Vraagjes over aanpassingen aan Dynaudio Gemini ontwerp

Started by Barend, August 31, 2005, 23:11:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Barend

Beste forummers,

Ik loop al eindeloos met het plan om een keer een stel fatsoenlijke luidsprekers te bouwen. Wel op basis van een bestaand plan, want ik kan me niet beroepen op al teveel verstand van luidsprekerontwerp. Ik ben wel een behoorlijk handige klussert.

Ik heb in mijn studio (ik doe video editing en post-productie) een paar actieve Dynaudio BM6A's - en daar ben ik zeer gelukkig mee. Zodoende overweeg ik om iets te doen met het Dynaudio Gemini ontwerp. Ik moet ze nog een keer gaan luisteren en vergelijken dus ik loop een beetje op de zaak vooruit. Maar to the point:

ik wil eigenlijk wel zuilspeakers van ongeveer 1 meter hoog. Die Gemini's zijn 44 cm hoog. Ik kan wel weer stands kopen of maken maar dat vind ik persoonlijk niet zo'n mooi gezicht.

Kan ik die kast 'ongestraft' verhogen, mits ik het 'extra' volume  afsluit door een schot van binnen, en evt het extra compartiment flink dempen of zelfs vullen met zand (hoewel dat wel eens wat zwaar kon worden... meer dan 20 liter zand per kast...)

Of is bijvoorbeeld de afmeting van de baffle zo van invloed dat meteen het filter ook getweaked moet worden?

Bij voorbaat dank,

Barend


yorkie13

dynaudio is dacht ik gestopt met levering aan zelfbouwers, dus wordt denk ik moeilijk om een paar gemini'ste beluisteren en er zeker spullen voor te krijgen, werd mij laatst verteld bij speaker & co

Jordis

Als het over Gemini's gaat moet je audiofiel van dit forum even een berichtje sturen al zal hij zelf waarschijnlijk wel hier gaan reageren.
Hij heeft een heel stel zelf gebouwd en gebruikt ze in zijn surround opstelling als ik me niet vergis.
Primare - Dynaudio - QED - Nordost

fgroen

Als je toch vloerstaanders wilt maken is het misschien de moeite om iets verder te kijken en het extra kastvolume ook te gebruiken.

Speaker en Co levert inderdaad geen Dynaudio meer. Ook Remo heeft ook geen losse units meer op hun site staan, de Gemini als bouwpakket staat nog wel in hun prijslijst. Misschien even de moeite waard om te informeren?

By the way... dat je zo tevreden bent met die BM6A's komt omdat het actieve speakers zijn!  ;D :P

Ik kan het weten, ik ben al enige jaren erg tevreden met actieve speakers.  ;) Als je daar meer info over wilt hoor ik het wel.

De BM6A heeft een 4e orde faserein filter op 2,2 kHz, dus dat werkt inderdaad een stuk beter dan passieve 1e orde filters waarbij de tweeter een serieuze ondersteuning in het sublaag levert.  >:D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Audiofiel

Ha, Gemini's! Bijna overheen gelezen. Ik heb inderdaad al vaker Gemini's gebouwd en gemodificeerd. Momenteel heb ik er 5 (qua filter ver getweakte versies) in gebruik als surroundset en ik heb er nog 2 op de zolder als stereoset staan met een iets afwijkende filterering.

Als je een studiomonitor zoekt, lijkt mij de Gemini zeker heel erg geschikt. Het afstraalgedrag is erg goed, mede door het d'Appolito-ontwerp. Er bestaan zeker mogelijkheden om een andere kast te maken, mits je dezelfde liters (14) aan blijft houden. Hou echter wel rekening met het feit dat de afstraling duidelijk zal verminderen. De oorspronkelijke Gemini is aan de voorkant nauwelijks groter dan alleen de drivers en met een grotere kast heb je meer diffractie (reflecties op de baffle). Je filter zul je daarvoor niet hoeven aan te passen, maar hij gaat wel anders klinken. Gebruik met een goede stand (Dynaudio's eigen Stand2 bijvoorbeeld) zal betere prestaties opleveren.

Je mag gerust een keertje komen luisteren naar de Gemini's.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

fgroen

Kun je ze meteen op een soort zuil zetten zodanig dat je een vloerstaande kast emuleert. 8)

Ik ben benieuwd hoeveel verschil dat zal maken.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Barend

Quote from: fgroen on September  1, 2005, 10:18:59
By the way... dat je zo tevreden bent met die BM6A's komt omdat het actieve speakers zijn!  ;D :P

Ik kan het weten, ik ben al enige jaren erg tevreden met actieve speakers.  ;) Als je daar meer info over wilt hoor ik het wel.

