Logic 7

Started by Imti, May 15, 2002, 03:50:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Imti

Halo,

Wat is Logic 7? en waarom hebben alle versterkers dit niet?

groeten,
Imti

J.A.F._Doorhof

Eigenlijk een vraag voor Garmt  ;D.
Maar hier is mijn inbreng.

Ten eerste natuurlijk welkom op ons forum.

Logic 7 is EEN manier om van een stereo bron (of eventueel een DTS/DD signaal) een 7.1 geluidsveld te creƫren. Je kunt het vergelijken met bv Pro-logic of Pro-logic II maar dan VEEL beter.

Er zijn wel meer manieren om dit te doen dan logic 7.
Elke fabrikant heeft zo zijn eigen manier van aanpak, maar logic is gewoon een zeer goede en overtuigende manier.

Andere opties zijn bv.
Circle surround, Tri-axis, Music 7, DTS:neo6 etc.

Waarom hebben niet alle versterkers dit. Dit moet zijn: waarom hebben niet alle receivers of pre-amps dit (het is namelijk echt een processor taak, en niet de taak van de versterkers, maar dit terzijde  ;)).
Tja, waarom heeft niet elke processor DPL-II, geavanceerd basmanagement etc. Het is een keuze die gemaakt wordt, en waar natuurlijk een financiele vergoeding tegenover staat. En er zijn simpelweg fabrikanten die meer in hun eigen manier geloven dan in Logic 7, en sommige zullen daar ook gelijk in hebben, andere niet.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jankees

#2
Is het mogelijk om Logic 7 toe te voegen aan de je installatie door een extra versterker te plaatsen? Zo ja waar komt deze versterker/processor dan te staan en wat kost dat zo'n beetje.

Ik neem dat de twee extra kanalen in Logic 7 door een processor worden gedistilleerd uit de twee surroundkanalen van AC-3? Ik ga er dan ook vanuit dat je geen speciale software hoeft te kopen om van het effect te kunnen genieten?

J.A.F._Doorhof

#3
Je zult een pre-amp moeten hebben de Logic7 oid ondersteund en natuurlijk 7 kanalen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

mr._Custard

#4
Kunnen jij of Garmt nog iets meer een tipje van de sluier oplichten? Hoe bepaalt de processor hoe de speakers aangestuurd moeten worden, als die informatie niet in het stereo signaal aanwezig is?

garmtz

#5
O.k., ik ga me er maar eens mee bemoeien... :) Ik ben eens begonnen met een artikel dat matrix surroundschakelingen beschrijft. Hier een stukje:

"Surround geluid heeft altijd tot doel gehad de luisteraar midden in de actie te plaatsen van een film of muziek. Omdat voor een ruimtelijke impressie meerdere speakers noodzakelijk zijn, ontstaat de vraag: hoeveel is genoeg?

Al sinds zeer lange tijd is stereo geaccepteerd als een verbetering op mono door het mooie ruimtelijke beeld dat wordt gecreeerd bij een goede speakerplaatsing. Voorwaarde is wel dat je zo goed mogelijk in het midden tussen de speakers zit. Zelfs dan echter is er zelden het gevoel “midden in de muziek” te zitten. Ook de zaalakoestiek blijft vaak verborgen. Door zogenaamde matrix surround schakelingen probeert men al jaren uit het 2-kanaals geluid een geluidsveld te destilleren dat de luisteraar meer omringt en meer van de zaal laat horen. Dolby Pro Logic is een voorbeeld van zo’n schakeling, maar deze is zeer duidelijk gemaakt voor het weergeven van films die ook in dit formaat zijn opgenomen (Dolby Surround) en minder voor muziek, waar vaak de center speaker overheerst en het geheel wat onnatuurlijk gaat klinken. Lexicon, Meridian en Citation zijn al jaren de pioniers van de matrix surroundschakelingen met respectievelijk hun Logic-7, Trifield en 6-Axis systemen, die daadwerkelijk de luisteraar op een natuurlijke manier omringen met zaalakoestiek en de sweet spot duidelijk verminderen door het gebruik van een center luidspreker. Ook het nieuwe Dolby Pro Logic II weet een zeer overtuigend surround-beeld neer te zetten, ook met muziek."

Alle door de bovenstaande decoders gebruikte ruimtelijkheid zit WEL DEGELIJK in het stereo-signaal. Ook is het relatief eenvoudig om uit een stereo-bron een center-kanaal te destilleren.

Logic-7 gaat echter verder dan alleen stereo. Ook uit 5.1 discrete surround-bronnen wordt een 7.1-signaal getoverd, met zeer overtuigende sturing van geluiden compleet om de luisteraar heen, dus bijv. van links, naar midden, naar rechts, naar zij rechts, naar achter rechts, naar achter links, naar zij links... Zelfs EX en ES krijgen dit niet helemaal voor elkaar, immers: bij beide systemen zijn de achterkanalen mono. Ook Meridian heeft de mogelijkheid om een 5.1-kanaals bron om te toveren tot een 7.1-weergave.

