4.1 Vraagje

Started by SStraver, September 6, 2005, 00:07:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

SStraver

Hallo allen,

Ik ben in het bezit van een Yamaha RX-V 592, Marantz 590 oid (Dolby Surround) en een Sony DVP-NS930. Die 2 verschillende receivers is misschien niet alles, maar daar komt eerdaags verandering in. De dvd-speler bevalt overigens prima ;D 

Het DD/DTS signaal gaat via de Sony naar de Yamaha voor de fronts en de Marantz voor de rears, oja en een Yamaha RX396 voor de sub  ;D. Aangezien ik geen centerspeaker heb stel ik mn dvdspeler in op 4.1.. Het werkt allemaal wel, maar ik vind het geluid door de frontspeakers nogal mager vergeleken met de stereo stand. Ik heb ook al de phantom-stand op mn yamaha geprobeerd, maar het blijft vies  :-[

Ik ben niet van plan een centerspeaker aan te schaffen, omdat ik het zonde vind van mijn DIY frontspeaker.

Is er een mogelijkheid om dit te verhelpen. Of moet ik gewoon nieuwe DD/DTS receiver kopen? Kheb al zitten kijken naar een Denon AVR2800 en een AVR3802. Zou ik met 1 van deze 2 wel goed 4.1 kunnen draaien?

Alvast bedankt,

Gr.  Sander
* Barco 708s IRIS3
* Thommy spanscherm (1.85 breed) 
* Denon 3802
* Luidsprekers: 2x Ariel zelfbouw (voor) + 2x B&W DM302 (achter)
* HTPC: Core2Duo e4400 | Gigabyte p35 DS3 | 2048 mbram | ATI HD2600XT | 500+320 GB HDD | Trust KB-2950 Wireless Keyboard

Oracle

Ik draai al een paar maanden 4.0 met een 3802. Kan niet zeggen dat ik een center mis. Hiervoor draaide ik 5.1 en 6.1, dus ik heb ook ervaring met de situatie mét center.

Moet er wel bijzeggen dat e.e.a. ook afhankelijk is van de ruimte tussen de fronts. Heb je meer dan bv. 3 meter ertussen dan zou ik een center overwegen. Bij mijn huidige opstelling is de tussenruimte 1,5 a 2 meter, en dat kan prima zonder center; beter dan mét center heb ik het idee...

Groet,
Mark

Johnny_Bravo

Zelfde hier....

Voor mij geen centerspeaker meer, of het moet de Tannoy TDC zijn (maar € 5000,- voor een centerspeaker vind ik licht overdreven  ;D)

Misschien zijn je instellingen niet goed (front / large etc...)

SStraver

Je zou zeggen dat mn dvdspeler er gewoon stereo van zou maken, maar dat is dus niet het geval.  Ik ga vandaag nog wel even prutsen met de large/small instellingen, mss dat het werkt  ;) (wat een heerlijk leven als student..Vrijheid Blijheid 8))

Bedankt!

Gr. Sander
* Barco 708s IRIS3
* Thommy spanscherm (1.85 breed) 
* Denon 3802
* Luidsprekers: 2x Ariel zelfbouw (voor) + 2x B&W DM302 (achter)
* HTPC: Core2Duo e4400 | Gigabyte p35 DS3 | 2048 mbram | ATI HD2600XT | 500+320 GB HDD | Trust KB-2950 Wireless Keyboard

VlisChris

Quote from: Mark Lemmens on September  6, 2005, 09:23:11
Moet er wel bijzeggen dat e.e.a. ook afhankelijk is van de ruimte tussen de fronts. Heb je meer dan bv. 3 meter ertussen dan zou ik een center overwegen. Bij mijn huidige opstelling is de tussenruimte 1,5 a 2 meter, en dat kan prima zonder center; beter dan mét center heb ik het idee...

Ik vind persoonlijk de center ook niet geweldig aansluiten bij de rest van de speakers, en ik heb dan nog maar de Mx2-M als front. Waarschijnlijk gaat het verschil nog groter worden met jou Mx3's.
De laatste tijd heb ik ook zonder center gedraaid (sterker nog, na vanavond heb ik niet eens meer een center) en dat bevalt wel.
Het heeft gewoon zijn voor en nadelen ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

SStraver

Vanmiddag heb ik even wat instellingen getest van mij dvd-speler. Mij zijn een paar dingen opgevallen:

- Ik hoor weinig verschil tussen large/small.
- Als ik de subwoofer uitzet klinken de fronts en rear dieper.
- Zonder center is het stemgeluid een stuk zachter bij DTS dan bij DD.

Het laatste vind ik opmerkelijk omdat het geluid van de center over de fronts wordt gemixed, maar het zou toch even hard zou moeten zijn bij DD en DTS (toch ???).

Ik zet de film voortaan altijd op DD en mn speakers op Small, dan klinkt het ongeveer hetzelfde als stereo, met natuurlijk de rears erbij  ::)

Gr. Sander

* Barco 708s IRIS3
* Thommy spanscherm (1.85 breed) 
* Denon 3802
* Luidsprekers: 2x Ariel zelfbouw (voor) + 2x B&W DM302 (achter)
* HTPC: Core2Duo e4400 | Gigabyte p35 DS3 | 2048 mbram | ATI HD2600XT | 500+320 GB HDD | Trust KB-2950 Wireless Keyboard

take5

Quote from: cat86 on September  6, 2005, 09:48:42
Je zou zeggen dat mn dvdspeler er gewoon stereo van zou maken, maar dat is dus niet het geval.  Ik ga vandaag nog wel even prutsen met de large/small instellingen, mss dat het werkt  ;) (wat een heerlijk leven als student..Vrijheid Blijheid 8))

Bedankt!

Gr. Sander

Jemig, als je nickname iets met je geboortejaar van doen heeft schrik ik toch wel  :o Als tegenwoordig mensen uit '86 studeren wordt het voor mij hoog tijd er eens een punt achter te zetten  ::)

nomat

Quote from: take5 on September  9, 2005, 20:18:51
Jemig, als je nickname iets met je geboortejaar van doen heeft schrik ik toch wel  :o Als tegenwoordig mensen uit '86 studeren wordt het voor mij hoog tijd er eens een punt achter te zetten  ::)
tja en we leven al in 2005 dus als hij 18 of 19 is kan dat heel goed  8)
kon vroeger ook al maar toen had je ook de ewige student  :o
Harman/Kardon HK970 + TU970 + HD970 + DVD22 + Canton Ergo RCL (zonder RC module)

Spacebass

Quote from: Mark Lemmens on September  6, 2005, 09:23:11
Moet er wel bijzeggen dat e.e.a. ook afhankelijk is van de ruimte tussen de fronts. Heb je meer dan bv. 3 meter ertussen dan zou ik een center overwegen.
Verschilt ook per speaker. Ik kan ze meer dan 4 meter uit elkaar zetten zonder een gat tussen mijn "phantom center" en de fronts en dan heb ik het  uiteraard niet over mijn Yammie's  ;)

plasmal

Quote- Ik hoor weinig verschil tussen large/small.
- Als ik de subwoofer uitzet klinken de fronts en rear dieper.
- Zonder center is het stemgeluid een stuk zachter bij DTS dan bij DD.

Het laatste vind ik opmerkelijk omdat het geluid van de center over de fronts wordt gemixed, maar het zou toch even hard zou moeten zijn bij DD en DTS (toch ).

ik denk dat je bij dts de informatie van het center kanaal mist omdat de phantom functie bij dts niet werkt

gr alex

Bart_M

Natuurlijk werkt de phantom functie wel bij DTS.

plasmal


patrick_vdb

#12
Hi Alex,

Dan klopt er ergens gewoon iets niet want zowel bij Dolby Digital alsook DTS werkt de phantom center normaliter.

mvrg

Patrick

Oracle

Wellicht een foutje in de decoder van je receiver? Want ook hier werkt het feilloos...

Groet,
Mark

plasmal

ik weet niet wat er precies fout kan zijn, maar bij mij werkt het niet, wel jammer

gr alex

Spacebass

Quote from: alex on September 12, 2005, 21:38:59
ik weet niet wat er precies fout kan zijn, maar bij mij werkt het niet, wel jammer

gr alex
Tijd voor een upgrade  ;D

SStraver

Quote from: take5 on September  9, 2005, 20:18:51
Jemig, als je nickname iets met je geboortejaar van doen heeft schrik ik toch wel  :o Als tegenwoordig mensen uit '86 studeren wordt het voor mij hoog tijd er eens een punt achter te zetten  ::)

Ik ben alweer 2 jaar onderweg met mn studie  ;D En ik ben niet eens een vroege leerling  ;)

Quote from: patrick_vdb on September 11, 2005, 21:31:05
Hi Alex,

Dan klopt er ergens gewoon iets niet want zowel bij Dolby Digital alsook DTS werkt de phantom center normaliter.

mvrg

Patrick

Het werkt wel, alleen klinkt alles 3x zo soft vergeleken met DD en stereo. Maar nu kijk ik gewoon alles op DD, dat overleef ik ook wel  ;D
* Barco 708s IRIS3
* Thommy spanscherm (1.85 breed) 
* Denon 3802
* Luidsprekers: 2x Ariel zelfbouw (voor) + 2x B&W DM302 (achter)
* HTPC: Core2Duo e4400 | Gigabyte p35 DS3 | 2048 mbram | ATI HD2600XT | 500+320 GB HDD | Trust KB-2950 Wireless Keyboard

GPO

Quote from: Mark Lemmens on September  6, 2005, 09:23:11
...
Ik draai al een paar maanden 4.0 met een 3802. Kan niet zeggen dat ik een center mis. Hiervoor draaide ik 5.1 en 6.1, dus ik heb ook ervaring met de situatie mét center.
...

hmmm bijzonder...

Ik heb ook maanden met 4.1 gespeeld, maar het surround gevoel was zoveel beter toen ik eenmaal een center erbij had; wat een extra detail! wat een extra dynamiek! En ook vooral meer geluid om mij heen! Terwijl die center echt niet de beste speaker van de 5 is. Het heeft m.i. vooral te maken met hoe de downmix tot stand komt en hoe de DVD gemixed is.

Moet je maar eens de DVD "I robot" in 4.1 of in 5.1 luisteren en dan vooral tijdens de actiescenes; dan pas hoor je hoe gecomprimeerd 4.1 is tov 5.1. Hetzelfde geldt voor de Slayer DVD 'Still Reigning' en de DVD van Rammstein 'Live in Berlin'. Echt grote verschillen vind ik tussen wel/niet center gebruiken. Eigenlijk moet ik zeggen; tussen wel 5.1 of !5.1, want ook als ik mijn surrounds uitschakel heb ik dit effect bij de genoemde DVD's.

Wellicht heb ik hier te maken met een downmix 'fout' in mijn Marantz receiver, maar ik heb hier al meer mensen over gehoord dat ze dit ook zo ervaren en die hadden niet allemaal een Marantz receiver :).

groetjes,

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

Oracle

Ik heb een Marantz5200 gehad. Gewoon dvd's speelde ik toen op mijn 5.1 set, in de Direct mode. Dat klonk zoveel beter dan een van de andere modi, die gebruik maken van de DSP.

Probleem is alleen, dat als je dus in de 5200 aangeeft dat je geen center hebt, je de Direct mode niet kunt gebruiken. En daarmee mis je dus zoveel dynamiek en helderheid en staging, etc... dat ik dat nooit kon/wilde gebruiken.

Ik heb nu een Denon 3802, en die heeft daar geen last van. Daar klinken alle modi even goed zo'n beetje...

Daarmee draai ik dus naar volle tevredenheid, en met mooi surround-gevoel, in 4.0. :)

Groet,
Mark

Martin_M

#19
Quote from: GPO on September 21, 2005, 09:42:55
Moet je maar eens de DVD "I robot" in 4.1 of in 5.1 luisteren en dan vooral tijdens de actiescenes; dan pas hoor je hoe gecomprimeerd 4.1 is tov 5.1. Hetzelfde geldt voor de Slayer DVD 'Still Reigning' en de DVD van Rammstein 'Live in Berlin'. Echt grote verschillen vind ik tussen wel/niet center gebruiken. Eigenlijk moet ik zeggen; tussen wel 5.1 of !5.1, want ook als ik mijn surrounds uitschakel heb ik dit effect bij de genoemde DVD's.

Wellicht heb ik hier te maken met een downmix 'fout' in mijn Marantz receiver, maar ik heb hier al meer mensen over gehoord dat ze dit ook zo ervaren en die hadden niet allemaal een Marantz receiver :).

Het heeft niet zoveel met een downmixfout of compressie te maken. Voor een processor is het niet zo moeilijk om het centerkanaal keurig over de twee frontkanalen te verdelen. En in 99% van de gevallen gaat het ook goed.
Het heeft er meer mee te maken dat ze sommige geluiden in tegenfase op verschillende kanalen hebben gezet. Omdat je phantomcenterkanaal perfect in fase is met je fronts (zijn immers dezelfde speakers/kabels/versterking) worden sommige geluiden echt helemaal weggecanceld.
Ze zullen dit wel doen om bij de meeste sets een wat meer open geluidsbeeld te krijgen. Ik vind het echt gewoon fout. Maar helaas komt het af en toe voor. Je hoort het bijv. ook af en toe bij 'the Incredibles'.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Spacebass

Dus je krijgt dan bij een pan van datzelfde "uit fase" geluidje tussen een front en de center in ook een "fout" te horen...

VlisChris

#21
Damn I'm good ;D
clickerdeclick ;D
Wist dat ik nog niet helemaal gek geworden was :)
Gaat ook over de discussie van centers en I Robot.
Quote from: robbie12345 on January 18, 2005, 22:12:18
WOW, ik ben er gister achter gekomen wat het probleem was. Ik sloot voor de grap mijn oude goedkope center even aan. De JBL ATX10, en opeens is het geluid 10x zo goed. echt zoals het moest klinken. kogels vlogen me om de oren het gordijn bewoog als een gek op en neer door de bas. Ik snap er nix meer van. Al mijn dvds klonken weer veel beter. Dus toch ff snel door sparen voor de B&W LCR 60 !!!
Vooral vanaf hierzo wordt het wat duidelijker ;)
Quote from: Audiofiel on January 28, 2005, 08:31:40
Dat beteken dus dat er een faseprobleem in de opname zit, of dat het er expres in zit om het geluid 'extra ruimtelijk' te laten lijken. Ze jij de center op 'no', dan wordt het geluid van de center opgeteld bij L en R. De tegenfase in het centerkanaal 'cancelled' het geluid van L en R een beetje uit en weg is de dynamiek!

Vreemd. Heb geloof ik een post die ik hier had geplaatst verkeerd geedit waarna mijn nieuwe post zichbaar werd. Beetje jammer.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Martin_M

Yep, het gaat er ook niet om dat een centerspeaker zoveel meer (goeds) toevoegt.
Als ik thuis bij deze probleemdvd's in m'n setup meld dat ik een centerspeaker heb (die er dus niet aanzit) dan krijg je ineens meer volume en vaak meer bas. En dit terwijl er nu één kanaal NIET wordt weergegeven.

Vandaar ook de conclusie dat de centerspeaker (gedeeltelijk) uit fase wordt aangestuurd.

Bij 'the incredibles' merkte ik het laatst ook bij de scene waar de raket gaat opstijgen. Een grote steekvlam komt door de grot naar buiten. Als ik een centerspeaker aanmeld in de setup (je mist dan dus het geluid van het centerkanaal want dat wordt op dat moment niet weergegeven) heb ik opeens veel meer bas. Belachelijk.
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

A3aan

Quote from: cat86 on September  6, 2005, 18:32:22
- Als ik de subwoofer uitzet klinken de fronts en rear dieper.
Veel reacties op die center, maar op deze nog niet.
Ik denk dat je subwoofer niet fijn in fase staat met je fronts (de bassen van de fronts cancelen deels de bassen van de sub out en vice versa).
IMHO dan