Newbie heeft hulp nodig met Home Cinema.

Started by Rurouni, August 30, 2002, 14:59:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rurouni

Eerst effe gedag zeggen, ik ben nieuw hier: Hey :)

Dus, nu de vraag. Ik bezit op het moment een Panasonic SC-HT80 Home Cinema Set maar wil wat meer, wat nieuws, wat beters. Maar er vliegen nu zoveel termen om me oren zoals DTS, DTS-EX, DPL2, THX en weet ik 't allemaal wat, dat ik helemaal de kluts kwijt ben. Ik weet niet veel af van audio/video apparatuur dus vraag daarom om jullie hulp, met het samenstellen van componenten. Denk wel, ik ben maar student en heb 'maar' zo'n €1500 - €2000 te besteden. Alvast bedankt!

Om te beginnen wil ik een DVD player, liefst regiovrij maar als ik dat later moet laten modden maakt 't ook niet uit, die ook zelfgebrande MP3 CD's kan afspelen. Het moet goed beeld geven, anamorphic en progressive ondersteunen, wat 't inhoud weet ik niet maar veel anime-gasten die ik ken flippen altijd als 't bekend word dat de DVD het bevat, dus 't zal vast wel goed zijn. Een vriend van me raadde een Pioneer DV-545 of hoger aan. Ik weet zelf neit of dit goed is. Wat vinden jullie? Of zeggen jullie van "neej XX van XX is veel beter!".

Dan de receiver. Ook hier, totaal geen indepth verstand van :) Ik weet wat Dolby Digital 5.1 is, DTS is maar daar houd 't dan ook op. Volgens mij moet THX speciaal zijn, zo'n ophef altijd over. Maar dan hoor ik ineens weer termen als DTS-EX en DPL2. Ja dan gaat m'n hoofd tollen. Welk systeem is goed genoeg voor thuisgebruik maar wel de belangrijkste geluidsindelingen ondersteunen. 7.1 hoeft 't op dit moment nog niet te zijn omdat DVDs het tot nu toe nog niet ondersteunen, maar 't is makkelijk als het later wel aan te sluiten is tegen die tijd het wel gebruikt word op DVD's. Vrienden van mij noemde de Pioneer 859RDS or Yamaha 1200RDS die wel goed zouden zijn. Is dat zo? of moet ik voor iets totaal anders gaan?

Dan de speakers....tja. TOTAAL maar dan ook TOTAAL geen verstand van. Ik wil graag niet te grote speakers, max iets van 30cm hoog of zo maar het moet wel goed genoeg zijn om het prachtgeluid van de receiver naar buiten te kunnen gooien. Het is op dit moment bedoeld voor een slaapkamer maar moet ook geschikt zijn voor de verhuizing naar een huiskamer binnenkort. Mij werd in dit geval de Pioneer SV-70 aangeraden. Ook hier weer: Goed of niet?

Ja ik weet t, ik vraag veel maar jullie zouden me echt uit de brand kunnen helpen hier.

groeten
Rurouni

J.A.F._Doorhof

Voor het budget dat je hebt wordt het allemaal wel krap als je hoge eisen stelt. Ik zou gewoon heel rustig beginnen, met bv eerst een goede receiver. Je kunt dan bv denken aan de instapmodellen van Marantz, die beginnen bij € 550,00.

Als DVD speler kun je de nieuwe 454 van Pioneer overwegen deze kost geloof ik rond de € 280,00.

Je hebt dan nog genoeg geld over voor speakers, denk dan bv aan de setjes van Kef, bv de "eitjes" hoor je hier wel goede dingen over.

Wil je meer weten vraag dan gerust, en welkom op ons forum.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

MrPink

Ik ben het met Frank eens. De KEF KHT2005 (de "eitjes", inclusief sub) kun je voor zo'n €900 wel krijgen volgens mij. Met de DVD-speler en de receiver ben je dan al een heel eind op weg.
QuoteHet moet goed beeld geven, anamorphic en progressive ondersteunen
Anamorphic heeft te maken met de DVD, niet de speler. Progressive scan heb je niets aan zolang je niet een TV of projector hebt die het kan tonen.

Ik zou gewoon beginnen met 5.1 en je geen zorgen maken om 6.1 of 7.1. Heb je al een mooie televisie?

Groetjes,
Oscar

Henk

Welkom in de wondere wereld van het HT!

Binnen het door jouw gestelde budget zijn heel wat mogelijkheden, maar er zijn ook best wat verleidingen waar je later wellicht spijt van zult krijgen... Zo zijn een aantal van de door jouw genoemde termen vrij standaard op de moderne apparatuur, terwijl andere buzz-words zijn die in jouw geval niet van belang zullen zijn. Om er ene paar uit te halen:

- THX is voornamelijk een 'kwaliteitsnorm', waarvoor je doorgaans extra betaald. Er is echter vrijwel altijd gelijkwaardige apparatuur op de markt die even goed presteerd.

