Kharma fabieksbezoek: mini amp op maxi speaker

Started by Robbo, June 13, 2005, 10:40:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Robbo

Nadat ik anderhalf jaar geleden een aardige 'drop-jaw' ervaring had bij deze bredase speakerbouwer, ben ik afgelopen vrijdag er weer eens op bezoek geweest. Dit maal met een beter gevulde beurs want oh-boy wat een prijzen. 

Ondanks mijn onaangekondigde bezoek, maakte men uitgebreid tijd voor mij om de gewenste speaker, de Ceramique 3.1 en 3.2FE te beluisteren.  Deze werden dus keurig de luisterruimte ingereden en aangesloten op een iets realistischer geprijsde bron (Primare DVD30) en versterker (Kharma MP150) dan de oa. 30.000 euro kosten Lamm ML2 die er eigenlijk stonden.

Ondertussen nog even verder rondgeleid door de andere luisterruimte, want er is natuulijk zoveel moois te zien.  Zo ook de Grand Exquisite Reference , die tijdens mijn vorige bezoek nog in ontwikkeling was en nu prachtig stond te pronken. 

Wat een ding zich: 2 meter hoog en voor een prijs waarvoor je tegenwoordig een nieuwbouw appartement koopt !  Voorzien van 2x 12" Etons, 2x lasergetunde Accuton 7" mids, 2x 30mm diamant tweeters en 1x 12mm tweeter in d'appolito opstelling.  Warempel aangedreven door diezelfde Kharma MP150 versterker van 25x10x5 cm !! Je zag ze bijna niet staan onder de Sphinx Project 26 waar ze onder stonden en al helemaal niet naast die enorme speakers.  Maar toch wel zeer apart dat zo'n mini versterker zo'n speaker zo hard kan aandrijven.  Een beetje dezelfde 'windvlagen' die een PA installatie produceert op een concert als je dicht bij het podium staat.  Maar goed, de kamer was inderdaad zeer slecht, en dat doet natuurlijk veel afbreuk aan zo'n dure speaker.

Weer terug naar de andere luisterruimte want we kwamen immers voor de 3.2FE.  Of eigenlijk voor de 3.1 want die valt meer in de categorie 'betaalbaar' (ahum), maar ja ik had dus vorig jaar de 3.2FE gehoord en dat geluid laat je niet meer los.  Ook niet met meer 'reguliere' aansturing en bron.  Na een ruim een uur zeer genoten te hebben van hetzelfde rijtje nummers wat ik altijd bij luistersessie afspeel, werden de 3.2FE verwisselt voor de 3.1.   Hoewel sommige verschillen meteen heel duidelijk waren, duurde het toch enkele nummers voor de verschillen echt duidelijk werden.  Hoewel de 3.1 duidelijk ook een topspeaker is, is de Focal tweeter van de 3.2FE duidelijk meer een met de 7" Accuton mid/woofer.  Dat is ook hetgenen wat echt de magie maakt bij de 3.2FE.  De Revelator tweeter van 3.1 mist dit duidelijk, en laat tevens de 's' klanken op sommige punten  te duidelijk horen.   Ondanks dat ze beide gebruik maken van dezelfde Accuton mid/laag unit geeft de 3.2FE hier wat meer details en klink daardoor wat frisser dan de 3.1.  Dezelfde driver wordt dus ook gebruikt voor het laag maar levert desondanks daar toch een indrukwekkende hoeveelheid en kwaliteit van.  In beide uitvoering overigens, want daar is geen verschil te merken.

Al met al wederom een zeer interessante middag.  Wat de keuze nog moeilijker maakt, want ja, wat moet je ermee.  Aan de ene kant is het bezopen veel geld voor een speaker.  Zeker in mijn situatie want ik draai zowieso voor 90% HT.  Maar ja, het klinkt zo verd^&*mens goed, en het uiterlijk is ook nog eens om te zoenen. 


Moeilijk zeer moeilijk :)


Voor meer info: www.kharma.com
http://www.kharma.com/downloads/complete%20kharma%20productlist.pdf

FrankB

Cool, zien er goed uit die speakers! Over wat voor prijzen praten we eigenlijk?
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12


FrankB

Quote from: bmateijsen on June 13, 2005, 10:50:12
10.000 euro....  ;)

Voor de? Niet dat ik van m'n auditor's afwil hoor, gewoon voor de context ;D
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

bmateijsen

Uit mijn hoofd voor de Kharma 3.2.

Groet Bjorn

Martin_M

Bij de highend-broker staat nog een setje Ceramique 3.1 voor € 5500
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Robbo

Ja weet ik, die staan er al een tijdje.   Maar ik denk al ik ze aanschaf ik voor de 3.2FE ga.   De Revelator van de 3.1 wordt binnenkort vervangen door een kermamische unit van Thiel, dus die wacht ik zowieso nog even af.

