De bouw van de Scan Speak A4 MK (III) :)

Started by fireman, August 31, 2005, 15:16:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

fireman

Zo de filter zijn klaar. alleen nog even mooi aansluiten en voilá



Ik bi-wire nix. Ik sluit ze single-wire aan op ene mooi stel WBT aansluitingen.

Vanmiddag even het hout ophalen en dan kan ik zondag beginnen met plakken.

De baffle maak ik extra dik. Is dat een probleem? Normaal 30mm nu wordt 'ie 44mm. Aan de binnenzijde van de unit ingang daar schuin ik het geheel af. Zodat de unit geen last van het hout heeft.
Kan het voor de rest nog problemen geven?
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

garmtz


DennisG

Ziet er netjes uit.

het houtpakketje heb je laten zagen begrijp ik?

Een dikkere baffle is op zich alleen maar positief. Je moet er inderdaad wel voor zorgen dat de unit lekker kan ademen aan de achterzijde. Inderdaad stevig afschuinen dus.

Als ze klaar zijn wil ik ze graag beluisteren.

Groet,
Dennis

fireman

Quote from: DennisG on September  9, 2005, 15:22:03
Ziet er netjes uit.

het houtpakketje heb je laten zagen begrijp ik?

Een dikkere baffle is op zich alleen maar positief. Je moet er inderdaad wel voor zorgen dat de unit lekker kan ademen aan de achterzijde. Inderdaad stevig afschuinen dus.

Als ze klaar zijn wil ik ze graag beluisteren.

Groet,
Dennis

Idd, goed laten "ademen" en je kan ze tzt beluisteren want het is de bedoeling dat ik ze veel langer in mijn bezit hou dan de eVe's ;)

Het hout heb ik idd laten zagen. Ik heb zelf niet de middelen hier. Het is eigenlijk allemaal heel simpel recht toe recht aan. Alleen laat ik de speaker geen 7 maar 4 graden achterover hellen. voor het uiterlijk. Ik geloof niet dat ik daar geluidverschil in ga horen. Misschien is het meetbaar maar horen doe ik 't niet.

alleen de facetten zaag ik er zelf weer aan, in mijn tuintje.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Audiofiel

Quote from: Fireman on September  9, 2005, 15:31:53
alleen de facetten zaag ik er zelf weer aan, in mijn tuintje.

LOL.  ;D  Kun je techniek eens aan mij leren?

Filter ziet er netjes uit. Je zou eventueel naast de tie-wraps nog wat hotglue kunnen gebruiken om te voorkomen dat het in de loop der tijd minder makkelijk los kan laten. Wat ook goed werkt, is de spoelen met isolatietape te omwikkelen. Dit om het eventuele afwikkelen tegen te gaan. Het lijkt op de foto of je dat al hebt gedaan, maar ik kan het niet goed zien (rode tape?).

Heb je de spoelen van-binnen-naar-buiten aangesloten?
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

fireman

Van buiten + . Dus de + van mijn amp komt op de buitenkant binnen (advies Speaker & co)

Hot glue heb ik ook onder de C's gedaan om eventueel losrollen tegen te gaan. Alles ligt lekker strak nu :)

Wat betreft die facetten. Ik moet natuurlijk zeggen. De hoekpunten eraf zagen. Facetten eraf zagen kan niet omdat ik dan mijn speaker in tweeën zaag ;)
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

fireman

Hier het houtpakketje. 22mm MDF voor dat geld ga ik niet zelf lopen rommelen.

NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Audiofiel

Quote from: Fireman on September  9, 2005, 16:09:50
Van buiten + . Dus de + van mijn amp komt op de buitenkant binnen (advies Speaker & co)
Ik hoor van alles zelfbouwers tot nu toe het omgekeerde: van + binnen naar buiten. Schijnt beter te klinken, ik doe het zelf ook altijd. Ik denk dat Speaker & Co zich vergist. Of het is de zoveelste "iedereen doet het anders"...

QuoteWat betreft die facetten. Ik moet natuurlijk zeggen. De hoekpunten eraf zagen. Facetten eraf zagen kan niet omdat ik dan mijn speaker in tweeën zaag ;)
Dat bedoelde ik niet. Kijk nog maar eens naar je eigen post: je wilde de facetten er aan zagen. Dat gaat niet. Met zagen gaat ergens altijd iets af. Met lijm zou het wel kunnen. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

fgroen

Quote from: Audiofiel on September  9, 2005, 16:38:40
Ik hoor van alles zelfbouwers tot nu toe het omgekeerde: van + binnen naar buiten. Schijnt beter te klinken, ik doe het zelf ook altijd. Ik denk dat Speaker & Co zich vergist. Of het is de zoveelste "iedereen doet het anders"...

Ik ben benieuwd of dat nog te onderbouwen is...  8)  Mijn eerste reactie is dat dat helemaal geen ene biet uit zou moeten maken.
Het kan natuurlijk geen kwaad om iets met overtuiging te doen, dan klinkt het in ieder geval optimaal. Is een dubbel blind test een idee?
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Arno P

Altijd weer heerlijk om een keurig gezaagd pakketje mdf klaar te zien staan  ;)

Audiofiel

Quote from: fgroen on September  9, 2005, 17:52:09
Is een dubbel blind test een idee?

Dubbel blind met alleen 1 spoel lijkt mij niet zo makkelijk. Als je al in dubbel blind geloofd. Probeer alle andere omstandigheden maar eens gelijk te houden (stemming, volgorde, waar moet je op letten, invloed andere mensen)...
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Wowly

Ik vraag me af of je zomaar de inhoud van de kast kunt vermeerderen bij een dermate degelijk afgestemde speaker als die van audio-components.?

Idd heerlijk om te zien zo'n houtpakketje :)

fireman

Quote from: Wowly on September  9, 2005, 19:55:13
Ik vraag me af of je zomaar de inhoud van de kast kunt vermeerderen bij een dermate degelijk afgestemde speaker als die van audio-components.?

Idd heerlijk om te zien zo'n houtpakketje :)

Hmmm.... jij verondersteld dat ik het kastvolume gaat veranderen???

Nee, er komt gewoon een apart compartiment bovenin en dat is dan het formaat voor deze speaker.


Wat zou er eigenlijk gebeuren als ik een grotere ruimte voor de woofer maak?
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

fireman

NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

fireman



Double top. de bovenkant, baffle en onderkant (van de daadwerkelijke speaker) worden 44mm dik. Hier de eerste.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17


fireman

Onderkant van het compartiment in de lijmtang, dubbel dik :)
Morgen de rest van de kast lijmen.

NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

kuiperik

Hebben ze het hout niet helemaal perfect op maat gezagen, of is het de bedoeling dat je straks met de bovenfrees overal een keer langs gaat om het vlak te maken?

Hoe klinkt de nieuwe A4 tov van het vorige model met de metaldome tweeter? Heb deze namelijk verschillende keren mogen beluisteren maar vond die toch wel erg goed. Nadeel was wel dat die een vrij laag rendement had.
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

fireman

Quote from: kuiperik on September 11, 2005, 11:42:42
Hebben ze het hout niet helemaal perfect op maat gezagen, of is het de bedoeling dat je straks met de bovenfrees overal een keer langs gaat om het vlak te maken?


Jij weet het al... ;) idd effe wat ruimer en dan vlak frezen.

Wat betreft het rendement. Dat valt wel mee hoor. Zo hard speelt men niet in de huiskamer. Deze unit is 4 Ohm dus heeft een iet wat hoger rendement. (woofertje)

Hier wat pics van het lijmproces





Zie de dubbele boven en onderkant. En de baffle wordt ook zo dik.

Zou die ruimte die onder dat compartiment zit nou ook nog enig effect op het geluid hebben? Kan me wel iets voorstellen. Maar is het daadwerkelijk ook zo?
Het is de bedoeling dat ik het filter onderin plaats en er zit al een gat voor de aansluitterminal en waar het filter doorheen kan.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

fireman

#44
Hoe zit het ook alweer. Als ik een bestaande weerstand wil verhogen in waarde. Moet ik dan die extra weerstand parallel aansluiten of in serie. Ik weet wel dat het met condesatorren precies anders om is.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Audiofiel

#45
Quote from: Fireman on September 12, 2005, 11:01:23
Hoe zit het ook alweer. Als ik een bestaande weerstand wil verhogen in waarde. Moet ik dan die extar weerstand parallel aansluiten of in serie. Ik weet wel dat het met condesatorren precies anders om is.

Zie de weerstand als een rivier. Graagf een tweede kanaal er naast van dezelfde grootte en sluit het aan op dezelfde bron en je kunt 2x zoveel water vervoeren. Twee weerstanden van dezelfde waarde parrallel is zo een halvering van de weerstand. Achter elkaar zetten van weerstanden is simpel: gewoon de waardes optellen. Bij condensatoren is het inderdaad precies andersom.

De formule is overigens 1/Rx = 1/R1 + 1/R2. Bij gelijke weerstanden van 10 ohm dus 1/Rx = 1/10 + 1/10 = 1/5. Dus Rx = 5 ohm.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

fireman

#46
Quote from: Audiofiel on September 12, 2005, 11:05:19
Zie de weerstand als een rivier. Graag een tweede kanaal er naast van dezelfde grootte en sluit het aan op dezelfde bron en je kunt 2x zoveel water vervoeren. Twee weerstanden van dezelfde waarde parrallel is zo een halvering van de weerstand. Achter elkaar zetten van weerstanden is simpel: gewoon de waardes optellen. Bij condensatoren is het inderdaad precies andersom.

De formule is overigens 1/Rx = 1/R1 + 1/R2. Bij gelijke weerstanden van 10 ohm dus 1/Rx = 1/10 + 1/10 = 1/5. Dus Rx = 5 ohm.

Thx

BTW, goede en leuke uitleg.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

fireman

#47


8)

de aansluitterminal is ook alweer klaar. Allen WBT
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Peerless Monster

Welke WBT's gebruik je Fireman? En hoe groot zijn je gaten als je die WBT erin monteerd?

Ik zit daar ook over na te denken namelijk om toch maar de "gewone" WBT aansluitterminals aan te gaan schaffen voor mijn DIY project...

Grtz
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

fireman

#49
Quote from: Peerless Monster on September 12, 2005, 16:05:09
Welke WBT's gebruik je Fireman? En hoe groot zijn je gaten als je die WBT erin monteerd?

Ik zit daar ook over na te denken namelijk om toch maar de "gewone" WBT aansluitterminals aan te gaan schaffen voor mijn DIY project...

Grtz

Ik heb het type 765



Boormaat voor het schroefdraad is 9mm. alleen moet je dan even een ringetje omzetten. Die is nl iets dikker van diameter. Heeft te maken met geleiding.

Maar ik heb in dat trespa daar geen last van.

En de 680 Cu spades

NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17