FullHD-HT van 13 - 14 - 15 - 16- 17 jarige. Nieuwe projector! (+ centerspeaker)

Started by -Freek-, August 24, 2005, 22:28:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

-Freek-

Is 2,3 meter niet heel erg groot voor zo'n kleine kijkafstand? En ik weet niet eens of de beamer dat wel haalt...

Raver

2,3 meter lijkt me ook veel.

Ik heb dezelfde NEC, en die gaat geen 2,3 halen op zulke korte afstand...

In mijn kamer zit ik ook met mijn rug tegen de muur (4m van het scherm) en projector hangt boven m'n hoofd..

Ik projecteer ook 1,6m breed, lijkt me ideaal

brimbrammer

Ik zit zelf ook op 3½ mtr afstand en mijn scherm/beeld is 2,22 mtr breed.
Dit is in mijn ogen perfect en had zelfs nog iets groter gemogen van mij.
Ikzelf vind het in ieder geval zeer prettig kijken en zal het niet kleiner willen hebben.

T-Bag

ik zit zelf op ongeveer 4 meter van mijn scherm af, en mijn scherm is 1.70 breed en ik vind het groot genoeg.
ik denk dat 1.60 dan wel groot genoeg is.

wolsinkpower

ik vind ook hoor 1.6 meter is voldoende.. ik zit (en zat ook in oude opstelling ) op ongeveer 3-3.5 meter afstand..

Ash: Klaatu verrata n... Necktie... Nickel... It's an "N" word, it's definitely an "N" word!
Epson EH-TW5900][Sony KD-49X8308 ][ Sony STR-DG820S ][Antec Fusion Remote Zwart I3 530 HTPC][Jamo S 426 HC3 Surroundset ][KEF 104AB][Cambridge Audio A1 MK3 Special Edition][Thorens TD-165

-Freek-

Ok, dan houd ik het denk ik bij rond de 1,60 meter breed. Jammer dat het scherm van de link die je me stuurde (wolsinkpower) dan te groot is, zou erg mooi geweest zijn, een automatisch scherm. Ik denk trouwens ook dat het beeld niet zo heel erg scherp meer is als je het uitvergroot naar 2 meter en dan op een afstand van 3,5 meter gaat kijken. De projector haalt dat sowieso niet (die grootte), maar ik denk dat bijvoorbeeld mijn dvd-speler niet in staat is om op die grootte nog scherp beeld door te geven (tenzij het beeld via component een stuk scherper is, 'k heb hem nu via s-video aangesloten staan).

HTR

lol nu zie ik t,
die foto vna je nieuwe scherm met de gordijnen dicht.. ik dacht
dat dat een een of andere zanger was met een mic in zen hand
Nu zie ik t! tis die ene kerel uit matrix serie !:P

donaldk

Wat voor schermpje was dat dan?

Je kunt het ook direct voor het raam hangen, de gordijnen kun je er dan voorschuiven, heb je gelijk masking zoals in een echte bioscoop 8).

-Freek-

Daar zat ik ook al aan te denken, maar als ik dan bijvoorbeeld in de zomer wil gaan kijken ('s avonds) wordt het pas heel laat donker. Dan kan je dus eigenlijk niet kijken omdat je geen verduistering aan de achterkant hebt...

wolsinkpower

je kan best wel die ik je stuurde gebruiken hoor gebruik je alleen niet compleete oppervlakte.. dat is wel jammer

en ik zou juis tdan WEL voor het raam hangen.. je kan beter gordijnen dicht.. scherm ervoor en dat er zeer lichtjes door de gordijnen wat licht vrij komt dan dat het er door komt en op het scherm komt als je die aan de andere kant hangt.. snap je?
Ash: Klaatu verrata n... Necktie... Nickel... It's an "N" word, it's definitely an "N" word!
Epson EH-TW5900][Sony KD-49X8308 ][ Sony STR-DG820S ][Antec Fusion Remote Zwart I3 530 HTPC][Jamo S 426 HC3 Surroundset ][KEF 104AB][Cambridge Audio A1 MK3 Special Edition][Thorens TD-165

-Freek-

Volgens mij heb je me verkeerd begrepen :). Ik wil hem dus zo hangen: eerst raam, dan gordijnen, en daarna scherm. En dus niet tussen het raam en de gordijnen in. Dat lijkt me de beste oplossing.

donaldk

Okay, ik las dat er verduisterende gordijnen kwamen. Als ik dat lees dan denk ik direct aan rolgordijnen (diep donkerblauw is mooier dan zwart, blijft ook langer mooi), die waren afgelopen week nog in de aanbieding bij dacht de Karwei (de karwei/gamma foldertjes wisselen elkaar af de ene dinsdag zit de ene bij de post de daaropvolgende week de andere). Yup, staat op www.karwei.nl in de folder op pagina 20.