Ook zijn 7 speakers niet perse noodzakelijk voor Logic-7. Als er maar 5 speakers aanwezig zijn, zal er een simulatie van achterspeakers plaatsvinden, wat nog steeds een zeer overtuigende weergave tot gevolg heeft. Lexicon is ook niet de enige met Logic-7: ook Harman/Kardon heeft het systeem gelicenseerd gekregen, omdat beiden behoren tot het Harman concern. Logic-7 is echter niet toe te voegen aan je bestaande apparatuur.

Hoe de sturing precies in elkaar steekt, is een beetje moeilijk uit te leggen, maar het heeft te maken met fase-filtering, gecombineeerd met links/rechts informatie in de bron. Als je het fijne ervan wilt weten, lees dan de zeer interessante "Theory & Design" white paper geschreven door David Griesinger van Lexicon (ook interessant voor algemene informatie over het opstellen van speakers e.d.!). Hier de link:

http://www.lexicon.com/downloads/DC-2/Lexicon_Theory-Design.pdf

Roadrunner

Is DPL 2 wel toe tevoegen aan je bestaande set?
Een processor of losse decoder misschien?>

cinepaulis

Voor zover ik weet zijn er geen losse Dolby ProLogic 2 decoders te koop.

gr.
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

garmtz

Logic-7 is gefinetuned in versie 2.0 van de MC-12 software: betere integratie van center met fronts: breder, gedetailleerdere front stage en (heel gek) muzikaler! Verder minder last van "lek" in de surrounds. Impressive...

Otzie

Beste mensen,

Logic-7 op Mijn Harman Kardon AVR7000 klinkt perfect! ;D
(de uitgeklede versie van logic-7)

Als de radio aan staat altijd op logic-7,
en als ik TV kijk op stereo wil ik het ook nog wel eens logic-7 aanzetten

Ideaal systeem ik zou niet meer zonder willen/kunnen

Othmar

Jo Kumpen B

Lap! Weer bezeikt bij m'n aankoop van m'n reciever!

3675 Euro voor nix (allez, niet helemaal natuurlijk.)
Zoals Garmtz al zei: "no Logic7, no glory"

Miljaar

J.A.F._Doorhof

Wat voor receiver heb je gekocht dan ?

En welkom op ons forum.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Jo Kumpen

Dank u Frank  :D

Voor meer info ivm met mij set, zie:

http://213.196.43.35/yabbse/index.php?board=22;action=display;threadid=4585

Een 7.1 maar niet met de juiste software  :'(
Keep your eyes on the stars and your feet on the ground.

Darkman

Hmm ik heb zelf ook de avr7000, maar logic 7 lijkt toch een stuk minder krachtig uit de hoek te komen met muziek e.d. Misschien dat het voor film wel beter is ? Ik heb het nog niet echt heel kritisch getest, maar zal dat vast nog wel gaan doen :)
Knowledge is not power, knowledge applied is power.

chendy

Hi there!

Voor o.a. muziek zou ik liever de Music7 mode kiezen. Ik denk dat het al duidelijk is, dat de Logic7 van Lexicon en de versie op de HK AVR-serie toch niet hetzelfde zijn.

Mvg, Chendy.
PCH A100 > Sony 40" Bravia 1080p >  5.1 set-up
powered by Johnny Walker

garmtz

Quote from: chendy on December 12, 2002, 18:59:00
Hi there!

Voor o.a. muziek zou ik liever de Music7 mode kiezen. Ik denk dat het al duidelijk is, dat de Logic7 van Lexicon en de versie op de HK AVR-serie toch niet hetzelfde zijn.

Mvg, Chendy.
Klopt, de Logic-7 modes in de Lexicon zijn o.a. veel beter configureerbaar. Zo heb je al L7 Film, L7 Music (Music Logic), L7 TV en Music Surround. Allemaal smaakjes van L7. In ieder mode kun je bijv. aanpassen: vocal enhance, front steering (off, MSurround, Music, Film), sound stage (front, neutral, rear), bass enhance (on/off), surr rollof (500 Hz tot 20.0 kHz), rear delay offset (0-30 ms). Verder zijn per mode de speaker levels apart in te stellen.

Persoonlijk vind ik pas in versie 2.0 van de MC-12 dat L7 voor muziek tot volle wasdom is gekomen. In alle vorige versies was het een twijfelgeval of ik het aanzette of niet, nu staat L7 Music gewoon ALTIJD ingeschakeld.