De BM6A heeft een 4e orde faserein filter op 2,2 kHz, dus dat werkt inderdaad een stuk beter dan passieve 1e orde filters waarbij de tweeter een serieuze ondersteuning in het sublaag levert.  >:D

;D Ja - die BM6A's zijn inderdaad actief - en dan is de afstemming van amps, filters en drivers natuurlijk een andere zaak. Zoveel begrijp ik er nog wel van. Daarom heb ik die BM6A's ook  ;D

Maar voor mijn huiskamerzuilen (ik zoek dus niet nog een stel monitoren, omdat ik daarin voorzien ben) dacht ik dus meteen ook aan Dynaudio. Blijkt dat die inmiddels niet meer leverbaar zijn. Behalve nog een setje Nuance's bij Speakerland geloof ik - maar ik had de indruk dat ik met bijvoorbeeld Gemini's een iets meer solide laagweergave zou krijgen. Hoewel... d'r zit natuurlijk in die nuances wel een basreflexpoort.

Audiofiel, bedankt voor het aanbod, ik had inderdaad je activiteiten al gezien mbt de Gemini's. Ik ben een beetje zo'n ding dat aan een boom hangt dat ik stands minder mooi vindt dan vloerstaande zuilen.

Heeft er iemand die Nuance's ooit gehoord? (www.speakerland.nl en dan producten > zelfbouwpakketten > dynaudio.

Dank voor alle expertise.

Edit: is er eigenlijk iets aan zelfbouw ontwerpen / pakketten voor actieve luidsprekers? Nadeel is dat je dan natuurlijk niet meer kunt experimenteren met amps, maar als het goed is is het goed... (hoewel, dat is natuurlijk de dooddoenner voor de echte grensverleggers...)

Audiofiel

Quote from: Barend on September  2, 2005, 08:17:11
Heeft er iemand die Nuance's ooit gehoord? (www.speakerland.nl en dan producten > zelfbouwpakketten > dynaudio.
Ik heb ze gehoord. Het is een mooie speaker voor als je een full-range systeem wilt hebben in een slanke zuil, maar de dynaniek en afstraling van de Gemini is beduidend mooier. De Nuance 'mist' iets in het middengebied naar mijn mening en kan met 1x 17 cm woofer nooit op tegen de 2x 15 cm woofer van de Gemini, die qua prestatie veel dichter bij de tweeter
kunnen komen.

Als je een Nuance wilt maken, op NL sites (markplaats b.v.) zijn volgens mij nog steeds twee sets met kasten te koop, waaronder eentje gefineerd met Perenhout.

QuoteEdit: is er eigenlijk iets aan zelfbouw ontwerpen / pakketten voor actieve luidsprekers? Nadeel is dat je dan natuurlijk niet meer kunt experimenteren met amps, maar als het goed is is het goed... (hoewel, dat is natuurlijk de dooddoenner voor de echte grensverleggers...)
Hypex heeft bijvoorbeeld ook actieve versterker-modules (zie op speakerland site), en volgens mij heeft fgroen daar al ervaring mee opgedaan. Je kunt natuurlijk ook zelf een actieve filtering maken/inzetten en dan reguliere eindversterkers gebruiken.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

fgroen

QuoteHypex heeft bijvoorbeeld ook actieve versterker-modules (zie op speakerland site), en volgens mij heeft fgroen daar al ervaring mee opgedaan. Je kunt natuurlijk ook zelf een actieve filtering maken/inzetten en dan reguliere eindversterkers gebruiken.

Inderdaad!

Die Hypexen zijn leuke dingen. Zeker voor het geld. Een prima manier om kennis te maken met actieve luidsprekersystemen en om ermee te spelen en te leren. De mahonie-houten speakers die op de eeste pagina van mijn Avaclone topic staan zijn ook uitgerust met Hypex. De speakerbezetting is zeer zeker niet misselijk te noemen maar de Hypexen misstaan absoluut niet. Die Hypexen zijn in staat om heel wat mooie stereosets compleet zoek te spelen, dat ding klopt namelijk als een bus.

Wat je met actieve filtering moet bedenken is dat je geen correcties op de frequentierespons kan uitvoeren, dus een zuigkringetje om een vervelende piek weg te werken is er niet bij. Daartegenover staat dat de werkgebiedenen van elke luidsprekerunit veel beter gedefinieerd is, zodat je geen onregelmatigheden buiten de doorlaatband hoeft weg te filteren.

Wat je dus wilt hebben zijn luidsprekerunits die zich in hun werkgebied netjes gedragen (en het liefst een paar octaven daarbuiten ook). Dynaudio units komen daar m.i. prima voor in aanmerking, zeker omdat ze ontworpen zijn om de kwellingen van een 6dB filter te kunnen doorstaan. Dat betekent dat die luidsprekers zich vele octaven buiten de doorlaatband nog netjes gedragen.

Zoals tevens op mijn topic is te zien, zijn er actief meerdere wegen die naar Rome leiden. Momenteel gebruik ik een Thel SAW-30 actief filter in combinatie met een Classé CAV-150 HT-eindbak. Dat klinkt toch wel even een tandje beter dan een paar Hypexen, maar ja, het prijskaartje is ook een paar orde-grootten meer.

Thel levert ook schakelingen om hoogwaardige eindbakken te maken, maar die heb ik nog nooit gehoord.

Dus resumé: Ik ken momenteel vier wegen die naar Rome leiden (met oplopend prijskaartje):


Daarnaast zijn er ook nog leveranciers als bijv. Bryston die filters leveren.

