Hulp gevraagd bij zelfbouw CENTER

Started by mel, October 30, 2005, 11:13:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mel

Even mijn situatie omschrijven: Ik heb een 5.1 surround opstelling. De center speaker die ik gebruik is een Celestion F35c ( afm: +/- 40x15x15 cm) ( +/- 125 euro ).
Ik had zeer graag zelf een center speaker gebouwd en dit om 1 enkele reden: Om een kwalitatief zeer hoogstaande center speaker te maken zonder me daar blauw aan te betalen ;D
Nu is het ook wel zo dat ik niet verschillende keren wil gaan experimenteren met verschillende onderdelen en kasten enz enz... m.a.w. : ik wil graag een center bouwen die van de eerste keer een schot in de roos is :)
De zelfbouw center mag gerust een stuk groter zijn dan diegene die ik nu heb.
   Nu is natuurlijk de vraag: Is wat ik hier nu vraag wel mogelijk omdat ik totaal geen ervaring heb met speaker zelfbouw?? En zal het kwalitatief beter zijn dan mijn huidige center speaker??

Bedankt voor jullie hulp

Mvg
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

Arno P

Kijk eens bij speakerland (link bovenaan in het forum)...daar staat de EDEN set luidsprekers..zelfbouw...goede kwaliteit...heb ik zelf ook en ben er dik tevreden over  ;)

mel

Quote from: Arno P on October 30, 2005, 11:26:25
Kijk eens bij speakerland (link bovenaan in het forum)...daar staat de EDEN set luidsprekers..zelfbouw...goede kwaliteit...heb ik zelf ook en ben er dik tevreden over  ;)

Mag ik aannemen dat jij die ook zelf hebt gebouwd??
En in welke prijsklasse is die zelfbouwcenter als je die kant en klaar zou kopen van een merkspeaker?

mvg
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

Arno P

Quote from: mel on October 30, 2005, 12:04:30
Mag ik aannemen dat jij die ook zelf hebt gebouwd??
En in welke prijsklasse is die zelfbouwcenter als je die kant en klaar zou kopen van een merkspeaker?

mvg

Mag je gerust een faktor 2..3 aanhouden

mel

Kan je ik  bij speakerland met mijn eigen center speaker gaan beluisteren en vergelijken?
Op afspraak of zo maar binnen stappen?
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

Arno P

Quote from: mel on October 30, 2005, 12:33:03
Kan je ik  bij speakerland met mijn eigen center speaker gaan beluisteren en vergelijken?
Op afspraak of zo maar binnen stappen?

Ik denk dat je hen dat even moet vragen..

mel

Quote from: Arno P on October 30, 2005, 11:26:25
Kijk eens bij speakerland (link bovenaan in het forum)...daar staat de EDEN set luidsprekers..zelfbouw...goede kwaliteit...heb ik zelf ook en ben er dik tevreden over  ;)

Net gekeken op speakerland maar de EDEN speakers zie ik niet staan, mss nog zie ik er over omdat de slaap nog in mijn ogen zit:)
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

Arno P

ah ik zie het al...ze hebben ze een andere naam gegeven (oorspronkelijk design en Naam in de Elektuur was "Eden")...nu heten ze vifa surround 1, 2 enz..

Arno P

en de center heet nu Vario Center 1, 2

mluyben

Ik heb de Vifa Center 1 van Speaker & Co . Dit is volgens mij dezelfde als de Vario Center 1 van speakerland.
Ik kan er niet enthousiast over worden, leuke center maar is niets bijzonders en zeker niet vergelijkbaar met comerciele centers van 3 zo duur.
is ook al een wat ouder model...
Ik zou gaan voor wat bijpassends bij je front speakers. In HT is het vrij belangrijk om een passende set te maken..
Als je nog even wacht heb ik een Vifa Center 1 voor je te koop....ik ga nieuw bouwen.. ;D
Ga eens luisteren naar de Scirocco's van S&C deze zijn in een kompleet range te krjigen, van fronts tot center, van pasief tot actief.
en deze klinken best goed, zeker actief.
Dit is volgens mij beter als de Vario Center [Vifa Center] 1 of 2

Succes

Arno P

Quote from: mluyben on October 30, 2005, 13:35:06
Ik heb de Vifa Center 1 van Speaker & Co . Dit is volgens mij dezelfde als de Vario Center 1 van speakerland.
Ik kan er niet enthousiast over worden, leuke center maar is niets bijzonders en zeker niet vergelijkbaar met comerciele centers van 3 zo duur.
Succes

