Proces pianolak???

Started by NielsLu, September 8, 2005, 21:56:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

NielsLu

Hoi,

Als afwerking van mijn zelfbouw subwoofers wil ik graag zwarte hoogglans pianolak erop maken. Weet iemand hoe dit proces in z'n werking gaat?

Groet,
Niels
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

Edo

Dat heet Politoeren. Super hoogglans en kost erg veel tijd. Maar het resultaat is superstrak.
Zoek eens op een zoekmachine naar "Politoeren".
Een voorbeeld is bijvoorbeeld http://www.ijzerman-antiek.nl/politoeren.htm
Kijk ook eens op het Zelfbouwaudio forum:
http://www.zelfbouwaudio.nl

NielsLu

Quote from: Edo on September  8, 2005, 22:53:15
Dat heet Politoeren. Super hoogglans en kost erg veel tijd. Maar het resultaat is superstrak.
Zoek eens op een zoekmachine naar "Politoeren".
Een voorbeeld is bijvoorbeeld http://www.ijzerman-antiek.nl/politoeren.htm


Ik zal hier eens op gaan zoeken. Alvast bedankt voor je reactie.

Groet,
Niels
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

Wijx wondere wereld

- stofvrije ruimte is een vereistte zonder kul zie je alles op
- eerst goed gronden het mdf verzadigen
- daarna verdund lakken met hoogglans
- drogen schuren
- weer lakken iets minder verdund
- niet teveel schuren fijn schuurpapier gebruiken
- laag of 3 lakken
- goed schuren en bovenal GOED stofvrij maken afwassen....met vochtige doeken
- onverdund aflakken
- en dan..komt the tricky part het glimgedeelte
- transparant lakken laag of 5 geen cherry lak gebruiken puur transparant
- een laag drogen...ff fijntjes schuren niet alteveel druk op papier en geen machine gebruiken bv waterproof
- dan komt het bij de ena laatste laag scots brite schuren
- is een soort panne sponsje maar niet van metaal das HEEEL fijn polijsten in feite
- en dan aflakken
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

NielsLu

Quote from: wijx undercover on September  8, 2005, 23:08:55
- stofvrije ruimte is een vereistte zonder kul zie je alles op
- eerst goed gronden het mdf verzadigen
- daarna verdund lakken met hoogglans
- drogen schuren
- weer lakken iets minder verdund
- niet teveel schuren fijn schuurpapier gebruiken
- laag of 3 lakken
- goed schuren en bovenal GOED stofvrij maken afwassen....met vochtige doeken
- onverdund aflakken
- en dan..komt the tricky part het glimgedeelte
- transparant lakken laag of 5 geen cherry lak gebruiken puur transparant
- een laag drogen...ff fijntjes schuren niet alteveel druk op papier en geen machine gebruiken bv waterproof
- dan komt het bij de ena laatste laag scots brite schuren
- is een soort panne sponsje maar niet van metaal das HEEEL fijn polijsten in feite
- en dan aflakken

Ik ga dit gewoon proberen en zie wel hoe het wordt.  O0

Groet,
Niels
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

Wijx wondere wereld

en gebruik goede verf, bijvoorbeeld de harde Sigma s2u
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

Kjelt

Je kunt het proberen maar zoals je bij de vorige posts al hebt gezien is het heel veel werk en volgens mij heb je er behoorlijk wat ervaring voor nodig om het goed te krijgen (iets te hard schuren en je kunt weer opnieuw de lagen erop gaan zetten).
Ik heb een keer een artikel gelezen in american woodworking over een nieuwe lak die behoorlijk dicht in de buurt komt zonder al deze toeters en bellen, OK het is nooit hetzelfde als dat je met 20 laklagen en schuren tussendoor haalt maar het benadert het heel erg aardig volgens de auteur, ik zal eens kijken of ik dat artikel nog kan terugvinden maar het zal wel ff duren.

Durk

politoeren doen ze toch vandaag de dag niet meer zoveel?
Hoogglans wordt gewoon gespoten..
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

Kjelt

Quote from: Durk! on September  9, 2005, 00:35:38
politoeren doen ze toch vandaag de dag niet meer zoveel?
Hoogglans wordt gewoon gespoten..

