Monacor SP-300 - Wat kan ik er mee?

Started by cmdr_sm, September 5, 2005, 02:31:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

cmdr_sm

Toen ik hier laatst aan het opruimen was, vond ik in de kast een Monacor SP300 woofer. Deze heb ik in een ver verleden een keer (mis)bruikt in een 3 weg systeem. Nou vroeg ik me af wat ik hier verder nog mee kan.



Nou wilde ik het een en ander gaan simuleren in winisd. Daar staat de woofer niet standaard in. Op de monacor site vond ik dit: http://www.monacor.com/int/en/produktseite_gesamtprogramm.php?artid=2118&spr=EN&typ=u

Technical Facts Speakers

Impedance (Z):                 8Ω 
Resonant frequency (fs):  25Hz 
Max. frequency range:      f3-4,000Hz 
Music power:                    100WMAX 
Power rating (P):              50WRMS 
SPL (1W/1m):                   92dB 
Magnet weight:                20oz. 
Mounting cutout:              Ø 275mm 
Mounting depth:               130mm 
Dimensions:                     Ø 305mm 
Weight:                            2.8kg 


Helaas heb ik hier dus niet voldoende gegevens om verder te kunnen simuleren. Ik ben niet echt een rekenwonder met dit soort zaken. Wat voor behuizing zou voor deze woofer het beste werken? Stel dat ik er een subwoofer van zou willen maken wat zou de beste behuizing er voor zijn? Bass-Reflex, Gesloten, Transmissielijn, Hoorn? Of raden jullie het mij helemaal af. Trouwens als ik de ontbrekende gegevens voor Winisd zou kunnen krijgen kan men mij al heel gelukkig maken.

Via google vind ik vrij weinig behalve dat het misschien een woofer is die voor gitaarluidsprekers is gebruikt door een aantal mensen.

Alvast bedankt allemaal.


Mvg,

Sander


EDIT

nou vind ik op een zweedse site nog wat andere informatie:

MONACOR SP300   Art.nr 60-10.0540  pris 725,00
Högtalarelement med parametrar lämpliga för transmission line "TML" , sluten låda eller "free air", mycket jämn frekvensgång.
100W,  92dB,  20-4000Hz,  8 ohm  Qts 0,57,  Vas 270liter,  fs 25Hz,  Ytterdiam/baffelhål: 305/275 mm.   Vikt: 2,8 kg.

Namelijk de Qts en de Vas. Misschien helpt dit wel.

geenius

Gezien het formaat van de magneet (heel klein) kun je er vrijwel zeker van zijn dat de Qts rond 1 zal liggen. In combinatie met een lage fs kun je deze eigenlijk alleen toepassen in een zwaar gedempte gesloten kast of als een di-pool. Het is geen lange slag woofer dus de belastbaarheid zal bij di-pool gebruik wel beperkt zijn. Als "cheap & dirty" proef zou je een kast van 40x40cm en 30cm diep zonder achterwand kunnen bouwen. 8)

fgroen

QuoteNou vroeg ik me af wat ik hier verder nog mee kan.

In je auto inbouwen.  O0
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.