Is het natuurlijk wel aan te raden om alle speakers van hetzelfde design te nemen  ;)

? Front: Visaton Casablanca kloon, Surround: Onbekend [Speaker&Co], Center: Vifa Center1, Sub: Sub PR20 ?

mluyben

En waaron denk je dat ik nieuw ga bouwen slimmerik   ;)

Arno P

#12
Quote from: mluyben on October 30, 2005, 13:42:28
En waaron denk je dat ik nieuw ga bouwen slimmerik   ;)

Omdat je alles gemixed had ?  ;)

In het geval van losse LS units en zelfbouw kijk ik in hoeverre de units ook gebruikt worden in commercieel succesvolle luidsprekers en bij de vifa-units zag ik dat deze vaak gebruikt worden in commerciele designs evanals scan-speak. Als vervolgens het design van de filters en kast nog meezitten dan kun je op die manier door zelf het zaakje in elkaar te zetten en af te werken aanzienlijk wat geld besparen.

mluyben

#13
Yep, onder andere.
Ik heb nu wat meer tijd om handen en luister en kijk tegenwoordig ook meer naar muziek en film. Ik was al een tijdje toe aan iets anders maar ja tijd....
En aangezien het inderdaad een allegaartje is wat ik heb en nu toch eens alles wat beter op orde wil hebben, wordt alles nu 'matching' gebouwd. Zover als ontwerp toelaat natuurlijk.
Ik blijf dus nu trouw aan de gekozen units en probeer ze zo goed mogelijk te laten 'matchen' ondanks verschillende bouwvormen voor fronts, center en rears.
Een plat liggende CasaBlanca zal mijn vrouw geen goed idee vinden  ;D Lijkt volgens mij ook nergens op...

Ik ben het zeker met je eens dat zelfbouw een beter produkt kan afleveren dan comerciele speakers ivm betere kasten, filters en afwerking naar eigen keuze.
Ik ben niet voor niets alles aan het zelfbouwen

Arno P

Mooie V8 overigens...kan geen luidspreker kwa geluid tegen op  ;D ;)

mel

Quote from: Arno P on October 30, 2005, 13:37:12
Is het natuurlijk wel aan te raden om alle speakers van hetzelfde design te nemen  ;)

? Front: Visaton Casablanca kloon, Surround: Onbekend [Speaker&Co], Center: Vifa Center1, Sub: Sub PR20 ?

Dus als ik het goed begrijp is het helemaal geen goed idee om nu bvb. een center aan te schaffen van het ene merk die ik wel goed vind klinken en dan volgend jaar twee fronts van een ander merk die ik wel zie zitten omdat je dan geen homogeen geluid zal krijgen? of zie ik dat mis??

Mvg
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

Arno P

Quote from: mel on October 30, 2005, 22:59:42
Dus als ik het goed begrijp is het helemaal geen goed idee om nu bvb. een center aan te schaffen van het ene merk die ik wel goed vind klinken en dan volgend jaar twee fronts van een ander merk die ik wel zie zitten omdat je dan geen homogeen geluid zal krijgen? of zie ik dat mis??

Mvg

Correct

mluyben

Quote from: mel on October 30, 2005, 22:59:42
Dus als ik het goed begrijp is het helemaal geen goed idee om nu bvb. een center aan te schaffen van het ene merk die ik wel goed vind klinken en dan volgend jaar twee fronts van een ander merk die ik wel zie zitten omdat je dan geen homogeen geluid zal krijgen? of zie ik dat mis??

Mvg

Inderdaad, anders krijg je hetzelfde als ik heb, dat het nooit echt klopt bij elkaar. Dit is in het begin nog niet zo erg maar begint later toch echt te vervelen.
Ik kan me voorstellen dat ineens alles te duur is, maar ga anders eens luisteren naar verschillende 5.1 sets en kies er een waar je mee verder wilt, hier moet je je dan wel aan vast houden. En dan iedere keer weer een onderdeel bij kopen, eerst front, dan center en dan rear bv.
Of kies een kleinere matching set met een goede subwoofer, dit zal zeker voor HT gebruik beter klinken dan een bij elkaar geraapt zooitje...

Of ga gewoon verder met een passende center bij je fronts, dit zal de goedkoopste en beste optie zijn.

mel

Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

Sander Sassen

Voor een echt homogeen geluidsbeeld, zeker bij DTS of DD EX weergave, dienen alle luidsprekers dezelfde karateristiek en klank te hebben, dat bereik je alleen door identieke luidsprekers te gebruiken rondom, of in ieder geval luidsprekers voorzien van dezelfde drivers.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite