Allard zijn Blue Room revisited

Started by 990143, August 29, 2005, 18:16:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

990143

Een diffusor zorgt voor diffusie van geluidsgolven. Eigenlijk dat het geluid niet in 1 richting wordt teruggekaatst.

Op de site van thingman staat het zeer goed beschreven

http://www.soundscapes.nu

Gr

Allard


990143

Gisteren is eindelijk de bouw van de diffuser begonnen. Het is best een ellendige klus. Alleen al al het hout vervoeren is een rot klus. Na een boel gemeten te hebben en grondig voorwerk verricht te hebben ben ik vandaag begonnen om hem echt in elkaar te zetten.

Eerst heb ik alle horizontale delen aan de verticale delen vast gelijmd en heb ik het een nachtje laten drogen.

Vanmorgen ben ik begonnen met het bouwen. Hier zijn ook al vast een aantal foto's van het resultaat tot nu toe.

Met dank aan thingman van www.soundscapes.nu voor de ideeen.

Groeten

Allard


990143

Vandaag eindelijk de diffuser afgemaakt. Hij moet alleen nog een likje verf hebben.

Hier alvast een foto van de QRD 7

Gr

Allard

Bart_M

Mooi werk. Ben benieuwd naar je luisterervaringen.

990143

Krunk bedankt voor de positieve woorden. Als de diffuser geplaats is zal ik mijn ervaringen neerzetten.

In eerste instantie zal ik hem achter mijn luidsprekers gaan zetten. Dit zal niet binnen een week gebeuren eerst moet er nog wat schuur werk en verfwerk verricht worden. Daarna kan ik altijd mischien nog eens kijken of ik hem ergens anders neer kan zetten.

In eerste instantie ga ik hem in de witte grondverf zetten en daarna zal hij net als mijn gespoten sub matzwart worden.

De diffuser bestaat trouwens uit 10 QRD 7 diffusers.


Ik heb vandaag ook 2 andere diffusers besteld bij een zaak in Heereveen. Daar nog effe wachten op de offerte. Dit worden 2 RPG skyline diffusers. Deze zijn ook wel zelf te knutselen van hout alleen dan worden ze weer zo zwaar. Wil ze namelijk aan mijn plafond. Kan altijd later nog de originele kopieren en zelf maken van hout. deze zullen ook wit worden  van kleur.

Heeft iemand ervaringen met de PRD skyline diffusers?

Gr

Allard

MdB

Quote from: Allard 990143 on March  3, 2006, 17:12:13
In eerste instantie zal ik hem achter mijn luidsprekers gaan zetten. Dit zal niet binnen een week gebeuren eerst moet er nog wat schuur werk en verfwerk verricht worden. Daarna kan ik altijd mischien nog eens kijken of ik hem ergens anders neer kan zetten.
Vóór de luidsprekers is toch effectiever ???




Beter duur dan niet te koop.

990143

Normaal inderdaad wel maar ik moet daar nog wel een plekkie vinden. Mijn kamer is helaas niet zo groot en zeker niet dedicated.

In meerdere professionale studios zie je ook diffusie op de achterwand. Thingman van soundscapes doet het ook maar dat zal wel door het type luidspreker komen. Op de site van RPG Diffusers staan een heleboel foto's van situaties waar RPG producten gebruikt worden. Hier zie je ze vaak achter de speakers.

Normaal is het zijwanden en achter speakers absorbtie. Plafond en achter diffusie. Op het plafond ga ik het wel goed aanpakken met skyline diffusers en mischien nog een combinatie paneel.

990143

Inmiddels heb ik er nog 4 skyline diffusers bij besteld. Deze komen op de mirrorpoints op mijn plafond. Dit gebied beslaat ongeveer 1,80 bij 1 meter. Met 6 skylines is dit gebied goed af te dekken.

De punten zijn middels de spiegelmethode gemarkeerd. De skylines worden verwacht volgende week ergens verzonden te gaan worden. Ik zal ze gaan monteren zodat ze verplaatsbaar zijn zodat ik kan experimenteren met de plaatsing. Als ze binnen zijn zal ik uiteraard foto's plaatsen

Gr

Allard

Niet actief

Quote from: Allard 990143 on March  3, 2006, 13:37:19
Vandaag eindelijk de diffuser afgemaakt. Hij moet alleen nog een likje verf hebben.
Hier alvast een foto van de QRD 7
Gr
Allard

Complimenten, Allard! Ziet er erg strak uit.
Is dit trouwens de diffuser van 20x11cm?
Toine.

990143

Hallo thingman

Ja het is inderdaad de 20 x 11 die 10 maal herhaald is. Bedankt voor het compliment. Ik ga hem inderdaad op aanraden van jouw ook maar eerst proberen achter mijn luisterpositie. Het plaatsen en experimenten ga ik doen als de skylines binnen komen. Hopelijk ergens volgende week.