Klopt, politoeren is het oude proces en wordt alleen toegepast op blank hout (oftewel geen dekkende lak waarbij je het hout niet meer ziet zoals de high gloss pianolak). Vandaag de dag zie je dat alleen nog maar in de antiekwereld bij restauratie (en zelfs daar alleen nog maar bij de echte restaurateurs) en bij zeer kostbare meubelmakers die replica's of prive bestellingen doen voor klanten (denk aan >10000 euro per meubel opdrachten)

Martijn M

ik ben hetzelfde met mijn speakers van plan...
wat is nu de conclusie? kun je gewoon spuiten met een high gloss lak?
Dutch & Dutch

NielsLu

Quote from: keyser on September  9, 2005, 12:59:49
ik ben hetzelfde met mijn speakers van plan...
wat is nu de conclusie? kun je gewoon spuiten met een high gloss lak?

Ik ben even bij een locale schilderszaak geweest. Daar wisten ze niet helemaal precies hoe het werkt, maar ze hebben mij het volgende aangeraden:

-  Eerst het mdf met 1 laag RAL9005 zwart gronden met een kleine vachtroller;
-  Daarna meerdere hoogglans lagen (Sigma verf = duur: € 41 per liter) ook opbrengen met een zelfde roller. Tussen alle verflagen door heel lichtjes opschuren met fijn schuurpapier.
-  Als eventuele harde afwerking nog een aantal lagen transparante lak eroverheen doen.

Dit ga ik dus uitproberen. Tijdens het proces zal ik proberen zoveel mogelijk foto's te maken.

Vrgr.

Niels
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

Durk

een laag epoxy erop misschien?
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

asterduc

Quote from: NielsLu on September  9, 2005, 14:06:51
-  Eerst het mdf met 1 laag RAL9005 zwart gronden met een kleine vachtroller;
Niels

Dan ga je volgens mij geen mmoie hoogglans krijgen. Je roller gaat al voor een oneffen basis zorgen.

Er zijn enkele manieren om hoogglans uit te voeren:
- Politoeren. Raad ik bij grote platte vlakken zeer af omdat dit specialistenwerk is en het resultaat meestal niet aan de verwachtingen voldoet.

- Veelvuldig lakken Wijx beschreven. Dit kan alleen met de beste en allernieuwste apparatuur en gebeurd meestal in volledig automatische lakstraten.

- Lakken en polieren. Dit is volgens mij de enige manier om op hobbyistische wijze een aanvaardbaar resultaat te bekomen.  Eerst moet je goed gronden. Dwz, lakken met een zeer aangenaam op te schuren grondlak. Best kun je hier een sneldrogende industriele grond spuitlak voor nemen (met verharder). Dit doe je tot je vlak volledig, maar dan ook volledig vlak is. Doe het schuurwerk steeds met een zuiver vlak schuurblokje. Ga absoluut niet verder vooraleer je een 100% vlakke plaat hebt. Hier hangt je succes al van af. Denk niet dat je een oneffenheid gaat wegkrijgen met de eindlak!

Dan, als alles vlak en glad is kun je de eindlagen gaan zetten. Hier moet je zorgen voor een lak die zeer eenvoudig gepolierd kan worden (zeer belangrijk). De lak mag dus niet krassen of niet wegsmelten. Dit zijn dure lakken, maar je enige kans tot slagen. Zijn trouwens ook 2 komponent.
Als die lagen droog zijn kun je gaan polieren met een traagdraaiende molen met een wolmat en polierpaste in verschiilende graden. Oefen eerst op een proefplaat. Als je deze techniek onder knie hebt kun je een aardig resultaat bekomen. Je gaat in deze fase nog geen superhoogglans krijgen, er zal altijd nog een grijzige waas opliggen. Als je in deze fase bent aangeland zet je er een polish op, dat is de meest dankbare fase. In enkele minuten zie je de superglans, op voorwaarde dat de voorgaande stappen goed zijn doorgevoerd. Het is ook in deze fase dat je gaat merken dat je ergens een krasje in de grondlak bent vergeten wegschuren.
Op onderstaande foto zie je het resultaat van deze werkwijze.

Tip: hoe donkerder en egaler de kleur, hoe sterker het spiegel effekt.
Hoe lichter en gevarieerder de kleur hoe minder je fouten ziet.


Succes
Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



asterduc

Quote from: Durk! on September  9, 2005, 17:13:14
een laag epoxy erop misschien?

