De bouw van de Scan Speak A4 MK (III) :)

Started by fireman, August 31, 2005, 15:16:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Peerless Monster

Ik ga geen trespa plaat gebruiken, maar een aluminiumplaat.
Ik laat denk ik een gat boren van 7 a 8 mm om er zelf een tab in te draaien.
Weet je ook de spoed van de tap?
Of gaan die vragen iets te ver?

Tekeningen kan ik ff vlug niet vinden op google ...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Audiofiel

Quote from: Peerless Monster on September 12, 2005, 16:05:09
Ik zit daar ook over na te denken namelijk om toch maar de "gewone" WBT aansluitterminals aan te gaan schaffen voor mijn DIY project...

Ze zien er natuurlijk prachtig uit, maar de meningen verdeeld over de kwaliteit in klank van de WBT terminals. Ik heb zelf mijn twijfels en denk dat een simpele Intertechnik AU105 terminal beter klinkt. :-X
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Peerless Monster

QuoteZe zien er natuurlijk prachtig uit, maar de meningen verdeeld over de kwaliteit in klank van de WBT terminals. Ik heb zelf mijn twijfels en denk dat een simpele Intertechnik AU105 terminal beter klinkt.

Ik weet het... Maar toch is de verkoop daar wel vaak makkelijker op gebasseerd. Persoonlijk vind ik de WBT's ontzettend mooi afgewerkt. Ik vind de verschillen in klank denk ik te klein om concessies te doen in het estheticisme.
Ben er nog over aan het nadenken.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

fireman

Verschil tussen verschillende aansluitterminals hoor ik niet. Hooguit als een paar verroest is. (denk ik)

Zijn idd gewoon mooi. Maar die van I.T. zijn immers net zo mooi alleen anders.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Wijx wondere wereld

Quote from: Audiofiel on September 12, 2005, 16:22:46
Ze zien er natuurlijk prachtig uit, maar de meningen verdeeld over de kwaliteit in klank van de WBT terminals. Ik heb zelf mijn twijfels en denk dat een simpele Intertechnik AU105 terminal beter klinkt. :-X

je zou eens een wbt niet uit de safety line moeten proberen
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

Erik van Voorst (in memoriam)

....ik ben dan weer eigenwijs...en zou al dat (veel te veel) geld in mijn zak houden ...of besteden aan een echte upgrade...

Niet praktisch maar nog steeds de allerbeste verbinding...vastsolderen op het filter.....en je vrienden dan maar NIET de achterkant van de speaker laten zien........je bent toch aan het DIY...dus pakken die winst...je mag dan wel geen verschil horen tussen terminals...je hoort op zeker het verschil tussen EEN of GEEN.... ;)

Niet dat ik de wijsheid in pacht heb hoor want in het begin had ook ik bv. een versterker waarvan de achterkant er mooier uitzag dan de voorkant....GOUDKOORTS  ;D

Een Quad HELEMAAL vol met gouden aansluitingen..... 8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

fireman

Quote from: Erik van Voorst on September 12, 2005, 18:41:57
....ik ben dan weer eigenwijs...en zou al dat (veel te veel) geld in mijn zak houden ...of besteden aan een echte upgrade...



Jij bent het mooiste voorbeeld hier Erik. Jij hebt een prachtige kast gemaakt. Waarom? Ik neem aan omdat jij 'm ook mooi vind. Je kon ook een simpele kastmaken (wel zelfde model) en dan met gamma verf aflakken.

Terug naar dit verhaal. Mooie aansluitingen mogen er ook zijn.

Soms mag het dus ook mooi zijn (lees eigen smaak) om het geheel af te maken. En kennissen kijken wél achter op de speaker. Omdat het een mooi geheel is.

Praktisch puntje. Mijn LS-kabel op het filter solderen gaat wel maar dan kan ik de speaker niet mee nemen naar iemand anders omdat mijn LS-kabel een aparte Naim aansluitplug heeft. Maargoed dat is mijn praktisch situatie.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Erik van Voorst (in memoriam)

#57
Ja..... je hebt gelijk....de praktische kant....ik heb wat afgevloekt als iemand met bv een mooie voor- of eindbak  "langskwam" ....ALLES.... vastgesoldeerd  :'(

Het is alleen zo verdomd veel geld als je mooie terminals wilt
(en dan heb ik het nog niet eens over Bi-wiring :P) voor een
" verslechtering"   ::)....de looks zijn TOP daar kan niemand wat tegenin brengen...

De vorm van mijn kast had niet anders gekund ivm resonantie (inwendig) polarisatie (uitwendig)....de Gamma lak...Hahahahahaha...was (g)een optie ..LOL.....Touche...1-0 voor Fireman!! . ;D

PS
Hoewel sommige fabrikanten (en niet de minste) zweren dat laksoorten/oliesoorten op diverse houtsoorten of kunstof een andere afstraling geven....
Ik kan dus gaan freaken en zeggen dat ik voor fineer ging met een oliesoort om een enigszins absorbtief afstralingsgedrag te krijgen in combinatie met mijn viltkeuze.......maar dat gaat mij te ver en is ook niet mijn overweging geweest.... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

fireman

Quote from: Erik van Voorst on September 12, 2005, 19:49:11
Ja..... je hebt gelijk....de praktische kant....ik heb wat afgevloekt als iemand met bv een mooie voor- of eindbak  "langskwam" ....ALLES.... vastgesoldeerd  :'(

Het is alleen zo verdomd veel geld als je mooie terminals wilt
(en dan heb ik het nog niet eens over Bi-wiring :P) voor een
" verslechtering"   ::)....de looks zijn TOP daar kan niemand wat tegenin brengen...

De vorm van mijn kast had niet anders gekund ivm resonantie (inwendig) polarisatie (uitwendig)....de Gamma lak...Hahahahahaha...was (g)een optie ..LOL.....Touche...1-0 voor Fireman!! . ;D

PS
Hoewel sommige fabrikanten (en niet de minste) zweren dat laksoorten/oliesoorten op diverse houtsoorten of kunstof een andere afstraling geven....
Ik kan dus gaan freaken en zeggen dat ik voor fineer ging met een oliesoort om een enigszins absorbtief afstralingsgedrag te krijgen in combinatie met mijn viltkeuze.......maar dat gaat mij te ver en is ook niet mijn overweging geweest.... ;)


;)
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

NielsLu

Quote from: Peerless Monster on September 12, 2005, 16:19:52
Ik ga geen trespa plaat gebruiken, maar een aluminiumplaat.
Ik laat denk ik een gat boren van 7 a 8 mm om er zelf een tab in te draaien.
Weet je ook de spoed van de tap?
Of gaan die vragen iets te ver?

Tekeningen kan ik ff vlug niet vinden op google ...

Krijg je door aluminium geen kortsluiting doordat beide aansluitterminals in dezelfde plaat zitten?

Groet,
Niels

Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

Peerless Monster

QuoteKrijg je door aluminium geen kortsluiting doordat beide aansluitterminals in dezelfde plaat zitten?

Dat is natuurlijk een briljantje opmerking.
Iemand?
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Wijx wondere wereld

daar heeft wbt leuke plastic isolatiedingen voor. De zijkanten van de terminals maken zoiezo geen contact door een plastic ring
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

Peerless Monster

Dat betekent dus Wijx dat mijn idee met tappen niet doorgaat.
Gewoon een gat laten boren dus.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Wijx wondere wereld

Met tap maak je schroefdraad toch? Dan gaat het idd niet. Gewoon een gat boren iets groter als de diameter van de terminal
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

Peerless Monster

QuoteMet tap maak je schroefdraad toch?
ja. Kan je zelf heel gemakkelijk doen met uiteraard de juiste gereedschap.
Thnx for the advise!!

On topic: Trespa is dan wel een heel mooi meteriaal om het af te werken...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

fireman

vandaag even de laatste spullen gekocht (loodbitume, weerstandjes, binnenbekabeling)

Effe wat bitume in de kast geplakt.



De naden/randen heb ik "afgekit" met houtlijm om alles zo strak en vast mogelijk te zetten.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

fireman

NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Arno P


fireman

Quote from: Arno P on September 13, 2005, 19:56:40
het schiet lekker op  ;)

Ik moet zeggen dat ik al heel veel dingen heb kunnen doen. Van de week nog het een en ander frezen en dan lijmen.

Als je een beetje doorwerkt dan kan je een speaker binnen een week spelend hebben.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Arno P

Quote from: Fireman on September 13, 2005, 19:59:13
Ik moet zeggen dat ik al heel veel dingen heb kunnen doen. Van de week nog het een en ander frezen en dan lijmen.

Als je een beetje doorwerkt dan kan je een speaker binnen een week spelend hebben.

Niet haasten met de finish in zicht ... ;)

fgroen

Heeejjj!! Je hebt je avatar weer eens aangepast! Eve uit het oog, uit het hart?  >:D 8)

Mooie speakertjes wel, die sliced paper units van Scan Speak.

Je schiet lekker op met je kasten! Bij mijn staat het momenteel een beetje stil.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

kuiperik

Laat je de onderste ruimte gewoon hol of had je hier al andere plannen mee?

Misschien dat je van een groot gedeelte een apart compartiment kunt maken en dit vullen met zand? Eventueel kun je in het onderste gedeelte het front een heel stuk dikker maken.
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

fireman

#72
Quote from: kuiperik on September 13, 2005, 21:58:36
Laat je de onderste ruimte gewoon hol of had je hier al andere plannen mee?

Misschien dat je van een groot gedeelte een apart compartiment kunt maken en dit vullen met zand? Eventueel kun je in het onderste gedeelte het front een heel stuk dikker maken.

Ik heb een aantal opties


  • vullen met zand oid
  • misschien tzt als ik (nog) meer laag wil een aparte unit er in bouw. ca. 17 liter tot mijn beschikking
  • front is al dik. 44mm van boven tot onder.

Als ik 'm vul dan zet ik 'm eerst op zijn kop. doe er een zak in en gooi daar dat zand in. Boven op die zak (als 'ie op zijn kop staat) komt dan het filter. Filter komt dus geheel onderin de kast te liggen. Zal wel tegen een stootje kunnen toch?

Waar ik alleen mee zit is. Als ik de kast weer rechtop zet dan zit er onder de onderkant van het compartiment niet het zand er strak tegen aan. Is dat een groot probleem? De wanden zijn iig wel goed verdeeld
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

fgroen

Probleem is een groot woord. Het zand zit wel los in de kast, en het paneel dat je het meest wilt dempen (de onderkant van je eigenlijke kast) wordt door het zand niet gedempt, omdat het zand naar onder zakt.

Het zand zal er sowieso voor zorgen dat je monitors aan de vloer genageld staan. Dat brengt een stabieler geluidsbeeld met zich mee.

Wat je ook kan doen is een apart filterkastje maken in de onderkant, waarbij dat filterkastje vanaf de achterkant bereikbaar is. Dan kun je de rest van de onderkant gewoon strak opvullen met zand.

Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Erik van Voorst (in memoriam)

je kunt ook een paar gaatjes boren in de plank van het compartiment....
bij het omdraaien zal dit gevuld worden....heb je ook meteen je filter onder het zand begraven....

Twee vliegen in 1 klap... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!