Om hem echt strak te krijgen met verven is een lastig klusje. Zeker nu ik hem verder ga spuiten moet het eerst maar eens een beetje droog worden voordat ik daaraan begin.

Gr

Allard

Niet actief

Quote from: Allard 990143 on March  8, 2006, 23:38:40
Hallo thingman
Ja het is inderdaad de 20 x 11 die 10 maal herhaald is. Bedankt voor het compliment. Ik ga hem inderdaad op aanraden van jouw ook maar eerst proberen achter mijn luisterpositie. Het plaatsen en experimenten ga ik doen als de skylines binnen komen. Hopelijk ergens volgende week.
Om hem echt strak te krijgen met verven is een lastig klusje. Zeker nu ik hem verder ga spuiten moet het eerst maar eens een beetje droog worden voordat ik daaraan begin.
Gr
Allard

Dat schilderen ja -- vertel mij wat.....  :(
Spuiten is volgens mij inderdaad de beste oplossing als je de boel niet achter stoffering wilt verstoppen.
Als ik jou was zou ik ook zeker eerst gaan experimenteren met verschillende configuraties als eenmaal de Skylines binnen zijn; mijn ervaring is dat Skylines vrij 'controversiële' diffusers zijn, waarmee ik wil zeggen dat het niet persé altijd zo is dat ze in het voordeel uitwerken op elke plek. Dat is voor mij de reden dat ik me meer met QRD's ben gaan bezighouden -- ik was in het begin ook nogal gefixeerd op de in theorie betere eigenschappen van de PRD (Skyline), maar ben daar dus van teruggekomen.

En als je toch nog aan het experimenteren slaat, Allard, probeer dan ook eens -- al is het voor de gein -- om diffusers neer te leggen op het eerste reflectiepunt op de vloer (in combinatie met die op de zijwand).

Succes!
Toine.

990143

Hallo Toine

Ik zal zeker eens gaan experimenten met de vloer en de zijwanden. op de zijwanden heb ik echter niet zoveel ruimte. Plafond zal als eerste aan de beurt zijn.

Hoe komt het dat je meer naar de qrd aan het gaan ben. Vindt je de Skylines niet goed functioneren? Voor een plafond zijn de qrd niet echt een optie lijkt mij. In jouw luisterruimte heb je inderdaad ook veel prd skylines. Hoe ervaar jij de veranderingen hiermee

Gr

Allard

Niet actief

Quote from: Allard 990143 on March  9, 2006, 14:22:45
Hoe komt het dat je meer naar de qrd aan het gaan ben. Vindt je de Skylines niet goed functioneren? Voor een plafond zijn de qrd niet echt een optie lijkt mij. In jouw luisterruimte heb je inderdaad ook veel prd skylines. Hoe ervaar jij de veranderingen hiermee
Gr
Allard

Skylines functioneren op zichzelf meer dan uitstekend, dat is het punt niet, alhoewel ik ze liever zelf niet op eerste reflectiepunten aanbreng. Dat lijkt in tegenspraak met de foto's van mijn eigen zolderruimte, maar dat waren enkel experimenten. Toen ik eenmaal ook QRD's in het experiment kon gaan betrekken hebben diezelfde experimenten ertoe geleid dat die laatsten het volgens mij beter doen op eerste reflectiepunten. De Skylines op het exacte midden tussen mijn luidsprekers hangen bijvoorbeeld niet meer op het eerste reflectiepunt daar.

Een tweede reden is zakelijker: originele Skylines kun je zomaar niet in grote aantallen nabouwen. De spuitgietmethode voor produktie vraagt om een enorme investering in de vorm van een spuitgietmal. Dat valt dus af, temeer omdat een Skyline ook niet zo alomtegenwoordig inzetbaar is als RPG wel suggereert, zo blijkt althans uit mijn eigen experimenten en die van een aantal mensen in de omgeving.
Een QRD is in elk geval wat simpeler te bouwen, maar zelfs in originele vorm is het moeilijk om een zodanig lage kostprijs te realiseren, dat er nog een verkoopprijs uitkomt die concurrerend is tov andere commerciële diffusie. Uiteindelijk is het gelukt om het ontwerp verder te vereenvoudigen en daardoor lukt het nu wel om een echte QRD voor een fatsoenlijke prijs te maken en nog voor een fatsoenlijke prijs te verkopen bovendien -- kijk eventueel maar eens op www.soundscapes.nu/rb_qrd.htm.