Die rolgordijnen hangen heel dicht voor het raam. Als ik je huidige scherm zie dan zou je nieuwe scherm daar dus voor komen te hangen. Dan maskeer je met normale gordijnen aan het rail, zoals nu.

Dus raam, verduisterende gordijnen, scherm, gewone/masking gordijnen.

Ik heb al vele jaren een diep donkerblauwe met witte folie achterzijde van de Gamma en helaas we hebben aan de onderzijde er een beetje het weer in laten komen (niet opgelet met condens) maar verder is ie nog heel mooi. Ook het weer kun je alleen van dichtbij zien door de diepblauwe kleur. Of ze inmiddels nog beter of juist slechter zijn geworden kan ik niets over zeggen.

Maar deze verduisterd erg goed, het enige waar nog licht door komt als 's avond de zon er direct opstaat zijn de stikgaatjes van het sleufje waar de balanslat in hangt, onderaan het gordijn. Dus dan zie je alleen de gaatjes oplichten, straaltjes komen er niet echt doorheen.

Maar Wolskingpower, wat was dat voor een schermpje, niet die powerbuy, want die noemde je nog steeds prijzig.

Ik kijk net bij misco, omdat ik dacht dat de nec projector die zij de laatste tijd in de aanbieding hebben een vergelijkbare was als die jij hebt, maar dan met 7 als laatste nummer dus vt 547, maar het blijkt de vt 37 te zijn die ze voor 594,- euro verkopen.

Anyway daar zag ik het volgende goedkope schermpje (4:3 glasvezel vinyl matwit, wel 170 breed)
http://www.misco.nl/productinformation/~759459~/Infocus%20Screen%2084IN%204%3A3.htm

En net op marktplaats kom ik nog een paar opruimingsschermen (1:1 en 4:3) tegen van een winkel in brabant.
http://www.marktplaats.nl/index.php3?url=http%3A//koopjes.marktplaats.nl/audio_tv_en_video/videoprojectoren/12156600.html%3Freturn%3DeJwly0EKgzAUBNC7CLo0%252FQm4iEjRi0iqAVNjfkh%252B1bb07o26mXkMjJIgv0be6iihqmT2CLhFXU9EXjI2o9euXFSYyVulKJbOMvUaDfa09tr1qxk1sjN9wKceCIN2bAAQvJxosffdNlCMsZm3XLS56AhTQ4JN0YpT%252FJjS4zAlf4w%252FuF8P%252B74ao0nghW8gq39%252Fkg06LQ%253D%253D%26df%3D1

-Freek-

Bedankt voor je uitgebreide reactie!
Zou het geen optie zijn om het zo te doen: raam, verduisterend gordijn/rolgordijn, (evt. nog een) normaal gordijn, en dan pas het scherm? Want tussen het raam en de gordijnrails zit maar 18 cm. Ik betwijfel of daar de rol van het verduisterende scherm en van het projectiescherm tussen passen...
Nu zit ik met nog een probleem: de NEC zou de 1,90 meter breed moeten kunnen halen, en als het beeld dan nog scherp is zou ik het wel mooi vinden om zo'n groot scherm te kopen. Alleen is er wel een probleem: als ik het scherm dan tussen de gordijnrails zou ophangen zou de rol een stuk voor het raam komen. Ik weet niet hoe ver zo'n rol dan naar beneden uitsteekt, maar als dat meer dan 7 cm is kan het raam niet meer open. Dan zou hij dus alsnog vóór de gordijnrails moeten komen.
Als ik een rolgordijn koop kan ik de normale gordijnen ook gewoon weghalen. Misschien is dat nog wel de beste oplossing. Dan maar geen masking ;D.

wolsinkpower

Ash: Klaatu verrata n... Necktie... Nickel... It's an "N" word, it's definitely an "N" word!
Epson EH-TW5900][Sony KD-49X8308 ][ Sony STR-DG820S ][Antec Fusion Remote Zwart I3 530 HTPC][Jamo S 426 HC3 Surroundset ][KEF 104AB][Cambridge Audio A1 MK3 Special Edition][Thorens TD-165

donaldk

@JKI die rolgordijnen kun je vaak zowel in het kozijn als op het kozijn of een balk ofzo die voor en boven het kozijn zit (spouwmuur is meestal breder dan het kozijn) hangen, er is dus aardig wat flexibiliteit met die rolgordijnen.

@wolsinkpower ik ga even kijken.