Weet iemand trouwens wat de relatie tussen Kharma en Thiel is.  Volgens mij is dit veel meer als dan enkel leverancier/afnemer.

Erik van Voorst (in memoriam)

Charles van Kharma heeft ook een beetje een samenwerkingsverband met Thiel...dus Thiel bouwt voor hem aan de hand van zijn specificaties....en andersom voert Thiel zijn modificaties door in hun productie-proces....

De witte keramische units die je dus ziet in zijn speakers....zijn dus WEL van keramiekschuim maar voor de rest houdt elke vergelijking op met een standaard Thiel... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Rob_Dingen

Hoi

Dat zeggen ze allemaal anders gaan er nog meer als gekken de speakers nabouwen ;)

Rob

Erik van Voorst (in memoriam)

Nee Rob ditmaal is het (helaas) wel zo....

Je moet dan denken aan bv. andere magneet, (zelf)gewikkelde (zilverdraad)spoel, lasergetrimde gaten om resonantiepunten te veranderen enz enz....

"Geheim van de Smid "... ;D

Op zich niet uniek natuurlijk want de Marten Design van LumenWhite durft zelfs een foto te publiceren in de Audio (of was het Stereoplay) van een Standaard Thiel C95 met daarnaast de door hen stevig gemodificeerde versie  :o
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Robbo

Het staat zelfs op de website van Thiel dat custom spec geen probleem is.  Mits je maar een bepaald aantal afneemt natuurlijk.

Overigens stond op het prototype Keramiek tweeter welke de vervanger van de Revelator op de 3.1 wordt, gewoon C13/6 op de zijkant van het doosje.  Dat het filter na vervanging niet aangepast hoefde te worden vond ik eigenlijk wel opmerkelijk.

Robbo


Erik van Voorst (in memoriam)

Ze hangen dat natuurlijk niet aan de grote klok...maar dat wordt in ieder geval wel door andere toppers gedaan... ;)

       
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

astrobart

boehaaa, wat een mooi spul, ik ga er van uit dat ze ook mooi klinken maar iets te hoog gegrepen voor mijn budged helaas :-\ :(

oud_account_1

Quote from: Erik van Voorst on June 22, 2005, 10:52:19
Op zich niet uniek natuurlijk want de Marten Design van LumenWhite durft zelfs een foto te publiceren in de Audio (of was het Stereoplay) van een Standaard Thiel C95 met daarnaast de door hen stevig gemodificeerde versie  :o

Ik las dat Marten Design Zweeds is, en Lumen White is Engels?
Hebben Marten Design en Lumen White iets met elkaar te maken?
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

Erik van Voorst (in memoriam)

In zoverre dat ze allebij enkel Thiel units gebruiken...maar je hebt gelijk...Marten Design bouwt speakers met Jazz-namen (bv. Coltrane)....en Lumenwhite is opzichzelf staand....

Ik haal ze door elkaar...sorry  :-[

Overigens bouwt Lumenwhite met (zelf)gemodificeerde Thiels en naar mijn weten Marten Design rechtstreeks uit de doos... ;)

Marten Design heeft ook een leuke site...hun Diamond verhaaltje spoorde mij nog meer aan om hem ook aan te schaffen... 8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Robbo

Quote from: Erik van Voorst on June 22, 2005, 10:52:19
Op zich niet uniek natuurlijk want de Marten Design van LumenWhite durft zelfs een foto te publiceren in de Audio (of was het Stereoplay) van een Standaard Thiel C95 met daarnaast de door hen stevig gemodificeerde versie  :o

Wat is er zoveel anders aan ?  

Er bestaan zowieso al naast het orgineel type korf voor de 7" accutons een gevorkte uitvoering.  

Overigens vermoed ik ook dat met name voor Kharma de tweaks aan de units met name gedaan zijn om de verschillende merken unit goed te laten intergreren.    Standaard zijn de Thiel unit natuurlijk al niet echt flauw, dat moet jij Eric toch kunnen beamen ;)

Wat ik van de Kharma tweaks weet is dat de unit verlengen/verzwaren met een soort loden pijp aan de achterkant en dat vervolgens inkapselen met een flexibel plastic.  Daar heb ik ergens een foto van.
 

Rob_Dingen

Hoi

Op zich zegt het niets om speakers op spec's te laten maken ik heb dat ook eens gedaan met scanspeak dait is geen probleem als je maar betaald.
Waar het mij om gaat is dat het meestal een bescherming van hun eigen ontwerp is en om de zelfbouwers te ontmoedigen.
Bouw je een avalon bij wijze van spreken perfect na zullen ze altijd nog kunnen zeggen dat hun units ander zijn.
Maar meestal is het voor de klank zeer weinig verschil.

Rob

Erik van Voorst (in memoriam)

Lumenwhite gebruikt een behoorlijk zwaardere (andere) magneet....dat is althans te zien op de foto...

