn.

Dit geld dus voorzowel de digitale projectoren als Plasma's als CRT's.
Het voordeel is natuurlijk dat je met behulp van bv D-scaler 4 op ELKE resolutie kan uitsturen van 48Hz tot 120Hz.

Pretty impressive dus.
De HT-PC markt heeft even stil gestaan voor echte high-end freaks maar met deze kaart en een SDI speler kun je wel eens het allerbeste krijgen dat je je kan indenken voor een redelijk laag bedrag.

Maar goed ik moet de kaart nog zien, maar gezien de specs kan dat bijna niet meer misgaan.

De kaarten zijn trouwens moeilijk leverbaar, als je er één wilt hebben hebben we een speciale voorinteken aktie waarbij de kaart € 899,00 kost.
Na de officiele introductie zal daar ongeveer 19% bijkomen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

bmateijsen

hmm.. sounds pretty too good...

Even een stapje terug.. ik dacht dat flagfouten meer lagen aan de dvd-speler zelf en de manier hoe deze er mee omgaat (e-prom chips).. Heeft de psm-1 daar dan last van of valt ie zelf ook weer over een de flags.

Stuurt deze kaart dan ook gewoon 5 keer BNC analoog uit, zoals de PSM-1??

En in hoeverre zou de standaard kwaliteit van een dvd-speler nog invloed hebben op het uiteindelijke beeldresultaat??

Groet bjorn


J.A.F._Doorhof

De PSM-1 verbeterd ook de flag fouten door de vector analyzer, maar de Faroudja chipset is weer wat nieuwer en iets beter.

Uitvoer is zoals JIJ het wilt.
Dat kan dus via een Radeon met BNC's of een Radeon met VGA, of what ever kaart je wilt gebruiken.

Ga zelf testen met de nieuwe Geforce IV kaarten, ben de Radeon drivers een beetje helemaal zat op dit moment.

De speler is net zo belangrijk als bij de PSM-1, immers hoe beter de speler des te beter zal het beeld zijn, neem bv een Denon 1600 en je hebt bijna geen chromabug problemen, neem een marantz DV8300 en je hebt een waanzinnige speler maar wel met een Chroma bug.
De keuze is dus net als met de PSM-1 helemaal aan jezelf.

De Holo3DGraph is "gewoon" een input kaart met een HELE goede deinterlacer.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Vincent

Chromabug in de DV8300 met PSM1 arghhhhh..... :o

;D ;D ;D

Ermzzzz Wat is het???? en is het ernstig of te verhelpen

Greeetz

Vincent

Robbo

#6
Hoi Frank,

Kun je wat dingen voor me verduidelijken?:  

- ten eerste wat doet de kaart beter met het geluid, regelt deze kaart het geluid ook ?
- wordt er gebruik gemaakt van een 'hardware' based menu structuur a la The Rock, of loopt je nog 'gewoon' in windows te klooien?
- is het noodzakelijk / beter om van een SDI speler gebruik te maken, of lukt het net zo goed met een standaard PC DVD speler?
- als ik het goed begrijp wordt de DCDI voor het deinterlacen gebruikt en wordt het scalen aan de videokaart overgelaten?


Rob

bmateijsen

chromabug (van itc webresearch gehaald):
Chroma bug
YUV en Chroma bugs.

Het beeld op de DVD is opgeslagen volgens het YUV principe.  Dit is een manier van opslaan waarbij kleuren worden opgeslagen en berekend aan de hand van hun Luminance (Y, helderheid) en hun "Hue Saturation" het U en V component.

YUV bestaat in verschillende compressie normen aangeduid als X:X:X.

Een hele bekende is de 4:4:4, waarbij de helderheidsinformatie en de kleurinformatie op alle fronten gelijk zijn opgeslagen.

Je kunt dit ook verkleinen naar bv 4:2:2, waarbij de kleurdelen U & V op de helft van de bandbreedte worden gesampled dan de helderheid (Y).

DVD gebruikt de norm 4:2:0, Hierbij gebeurt hetzelfde als bij 4:2:2, maar wordt er per scanline één overgeslagen.
MAW de horizontale resolutie van kleur is de helft maar de verticale ook, als je dit in resoluties zou willen uitdrukken zou helderheid als 720x480 worden opgeslagen en de kleureenheden als 360x240.

Dit betekend echter niet dat als je bv één kleur zou zien in een film dat je dan naar een resolutie zit te kijken van 360x240. De kleurinformatie wordt namelijk weer terug geïnterpoleerd door de MPEG chipset van de DVD speler.