Dit gaat ook. Maar vooral epoxy ga je moeten polieren, en dat is zeer taai. Het resultaat is vooral ook bij ronde vormen interessant omdat epoxy dikker is als lak en je dus minder snel door de lak zit.
Voor platte vlakken zou ik eerder een dunne lak nemen omdat het doorschuurrisico dar kleiner is, op vooraarde dat je ondergrond vlak (de grondlaag dus) genoeg vlak is.

Ed.
Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



NielsLu

Quote from: asterduc on September  9, 2005, 17:55:06
Dan ga je volgens mij geen mmoie hoogglans krijgen. Je roller gaat al voor een oneffen basis zorgen.

Er zijn enkele manieren om hoogglans uit te voeren:
- Politoeren. Raad ik bij grote platte vlakken zeer af omdat dit specialistenwerk is en het resultaat meestal niet aan de verwachtingen voldoet.

- Veelvuldig lakken Wijx beschreven. Dit kan alleen met de beste en allernieuwste apparatuur en gebeurd meestal in volledig automatische lakstraten.

- Lakken en polieren. Dit is volgens mij de enige manier om op hobbyistische wijze een aanvaardbaar resultaat te bekomen.  Eerst moet je goed gronden. Dwz, lakken met een zeer aangenaam op te schuren grondlak. Best kun je hier een sneldrogende industriele grond spuitlak voor nemen (met verharder). Dit doe je tot je vlak volledig, maar dan ook volledig vlak is. Doe het schuurwerk steeds met een zuiver vlak schuurblokje. Ga absoluut niet verder vooraleer je een 100% vlakke plaat hebt. Hier hangt je succes al van af. Denk niet dat je een oneffenheid gaat wegkrijgen met de eindlak!

Dan, als alles vlak en glad is kun je de eindlagen gaan zetten. Hier moet je zorgen voor een lak die zeer eenvoudig gepolierd kan worden (zeer belangrijk). De lak mag dus niet krassen of niet wegsmelten. Dit zijn dure lakken, maar je enige kans tot slagen. Zijn trouwens ook 2 komponent.
Als die lagen droog zijn kun je gaan polieren met een traagdraaiende molen met een wolmat en polierpaste in verschiilende graden. Oefen eerst op een proefplaat. Als je deze techniek onder knie hebt kun je een aardig resultaat bekomen. Je gaat in deze fase nog geen superhoogglans krijgen, er zal altijd nog een grijzige waas opliggen. Als je in deze fase bent aangeland zet je er een polish op, dat is de meest dankbare fase. In enkele minuten zie je de superglans, op voorwaarde dat de voorgaande stappen goed zijn doorgevoerd. Het is ook in deze fase dat je gaat merken dat je ergens een krasje in de grondlak bent vergeten wegschuren.
Op onderstaande foto zie je het resultaat van deze werkwijze.

Tip: hoe donkerder en egaler de kleur, hoe sterker het spiegel effekt.
Hoe lichter en gevarieerder de kleur hoe minder je fouten ziet.


Succes

Hoi asterduc,

Alvast bedankt voor je reactie. Denk je dat ik geen kans van slagen heb met de Sigma hoogglans verf? Dit is ook erg goede en dure verf...

Ik heb er geen haast mee en hoop gewoon er een zo mooi mogelijk eindresultaat mee te bereiken.

Groet,

Niels
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

NielsLu

Denken jullie dat het verf opbrengen met een roller geen mooi resultaat gaat geven? Anders zal ik het moeten gaan spuiten (hetgeen opzich geen probleem is daar wij een compressor met spuitstukken hebben). En als ik het zal moeten spuiten, moet het grondverf dan ook gespoten worden?

Groet,
Niels
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

FFF

Quote from: NielsLu on September  9, 2005, 20:32:10
Denken jullie dat het verf opbrengen met een roller geen mooi resultaat gaat geven? Anders zal ik het moeten gaan spuiten (hetgeen opzich geen probleem is daar wij een compressor met spuitstukken hebben). En als ik het zal moeten spuiten, moet het grondverf dan ook gespoten worden?

