De bouw van de Scan Speak A4 MK (III) :)

Started by fireman, August 31, 2005, 15:16:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

fireman

Van de week de spullen besteld voor de A4 die ik ga bouwen. Het is de MKII versie met de 9700 tweeter en de 15W4531G00 woofer.

zie:


Het geheel moet er ongeveer zo uit komen te zien:



Nadat ik mijn vorige project (zie handtekening) verkocht heb is het dus tijd voor iets nieuws.

Het filter is redelijk simpel en die bouw ik met vrij hoge kwaliteit onderdelen. Denk aan de try-tec spoelen en voor op de tweeter gebruik ik een Mcap S/Oil Condensator.





De C ziet er zo uit:



Alleen dan een 6,8 uF


Tips en tricks zijn allemaal welkom. Ik gebruik de ervaring die ik met mijn eVe's heb opgedaan. zie: de bouw van...
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Interficior

Tips? Schuin de onderkant ook af. Dat vind ik tenminste echt een stuk mooier.

Maak je trouwens ook een frontje?

En wat wordt de afwerking?
Take it or lease it

voodooless

Quote from: Interficior on August 31, 2005, 22:35:30
Tips? Schuin de onderkant ook af. Dat vind ik tenminste echt een stuk mooier.

Neeeeeeeeeeeee... We hebben hier al bijna een circus vol met avalon kloons, nog eentje is echt niet leuk meer  ;D

Dus tip: hou je huidige ontwerp gewoon aan. Ziet btw ook niet uit als je de onderkant ook doet met de korte kast die je hebt!

Interficior

#3
Quote from: deepspace on August 31, 2005, 23:21:50
Neeeeeeeeeeeee... We hebben hier al bijna een circus vol met avalon kloons, nog eentje is echt niet leuk meer  ;D

Dus tip: hou je huidige ontwerp gewoon aan. Ziet btw ook niet uit als je de onderkant ook doet met de korte kast die je hebt!
psst, nu is het dus niet leuk meer.



Zelfs in subwoofers wordt het design van Avalon gebruikt. Het is gewoon zo mooi è. Ik moest ook zo'n ding brouwen. En ja hij wordt afgewerkt.

Maar zo kort is de kast toch niet? Desnoods maak je hem wat hoger door nog een vakje te maker met allemaal zand erin.  :P

Maar je moet het helemaal zelf weten, wat je mooi vind natuurlijk.
Take it or lease it

voodooless

#4
Tuurlijk is het erg mooi (je sub ook btw, compliment, vind ik toch heel wat orgineler dan nog een clone!), maar zoals ik zei: als iedereen het heeft, is het niet leuk meer (imho natuurlijk). Het is gewoon een hype geworden... Een rage...

Peerless Monster

Ik zet ook maar even een berichtje neer, want dit vind ik wel een erg mooi project!

Wat betreft de avalon discussie: het is idd waar dat het een hype is.
Maar die kasten zijn zo redelijk makkelijk na te bootsen in MDF en het design is gewoon ontzettend apart.
Ik ben bezig om mijn RD Kenius ontwerp ook aan te passen en niet meer uit te gaan van het ontwerp van de Avalons of de soups van Tony.
Ik heb ook al zitten denken om maar eens uit te gaan van echt materiaal: hout! MDF valt zo errug tegen met het bewerken. En hout kan ook veeeeel mooier klinken.
Er komt ontzettend veel klein stof en lijmdeeltjes vrij bij de bewerking van MDF, dat het gewoon niet gezond kan zijn. En het fineren maakt het vreselijk duur.
Kan je volgens mij beter gewoon vol hout nemen...

Mooi project, dus de notificatie staat aan...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Interficior

Quote from: Peerless Monster on September  1, 2005, 00:02:19
Ik zet ook maar even een berichtje neer, want dit vind ik wel een erg mooi project!

