Mar Adentro

Started by Mark S, September 11, 2005, 21:07:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mark S

Gisteren Mar Adentro (The Sea Inside) gezien.
Een hoofdrol voor Javier bardem.
Gebaseerd op een waargebeurd verhaal over een man die niet meer verder wil leven.
Nee, dit is geen kleffe tranentrekker zoals elke woensdagavond om 20.30 op RTL4 wordt vertoond, maar een zeer integere en ingetogen film.
De verhaalvertelling en het acteerwerk is van de bovenste plank. De "making of" op de dubbeldisc versie is zeer informatief en onderhoudend.

Alejandro Amenabar heeft het 'em weer geflikt. Wat is dat toch met die Spaanse cineasten als Amenabar, Medem, en Almodovar?
Of is het mijn voorliefde voor de thema's: liefde, leven, dood, schuld, verlies, die mij zo weten te raken, of komt het doordat zij echt geweldige verhalenvertellers zijn?

)p(

In de bioscoop gezien, waanzinnig...nooit senimenteel maar tegelijkertijd zo ontroerend...1 van de mooiste films van vorig jaar!

Ben benieuwt naar die docu op de dvd!

peter

spijtebijt

Prachtige film. Wat een ongelooflijke diepgang. Zoveel verschillende emoties in twee uur tijd. Echt een aanrader!
(prijzen voor beste buitenlandse film: Oscar 2005 en Golden Globe 2004!). En terecht. Gaat dat zien.
"Streite nicht mit Idioten!Sie ziehen Dich auf ihr Level und schlagen Dich dort mit ihrer Erfahrung"

Robbo

Toppertje  8)

Prachtige muziek ook

take5


Geweldige film, zeer veel rode oogjes toen de lichten in de bios weer aangingen... Ook erg goed is "Los Lunes al Sol" (2002) ook met Bardem in de hoofdrol. Ik vind hem sowieso een van de beste acteurs van de afgelopen jaren.

Mark S

Ik ben langzamerhand ook een bewonderaar van hem geworden. Andere films die ik van hem heb gezien:
The Dancer Upstairs (van John Malkovich)
Carne Tremula (a.k.a. "Live Flesh" van Almodovar)
Jamon Jamon
en
Torrente (niet echt representatief, een vrij absurde over de top film)

Overigens de "making of" duurt maar liefst 85 minuten. Qua lengte en informatief gehalte vergelijkbaar met de "Hamster Factor" van 12 Monkeys.

"Los Lunes al Sol" zal ik op mijn 2-do lijstje zetten.

)p(

Quote from: Mark S on September 13, 2005, 21:27:26


"Los Lunes al Sol" zal ik op mijn 2-do lijstje zetten.

Zeker doen...niet helemaal het niveau van Mar Adentro, maar absoluut ook een hele mooie film!

peter

take5

Quote from: vpv on September 13, 2005, 22:29:11
Zeker doen...niet helemaal het niveau van Mar Adentro, maar absoluut ook een hele mooie film!

peter

Ik ben het met je eens dat hij niet zo goed is als Mar Adentro. Wel een op een goede tweede plek wat betreft Javier Bardem. Ik heb de andere films ook gezien en eigenlijk acteert hij altijd zeer goed. Hij is samen met de Koreaanse acteur Choi Min Sik (http://www.koreanfilm.org/actors.html#choims) op dit moment mijn favoriete acteur.

)p(

Quote from: take5 on September 14, 2005, 20:49:09
Ik ben het met je eens dat hij niet zo goed is als Mar Adentro. Wel een op een goede tweede plek wat betreft Javier Bardem. Ik heb de andere films ook gezien en eigenlijk acteert hij altijd zeer goed. Hij is samen met de Koreaanse acteur Choi Min Sik (http://www.koreanfilm.org/actors.html#choims) op dit moment mijn favoriete acteur.

Choi Min Sik is ook geweldig inderdaad, en niet alleen in Oldboy!

peter

kit-kat

Ik heb afgelopen weekend, de mooiste film van afgelopen jaar gezien. Mar Adentro (the sea inside). Het heeft mij erg aangegrepen. Met een zware onderwerp als euthanasie en/leven en dood, is dat niet zo gek. Het is zo mooooii verfilmd en geacteerd. Super sentimenteel natuurlijk...maar juist heel goed gedaan...geweldig muziek ook. Je bent echt wel even stil van zo'n film.
Mijn keukenrol naast mij was geen overbodige luxe...ha ha..
Echt goed dat er zulke prachtige drama's zijn die je met je neus weer op de feiten drukt. Ook al gaat het moment van bezinning veels te snel voorbij..is het toch goed om weer te waarderen hoe goed je het hebt. Je moet wel een beetje van drama houden wil je ervan genieten.
"We lose our health to make money...
and then lose our money to restore our health."

"We get bored with childhood, we rush to grow up, and then long to be children again."

)p(

Nog steeds helemaal mee eens kit-kat. Wat een bijzondere film. Ik heb de film nu al 4 maal gezien en kan nu wel zeggen dat hij deel uitmaakt van mijn all time top 10.

Ik geloof zelf heel sterk in de vrije wils beschikking en dat maakt deze film alleen maar emotioneler omdat Ramon ondanks zijn handicaps een prachtige man is met een meer liefdevol sociaal leven dan veel mensen ooit zullen overvinden. En toch kiest hij voor de dood... Elke keer als ik de film zie of eraan denk roept dit conflict tegenstrijdige emoties bij mij op...en dat is 1 van de vele goede punten van de film...emoties worden niet gesimplificeerd of gebanaliseerd.

De rol van Bardem is natuurlijk fantastisch. Maar ook cinematografisch sta ik elke keer weer versteld. Bijvoorbeeld hoe vanzelfsprekend de droom sequenties van Ramon overkomen waarin letterlijk de vlucht van zijn gedachten wordt gevisualiseerd. Dat kan al snel ervaren worden als een stijlbreuk of een visueel trukje...echter niet in dit geval...hier is het pure magie...in iedergeval in mijn beleving :)

Peter

kit-kat

Ik ga ook zeker de film nog een paar keer bekijken.

Het is zo'n goede film, dat ik ontzettend de drang heb om het aan al mijn beste vrienden te laten zien. En het is een "plezier" om nogmaals te bekijken.

Heb je de documentaire op de dvd gezien Peter??
Ik zelf nog niet.
"We lose our health to make money...
and then lose our money to restore our health."

"We get bored with childhood, we rush to grow up, and then long to be children again."

)p(

Ja, vooral het commentaar van Amenabar de regisseur was erg goed en informatief.

Het boek brieven uit de hel van Ramon Sampedro zelf is ook erg indrukwekkend. Toch viind ik de film mooier omdat ie wat meer distantie heeft waardoor ik, en dat klinkt messchien gek, me er sterker bij betrokken voel...

peter