Groet,
Niels

Spuiten is beter, en met name de stofvrije ruimte lijkt me belangrijk.

asterduc

Quote from: NielsLu on September  9, 2005, 19:42:21
Hoi asterduc,
Alvast bedankt voor je reactie. Denk je dat ik geen kans van slagen heb met de Sigma hoogglans verf? Dit is ook erg goede en dure verf...
Groet, Niels

Sorry Niels, daar ga je geen mooie hoogglans mee krijgen.
De Sigma is goed om een tafel, een stoel, een trapleuning wat te laten glanzen, niet om een mooie pianohoogglans op je speakers te zetten. Ik dacht dat dit de opzet was.

Deze Sigma is eigenlijk bedoeld om met borstel of rol aan te brengen neem ik aan. Vergeet dan maar een keurig gladde afwerking.  Stel dat je naar een TL lamp kijkt die weerspiegeld in de jouw gelakte kast, dan gaat die lamp niet overal even fel branden en ze gaat nog kromgetrokken zijn op de koop toe.
Als je daar mee kan leven, prima.

Wil je absoluut met rol of borstel ga dan naar een satijn of matte afwerking, dat gaat een veel mooier resultaat geven.
Als noodoplossing zou je, en daar ga je misschien mee lachen, de kast kunnen zwartschilderen. Dan zo goed mogelijk gladschuren en er één of twee dunne lagen opspuiten met een acryl transparante vernis in spuitbus.
Die geeft goede glans, is zeer dun (dus mooi vlak) en droogt zeer snel (dus weinig of geen stof). Mocht er dan tch een klein foutje inzitten dan kun je dat er zeer zachtjes uitpolieren met een wollen doek.
Let wel, de lak is niet krasvast en dus zeer gevoelig voor beschadiging.

Ed.
Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



asterduc

Quote from: NielsLu on September  9, 2005, 20:32:10
Denken jullie dat het verf opbrengen met een roller geen mooi resultaat gaat geven? Anders zal ik het moeten gaan spuiten (hetgeen opzich geen probleem is daar wij een compressor met spuitstukken hebben). En als ik het zal moeten spuiten, moet het grondverf dan ook gespoten worden?
Groet,
Niels

Hoogglans, alleen spuiten, anders lukt het niet. Als je geen stofvrije kabine hebt zul je ook nog goed moeten polieren (karate kid!, weet je nog)
Grondlak: het eindresultaat na het gronden moet glad zijn. Als je met je hand over het oppervlak gaat mag je niets, maar dan ook niets, voelen. Als je met een gladde kast vertrekt dan zou ik spuiten want dan heb je al een goede basis die je snel kunt afwerken.
Vertrek je met een kast waar veel putten en bulten inzitten dan kun je evengoed met de rol opbrengen. Je zult die oneffenheden er dan uiteindelijk toch moeten uitschuren. Dus alles wat je aanbrengt moet er bijna terug af.

Ed.

Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



NielsLu

Quote from: asterduc on September  9, 2005, 23:08:28
Sorry Niels, daar ga je geen mooie hoogglans mee krijgen.
De Sigma is goed om een tafel, een stoel, een trapleuning wat te laten glanzen, niet om een mooie pianohoogglans op je speakers te zetten. Ik dacht dat dit de opzet was.

Deze Sigma is eigenlijk bedoeld om met borstel of rol aan te brengen neem ik aan. Vergeet dan maar een keurig gladde afwerking. 


Pianohoogglans is inderdaad wel de bedoeling... Zou het niet mogelijk zijn om deze Sigma verf te spuiten? Ik heb de middelen er namelijk wel voor. Ook het grondverf zou ik er dus wel op kunnen spuiten.

Groet,
Niels
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

FFF

Even een vraagje tussendoor, heeft iemand een prijsindicatie als je dit laat doen (voor avalon clonen)

Ik hbe helaas geen stofvrije ruimte tot mijn beschikking.

Kjelt

Niels nog even ter verduidelijking, ik had uit je begin post begrepen dat je ZWART hoogglans pianolak wil gebruiken?

Alle vorige posts zijn heel deskundig en goed te gebruiken tips met dit onderscheid dat deze (zoals de foto van de gitaar duidelijk laat zien) het originele hout willen laten zien, oftewel een blanke hoogglans (net als politoer).

Bij jou wordt het net iets makkelijker omdat je namelijk het hout niet meer hoeft te zien.
Het voordeel? Dat je VOOR het gronden en na de 1e grondlaag het perfect glad kunt krijgen door een goede plamuur aan te brengen en weer met fijn schuurpapier te schuren. Dit voordeel heb je met blanke lak natuurlijk niet, dit scheelt heel erg veel werk en tijd. Zorg wel voor een goede plamuur die niet werkt.