Sommige spelers doen dit heel netjes, waardoor je dus praktisch geen verschil ziet tussen een 4:4:4 en 4:2:0 opslag, maar sommige spelers doen dit ook slordig.
Vooral in rood is dit zeer goed te zien. Rood wordt dan streperig, en aan de randen raffelig. Als dit gebeurt dan noemen we dit de Chroma upsampling bug.


lees hier verder

Groet Bjorn

J.A.F._Doorhof

- ten eerste wat doet de kaart beter met het geluid, regelt deze kaart het geluid ook ?
De kaart doet NIETS met het geluid, het is een beeldkaart, het voordeel is dus dat je het geluid van de standalone speler gebruikt.

- wordt er gebruik gemaakt van een 'hardware' based menu structuur a la The Rock, of loopt je nog 'gewoon' in windows te klooien?
Er is een zeer mooie user interface (mooier dan D-scaler), maar het is en blijft windows, met XP hoef je je trouwens geen zorgen meer te maken, een XP machine draait bij mij nu al ongeveer 30-40 dagen continue als scaler en heeft nog steeds geen herstart gehad.

- is het noodzakelijk / beter om van een SDI speler gebruik te maken, of lukt het net zo goed met een standaard PC DVD speler?
Om de geluidskwestie is een standalone speler aan te raden, MAAR er komt ook een opsteekboard dat het mogelijk maakt om de DVD-Rom speler te gebruiken.

- als ik het goed begrijp wordt de DCDI voor het deinterlacen gebruikt en wordt het scalen aan de videokaart overgelaten?
Daar is inderdaad wat verwarring over.
Er zijn 2 mogelijkheden......

Je kunt de Faroudja 2200 gebruiken voor deïnterlacen only en dan via D-scaler 4 en de PROGRESSIVE optie gaan scalen, maar je kunt ook met de software van de kaart zelf scalen (voor zover ik het nu begrijp), er was eerst sprake van dat dit alleen zou kunnen met de binnenkort te verschijnen DirectX 9 maar de opties zitten er blijkbaar nu al in.

Voor meer informatie over de Chroma bug, lees dit document:
http://www.itccomp.nl/htwebf/Documenten/PDF/DVDfeiten.PDF
En voor plaatjes natuurlijk DVD research waar Bjorn al naar verwijst.

Aan de chroma bug zelf is weinig tot niets te doen.
HOEWEL er bepaalde chipsets zijn zoals de Faroudja 504 (dacht ik) die bij het scalen een Chroma bug onderdrukker gebruiken, de 2200 gebruikt dat dacht ik niet, ook de PSM-1 heeft een engine voor het onderdrukken van de bug, maar hoewel het goed werkt blijf je nog steeds overduidelijk de bug zien.
Dit is echt een goed voorbeeld van hoe een scaling engine werkt, wat er niet is kan er wel bij bedacht worden maar PERFECT wordt het nooit. De winst die je echter behaald met de PSM-1 en de Sil504 zijn nog altijd beter dan een onbewerkte Chroma bug (kijk maar naar PowerDVD bv).

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

pietnoeck

Frank,

Wil dit zeggen dat je stand-alone DVD speler via een SDI het beeld moet aanvoeren (en dus moet gemod worden), of zal het beeld van een DVD speler via component (zoals de 7700) ook reeds een gevoelig beter plaatje opleveren dan bijv een HTPC DVD speler of de PSM 1 ?

J.A.F._Doorhof

ALLEEN via SDI zul je een beter beeld krijgen dan de PSM-1 en dan nog ook dat is nog niet zeker. Vergeet niet de HT-PC heeft een iets minder mooie kleur en detail weergave dan de PSM-1, we weten nog niet waar dat precies aan ligt, als het aan de videokaarten ligt dan zal zelfs de SDI oplossing NIET de PSM-1 verbeteren, als het aan de software ligt (TT, WinDVD, PDVD) DAN maakt de SDI + Holo3Dgraph een kans om de PSM-1 van de troon te stoten.

Het zal NOOIT gebeuren dat een beeld dat NA de videoencoder wegkomt de HT-PC of een PSM-1 verbeterd, omdat er na de videoencoder gewoon simpel weg informatie weg is.

