[DIY] Seas Odin MK3 met Scanspeak ipv Seas

Started by tepelstreeltje, September 7, 2005, 15:54:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

tepelstreeltje

Hallo,

Allereerst wil ik zeggen dat ik totaal nieuw ben op het gebied van "doehetzelf" speakers. Ik heb een beetje rondgekeken op diyaudio en hier. Daarbij kwam ik terecht op de Seas Odin MK3 speaker. Het ontwerp/combinatie van deze speaker spreekt me erg aan nadat ik het hier gezien heb.

Aangezien ik niet €300,- per luidspreker van Seas wil uitgeven dacht ik deze te gaan vervangen voor Scanspeak luidsprekers.

Nu kwam ik op de volgende speakers bij Speakerland:
Tweeters:
D2905/9500    28 mm geweven dome, dynamisch lineair    € 104,-
of
D2905/9900     Revelator 28 mm geweven dome, de absolute referentie    € 168,-

Woofers:
18W/8544P    18 cm black kevlar konus + phasekegel    € 190,-
of
18W/8546(-01)    18 cm extreem goede kevlar konus (met zwarte coating)    € 159,-

Misschien weten jullie een beter/goedkoper merk?

Maar dan zijn we er nog niet.
Dit is een gebied waar ik echt geen verstand van heb helaas, maar ik weet niet wat voor filter ik moet gebruiken/maken. Hoe en waar kan ik hier meer informatie over vinden? Misschien dat jullie een ontwerp klaar hebben liggen?

Wat ik wil is een goede centerspeaker met een superstrak geluidje, mooie vormgeving voor een niet al te hoge prijs. 

Alvast bedankt voor je hulp!
Bekijk ook is mijn site: http://www.hdtvinfo.nl

gdw1963

Ik ben zelf ook niet zo'n doe-het-zelferd, maar weet er wel het één en ander vanaf.

Ten eerste, waar wil je de center spekaer gaan plaatsen? Boven of onder een CRT-TV (beeldbuis)? Dan moet je rekening houden dat je units afgeschermd zijn, dat zijn de speakers die jij voorsteld niet. Ten tweede kun je niet zomaar "andere" luidsprekers gebruiken, het ontwerp moet aangepast worden specifiek aan de luidsprekers.

Waarom ga je niet bij Speakerland langs, dan kun je met eigen oren horen en zoeken naar een set die bij jou past. Ik heb zelf ook een uit de kluiten gewassen centerspeaker, te weten de Vifa Carat Center, met afgeschermde units, direct onder mijn TV. Ik moet zeggen dat ik tot op de dag van vandaag nog steeds verbaast ben dat een center speaker veel meer kan weergeven dan alleen het dialoog, sterker nog mijn center speaker gaat gewoon extreem laag (voor center speaker begrippen dan).

tepelstreeltje

Quote from: KlereBak on September  7, 2005, 16:04:05
Ik ben zelf ook niet zo'n doe-het-zelferd, maar weet er wel het één en ander vanaf.

Ten eerste, waar wil je de center spekaer gaan plaatsen? Boven of onder een CRT-TV (beeldbuis)? Dan moet je rekening houden dat je units afgeschermd zijn, dat zijn de speakers die jij voorsteld niet. Ten tweede kun je niet zomaar "andere" luidsprekers gebruiken, het ontwerp moet aangepast worden specifiek aan de luidsprekers.

Waarom ga je niet bij Speakerland langs, dan kun je met eigen oren horen en zoeken naar een set die bij jou past. Ik heb zelf ook een uit de kluiten gewassen centerspeaker, te weten de Vifa Carat Center, met afgeschermde units, direct onder mijn TV. Ik moet zeggen dat ik tot op de dag van vandaag nog steeds verbaast ben dat een center speaker veel meer kan weergeven dan alleen het dialoog, sterker nog mijn center speaker gaat gewoon extreem laag (voor center speaker begrippen dan).

De center wil ik gaan plaatsen onder mijn projectiescherm.. Mn tv staat wel in de buurt, maar ik gebruik hem toch nooit. Misschien gaat ie wel weg zodra de center er is...
Bekijk ook is mijn site: http://www.hdtvinfo.nl

gdw1963

In dat geval heb je minder last (of als het ver genoeg van je tv staat, helemaal geen) van de magnetische krachten. Blijft wel een feit dat je niet zomaar een speaker in een behuizing kunt plaatsen.

tepelstreeltje

Quote from: KlereBak on September  7, 2005, 18:08:13
In dat geval heb je minder last (of als het ver genoeg van je tv staat, helemaal geen) van de magnetische krachten. Blijft wel een feit dat je niet zomaar een speaker in een behuizing kunt plaatsen.

Klopt, ik kan niet het filter gebruiken dat eigenlijk voor die speaker met de Seas luidsprekers bedoeld is. Als ik andere luidsprekers er in zou doen moet ik zelf een  filter ontwerpen. Alleen heb ik geen id hoe zoiets moet. Weet je toevallig goede documentatie hierover?
Bekijk ook is mijn site: http://www.hdtvinfo.nl

gdw1963

Het is niet alleen het filterontwerp wat aangepast moet worden, de kast (het volume van de kast) en de basreflex poort moeten aangepast worden aan de eigenschappen van de luidsprekers die jij voor stelt. Je zou dus helemaal opnieuw moeten beginnen met het bereken van kast en filter met als uitgangspunt de kast die jij voor ogen hebt (en dan gaar het puur om de vorm). Ik heb zelf niet voldoende kennis in huis om dit voor je te doen. Hier op het forum is denk ik voldoende vakkennis aanwezig om je daar bij te helpen. 

Maar nogmaals, ga eerst luisteren want op papier kun je nooit een luidspreker beoordelen. Bespaart je een hoop ellende en mogelijk ook een hoop geld. Als je geluisterd hebt kun je een beslissing nemen welke center speaker aan jouw eisen voldoet, waarbij ik van mening ben dat die ook nog moet matchen met je front speakers. De vorm van de kast bepaal je zelf, als de volumes maar juist zijn en je de verhoudingen niet te veel uit elkaar trekt.

tepelstreeltje

Heel erg bedankt zover! Als iemand weet hoe je zoiets moet berekenen hoor ik het graag!

Ik ga denk binnenkort even kijken bij speakerland ofzo om te kijken wat het beste bij mijn wensen past.
Bekijk ook is mijn site: http://www.hdtvinfo.nl