Ik ben met Rob natuurlijk wel eens dat het hier om tweaks gaat....welke niet altijd gigantische gehoormatige verschillen oplevert.....maar ja aan de andere kant hoe vaak hoor je met of zonder modificatie...in dezelfde behuizing... :-\


Wel is zo...als je kunt kiezen...tussen een standaard Thiel met een zuigkringfilter ...of een Kharma zonder zuigkringfilter (omdat het membraan gemodificeerd is)...dan schaar ik dat onder een zeer serieuze tweak.... ;)

Maar goed dit alles blijven persoonlijke prioriteiten....

De standaard Thiels zijn inderdaad al (voor mij) het beste wat er te koop is.... 8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

jan-rotterdam

Afgelopen vrijdag naar Breda geweest voor het beluisteren van Kharma luidsprekers. Bij het binnenkomst in het pand van OLS wordt gelijk je aandacht getrokken door een mega grote subwoofer, de "Exquisite Ultimate SUB", die echter gelijk laat zien hoe het afwerkings niveau van Kharma luidsprekers is. Gewoon perfect !

Na een inluidend praatje door Charles over Kharma, hun manier van werken / research etc. etc. er eens voor gaan zitten in de luisterruimte.



Ik had een afspraak gemaakt voor een globale indruk van de Kharma luidsprekers n.a.v. alle positieve berichten in de vakbladen. In de luisterruimte stond een Ceramique CRM-3.2-FE opgesteld, een luidspreker met bescheiden afmetingen die t.o.v. de standaard Ce-3.1 een titanium tweeter heeft (i.p.v. een Revelator tweeter) en een aantal modificatie's heeft die hieronder staan beschreven:


  • er is zuiverder zilver/goud gebruikt in de bekabeling
  • er is twee maal zo veel bekabeling (dikker) gebruikt
  • de behuizing is bewerkt met een zogenaamde "Anti Vibration Compound Technology"
  • Enigma kabel upgrade, de bekabeling wordt hierbij cryogeen behandeld wat blijkbaar een positief effect op het geluid heeft

Als apparatuur stond er een Primare DVD-speler, een Audio-Note DAC, een Lamm voorversterker en prototype's van nieuwe monoblokken van Kharma zelf (deze monoblokken gaan maar liefst ca. € 30.000,- kosten !). Bekabeling was allemaal van Kharma zelf. Ik stond bij binnenkomst wel even raar te kijken naar de eindversterkers aangezien e.e.a. op een houten plank gemonteerd was, na de eerste tonen bleek dat de kwaliteit van de set ruim voldoende was om de potentie van de luidsprekers uit te testen.

De Kharma Ceramique CRM-3.2

Hoe klonken ze: extreem gedetailleerd, totaal niet vermoeiend, het uitsterven van klanken was echt extreem. In eerste instantie had ik het idee dat er wat weinig laag uit de luidspreker kwam, met het opzetten van de CD van Janis Ian - Breaking SIlence en daarvan het nummer "Tattoo" bleek echter dat de luidspreker wel degelijk een partij laag weer kan geven waar je U tegen zegt ! Na een kleine  10 minuten gewenning viel het eerder geconstateerde "gebrek" aan laag totaal niet meer op en was het echt genieten geblazen.

Heeft deze luidspreker nog nadelen, jawel en dat is de prijs: voor de beluisterde versie moet maar liefst € 15.750,- worden neergelegd ! Oh ja, er is nog een stap hoger in deze serie en dat is de CRM-3.2-DE, deze versie heeft een diamanten tweeter en een prijskaartje van maar liefst € 35.500,-  :o

Als verglijk ook nog even geluisterd naar de "standaard" versie de Ceramique 3.1, wat opvalt is dat het geluid wat onrustiger is en het podium kleiner wordt afgebeeld. De kenmerken van z'n gemodificeerde broertje zijn wel degelijk aanwezig maar het is allemaal een stap(je) minder.

Op verzoek werd ook nog een Ceramique CRM-1.1 neergezet, wat opvalt is dat deze luidspreker physiek gelijk een flink stuk groter is. Klankmatig niet helemaal optimaal kunnen beoordelen aangezien ze pas 20 speeluren hadden, volgens zeggen hebben de Kharma luidsprekers minimaal 200 - 300 uur nodig om tot bloei te komen en tot zelfs 1000 uur spelen kan je blijkbaar verbeteringen waarnemen. Deze unit had de nieuwe ceramische tweeter waar eerder in dit topic melding van wordt gemaakt. De algemene indruk was het herkenbare van de kleinere broertjes maar alles een maatje groter.

Tijdens een gesprek met Charles van Oosterum bleek dat men bij Kharma momenteel bezig is om een home theatre demo-ruimte in te richten, zodra gereed ga ik zeker terug om te luisteren. Ik ben enorm benieuwd naar de kwaliteit van een center speaker van Kharma.

Al met al een zeer boeiende middag geweest en zeer zeker een potentiële kandidaat voor opvolging van mijn eigen Totem Forest.

Groeten Jan