Nieuwe hoofdtelefoon, sennheiser hd 580?

Started by kuiperik, August 23, 2005, 21:44:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kuiperik

Ben aan het kijken naar een nieuwe hoofdtelefoon. Nu is mijn oog gevallen op een Sennheiser HD 580 die momenteel voor 115 euro wordt aangeboden. Ik wil deze rechtstreeks op mijn versterker of cd-speler, dus zonder hoofdtelefoonversterker gaan gebruiken.

Het is wel een ouder model, maar er zijn voornamelijk goede bevindingen over te vinden. Is dit een goede koop of is er tegenwoordig voor dit bedrag beter te krijgen?

Ik luister voornamelijk naar rock-muziek, zoals dream theater, metallica, thunder, maar ook Alanis Morisetti, Ilse de Lange, etc.
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

Hans v O

#1
Ik heb zelf ook de HD-580 en dit is één van de beste dingen die ik ooit heb aangeschaft.
Ik heb hem nu al een aantal jaartjes en iedere keer als ik hem opzet denk ik weer, gvd wat klinkt dit toch heeeerlijk  :)

Ik heb 'm ook rechtstreeks aangesloten op mijn Marantz SR-8500, maar wil in de toekomst mischien upgraden naar de Musical Fidelty X-CAN v3 omdat ik daar veel goede dingen over hoor en lees, dus dan haal ik helemaal het beste uit deze prachtige koptelefoon die overigens ook nog eens heeeerlijk zit, ook voor langere tijd.

De opvolger van deze koptelefoon de HD-590 heeft een vriend van me gekocht, maar ik vondt deze persoonlijk minder, niet alleen kwa geluid maar ook kwa pasvorm.

mijn advies: zeker kopen!  ;D
JVC DLA-HD750 + 210*118cm Projecta HCCV | Marantz SR-8002 + Nordost SuperFlatline mkII + Paradigm Reference Studio 60 v3 (bi-ampt) | SVS PC13-Ultra + BetterCables Silver Serpent | B&O Beolab 3 | Apple TV 4K | Musical Fidelity X-Can v3 + Cardas Headphone Cable + Sennheiser HD-650

garmtz

Als je naar rock luistert, zou ik zeker ook de hoofdtelefoons van Grado en BeyerDynamic overwegen. Zijn wat minder soft en lief dan de Sennheiser en (dus) wat dynamischer.

TheJudge

Pioneer 757Ai - Pioneer AX5Ai - monitor speaker kabel - Epson TW10H -
2 X JBL Northridge E80 - Thommy screen

garmtz

Quote from: TheJudge on August 25, 2005, 19:09:45
En hoe is AKG?

Heel open en gedetailleerd, maar weinig bas en niet vreselijk veel 'slam'. Heel mooi als je alles wilt horen, ze klinken veel analytischer dan Beyer, Sennheiser of Grado.

kuiperik

Quote from: KillerHVO on August 25, 2005, 16:39:52
Ik heb zelf ook de HD-580 en dit is één van de beste dingen die ik ooit heb aangeschaft.
Ik heb hem nu al een aantal jaartjes en iedere keer als ik hem opzet denk ik weer, gvd wat klinkt dit toch heeeerlijk  :)

Ik heb 'm ook rechtstreeks aangesloten op mijn Marantz SR-8500, maar wil in de toekomst mischien upgraden naar de Musical Fidelty X-CAN v3 omdat ik daar veel goede dingen over hoor en lees, dus dan haal ik helemaal het beste uit deze prachtige koptelefoon die overigens ook nog eens heeeerlijk zit, ook voor langere tijd.

De opvolger van deze koptelefoon de HD-590 heeft een vriend van me gekocht, maar ik vondt deze persoonlijk minder, niet alleen kwa geluid maar ook kwa pasvorm.

mijn advies: zeker kopen!  ;D

Werkt dat toch wel goed icm je Marantz of niet helemaal optimaal, omdat je wil gaan upgraden naar een X-Can? Hoe bevalt hij qua duurzaamheid? Heb je hem ook ooit geprobeerd op een disc- of walkman of is hij daar absoluut niet op te gebruiken?
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

kuiperik

Quote from: Garmt on August 25, 2005, 18:36:26
Als je naar rock luistert, zou ik zeker ook de hoofdtelefoons van Grado en BeyerDynamic overwegen. Zijn wat minder soft en lief dan de Sennheiser en (dus) wat dynamischer.

Zijn er ook winkels die beide merken leveren en waar je meerdere modellen kunt beluisteren (liefst in de buurt van Eindhoven)?

Als je het hebt over dynamischer, dan is het toch niet zo dat je na een uur al blij bent dat je hem weer af kunt zetten? Het hoeft voor mij niet te soft te zijn, maar lijkt wel prettig als je hem enkele uren op kunt houden.

Als speakers gebruik ik scan-speak icm Marantz versterking, dit is ook vrij rustig, maar wel voor langere tijd naar te luisteren. De hoofdtelefoon mag eventueel wel iets dynamischer zijn.
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

asterduc

Ik heb lang gezocht naar een koptelefoon die mij beviel. Op het moment dat ik de hoop wilde opgeven ben ik toevallig op een HD600 gestoten. Voor mij is dat nog steeds de beste. Let wel dit is zeer persoonlijk.  De bas is eerder terughoudend, maar wel zuiver en diep. Mid en Hoog vind ik puur high-end.  Ik heb mij laten vertellen dat testers en speakerbouwers dit type gebruiken als referentie om geluid te beoordelen en kan dat ook beslist geloven. De frekwentiecurve ligt op 1db vlak over de hele lijn.

Dit model is reeds enkele jaren oud en recent vervangen. Daardoor zou hij wel eens binnen je budget kunnen vallen.

Ed.
Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



kuiperik

Quote from: asterduc on August 25, 2005, 23:27:08
De bas is eerder terughoudend, maar wel zuiver en diep. Mid en Hoog vind ik puur high-end.  Ik heb mij laten vertellen dat testers en speakerbouwers dit type gebruiken als referentie om geluid te beoordelen en kan dat ook beslist geloven. De frekwentiecurve ligt op 1db vlak over de hele lijn.

Je hebt met een hoofdtelefoon natuurlijk geen last van de vervorming door je akoestiek. Hierdoor kun je een vergelijk maken tussen hoe het op de CD staat en hoe het via je luidspreker/akoestiek combinatie wordt weergegeven. Lijkt me ook wel interessant om dit vergelijk een keer te kunnen maken, aangezien je aan je eigen set gewend bent en dit dan snel als referentie gebruikt.

Wat dat betreft is het dan wel prettig als de hoofdtelefoon zelf niet een nadruk op het geluid legt.
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.