Aantasting dvd's?

Started by searcher, August 28, 2002, 17:54:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

searcher

Op het dvdforum loopt een thread ( klachtenbox) over de aantasting van de reflectie laag van de dvd.
Het schijnt om een goedkope lijmlaag te gaan waarbij de 2 lagen los beginnen te komen.

http://www.mindspring.com/~yerington/
http://www.borisje.nl/DVDforum/discrot/

De poster neemt het probleem zeer serieus en post nu niet meer op het dvdforum gezien de reacties.

Waar het mij om gaat is er inderdaad een probleem met de dvd's op komst is dit titelafhankelijk?
Of zijn het zgn dropouts,slechte exemplaren die in elke fabricage serie voor komen.
Of is het een storm in een glas water iets wat ik niet veronderstel?

De olieachtige vlekken heb ik ook gezien op sommige dvd's.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties,bevindingen

                                                                    m.v.g Searcher



J.A.F._Doorhof

Tja,
Dat soort vragen moet je ook hier stellen, dan krijg je wel goede reacties (hoop ik).

Het probleem is inderdaad al vaker aan het licht gekomen, en stamt eigenlijk al uit de LD tijd, de officiele naam is LASERROT.

Op zich KAN dit NIET voorkomen op DVD's.
Ik denk dan ook niet dat het een lijmlaag die loslaat maar dat het iets anders is dat er gebeurt, wat weet ik niet.

Met de huidige stand van de techniek denk/hoop ik dat het om incidentele DVD's gaat, maar laserrot kwam ook bij LD pas na een paar jaar naar boven.

De olie achtige vlekken heb ik ook gezien maar heb er nog nooit last van gehad. Ik zou me niet teveel zorgen maken, maar gewoon de DVD's retourneren.

Ik hoop dat die poster hier eens zijn probleem kan omschrijven dan hebben we mischien een intressante discussie.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

patrick_vdb

Laserrot is inderdaad al langer als fenomeen bekend. Niet alleen de Laserdiscs maar zelfs de gewone audio-cd's zouden hier last van gaan kunnen krijgen werd altijd beweert. De raarste theorien heb ik voorbij zien komen t/m bacterien die de cd aanvreten aan toe (overigens heb ik nog nooit een cd met laserrot in mijn collectie gehad welke toch alweer heel wat jaartjes terugloopt).

Ook ik heb de post op de twee andere dvdforums gelezen (opvallend dat het beide keren gestart werd door dezelfde persoon) en was toch zeker onder de indruk. Eenmaal thuisgekomen heb ik een flink deel van mijn dvd's gecontroleerd (ook de titels welke als probleemgeval genoemt werden) maar heb geen enkele dvd op laserrot kunnen betrappen. Nieuwsgierig naar hoe dit fenomeen weer kan opduiken ben ik eens op internet gaan zoeken. Vele sites zijn er te vinden waarbij dit onderwerp aan bod komt en velen met een link naar dezelfde pagina (die mindspring link die hierboven ookal genoemd werd) maar geen van deze oproersites vermelden wanneer het probleem geconstateerd is geworden (is het een recent bericht of al een veel ouder bericht?). Verder graven bracht mij op enkele sites waarin duidelijk werd dat dit laserrot probleem al een ouder fenomeen was. Voornamelijk kwam het voor bij de releases van Warner Bros en dan alleen de dual-layer discs kampten met het probleem. Opmerkelijk feit wat op een van die sites werd genoemd (de link vind ik helaas niet meer) was dat alle probleemgevallen hetzelfde nummer droegen (productiebatch?).

Ik ga niet ontkennen dat het probleem niet bestaat want met sommige laserdiscs was het vroeger inderdaad een bekend gegeven (bij cd's echter nooit meer geconstateerd) maar gezien de onduidelijkheid over hoe wat en wanneer het probleem en de meldingen hieromtrent gemaakt zijn (oud nieuws of actueel?) en de vele ontkennende reacties van grootverzamelaars (was het een actueel probleem zou deze dan niet allang aan het licht zijn gekomen op een forum als deze?) maakt mij erg sceptisch over de bedoeling van de genoemde threads. Wat betreft het probleem laserrot zelf heb ik een sterk vermoeden dat het een productiefout betreft (verkeerde lijm gebruikt waardoor lagen niet goed hechten)van een bepaalde grootte en dat de tijd dit inmiddels wel heeft opgelost (productie aangepast?).

Natuurlijk blijf ik wel nieuwsgierig naar de ware aard en of mijn vermoeden klopt ;)

Mvrgr

Patrick



searcher

Vooralsnog ben ik het probleem niet tegengekomen.
Echter gezien de emotionele post die actueel is op het dvd forum trek ik de conclusie dat dit voor de poster actueel is.

Elk produkt kent zijn uitvallers het is dan ook moeilijk te beoordelen of dit om een incident gaat of een frequent probleem.
Mochten de problemen na verloop van tijd of per direct op treden dan is het aardig dat men dit eens onderzoekt.
Ik vraag me af maar dit is puur uit nieuwsgierigheid of het produktieproces van de dvd per maatschappij identiek is of dat er een kwaliteitsverschil is.
De vraag is immers de laatste jaren enorm toegenomen.

Dus geen zorgen alleen maar vragen ;)

                                                                                               m.v.g Searcher



SiR-ROUND

Ik weet wel dat ik een CD heb van "Turn up the bass" volume ?(1 van de eerste) waar de reflectielaag op een paar plekken gaatjes is gaan vertonen...