- Progressive scan is eigenlijk alleen interressant als je een projector hebt. Voor normaal TV-gebruik is het niet van belang.

- DTS-ES (en Dolby Digital-ES) zorgen ervoor dat je het extra kanaal in een 6.1/7.1 opstelling echt kunt gebruiken. Er zijn best wel wat spectacel films die dit gebruiken, maar voor een goede 6.1/7.1 opstelling heb je wel een geschikte ruimte nodig.

Wat betreft de genoemde merken:
- De Pioneer DV-545 is inderdaad een hele leuke DVD-speler, maar de MP3 interface is vrij spartaans (zo zijn alleen de eerste 8 tekens van de filenamen te zien en worden ID3-tags niet ondersteunt). Op www.vcdhelp.com staat een lijst met DVD-spelers waarbij je kunt zoeken op dit soort kenmerken (zo heeft de nieuwere Pioneer DV454 een betere MP3 ondersteuning). Zie ook de DVD-speler reviews op www.areadvd.de

- De door jouw genoemde receivers zijn niet slecht, maar hebben wel een bepaald soort klank. Ik zou ook de receivers van Denon (b.v. de AVR-1602 of 1802) en Harman Kardon eens bekijken.

- Wat de speakers betreft: Pioneer maakt goede DVD-spelers, leuke versterkers, maar het is absoluut geen topmerk op het gebied van luidsprekers! Kijk (en luister!) eens naar 'echte' luidsprekermerken zoals Tannoy, B&W, Mission en kef. Al deze merken hebben z.g. 'bookshelves' in het assortiment, dit zijn speakers van ca. 30 cm hoog. Neem hier 4 indentieke van, en vul dit aan met een center-speaker uit dezelfde serie. Met dit soort, vrij kleine, speakers is het ook aan te raden om er een Subwoofer naast te zetten (b.v. de Rel Quake).

Ik heb je hierboven wat alternatieven gegeven. Het is aan te raden om naar een goede Hifizaak te gaan (dus geen dozenschuiver als Megapool, It's e.d.) om je daar verder voor te laten lichten, en (minstens zo belangrijk) om daar wat vergelijkende testen te doen. Hiermee kun je zelf kiezen wat het beste bij jouw eigen voorkeuren past.

J.A.F._Doorhof

Eventueel heb ik nog een nieuwe Pioneer receiver in doos staan.
Kijk even onder te koop.

http://213.196.43.35/yabbse/index.php?board=31;action=display;threadid=3055

Dit is een op zich hele leuke receiver, en voor € 289,00 hou je nog flink wat budget over.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Rurouni

Bedankt allemaal voor de tips. Sowieso nog even voor de duidelijkheid, ik koop niet alles in 1x zoals al aangeraden. Eerst de Receiver + boxen (daar heb ik dus het geld al voor), dan een maand later of zo weer de DVD speler, en dan ga ik sparen voor de TV (die dus o.a. progressive scan moet ondersteunen).

Bedankt allemaal voor de goede uitleg. Mij was in ieder geval al duidelijk geworden dat ik B&W boxen moest nemen, werd me even goed ingepeperd op m'n werk :).

Maar als ik het goed begrijp kan ik het het beste zo aanpakken?:
DVDspeler: Pioneer
Speakers: B&W
Receiver: Yamaha/Denon

toch?

J.A.F._Doorhof

Hi,

Niemand heeft Yamaha genoemd zoals ik het kan zien. ;)

Ik zou OF voor Denon OF voor Marantz gaan.
Marantz heeft nu zelfs in de kleine modellen al Circle Surround ingebouwd (een alternatief voor DPL-II) en 6.1 aansturing. Persoonlijk zou ik dus de voorkeur hebben voor Marantz.

Yamaha zou ik (helemaal in dat prijssegment) heel ver weg laten liggen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Rurouni

Quote from: J.A.F._Doorhof on August 31, 2002, 09:09:27
Yamaha zou ik (helemaal in dat prijssegment) heel ver weg laten liggen.
hoezo? is het zo erg?

J.A.F._Doorhof

Zijn op zich wel leuke receivers maar ik zou eerder de Marantz of Denon kiezen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Rurouni

ok, nah ik ga zo even Utrecht in, kijken wat ze hebben staan. Kan je tenminste ook nog wat horen van de set ipv alle specs maar lezen :)

Rurouni

#10
ik zag dus deze receiver:
http://www.onkyousa.com/model.cfm?p=i&m=TX-DS797&class=receivers

die mij wel aantrok....is dit een om aan te raden?

J.A.F._Doorhof

Ben niet zo gek op Onkyo, ze zijn wel goed met surround maar muzikaal vindt ik ze achterblijven, tevens zijn er behoorlijk wat problemen met drop-outs in de Onkyo's (ik weet het niet voor dit model).

Kijk eens naar Marantz, Denon of Arcam.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"