Je vraag hoe ik de veranderingen die diffusie teweegbrengt ervaar: beheersing van reflecties is om aantoonbare natuurkundige redenen een activiteit die zonder enige twijfel lonend kan zijn, mits doordacht en juist uitgevoerd. Met name dat laatste -- doordacht en juist -- is een kwestie van enerzijds experimenteren en anderzijds ontwerpen met de een of andere target als uitgangspunt. Zo is het werkgebied voor een diffuser mijns inziens gekoppeld aan de plaats waar het element uiteindelijk moet komen te hangen. Een diffuser die de voorzijde van de luidsprekers "ziet" EN die tevens op het eerste reflectiepunt wordt ingezet moet zonder meer een werkgebied hebben dat het volledige middengebied omvat (vanaf 500Hz tenminste tot een Herz of 4000 dus).
Als je diffusie goed uitvoert, zelfs al is het maar op strategische plekken zoals eerste reflectiepunten, is de beloning een toename in de beleving van natuurlijke ruimtelijkheid, die je tot nog toe waarschijnlijk niet zo realistische ervaarde. Het voegt in feite realisme toe, in de vorm van herkenbare ruimtelijkheid (niet het gevolg van studio-technieken ivm faseverschuivingen) -- de ruimte gedraagt zich in principe neutraler dan voorheen, omdat goede diffusie het effect van een vlakke wand (= hoorbare ruimtebegrenzing) neutraliseert. Daardoor lijkt het alsof die muur er niet is en als de opname er een is van een grotere ruimte dan die waarin je luistert, kan de suggestie van zo'n grotere ruimte duidelijk realistischer tot uitdrukking komen dan bij parallelle wanden en hun voorspelbaar nadelige reflectiepatroon.

Toine.

990143

#63
Hallo Toine

Een zeer duidelijk verhaald bedankt daarvoor.

Maar waj je zegt voor de eerste reflectie is een qrd beter. Ik zit er daarom aan te denken de zelfbouw qrd tegen mijn achterwand (raam) te plaatsen zodat deze mijn speakers aankijken. Op mijn zijwand is niet echt een optie. De skylines op het plafond vanwege gewicht. ik wil echt geen qrd boven mijn hoofd hebben hangen.

Ik ga hier zeker mee experimenten en ben zeer beniewd. ik kan niet wachten totdat ik ze heb.

heb je trouwens ook een foto van je ruimte zoals hij er nu uit ziet met de qrd's

Gr

Allard

Niet actief

Quote from: Allard 990143 on March  9, 2006, 18:45:42
heb je trouwens ook een foto van je ruimte zoals hij er nu uit ziet met de qrd's

Nee, dat nog niet Allard. Wel ga ik aan het einde van de maand beginnen met een kleine verbouwing: eindelijk de (nu nog) rode voor- en achterwand afwerken met hout, zodat ik diffusers daadwerkelijk en makkelijk kan ophangen aan die wand. Nu moet ik ze neerzetten. Dat is wiebelig en moeilijk goed rechtop te houden; het is dat het nog nooit is omgevallen.....
Bovendien wil ik eindelijk mijn eigen experimenten weleens consolideren in een nieuwe vorm en afwerking van die wanden; ze waren bewust nog niet afgewerkt voordat de resultaten van diffusers duidelijk zouden zijn. Door die houten wanden kan ik makkelijk de verschillende diffusers die ik wil bouwen uitproberen -- een kwestie van hooguit een schroef extra, direct in het hout.
Ik zou willen dat ik die foto's al kon laten zien.....  ;)
Succes!
Toine.

990143

Hallo Toine

In iedergeval veel success ermee. Zou blijven we een beetje bezig met de hobbie

Gr

Allard

990143

#66
Gisteren was het eindelijk zo ver de skylines zijn binnen. eerst ga ik maar eens experimenteren met de plaatsing.

Vandaag ook nog voor mijn 2 fronts soundcare spikes aangeschaft

Gr

Allard

990143

Vandaag ben ik begonnen met het maken van het frame om de skylines aan mijn plafond te hangen. Hij is gemaakt van hardhouten latten die met metalen hoeken en kleine schroefjes zijn bevestigd. Morgen wordt hij bevestigd aan mijn plafond d.m.v. keilbouten en een 10 cm lang draadeind. Hierdoor komt hij iets van mijn plafond af. Daarna wordt hij wit afgelakt.

Hier wat foto's.


Dracoplasm

 - XLO - DIY Audiosector Gainclone - DIY Jordan JX92s - Grado Green - Audio Technica AT1100 - Thorens TD160b mkII- Clearaudio Micro Basic -|-

Flickr photostream

Niet actief

Quote from: Allard 990143 on March 21, 2006, 20:28:13
Vandaag ben ik begonnen met het maken van het frame om de skylines aan mijn plafond te hangen. Hij is gemaakt van hardhouten latten die met metalen hoeken en kleine schroefjes zijn bevestigd. Morgen wordt hij bevestigd aan mijn plafond d.m.v. keilbouten en een 10 cm lang draadeind. Hierdoor komt hij iets van mijn plafond af. Daarna wordt hij wit afgelakt.
Hier wat foto's.