Ik denk wel (gezien de ervaring met een simpel TVkaart en D-scaler) dan de Immersive kaart een gewone SCALER helemaal wegblaast, dat gebeurt nu namelijk al als je een goede TV kaart hebt.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Robbo


pietnoeck

Dus, als ik het goed begrijp dan is deze kaart enkel interessant voor iemand die een videobron heeft met een SDI uitgang.
De rest (component, s-vhs) kan via een goede TV-kaart met d-scaler.
Zijn er reeds DVDspelers of satelliet ontvangers met SDI uitgang ? Heeft D-vhs naast de component uitgang ook een SDI uitgang ?

J.A.F._Doorhof

Niet helemaal goed begrepen.

De kaart is voor IEDEREEN intressant, de S-video en Composite EN Component ingangen (en component is UNIEK) zijn door het gebruik van broadcast kwaliteit chips VELE malen beter dan welke TV kaart dan ook.

SDI is alleen maar nog een extra optie.

SDI is op bijna alle MPEG-2 decoders te bouwen, net als de PSM-1, in de praktijk betekend dit echter dat voornamelijk de grote merken (veel verkoop) met een mod komen, en dat zijn toch vaak de DVD spelers, het uitzoeken kost namelijk enorm veel werk en dat doe je niet als je maar 2-3 units verkoopt. Van een Pioneer met SDI weet je van te voren al dat je er genoeg gaat verkopen.

Wat bedoel je met D-vhs ?
De D-VHS die we al hebben ?
Of D-Theater de HD bron ?

De D-vhs die we al hebben zou eventueel met SDI uit kunnen werken, D-theater kan dit niet omdat het om een HD bron gaat, deze stroom is op dit moment nog VEEL te hoog om door de PCI bus en de PC verwerkt te kunnen worden van 1080i naar 1080P.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

pietnoeck

Ik bedoelde inderdaad D-Theater, want daar zit alleen een component uitgang op als ik het goed gelezen heb.

Lijkt er dus op dat zo'n kaart wel interessant is voor mijn in opbouw zijnde HTPC (als de DIGN-case ooit toekomt).

Dan zijn er dus reeds DVD spelers met DVI uitgang verkrijgbaar in europa ?
Want anders moet ik m'n 7700 laten modden ?

pietnoeck


J.A.F._Doorhof

De D-Theaters hebben inderdaad een soort component aansluiting maar dat is schijn, het signaal dat erover heen gaat is veel hoger in bandbreedte en resolutie en opbouw.

SDI mods kun je bij ons laten doen.
Voor de 7700 weet ik alleen niet zo of het mogelijk is.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Joep Hogenhout

#17
Ik vind het een beetje een vreemd verhaal...

Want:

Waarom zou je een Immersive kaart kopen met een standalone DVD
speler als het beeld die de Immersive "misschien(nog niet zeker volgens voorgaande berichten)" de PSM 1 voorbij gaat?

Mij lijkt het slimmer om de Immersive alleen te gebruiken als je een HT-PC hebt\wil gaan samenstellen, en dus ook pas als er een uitbreidings kaart is, waarop je je DVD speler die je in de HTPC gebruikt aan kunt sluiten.

Dan heb je voor veel minder geld een computer erbij die je voor meer dingen kan gebruiken dan alleen HT. (je spaart een standalone DVD speler uit)

Dit is mijn visie op de Immersive

Alleen de PSM2 icm standalone DVD speler is een optie ipv de HTPC icm de Immersive?



J.A.F._Doorhof

Niet helemaal.

De PSM-1 is inderdaad een hele goede oplossing, maar kan geen andere bronnen scalen, daarvoor is vaak ook een HT-PC nodig.

Hoe goed de PSM-1 ook is, er zijn bepaalde titels die niet goed afspelen, zoals oa wat nieuwe Disney titels en wat PAL titels. Het valt allemaal wel mee, op mijn collectie gaat het om ongeveer een titel of 10-15.

De Immersive kaart biedt met de Faroudja 2200 DCDi techniek waardoor de PAL titels en de probleem titels waarschijnlijk WEL goed worden weergegeven.

Verder is de PSM-1 qua resoluties beperkt, zolang je genoeg hebt aan VESA standaarden is er geen enkel probleem, en dat is bijna iedereen.
Wil je echter gaan spelen op bv 1440x960 dan kan de PSM-1 dat niet door een te kort aan rekenkracht (max is 720x1200, of natuurlijk 720x960).
Op zich ook geen probleem omdat heel veel mensen niet hoger hoeven dan de PSM-1 aan kan.

Het gebruik van een DVD speler IN de PC is een optie waar ik juist GEEN nut van in zie, je blijft dan namelijk weer zitten met de soundquality van de HT-PC die NIET goed is.

