frequentie discussie

Started by alexia, August 29, 2005, 09:50:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

alexia

Hoi mede HT fanaten,

Ik hoop dat ik deze vraag goed plaats maar ik kon even geen betere plek vinden.

Laatst had ik een discussie over speakers en de frequenties die sommige speakers halen. Zo had ik bij speakers & co een mooie unit gezien voor een zelfbouw speaker. deze unit haalde een frequentie van 50.000 hz. Dit terwijl het menselijk gehoor, (als ik mij niet vergis) ergens bij de 20.000 hz zit. Nu vond iedereen in de discussie dat het eigelijnlijk bullshit is en niet meer dan een verkoop issue.

Wat is jullie mening hier over? Kunnen jullie mij onderouwd vertellen waarom zo'n bepaalde unit wel zin zou hebben.

Alvast erg bedankt.
That's thirty minutes away. I'll be there in ten. Mr Wolf

Oh, I'm sorry. Did I break your concentration?

blue-eyes

Alle frequenties samen maken een geluid. Geluid dat je idd niet volledig kan horen.

Echter onhoorbare frequenties beinvloeden wel het spectrum dat je WEL kan horen. Ik zou zeggen ga het simpel testen. Kap domweg alle frequenties af boven de 20000hz. Wedden dat het geluid anders ervaart?

MP3 werkt ook een beetje op deze manier. De boven en onderkant worden gedeeltelijk weggefilterd. Een MP3 klinkt ook anders dan het origineel.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

garmtz

Is wel zinnig om een tweeter te maken die hoger in frequentie komt. Hij is dan lineairder bij 20,000 Hz en waarschijnlijk zal de tweeter breakup (resonantie) bij zo'n tweeter ook ver van de 20,000 Hz afliggen. Men beweert ook dat die tweeters er zijn voor het grotere frequentiebereik van SACD/DVD-A, maar mwah... marketingverhaal...

Deleted member

Nou kan die 50kHz ook heel goed bij -10dB liggen of nog verder weg maar als het 0dB punt nog ruim achter de 20kHz ligt heb je in elk geval in het hoog een "full range"  speaker.