Mooi gedaan Allard!
Wist je dat het formaat van de Skylines zodanig is dat je ze zomaar kunt vervangen voor de tegels uit een systeemplafond -- dat ze in feite voor om die reden ook dat randje rondom hebben?
't Zou wel een duur plafonnetje worden.....  :D
Toine.

990143

Hallo Toine

Voor dat systeem plafond wist ik. Alleen het nadeel daarvan is dat je plafond een heel stuk lager moet om de draai te kunnen maken om hem van onderaf er in te krijgen. Hoe ik het nu wil doen is een beetje het zelfde als mijn beamer kast verlaagd zwevend met een draadeind.

Een systeemplafond vind ik ook wel mega saai. Ik vind het ook wel mooi als een verlaagd soort kunstachtig iets.

Ik had het eerst geprobeerd om ze met dubbelzijdige tape aan mijn plafond te hangen. Dit was weer geen succes want 1 kwam er naar beneden vliegen. Kon hem nog net opvangen met geluk toen ik hem los hoorde komen.

Gr

Allard

Niet actief

Quote from: Allard 990143 on March 21, 2006, 20:48:17
Voor dat systeem plafond wist ik. Alleen het nadeel daarvan is dat je plafond een heel stuk lager moet om de draai te kunnen maken om hem van onderaf er in te krijgen. Hoe ik het nu wil doen is een beetje het zelfde als mijn beamer kast verlaagd zwevend met een draadeind.
Een systeemplafond vind ik ook wel mega saai. Ik vind het ook wel mooi als een verlaagd soort kunstachtig iets.
Ik had het eerst geprobeerd om ze met dubbelzijdige tape aan mijn plafond te hangen. Dit was weer geen succes want 1 kwam er naar beneden vliegen. Kon hem nog net opvangen met geluk toen ik hem los hoorde komen.

Er zijn ook hele mooie systeemplafonds hoor......
Maar je hebt wel gelijk met de verlaging en zoals jij het nu doet werkt het ook uitstekend natuurlijk. En het is ook minder rigoreus. Ik ben trouwens wel benieuwd hoe je het klankmatig ervaart als het klaar is. Vind het zelf namelijk vrij heftige diffusers, qua werking. Je hebt er ook niet zoveel van nodig, bedoel ik eigenlijk, om een goed effect te krijgen.
Dat is sowieso wel het kenmerk van goede diffusie; mits op de goede plek toegepast heb je er helemaal niet zoveel van nodig.
Toine.

990143

#72
Het is inderdaad dat er ook mooie plafonds zijn. Kwa geluid hoop ik het snel te ervaren. Kwa aantal zit ik denk ik wel goed. De diffusers komen op het eerste mirrorpoint en denkt deze af voor mijn primaire en secundair luisterplaats.

Wat il wel al heb gemerkt dat ook de bas geluiden minder blijven herkaatsen. in mijn kamer. Voor het testen had ik ze namelijk op de mirror points bij mijn muur geplaatst. Mijn plafond zal meer opleveren omdat dit reflectiepunt veel groter is.

Niet actief

Quote from: Allard 990143 on March 21, 2006, 21:27:46
Wat il wel al heb gemerkt dat ook de bas geluiden minder blijven herkaatsen. in mijn kamer. Voor het testen had ik ze namelijk op de mirror points bij mijn muur geplaatst. Mijn plafond zal meer opleveren omdat dit reflectiepunt veel groter is.

Jij bent bepaald niet de eerste die uit zichzelf iets opmerkt over het laag en diffusie. Een aantal mensen in mijn omgeving heeft geëxperimenteerd met de prototypes van de diffusers die ik tegenwoordig kant-en-klaar aan kan bieden en merkt ook op dat het laag in sommige situatie veranderd (gedefinieerder) wordt en niet zo'n beetje. En dit ondanks dat de diffuser zelf niet in staat is om direct in dat frequentiegebied te werken! Om echt rond 100Hz te kunnen werken zou een diffuser namelijk meer dan 1 meter diep moeten zijn. Ik heb hetzelfde ook bij mij in de eigen ruimte gemerkt en was eigenlijk niet verrast toen ik hetzelfde van anderen hoorde, nav hun experimenten. Maar welke wetmatigheid erachter zit weet ik eerlijk gezegd (nog) niet helemaal. En als ik het wel wist zou ik het waarschijnlijk niet zeggen.....  ;)
Toine.

molle

STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Essential Audio Tools Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference - Solidsteel HJ-4