De laatste stappen voor het hoogglanzen blijven veel tijd kosten.

Wijx wondere wereld

verf om te spuiten heeft andere eigenschappen. Sigma kun je heel mooi glans mee lakken zoals je maar veel geduld en een stofvrijruimte hebt maar dat geld voor alle verfmanieren.  Laten doen voor mijn kasten (geen piano maar halfglans) zou me schrik niet 500 euro gaan kosten dus voor de avalon zal het iets meer zijn
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

asterduc

Quote from: NielsLu on September 10, 2005, 00:45:09
Pianohoogglans is inderdaad wel de bedoeling... Zou het niet mogelijk zijn om deze Sigma verf te spuiten? Ik heb de middelen er namelijk wel voor. Ook het grondverf zou ik er dus wel op kunnen spuiten.
Groet,
Niels

Niels,

De Sigma is waarschijnlijk niet gemaakt om gemakkelijk te kunnen schuren of polieren.

Industriele 2 komponenten grondlak spuit je, na 30 minuten kun je hem zonder enige moeite gladschuren en terug spuiten. Bij een consumer DIY lak (zoals de Sigma vermoed ik) moet je dagen wachten en dan nog is hij moeilijk vlak te schuren, de verf komt dan los of smelt.

Industriele 2 komponenten eindlak laat je een paar dagen drogen en is dan perfect polierbaar. Bij een consumer DIY eindlak gaat de lak door polieren vervormen.

Ed.
Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



asterduc

Quote from: Kjelt on September 10, 2005, 11:48:58
Niels nog even ter verduidelijking, ik had uit je begin post begrepen dat je ZWART hoogglans pianolak wil gebruiken?
Alle vorige posts zijn heel deskundig en goed te gebruiken tips met dit onderscheid dat deze (zoals de foto van de gitaar duidelijk laat zien) het originele hout willen laten zien, oftewel een blanke hoogglans (net als politoer).

Bij jou wordt het net iets makkelijker omdat je namelijk het hout niet meer hoeft te zien.
Het voordeel? Dat je VOOR het gronden en na de 1e grondlaag het perfect glad kunt krijgen door een goede plamuur aan te brengen en weer met fijn schuurpapier te schuren. Dit voordeel heb je met blanke lak natuurlijk niet, dit scheelt heel erg veel werk en tijd. Zorg wel voor een goede plamuur die niet werkt.

De laatste stappen voor het hoogglanzen blijven veel tijd kosten.

Dat klopt wel enigszins Kjelt,

maar je kunt hier verschillende kanten uit.
Ik zou in Niels's situatie overwegen om met zwarte grondlak te werken tot een ver doorgedreven eindfase. Die grondlakken werken echt leuk omdat ze eenvoudig spuiten (weinig lopen) en zeer leuk schuren.  Het lijkt soms alsof je fijn schuim aan het schuren bent. Als je dan een resultaat hebt waarvan je denk, hij lijkt wel afgewerkt (wel mat ipv glanzend) dan zou je er een transparante eindlak kunnen opzetten in enkele zeer dunne lagen waarbij de lak nog extra wordt verdund. Ook hier een 2 komponenten industriele lak.  Neem een sneldrogende dan heb je natuurlijk minder kans op stofdeeltjes en lopen, die je er moet uitpolieren.  Werk met dunne laagjes, ook dan heb je minder kans op lopen. Als je ondergrond in een afgewerkte fase was heb je aanzienlijk weinig werk met de eindlagen. 

Enkele gouden regels:
- Werk alles af in de grondlak dan gaat de eindafwerking vanzelf. DIY'ers gaan te snel naar de volgende fase!
- Vermijd te dikke lagen. Beter 3 dunne lagen als 1 dikke. Je kunt eenvoudig bijspuiten, maar slechts moeilijk wegschuren (tenzij dan met grondlak, vandaar de belangrijke goed te schuren grondlak).
- Als er een foutje in zit (een loop, een stofje of een vlieg), blijf daar dan af tot de lak droog is of het wordt een fiasco. Spuitwerk heeft geen UNDO funktie.

PS: De transparante afwerklak zal je resultaat ook meer diepte geven. (voor de VooDoo highenders, dit beinvloed NIET de klank).

Veel geluk.
Ed.
Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102