-Freek-

Het scherm achter de gordijnen hangen kan niet (omdat de ramen dan helemaal niet open kunnen) dus ik hang hem ervoor. Ik zat dan zelf te denken aan een scherm van rond de 1,80 breed. Erg jammer vind ik het dat het schem van camcosystems (elektrisch en rond de 1,90 breed zonder zwarte randen) dan niet eens meer kan omdat de projector op die kleinere afstand geen 1,90 breed haalt. Is er geen mogelijkheid om de zwarte randen van het elektrische scherm bij te spuiten, of moet ik gewoon gaan zoeken naar een ander scherm?
Hebben jullie dan nog tips voor schermen van ongeveer 1,80 breed en rond de 150 euro?

donaldk

Electrisch scherm voor 150 euro is vrij weinig, dus zul je niet snel vinden. En dan heb je het inderdaad niet voor het uitkiezen qua maatvoering, want het gaat dan om schermen die in de weg liggen en daarom goedkoop wegmogen/moeten.

De ramen gaan dus naar binnen open. Wat voor plafond heb je? Beton of iets anders stevigs? Dan kun je de casette misschien hangen aan twee rail achtige glij-ijzertjes, scherm naar voren als je het niet gebruikt en het raam open wilt kunnen doen en zo ver mogelijk naar achteren als je wilt kijken. Paar grote vleugelmoeren of iets dergelijks om de cassette makkelijk vast te zetten.

Zoals je ziet kom je dan op de creatieve en niet altijd even fraaie dhz oplossingen, je moet immers wat;-(.

-Freek-

Zoals je misschien kan zien op de foto kan het scherm niet nóg lager hangen dan dat hij zou hangen als er geen rails boven zit (als ik hem achter de gordijnrails hang), want de afstand tussen de vensterbank en het plafond is niet zo groot. Daarom denk ik dat ik het scherm het beste voor de gordijnrails kan hangen.
Dus vandaar mijn vraag: kan je de zwarte randen van een projectiescherm bijspuiten?

donaldk

Kun je wat meer duidelijke foto's plaatsen, overzicht en close-up? Ook van alternatieve wanden? Dan krijg je vast wat tips van ervaren HT bouwers en DHZ-ers hier.

De zwarte rand schijnt ook op de schermen te worden gespoten dus je kunt vast wat bijspuiten, maar hoe of waarmee, geen idee;-).

-Freek-


-Freek-

Nieuwe dvd-speler + scherm:







Mijn componentsnoer van vivanco is onderweg, dus die strakke kabel die van de beamer afloopt is morgen verdwenen :). Reacties graag ;D.

Bionica

Mooie set, zeker voor iemand van jou leeftijd mag daar meer dan heel tevreden mee zijn..

Ik zou alleen die lichtslang weghalen..

verder keep up the good work
Pioneer VSX-514 ../DV-668AV ../speakers ../Subwoofer SW-110 Oehlbach Coax interlink ..IXOS Component XHV-804  ../Sony KLV-S32A10E ../Gemkow Professional Powercord + Bals Shuko ../Logitech Harmony One../DIY MDF Speakerzuilen

nielvm

Is inderdaad al een zeer mooie set.

Als ik mss toch zo vrij mag zijn wat negatieve commentaar te geven:
Wat een lelijke gordijnen   ::)
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

-Freek-

Quote from: Bionica on April  9, 2006, 17:49:16
Mooie set, zeker voor iemand van jou leeftijd mag daar meer dan heel tevreden mee zijn..

Ik zou alleen die lichtslang weghalen..

verder keep up the good work
Thnx :). Die lichtslang heb ik nooit aan tijdens het filmkijken en was ik nog altijd van plan daar weg te halen, maar ik vond dat hij wel leuk staat op de foto :).

-Freek-

#99
Quote from: nielvm on April  9, 2006, 18:16:11
Is inderdaad al een zeer mooie set.

Als ik mss toch zo vrij mag zijn wat negatieve commentaar te geven:
Wat een lelijke gordijnen   ::)
Ik zit volgens mij 2 jaar op deze slaapkamer, en die hele 2 jaar heb ik al het plan ze te vervangen door anderen. Punt 1 omdat ze lelijk zijn, punt 2 omdat ze te lang zijn (naar beneden toe) en punt 3 (de belangrijkste) omdat ze voor geen meter verduisteren. Al het licht komt er gewoon doorheen. Maar binnenkort (waarschijnljik aankomende vakantie) ga ik nieuwe gordijnen halen. Ik weet ook al welke kleur: (donker)rood, maar als jullie nog andere ideeën hebben hoor ik die graag!