Brochure nieuwe MartinLogan Summit en Vantage (!!)

Gestart door garmtz, september 16, 2005, 16:14:45

Vorige topic - Volgende topic

garmtz

De Summit was al bekend, maar er komt ook een iets kleinere versie van, de Vantage. Lees meer in de brochure, blijft summier, maar beter dan niets:

http://67.19.167.226/~tdacquis/forum/showthread.php?p=7903#post7903

Jimmy Conway

garmtz

We zijn daar wel mee bezig... Wie weet, in de (nabije) toekomst...

garmtz

Wat meer informatie over de prijzen:

CiteerJust got off of the phone with the dealer I bought my Ascent i's from and he said that the list on the Vantage was going to be exactly half of the Summit price. That puts them at $5,000.00 and he said they will sell more of the Vantage once it comes out then they will the Summits as a result of the price difference.

Reken op bijna het dubbele in Euros hier in Nederland...  :-\

frank2

Dan is de martin logan vantage dus net zo duur als de tannoy dimension 12. Ik vraag mij af welke jij dan zou kiezen. En verder zijn ze beide qua geluid met elkaar te vergelijken?
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

beunky

Citaat van: frank2 op september 25, 2005, 09:47:00
Dan is de martin logan vantage dus net zo duur als de tannoy dimension 12. Ik vraag mij af welke jij dan zou kiezen. En verder zijn ze beide qua geluid met elkaar te vergelijken?

Ik denk daar wel een antwoord op te kunnen geven, althans op de tweede vraag. Ze zijn totaal niet te vergelijken qua sound. Ze hebben dat typische elektrostaten-geluid namelijk (heel schoon, snel, gedetailleerd en toch niet vermoeiend).
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

frank2

Oke ik zal binnenkort eens luisteren naar de kleinere versies van de nl. Welke van de 2 geeft het meest natuurlijke geluid?
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

garmtz

Nog meer info over de Vantage (zie PDF). Ik denk dat ik wat pessimistisch was over de prijs in ned. van deze speaker. Zal eerder tegen de €7000 worden denk ik.

Welke van de twee het meeste natuurlijke geluid geeft kan ik moeilijk zeggen, want de Vantage komt pas in November 2005 in Amerika op de markt en de Summit heb ik (ook) nog nooit gehoord. Degenen die ze wel hebben gehoord waren er in ieder geval laaiend enthousiast over.

Aanstuurbaarheid is ook geen probleem meer met de nieuwe modellen. Door actief laag en een gevoeligheid van zo'n 92 dB/W komen ook buizenversterkers in aanmerking. Impedantiedip blijft wel, dus een stabiele versterker (goede stroomleverantie bij complexe belasting) zal belangrijker zijn dan een versterker met hoge vermogenscijfers alleen.

Ik zou van de twee (ML/Tannoy) de Vantage kiezen denk ik. Als deze op het niveau speelt van een Ascent/Odyssey en beter (wat ik verwacht), laat hij de Tannoy TD12 wat mij betreft achter zich, hoewel ik de TD12 absoluut prachtig vind. Ze zijn alleen compleet verschillend.

garmtz

Arno P

Mooi design (as usual)..maaar x-over op 400Hz?  ::)

Bart_M

Dan kan je hem niet half achter de bank wegstoppen.

Arno P

Citaat van: Krunk op november 11, 2005, 15:11:07
Dan kan je hem niet half achter de bank wegstoppen.

Zul je em wellicht met draden aan het plafond moeten ophangen...waar heb ik dat eerder gezien  ;D ::)

garmtz

Citaat van: Arno P op november 11, 2005, 15:07:30
Mooi design (as usual)..maaar x-over op 400Hz?  ::)

Wat is daar mis mee? Iedere twee-weg speaker heeft een crossover naar de tweeter tussen 1 en 3 Khz. Is dat wel o.k. dan? Het crossover van elektrostaat naar bas is bij de Summit (en ik vermoed dus ook Vantage , die heb ik nog niet gehoord) echt onhoorbaar. De frequentie is niet zo gek gekozen ook. Rond de 300-400 Hz bevindt zich in het hoorbare frequentie-spectrum een overgang van omni-directioneel naar directioneel.

Summer

Heel eerlijk vind ik dit een afschuwelijk lelijke speaker  >:D

Dat blauw oplichtende logo vind ik weer wel heel mooi  ;D

Hoe heten trouwens die fronts in dat plaatje met die opgehangen achterspeaker? Die vind ik wel mooi (die fronts dan, niet die zwevende ML)

edit: de Ascent?

garmtz

Citaat van: Summer op november 11, 2005, 15:51:50
Hoe heten trouwens die fronts in dat plaatje met die opgehangen achterspeaker? Die vind ik wel mooi (die fronts dan, niet die zwevende ML)

edit: de Ascent?

Inderdaad, Ascent. Veel ML-gebruikers vinden de nieuwe lijn lelijker dan de oude lijn. Ikzelf vind de nieuwe lijn mooier, maar ik heb al heel veel naar de plaatjes gekeken.

Arno P

Citaat van: garmtz op november 11, 2005, 15:34:33
Wat is daar mis mee? Iedere twee-weg speaker heeft een crossover naar de tweeter tussen 1 en 3 Khz. Is dat wel o.k. dan? Het crossover van elektrostaat naar bas is bij de Summit (en ik vermoed dus ook Vantage , die heb ik nog niet gehoord) echt onhoorbaar. De frequentie is niet zo gek gekozen ook. Rond de 300-400 Hz bevindt zich in het hoorbare frequentie-spectrum een overgang van omni-directioneel naar directioneel.