Behringer heeft ook nog een leuk apparaatje , maar dat is naar verluid minder geschikt voor hoge kwaliteit audio, en beperkt zich dus tot leuk speelgoed / experimenteer gereedschap.

Goed, dat was wel weer genoeg pitch voor actieve speakers...  >:D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Audiofiel

Maar Fokke, dat zijn bijna allemaal 'crossovers' die digitaal werken. Dus met alle effecten van omzetten naar A-D en weer terug D-A. Ik zou zelf eerder voor de analoge weg gaan, zoals jij zelf met je Thel hebt gedaan.

Tenminste als je per se actief wilt gaan. De vraag is welke kant de topictarter op wil, en welk budget daar dan aan hangt...
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Barend

Allereerst weer enorm bedankt voor de uitvoerige respons. Je merkt wel dat er hier mensen met veel passie voor de materie rondzwerven. Nou maakt dit natuurlijk mijn overwegingen alleen maar troebeler, maar dat hoort er dan bij. Hoe meer je weet, des te minder je weet...

Maar laat ik proberen helder te blijven:

1. Ik was oorspronkelijk van plan zo'n 500 euro aan componenten per luidspreker te spenderen, exclusief materiaal voor de kast. Misschien moet ik daar meer voor uittrekken, zeker als ik actief zou gaan. Daar is wat voor te zeggen, omdat ik voor mijn HT wel een geinige Yamaha receiver heb, maar voor stereo muziek wordt het wel tijd voor iets fatsoenlijkers. Door met die Hypex dingen aan de gang te gaan kan ik dan wel een soort 'dubbelslag' maken.

2. Ik zoek wel een goed uitgewerkt ontwerp. Dit wordt mijn eerste zelfbouwproject, en dan lijkt het me niet realistisch om zelf een filter te gaan ontwerpen. Ik zou niet weten waar te beginnen.

3. Als dynaudio niet meer goed leverbaar is, moet ik wellicht mijn bakens verzetten, maar dat opent natuurlijk meteen weer een hele wereld. Ik dacht juist de keuze wat te beperken, en het mezelf enigszins gemakkelijk te maken  :o

Fgroen: ik heb even prijzen gegoogled, en zie dat bijvoorbeeld het Hypex 3-weg ontwerp uit jouw andere thread ropnd 800 euro aan amp+drivers zou kosten. Ik weet niet wat d'r dan nog aan filters bij komt, maar op zich zou zoiets nog wel te doen zijn.

Is dat een bestaand ontwerp?

Excuses  voor deze stuurloze thread, maar de reacties worden gewaardeerd!

Barend


fgroen

Quote from: Barend on September  2, 2005, 19:34:45
Fgroen: ik heb even prijzen gegoogled, en zie dat bijvoorbeeld het Hypex 3-weg ontwerp uit jouw andere thread ropnd 800 euro aan amp+drivers zou kosten. Ik weet niet wat d'r dan nog aan filters bij komt, maar op zich zou zoiets nog wel te doen zijn.

Is dat een bestaand ontwerp?

Ik neem aan, dat je op het Scan-speak mid-hoog / Focal ontwerp laag ontwerp doelt, dat komt inderdaad op ongeveer 800 Euro per stuk.

Dat ontwerp heb ik zelf gemaakt, en werkt intussen erg goed. Probleem daarbij is, is dat de Focal 11K7512 woofer intussen niet meer leverbaar is. Daarvoor zou dus een alternatief gezocht moeten worden.

Bij een actief ontwerp zijn een aantal dingen een stuk eenvoudiger dan bij een passief ontwerp. Een woofer die een hoger rendement heeft dan de mid-hoog combinatie is bijvoorbeeld geen enkel probleem, zet je hem gewoon wat zachter, zonder dat het dempingsfactor kost.

Het filter zit al in de actiefmodulen, dat is de gein van actief! Er gaat een NF-signaal (uit de voorversterker) in, dat wordt eerst gefilterd in de drie frequentiebanden. Dat levert dus drie NF-signalen op, die respectievelijk laag, mid en hoog gefilterd zijn. Die drie signalen gaan vervolgens ieder hun eigen eindversterkerkanaal (AMP) in, en dat levert dus drie uitgangen op die direkt de luidsprekerunits aansturen.

In een plaatje:

Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

Quote from: Audiofiel on September  2, 2005, 18:06:53
Maar Fokke, dat zijn bijna allemaal 'crossovers' die digitaal werken. Dus met alle effecten van omzetten naar A-D en weer terug D-A. Ik zou zelf eerder voor de analoge weg gaan, zoals jij zelf met je Thel hebt gedaan.


DEQX en Klein und Hummel zijn inderdaad DSP based systemen. Analoog in is dan inderdaad niet zo'n beste optie, want dan heb je twee conversieslagen teveel.

Ik weet van DEQX dat ze de boel upsamplen en met een hoge resolutie rekenen, en de D/A converters die erin zitten zijn niet misselijk. Waardig spul dus. Dan heb je aan een CD-loopwerk voldoende.

Er zijn high-end merken die de DEQX gebruiken, bijvoorbeeld Overkill Audio .

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, en die kunnen allemaal interessant zijn....  ;D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.