Wat betreft de avalon discussie: het is idd waar dat het een hype is.
Maar die kasten zijn zo redelijk makkelijk na te bootsen in MDF en het design is gewoon ontzettend apart.
Daarom is het een hype natuurlijk. Erg makkelijk is het ook weer niet, maar het is gewoon zo'n intelligent ontwerp, omdat je luidsprekers slanker lijken en alles.
QuoteIk ben bezig om mijn RD Kenius ontwerp ook aan te passen en niet meer uit te gaan van het ontwerp van de Avalons of de soups van Tony.
Ik heb ook al zitten denken om maar eens uit te gaan van echt materiaal: hout! MDF valt zo errug tegen met het bewerken. En hout kan ook veeeeel mooier klinken.
Er komt ontzettend veel klein stof en lijmdeeltjes vrij bij de bewerking van MDF, dat het gewoon niet gezond kan zijn. En het fineren maakt het vreselijk duur.
Kan je volgens mij beter gewoon vol hout nemen...
Mja, daarom heb ik altijd een mondkapje om bij het frezen van MDF. Volgens mij wordt MDF ook vaak toegepast omdat het goedkoop is, en zwaar is. En het is ook makkelijk te bewerken, omdat het geen nerf heeft, zoals echt hout.  Dus je kunt het weer makkelijk schilderen met een strak resultaat.
QuoteMooi project, dus de notificatie staat aan...
Mijne niet, ik kijk htforum toch al elke dag door :D
Quoteals iedereen het heeft, is het niet leuk meer (imho natuurlijk). Het is gewoon een hype geworden... Een rage...
Iedereen heeft al de standaard zeskantige vorm, dat is ook niet leuk. Het zijn altijd nog maar enorm weinig mensen die de Avalonvorm toepassen.

Maar ik zie al verschuiving komen naar Sonus Faber. :)
Take it or lease it

Audiofiel

De originele A4 was met de 18W toch? Wel leuk dat je een project met de 15W maakt, die is erg goed in het middengebied. Maar ik weet niet of een Tritec spoel zo mooi gaat klinken, die is vooral erg goed in het laag en middenlaag en levert daarvoor wat in in het middengebied. Ik zou zelf gewoon een flinke luchtspoel nemen, 1,4 of 2,0 mm dik, een Tritec doet het naar mijn ervaring beter in een drieweg-systeem voor alleen een woofer.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Peerless Monster

QuoteMaar ik zie al verschuiving komen naar Sonus Faber.

Idd daar zat ik dus ook aan te denken.
Of de kleine versie van mijn ushers.

QuoteDaarom is het een hype natuurlijk. Erg makkelijk is het ook weer niet, maar het is gewoon zo'n intelligent ontwerp, omdat je luidsprekers slanker lijken en alles.

DIe kast is een eitje. No doubt about that. Mijn Mission remake, dat zijn pas moeilijke speakers.
Vooral als je ze in het hout zou uitvoeren. Maar daar zat ik ook al aan te denken. Pff het is moelijk om je ideeen in toom te houden ;). Mijn Ushers hebben in principe ook het schuine ontwerp met aan de bovenkant de afgeschuinde hoeken, en daarmee lijkt het idd erg smal, terwijl ze wel 30 cm breed zijn!

QuoteMja, daarom heb ik altijd een mondkapje om bij het frezen van MDF. Volgens mij wordt MDF ook vaak toegepast omdat het goedkoop is, en zwaar is. En het is ook makkelijk te bewerken, omdat het geen nerf heeft, zoals echt hout.  Dus je kunt het weer makkelijk schilderen met een strak resultaat.

Dat mondkapje moet je sowieso dragen, maar het gaat om het idee, dat ook dat mondkapje niet alles kan tegenhouden.
Hout is gewoon ook (hoe gek het ook klinkt, aangezien je een boom moet kappen), milieubewuster. Niet in het productie proces, maar in het afvaltraject (als je levenscyclusanalyses hebt gedaan dan weet je dat soort dingen ;) ). Het ligt aan het hout soort of een nerf goed te bewerken is. Daar heb je meestal geen last van. Je moet geen vuren hout gebruiken nee. En het voordeel van hout zijn de klank eigenschappen. Die kan je zelf bepalen. En hout kan veeeeeel zwaarder zijn dan MDF. Zit er hard over na te denken om gewoon hout te gebruiken.
HDF wordt ook geprefereerd boven MDF, maar dat is weer duurder aangezien het prodcutie proces duurder is.

QuoteDus je kunt het weer makkelijk schilderen met een strak resultaat

Als je het wil schilderen en een strak resultaat wil hebben, dan moet je geen hout gebruiken nee :)

QuoteMijne niet, ik kijk htforum toch al elke dag door

Dat probeer ik ook, maar soms heb je andere prioriteiten en dan lukt het niet altijd.
Ga je nooit een weekeindje weg of een paar weken op vakantie?
Je moet dan wel proberen bij te blijven op dit forum ;)

Grtz,
Rens
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

fgroen

Leuk projekt!

Lekker geen bal aantrekken what hot is en what not, gewoon de kast maken die jij mooi vindt!

Die 9700 tweeter is ook mijn favoriet, echt een mooie tweeter! Ben je niet bang dat je in vergelijk met je EVE erg veel laag gaat inleveren? In het midden zal hij het in ieder geval prachtig doen!

Veel succes, dit ga ik zeker volgen!
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fireman

Quote from: fgroen on September  1, 2005, 10:30:28
Leuk projekt!

Lekker geen bal aantrekken what hot is en what not, gewoon de kast maken die jij mooi vindt!

Die 9700 tweeter is ook mijn favoriet, echt een mooie tweeter! Ben je niet bang dat je in vergelijk met je EVE erg veel laag gaat inleveren? In het midden zal hij het in ieder geval prachtig doen!

Veel succes, dit ga ik zeker volgen!

Ik ben zeker niet bang voor het laag. Want deze geeft ook behoorlijk veel laag. Echter als ik de kamer wil volpompen, tja dan wordt het iet wat minder. Maar zeker nog goed. En als ik dan echt nog wat te kort kom dan kijk ik wel effe verder voor een heel fraaie sub. maar voorlopig is het zover nog niet.

Quote from: Audiofiel on September  1, 2005, 10:21:52
De originele A4 was met de 18W toch? Wel leuk dat je een project met de 15W maakt, die is erg goed in het middengebied. Maar ik weet niet of een Tritec spoel zo mooi gaat klinken, die is vooral erg goed in het laag en middenlaag en levert daarvoor wat in in het middengebied. Ik zou zelf gewoon een flinke luchtspoel nemen, 1,4 of 2,0 mm dik, een Tritec doet het naar mijn ervaring beter in een drieweg-systeem voor alleen een woofer.

Nee, de A4 is altijd met de 15W.... geweest. Wel met de 9800 tweeter. maar omdat ik die gewoon veel te fel/scherp vind klinken ga ik voor de 9700 want die past precies bij mij. Heb 'm ook in de eVe's gehad en dat is werkelijk perfect. En nog een perfect filter. Dat komt goed.

Waarom geen tri-tec ???  ik neem degene met de laagste Ohmse weerstand. ( 0,16 )  Wat zou volgens jou een goede luchtspoel zijn?

Ik ga effe een weekendje weg dus na het weekend weer meer.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Audiofiel

Quote from: Fireman on September  1, 2005, 18:54:07
Waarom geen tri-tec ???  ik neem degene met de laagste Ohmse weerstand. ( 0,16 )

Hierom:
Quote from: Audiofiel on September  1, 2005, 10:21:52
Maar ik weet niet of een Tritec spoel zo mooi gaat klinken, die is vooral erg goed in het laag en middenlaag en levert daarvoor wat in in het middengebied. Ik zou zelf gewoon een flinke luchtspoel nemen, 1,4 of 2,0 mm dik, een Tritec doet het naar mijn ervaring beter in een drieweg-systeem voor alleen een woofer.

Ik zou dus zelf een gewone Intertechnik luchtspoel van 1,4 of 2,0 nemen. Iets minder strak in het laag, maar wel mooier in het middengebied en dat vind ik veel kritischer. Maar het is uiteraard een kwestie van smaak.

Alleen gaan voor de betere cijfers (lagere weerstand) levert niet altijd een beter geluid op. Je hebt ook te maken met de verzadiging die in spoelen optreedt en het 'leven' uit de muziek haalt. Een luchtspoel is in principe de mooiste spoel qua (lage) verzadiging. Maar met hoge waardes (woofer in bijvoorbeeld drieweg systeem) is het ondoenlijk vanwege de te hoge weerstand. Maar met dit soort tweeweg systemen is de weerstand al erg laag op de totale impedantie.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Erik van Voorst (in memoriam)

#12
Gewoon bouwen wat je mooi vind. ;)....maar als ik een tip mag geven ...ik zou geen (massief)hout gebruiken want dat gaat gewoon niet lukken....dus beperk jezelf in eerste instantie tot MDF en/of HDF....anders gaat het je een hoop geld en ergernis kosten.... >:(

Het gaat onherroepelijk werken en dan ben je goed de.... :o

Het argument dat sommige fabrikanten het wel gebruiken kan je op het verkeerde been zetten...
vaak bewerken de fabrikanten het hout zodanig dat het na verlijming niet meer werkt...de DIY is vaak kansloos om dit pad te bewandelen.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Peerless Monster

#13
QuoteHet argument dat sommige fabrikanten het wel gebruiken kan je op het verkeerde been zetten...
vaak bewerken de fabrikanten het hout zodanig dat het na verlijming niet meer werkt...de DIY is vaak kansloos om dit pad te bewandelen.

Praat je uit ervaring Erik?

Ik ga eens wat meer onderzoek doen hierover en ik zal eens informeren bij mijn backbone...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Erik van Voorst (in memoriam)

#14
Quote from: Peerless Monster on September  1, 2005, 22:33:03
Praat je uit ervaring Erik?

Ik ga eens wat meer onderzoek doen hierover en ik zal eens informeren bij mijn backbone...

uuuhhhhh  ???..... JA

Een voorbeeld :..bij het maken van een massief kersenhouten tafel heb ik de delen welke tegen elkaar werden verlijmd ook aan de onderzijde op een multiplexplaat geschroefd na het klemmen met een sergeant...TOCH...is 1 van de delen gaan werken en na een paar maanden.....vertoonde het een spleet van 1 a 2 mm... :'(.

De tafel zie je op mijn site.

http://home.wanadoo.nl/e.van.voorst/miscellaneous.htm

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

geenius

Quote from: Audiofiel on September  1, 2005, 10:21:52
De originele A4 was met de 18W toch? Wel leuk dat je een project met de 15W maakt, die is erg goed in het middengebied. Maar ik weet niet of een Tritec spoel zo mooi gaat klinken, die is vooral erg goed in het laag en middenlaag en levert daarvoor wat in in het middengebied. Ik zou zelf gewoon een flinke luchtspoel nemen, 1,4 of 2,0 mm dik, een Tritec doet het naar mijn ervaring beter in een drieweg-systeem voor alleen een woofer.
Ik heb wel goeie ervaringen met Tritec, ook voor een twee-weg. Wat ik persoonlijk erg mooi vind, zijn de CFC-10 folie spoelen van Mundorf, net een tikje ruimtelijker dan een Tritec. :) Als je gaat voor een gewone luchtspoel (goedkoper) dan zou ik hem in ieder geval laten impregneren.

Peerless Monster

Quoteuuuhhhhh  ..... JA

Een voorbeeld :..bij het maken van een massief kersenhouten tafel heb ik de delen welke tegen elkaar werden verlijmd ook aan de onderzijde op een multiplexplaat geschroefd na het klemmen met een sergeant...TOCH...is 1 van de delen gaan werken en na een paar maanden.....vertoonde het een spleet van 1 a 2 mm... .

De tafel zie je op mijn site.

http://home.wanadoo.nl/e.van.voorst/miscellaneous.htm

Oh ja natuurlijk, je maakt ook meubels ;)
Misschien toch proberen. Misschien zijn er behandelingen waarbij hout niet meer uitzet (polymeren/kunststof dus harsen oid.)... Ik ga eens een onderzoek doen denk ik.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

fgroen

QuoteIk zou dus zelf een gewone Intertechnik luchtspoel van 1,4 of 2,0 nemen. Iets minder strak in het laag, maar wel mooier in het middengebied en dat vind ik veel kritischer. Maar het is uiteraard een kwestie van smaak.

Alleen gaan voor de betere cijfers (lagere weerstand) levert niet altijd een beter geluid op. Je hebt ook te maken met de verzadiging die in spoelen optreedt en het 'leven' uit de muziek haalt. Een luchtspoel is in principe de mooiste spoel qua (lage) verzadiging. Maar met hoge waardes (woofer in bijvoorbeeld drieweg systeem) is het ondoenlijk vanwege de te hoge weerstand. Maar met dit soort tweeweg systemen is de weerstand al erg laag op de totale impedantie.

??? ??? ??? Tritec spoelen zijn toch ook luchtspoelen? Volgens mij verzadigen die niet.

Waarschijnlijk klinken ze wat frisser in het middengebied dan een normale luchspoel, zal idd wel een kwestie van smaak zijn.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Wowly

Ik heb ook de tritec in mijn remon zitten, als dat het een vooruitgang gaf op de normale luchtspoel. Ja dus.

Opnieuw hier, ik heb nog nooit de 9800 metalig gevonden, nog niet een klein beetje!

Ik denk dat je de laagweergave ontzettend gaat missen, maar goed.........

succes!

Audiofiel

Quote from: fgroen on September  2, 2005, 11:36:43
??? ??? ??? Tritec spoelen zijn toch ook luchtspoelen? Volgens mij verzadigen die niet.

Ik zeg ook nergens dat Tritec geen luchtspoel is. ;) Goed lezen!

Ik zeg alleen dat bij spoelen je niet alleen naar de weerstand moet kijken, maar ook naar het klankbeeld. Andere spoelen dan luchtspoelen hebben soms hele lage weerstanden (net zo laag en vaak nog lager dan een Tritec), maar die hebben daarnaast ook last van verzadiging.

En zoals al gezegd en ook door mij bedoeld: het is een kwestie van smaak. Maar ik heb hier dezelfde kasten staan met Tricec 5x0,5mm in het filter en de andere met 1,4 mm Intertechnik spoelen. De laatste vind ik mooier klinken. Dat ze ook nog goedkoper zijn, is mooi meegenomen.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

fireman

Nou ik heb mijn spullentjes binnen. Hier een overzicht van de juweeltjes :)


A matched pair


970000 SE, also matched


Simpel filter met hoge kwaliteit onderdelen.



Een lekker stel  :P

Ik stelde eerst dat ik een zuil ervan zou maken. Ik heb dat nog even in beraad. Kan ook nog een monitor worden.

Wat kunnen de voordelen van een zuiltje zijn?


  • filter beter weg te werken
  • meer vaste massa te creëren onder de werkelijke speaker

Nog meer voordelen?
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

FFF

Ben heel benieuwd hoe dit gaat klinken.

Denk dat de extra lucht ten goed komt aan het laag, wat naar men zeggen scan speak wel kan gebruiken.

Maar het filtertje ziet er top uit.

fireman

Zal 2 x 2,5 mm² koper draad ook gewoon goed zijn. ipv dat teflon binnenbekabelingsdraad?

Dat koperdraad is dan gewoon LS-kabel.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

yorkie13

als je goede ervaringen hebt met de koper kabel gewoon gebruiken
ik zou alleen wel dezelfde kabel gebruiken die je ook tussen de versterker en de speakers gaat gebruiken
anders krijg je van die figuren die zeggen geen vd hul te willeen gerbruiken waant..., blijkt vervolgens de interne bekabeling
van de luidspreker vd hul te zijn, daar zit je dan met je dure voodoo kabels verkleed als cobra, wel stoer
dus als ik vd hul gebruik is de interne kabel hetzelfde als ik dit goed vindt klinken

fgroen

1. Mooi setje speakers! Zo te zien heb jij geen kerstmis meer nodig....  >:D

2. Wat betreft interne bekabeling: jammer genoeg bestaat er niet zoiets als "de beste luidsprekerkabel". Het is allemaal een kwestie van smaak en waarschijnlijk ook een stevige dosis psycho-acoustiek. Allemaal erg vermakelijk (ik heb er zelf ook behoorlijk last van), maar het maakt de keus niet eenvoudig.

Ik heb in mijn huidige speakers ook van dat verzilverde koper met teflon isolatie zitten, en dat is volgens mij mooi neutraal en degelijk, dwz niet gevoelig voor veroudering. Gewoon goed spul dus zonder overdreven te doen. Ik heb niet het idee dat die keuze ooit een beperking heeft opgeleverd. Wel stug spul om te verwerken...  :-\

Zo zie je maar.... in zoveel hoekjes ligt die kabeldiscussie op de loer.....  O0
Er zijn al hele forums over volgeschreven, daarom hier dus niet nodig. Meeste discussies eindigen toch gewoon in een welles-nietes. Probleem is dat onderbouwing ontbreekt, dan wel dat dingen "aangetoond" worden door metingen of experimenten waarvan de relevantie, de betrouwbaarheid dan wel de objectiviteit bedenkelijk is.

Het is m.i. gewoon noodzakelijk dat je een keuze maakt waar je zelf achter kan staan en een goed gevoel bij hebt. Dan zit het wel snor. ;D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.