Ik zou het toch liever bij <250Hz zien zodat je het geluid niet te duidelijk hoort verplaatsen als er loopjes worden gespeeld hoog<->laag. Tweeweg speaker met een fk van 2..3kHz is zeker niet mooi....ik heb ook niet voor niets ESL's staan...hebben we in dat meest kritische overgangsgebied tenminste geen filterproblemen  ;)

Mijn ESL's zitten overigens ook op een fk van 250..300Hz maar hier in wordt wel heel slap afgefilterd...

Hoe dan ook, de mannen van ML zullen echt wel weten hoe te ontwerpen...en ook zo dat het bij een fk van 400Hz goed klinkt.. ;)

Audiofiel

Citaat van: garmtz op november 11, 2005, 15:34:33

Een gewone tweeweg heeft dan ook niet 2 verschillende systemen. Bij electrostaat met dynamische woofer is de overgang per definitie al beter hoorbaar.

Ik vind de frequentie ook erg hoog, de kleinste Finals gaan al op 250 hz over. In het gebied tussen 100 en 400 Hz zit nog een hoop informatie die veel baat heeft bij de doorzichtigheid en de snelheid van de electrostaat. Ik vind de overgang bij Arno ook te hoog en dus goed te horen. Ik zou zelf eerder naar 100 Hz neigen, zoals bij mijn eigen speakers. Men staat vaak verbaasd hoe 'hoog' 100 Hz klinkt als ik de eindversterker van het laag uitzet.

Dat Martin kiest voor die hoge frequentie heeft meer te maken met de beperkingen van een electrostaat. Wil je lager en dieper maar toch goed, dan moet je flink inleveren in het rendement. Door 400 Hz te kiezen hebben ze een flink hoog rendement kunnen bereiken en daarmee een groter 'versterker'-potentieel. Dat is gewoon een keuze van de ontwerper.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

garmtz

'Officieel' persbericht op hifi.nl:

Citeer

MartinLogan kondigt met trots de geboorte van haar nieuwste luidspreker aan, de Vantage. Als opvolger van de Ascent i, en kleine zus van de radicale Summit, vertoont de Vantage meteen een eigen persoonlijkheid.

Geprijsd vanaf 6400 euro per paar, is deze nieuwe luidspreker slechts 6% duurder dan de bestseller Ascent i die hij vervangt. Een echte prestatie gezien het grote aantal Summit doorbraken die ook hier zijn toegepast: actief PoweredForce™ laag, AirFrame™ lijsten, XStat™ panelen, om er maar een paar te noemen.

De nieuwe XStat™ panelen onthullen de meest subtiele muzikale nuances met onbarmhartige precisie en zetten nieuwe standaarden voor dynamiek, driedimensionaliteit en natuurlijkheid.

Het naadloos geïntegreerde laagregister trekt zijn explosieve kracht uit een speciale 20 cm woofer gekoppeld aan een 200 watt `dedicated` versterker. Door middel van een continu regelbare 35 Hz equalizer is een optimale aanpassing voor elk type luisterruimte mogelijk.

Ieder Vantage filter wordt zorgvuldig door MartinLogan ingenieurs handgebouwd met de beste componenten en montagetechnieken voor een zo direct en natuurgetrouw mogelijke klank.

Technische Gegevens
Bandbreedte: 34–23,000 Hz ± 3db
Verspreiding Horizontaal: 30 graden
Verticaal: 102 cm lijnbron
Rendement: 92 dB/2.83 volts/meter
Impedantie Nominaal: 4 ohms mini: 1,0 ohm @ 20 kHz
Filterfrequentie: 400 Hz
Componenten: custom audio transformator, aircoil spoelen,polypropyleen condensatoren.
Woofer: 20 cm, gegoten chassis, hoge excursie aluminium conus, bass reflex loading
Woofer versterker: 200 watts/kanaal (4 ohms)
Regelmogelijkheid: Laag: ±10dB @ 35Hz
Toelaatbaar vermogen: 100–250 watts per kanaal
Ingangen: Exclusieve mono- en bi-wire klemmen
Verbruik: stand-by: 8W - max.: 140W
Gewicht: 23.6 kg (per stuk)
Afmetingen: 145 h × 27.3 b × 41.3 d (cm)

Bron: http://www.hifi.nl/nieuws.php?keuze=37374

Tinus_

Hmmm mooie speakers. Toch maar eens gaan luisteren. Dan kunnen mijn Clarity's naar achter  O0
rebuilding: Fezz Lybra 300B | Totem Sky Tower | NoName 12tc occ speakercable |

garmtz

Shorty

Citeer1,0 ohm @ 20 kHz
:-X

Het blijven stroomvreters, dus je moet er nog steeds wel een beul van een versterker aanhangen.  :-\

VrGr,

Bart J.

astrobart

ai ai ai dit zijn wel lekkere strakke modelletjes zeg :-*

bmateijsen

Citaat van: Shorty op januari 26, 2006, 11:15:46
  :-X

Het blijven stroomvreters, dus je moet er nog steeds wel een beul van een versterker aanhangen.  :-\

VrGr,

Bart J.

Het is 20khz.... zoveel energie zit daar nu ook weer niet..

beunky

Citaat van: bmateijsen op januari 27, 2006, 08:39:52
Het is 20khz.... zoveel energie zit daar nu ook weer niet..

Nee dit is zo mogelijk nog veel erger :o
Hier krijg je bijzonder vervelende capacitaire belasting van... heb je echt een hele stabiele versterker nodig... :o
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"