Lijkt me meer een fabricageprobleem dan rot...

Een soort kraslot zeg maar...

;)

searcher

Quote from: SiR-ROUND on August 29, 2002, 17:41:45


Een soort kraslot zeg maar...

;)

En gewonnen ;D ?

m.v.g Searcher



SiR-ROUND

 :'(

Overslaan van de cd is eerder verlies...

Boehoehoe...

J.A.F._Doorhof

Op CD's zie je het inderdaad wel eens voorkomen dat er na verloop van tijd ineens gekke dingen gebeuren, maar ook dit is eerder uitzondering dan regel.

Ik denk dat we gewoon de DVD's maar eens goed in de gaten moeten houden, en de genoemde probleem titels extra.

Persoonlijk denk ik dat het wel meevalt.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

searcher

Onderlaatst maar eens een oude cd gedraaid echter bij het openen van het doosje en het verwijderen van de cd waren er witte korreltjes aan de rand van de cd aanwezig.
De korreltjes vielen eraf en er bleven gaatjes over.
De cd viel niet meer te draaien.
Dit is een incident maar mijn handjes zijn nogal zweterig en ik heb wel meer aantasting van metale frontjes door mijn zuurgraad gezien  ;).

                                                                                  m.v.g Searcher



J.A.F._Doorhof

Dat kan inderdaad een probleem zijn.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

SiR-ROUND

Het verschil is natuurlijk de meerdere lagen die in het plastic luchtdicht verpakt zitten...

De meeste enkelzijdige DVD's zijn ook voorzien van een dikke toplaag, waar je het substraat niet eens meer ziet...

Probleem vroeger met goedkope CD's(zoals die van Arcade)was het ontbreken of slecht uitvoeren van een beschermlaag aan de reflectorkant...

J.A.F._Doorhof

Klopt daar had je dan weer van dat plakfolie voor.
Al mijn Queen CD's zitten volgeplakt met dat folie.
En jawel het scheelde ook in geluidskwaliteit, maar dat heb ik nooit getest.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

SiR-ROUND

#12
Ja, theoretisch maak je de CD dan het best reflecterend...

Cd's waar je aan de bovenkant de reflectorlaag kan zien laten gewoon licht door...

Zo heb ik met de zonsverduistereing dat soort cd's gebruikt als veiligheidsbrilletje...

;D

Hmmm, tast zonlicht.....?

;D

J.A.F._Doorhof

Zonlicht is denk ik inderdaad DE grootste vijand van bijna alles, inclusief ons lichaam.

Iemand die zijn DVD's dan ook in zonlicht heeft staan zal dat op den duur gaan merken, de hoesjes gaan sowieso verkleuren als een gek.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Rebelscum

hoi forumers

ik heb het een keer mee gemaakt,dat ik een laserdisc met laserrot in de kast had staan.
maar gek genoeg kon je er niet zo veel aan zien,de plaat zag er goed uit,alleen als je de plaat ging draaien zag je dat het beeld met de dag slechter wert.
een vriend van mij had de zelfde film en had er ook last van,we konden de films gewoon in ruilen voor een nieuwe.
het ging on de laserdisc van Eraser.
ik heb er daar na geen last meer van gehad.

vrgr Rebelscum

SiR-ROUND

Quotehet ging on de laserdisc van Eraser.

Vind je het gek?


Rebelscum

Quote from: SiR-ROUND on August 30, 2002, 12:09:50
Quotehet ging on de laserdisc van Eraser.

Vind je het gek?



hoe zo ,vind je het gek? :-\
vond jij de film niks aan dan?

en ik was er niet echt blij mee, moest ik weer 100KM rijden naar Utrecht.
en dat kreeg ik niet terug!
maar ik kon de film GRATIS om ruilen ,maar die vriend van mij niet die moest in Huizen 10gulden bij leggen. :)


vrgr Rebelscum


SiR-ROUND


J.A.F._Doorhof

Ik denk dat Sirround doelt op de naam van de film ERASER.

Dat je bij moet betalen is natuurlijk belachelijk, je mag er van uit gaan dat een LD goed is. Maar ik ken de verdere achtergrond natuurlijk niet.

Laserrot was inderdaad een probleem van de eerste serie LD's en is daarna ook nog wel eens voorgekomen, in mijn collectie heb ik denk ik 3-4 LD's met LDROT.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Rebelscum

ERASER



mmmmm ??? okee ik heb hem door.
tja ik was wat vroeg uit mijn bed. ;D

SiR-ROUND

 ;D

Waarom een nieuw x-emplaar gehaald?

Met het progje: "Total recall" is de LD weer zo goed als nieuw!!!

(In de herkansing)

Rebelscum

Quote from: SiR-ROUND on August 30, 2002, 12:35:51
;D

Waarom een nieuw x-emplaar gehaald?

Met het progje: "Total recall" is de LD weer zo goed als nieuw!!!

(In de herkansing)

Total recall had ik toen nog niet.
maar ik heb E.T. gebeld ,en die wou niet naar huis bellen om te zeggen tegen zijn moeder dat zij Total recall ff op moest sturen.
dus van daar dat ik dus een nieuw x-emplaar heb gehaald.
;D

SiR-ROUND

Ah, je ging voor het persoonlijk contact:

Een "Close encounter"

;D

Rebelscum

ja daar ging ik voor,maar ze had al een vriend ,dus het was direct "Big trouble in little China".
;D

SiR-ROUND

Hallo? Hebben we "Contact"?

De grap ging over Sci-fi...

;D