De meerprijs van de Immersive kaart en een SDI speler valt reuze mee als je nagaat dat :

1.
Je oplossing krijgt die naar alle waarschijnlijk beter presteert dan de PSM-1.
2.
Je alle andere bronnen kan scalen via Component, S-video en Composite, en zelfs binnenkort RGB Scart.
3.
Je toch de voordelen behoudt van een standalone speler en een aparte scaler.

Ik ben het met je eens dat het een dure kaart is, maar je kunt nu voor een habbekrats wel beschikken over een normaal PEPERDURE Faroudja scaler met een flexibele resolutie mogelijkheid.
MAW je koopt een DVD speler MET SDI EN de Goliath scaler voor een lagere prijs dan de gemiddelde Native rate scaler van Faroudja (met geld over voor een flinke DVD uitbreiding).

Ik hoop dit weekend de testen te hebben, en dan weten we het zeker.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Joep Hogenhout

Ik heb gisteren een mailtje gestuurd naar Immersive en gevraagd wanneer er een expansion board uit zou komen, dat je gewoon je interne DVD speler in de HTPC kunt aansluiten op de Holo3Dgraph.

Dit kreeg ik terug:
"Perhaps after CEDIA we will announce that add-on card.

For now, and SDI player is the way to go.

Thanks,

Tom"

En Cedia expo is van 25 t/m 29 september in Minneapolis.

J.A.F._Doorhof

Had ik je ook kunnen vertellen ;).

De kaart is behoorlijk flexibel opgebouwd, en zoals het er nu uitziet is alleen nog maar het puntje van de ijsberg in gebruik.

LUT control wordt bv nog verder verfijnd, er komen "scoped" settings, frameconversion (voor de liefhebbers), DX9 ondersteuning (VMR etc).

Als je toegang hebt tot het afgeschermde forum (als je klant bent van Immersive) dan zie je eigenlijk pas goed wat de mogelijkheden zijn. Vandaar dat we er ook direct op in springen.

Het belooft heel veel, ben dan ook zeer benieuwd naar onze samples.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Joep Hogenhout

Is het bij jou ook bekend wat die add-on kaart ongeveer gaat kosten?

Die functies zeggen me allemaal nog niet zoveel, omdat ik er nog niet zo diep op in ben gegaan.

J.A.F._Doorhof

Op zich zullen de add-on kaarten wel redelijk te betalen zijn omdat de kaart zelf er al op voorbereidt is.

Ik durf geen prijzen te noemen, maar schat dit zelf in op bedragen tussen de € 50,00 en € 125,00.

Maar nogmaals dat is giswerk.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Joep Hogenhout

Oke, mocht ik dus gaan voor een HTPC, icm met een Holo3dgraph met een add on card voor interne DVD speler en een Epson TW-100.

Dan zijn mijn beste aansluitmogelijkheden dus alleen component?
Want SDI in of uit zit niet op de TW-100 en rgb HV zit niet op de holo3dgraph?

Scheelt het echt heel veel, in plaats van de holo3dgraph als ik niet gewoon de VGA uit vanaf de HTPC naar de TW-100 doe? Want nu is het al zo dat de kwaliteit van de HTPC bijna te evenaren is met de PSM-1.

Ik heb er best interesse in, maar ik wil gewoon het fijne er van weten.
Tot wanneer geldt de aanbieding zonder btw en invoer?

Alvast bedankt


J.A.F._Doorhof

Even voor de duidelijkheid.

Je kan op de Immersive kaart zowel analoog als digitaal invoeren, analoog is composite, S-video, component en digitaal is SDI.

SDI is niets meer/minder dan een volledig digitale signaal weg van de MPEG-2 decoder naar de decoder van de Immersive kaart.

Vanuit de Immersive kaart gaat het signaal naar de overlay van je videokaart welke het OF via RGBHV of via DVI uitstuurt.

In jouw geval zou ik bv starten met een analoge input van een goede speler, en dan met een Radeon 9000PRO via DVI naar de Epson toe. Eventuele SDI geeft een flinke verbetering maar kun je ook later toepassen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Quick Reply

Warning: this topic has not been posted in for at least 60 days.
Unless you're sure you want to reply, please consider starting a new topic.

Name:
Email:
Verification:
Please leave this box empty:
Type the letters shown in the picture
Listen to the letters / Request another image

Type the letters shown in the picture:
Wat is de hoofdstad van Nederland:
Onze vlag is blauw, wit en:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview