Aantasting dvd's?

Started by searcher, August 28, 2002, 17:54:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Selmar_Cleef

"DVD-rot" heeft niets met het ontbinden van de DVD te maken. Als je "dvd rot" intikt bij www.google.nl krijg je ongeveer 400 verwijzingen. Meeste in Frans talig, waarom weet ik ook niet? In ieder geval is de term verkeer in de media gekomen door de associatie met de laserdisc. Het huidige "dvd-rot" komt door verkeerde opslag van de DVD, of bij iemand thuis of bij de maker van de DVD (Bij The Terminator was dit het geval). Door te veel druk uit te oefenen op de DVD kan het zijn dat de twee lagen los laten.
De "rot" bij een DVD is alleen te zijn als je de DVD voor een sterke lamp houdt. Het lijkt mij niet dat iemand met 618 DVD's even zijn gehele collectie onder de lamp houdt. Daarbij is de schrijver van de post op het dvdforum een beetje in de minderheid wat betreft het aantal gevallen van dezelfde titels.
"DVD-rot" zou voornamelijk voorkomen bij Regio 1 en Regio 4. 'k Weet niet welke regio's de persoon in kwestie in bezit heeft.
Iemand anders misschien een ideetje over "dvd-rot".

J.A.F._Doorhof

Laten we aub on-topic blijven ;).
Ik heb zelf behoorlijk wat ervaring op gedaan met mijn AVIA DVD's, ben nu aan mijn derde begonnen. Het grootste probleem is dat het midden begint te barsten en te scheuren, dit komt door het bijna dagelijkse in en uit drukken van de DVD (ben ze nu ook in een sleeve aan het bewaren).

Ik kan me voorstellen dat je eerst microscheurtjes krijgt, als daar zuur van je handen of vocht in komt zou dit kunnen gaan oxideren, wat leidt tot een soort DVD-Rot.

Vraag me dan ook af of dit gebeurt bij DVD's die VAAK gebruikt worden.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

patrick_vdb

De dvd-rot wordt veelal gelinkt aan een verkeerde verlijming tussen beide lagen (vandaar dat het eigenlijk alleen de dual layer betrof en zelfs allen van Warner Bros) of een verkeerde lijmsoort. Deze produktie- of materiaalfout zou ervoor zorgen dat de twee lagen minder goed hechten waardoor lucht (en dus vocht) een versneld oxidatie-proces in werking stelt (de wolkvlekken).

Zoals ook hier blijkt en op de andere fora heeft nauwelijks iemand last van het rottingsproces zelf (wanneer bij de duallayer dvd-rot zou zijn opgetreden dan blijft de film hangen bij d laagwisseling). Wel wordt door meerdere de wolkvlekken ontdekt en sommige menen zelfs lijm aan de buitenkant te zien druppelen (als je iemand attent op iets maakt gaat hij vanzelf vanalles zien ;)).

Mij lijkt het echt een incidentele fout (maar op welke schaal?).

Inderdaad lijkt mij dat externe factoren een grote rol zullen meespelen. Verkeerd of veelvuldig gebruik zal het slijtageproces verhogen. Hoe zit het eigenlijk met de warmte binnen de dvd-speler? Maar al deze eventuele factoren kunnen we eigenlijk niet onder het fenomeen disc-rot plaatsen omdat ze een andere oorzaak hebben.

Mvrgr

Patrick

searcher

Quote from: J.A.F._Doorhof on August 30, 2002, 21:01:16

Het grootste probleem is dat het midden begint te barsten en te scheuren, dit komt door het bijna dagelijkse in en uit drukken van de DVD (ben ze nu ook in een sleeve aan het bewaren).

MvrGr.
Frank

Onze videotheekhouder gebruikt zulke sleeves,plastic met een stof gevoerd.
Sommige van mijn dvd's zijn haast niet uit de "houder" te krijgen of moeizaam.

Ik heb nu een flink aantal van deze sleeves besteld de prijs komt op 0,40euro cent per sleeve. ???

Echter ik vraag me nu af of jij ze ook kunt leveren Frank en of er belangstelling is van de medeforumers ?
m.v.g Searcher



J.A.F._Doorhof

We hebben van caselogic hele leuke mappen met dit soort sleeves.
Ik gebruik het op de calibraties tours heel veel.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

suyver

Even terug komende op het oorspronkelijke probleem:
Die incubus heeft veel last, en het is mij niet duidelijk waar dat nou door komt, of zijn DVD's nog afspelen (en of het uberhaubt waar is...).
Maar een van de problemen die hij heeft, is een soort van lijm-druppel aan de rand van zijn DVD. De theorie is dat deze uit de binnenkant 'gelekt' is.

Ik heb zelf twee DVD spelers (Philips 1010 en Pioneer 737) en het valt mij op dat een DVD die uit mijn Pioneer komt duidelijk veel warmer is dan eentje die uit die Philips komt. Ik zou zelf schatten dat zo'n DVD tegen de 30 graden wordt.
Vraag: Kan het zijn dat hierdoor de lijm een beetje smelt? Logischerwijs zal de druppel dan aan de buitenrand van de DVD ontstaan (middelpuntsvliedende kracht).

Ideeen iemand?

Objectief bewijs voor "DVD-rot" iemand? (Je weet wel: duidelijke foto's, gedetailleerde beschrijving, ...)

-Freek.
Never underestimate the predictability of stupidity...

suyver

Ik vond net deze officiele link van Warner:
   http://www.warnervision.com.au/troubleshooting.asp
met daarin het interessante citaat:
"This Disc Stops Working Half Way Through:
The DVD plays fine until the half way point, after which time it suddenly starts to break up, often to the extent of the player refusing to play the disc further. This could be what is known as DVD rot or disc delamination. This only affects dual layered DVDs (which are gold-coloured on their data surfaces) and you can often see a characteristic "coffee stain" appearance on the data side of the disc. There is no remedy for this - the disc is ruined and will need to be replaced. "

Kennelijk nemen zij het probleem wel serieus (en voor waar aan).

-F.
Never underestimate the predictability of stupidity...

patrick_vdb

Ook nieuwe dvd-schijfjes hebben van die uitgeharde lijmdruppels aan de buitenkant. Wrijf maar eens met een vingertop langs de rand van het schijfje en je voelt genoeg oneffenheden (als je dan gaat ijken zie de lijmdruppels echt tussen de twee lagen naar buiten komen). Mij lijkt dat tijdens de persing dusdanig veel lijm gebruikt wordt dat het altijd teveel is en dus aan de buitenkant wat uitdruppelt (beter als te weinig waardoor de hechting minder goed is lijkt mij). In hoeverre de warmte intern de dvd-speler de lijm kan doen laten smelten weet ik niet maar lijkt mij eerlijk gezegt onwaarschijnlijk (houden ze toch zeker rekening mee tijdens het ontwerp en productieproces?).

Mvrgr

Patrick

suyver

Ik zou ook denken dat de hitte in een DVD speler bij lange na niet groot genoeg is om de lijm te smelten. Maar, er is wel een behoorlijk verschil in de 'werk-temperatuur' van DVD spelers (zoals ik ook al met mijn Philips vs. Pioneer voorbeeld probeerde aan te geven).

Ik weet het allemaal niet. Ik heb zelf 250+ DVD's en geen problemen (denk ik). Maar als ik me vanavond verveel, dan zal ik ze allemaal eens gaan bekijken. (Hoewel ik liever een filmpje kijk)

-F.
Never underestimate the predictability of stupidity...

patrick_vdb

Warner dient het probleem ook serieus te nemen want vooralsnog zijn het alleen de Warner uitgaves geweest waarbij het verlijmprobleem (en als resultaat dvd-rot) is opgetreden ;D Maar mij lijkt echt dat het om een productie-serie gaat (en dus een bepaald aantal dvd's) en niet alle uitgaves. Vooralsnog heb ik van andere geen serieuze problemen gelezen omtrent dit fenomeen terwijl er toch genoeg grootverzamelaars op dit forum zitten.

Mvrgr

Patrick

suyver

Mijn persoonlijke, enkel op 'the force' gebaseerde, gevoel zegt mij dat die incubus die dit begonnen is, een paniek zaaier is.  Daarom denk ik dus ook dat het onzin is dat 100 van zijn 600 DVD's het niet doen. Tenzij hij naast (in?) een sterk lekkende kern-reactor woont natuurlijk ;)

-F.
Never underestimate the predictability of stupidity...

patrick_vdb

Ik ken de persoon die dit topic op diverse fora (muv deze) is gestart en zijn persoonlijke situatie niet. Of hij er nu wel of geen last van heeft kan ik niet over oordelen. Wat ik echter wel verneem is dat schijnbaar niemand anders er echt last van heeft. Opeens komt die melding van desbetreffende persoon en iedereen raakt op die andere fora lichtelijk in paniek. Als je op internet over dit fenomeen gaat zoeken dan kom je veelal bij dezelfde bron uit (die mindpring-link zoals die ook in deze thread staat), wanneer en bij welke productie-serie het fenomeen geconstateerd is lees je verder niet in dat artikel.

Ik kan mij goed voorstellen dat wanneer je op dat artikel uitkomt en je gaat je eigen collectie bekijken je altijd wel iets zult vinden wat er op lijkt (ookal hoeft het in de verste verte er niets mee te maken te hebben). Dit zie je dus ook een beetje gebeuren op die andere fora, veel personen lezen een berichtje en zijn meteen overtuigd dat hun dvd'tje (welke dus een lijmrestje aan de buitenkant heeft) ook aan dvd-rot lijdt.  Af en toe relativeren kan geen kwaad ;)

Mvrgr

Patrick

Selmar_Cleef

Bedacht net iets.
Er staat dus dat je de DVD onder een sterke lamp moet houden. Nu kunnen er twee dingen gebeuren als je de DVD voor die lamp houdt. Namelijk dat het licht zo verstrooid word dat je een wolk in de DVD ziet. Of door de warmte van de lamp, de lijm een beetje raar begint te doen.
Over de warmte van een DVD speler geloof ik al helemaal niet. Een DVD wordt wel warm maar kan nooit zo warm worden dat de lijm begint te smelten of zacht worden. Als je DVD zo warm wordt dat je hem niet meer vast kunt pakken, dan zou ik me pas zorgen gaan maken.
Zoals Patrick al aangaf, kunnen ze beter een beetje lijm extra gebruiken om zeker te weten dat ze ook blijven plakken dan dat je de DVD uit de case pakt en er blijft een helft inzitten.

J.A.F._Doorhof

Als er inderdaad 100 DVD's van zijn collectie problemen hebben dan zou ik als ik hem was de DVD's eens op een andere speler proberen, want dat is inderdaad wel HEEL erg veel.

De warmte van de speler zal de lijm zeker niet doen smelten, het wordt namelijk nooit warmer dan handwarm, en in de meeste spelers zelfs niet meer dan lauw.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

anton

de reaktie van mijn videotheekhouder was : misschien maakt die persoon zijn dvd s voor het afspelen schoon met een middel op oliebasis i.p.v. een middel op waterbasis.
Op deze wijze zouden de olieachtige vlekken te verklaren zijn en misschien ook de chemische reakties die hij omschrijft.
Een ding is zeker: hij doet iets met zijn spullen wat anderen niet doen want anders zou het allang op grotere schaal gesignaleerd moeten zijn.