Divx afspelen op breedbeeld (Pioneer 470 & Loewe Nemos)

Started by xymox, August 21, 2005, 15:11:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

xymox

Ik zit met het volgende.

Onlangs heb ik een Pioneer DV470 DVD speler gekocht voor het afspelen van Divx/XVid video's.
Dit op een Loewe Nemos 32 breedbeeld TV.

Nu worden normale DVD's in 16:9 formaat prima weergegeven. Wanneer ik 4:3 formaat DVD's afspeel dan schakelt de TV automatisch om naar pan&scan mode waarbij het beeld wat wordt opgerekt. Het zit ongeveer tussen 16:9 en 4:3 in, wat de nemos uitermate netjes doet (dus geen breedbekkikker effect op 4:3 TV uitzendingen en DVD's).

Maar wanneer ik een Divx film afspeel die in 4:3 formaat is (documantaires, TV rips etc) dan blijft het beeld 4:3. Ook als ik handmatig de TV instel op andere modes (16:9, panorama, zoom etc) dan blijft het formaat 4:3 en dat levert dikke zwarte balken links en rechts op.

Nu zou ik graag ook deze Divx films uitgerekt willen hebben zoals bij DVD's en TV uitzendingen.

Hoe komt het dat de TV dit niet pakt ?  Hoe ziet de TV welk formaat het is ?

Iemand bekend met dit fenomeen ?

gdw1963

Ik ben helaas geen ster op dit gebied, maar ben wel de bezitter van een Loewe tv. Ik ben wel met jouw probleem in aanraking geweest, niet met een DVD speler maar met een PC die ik had aangesloten. Daar had ik ook last van het niet juist overschakelen. Ik heb destijds heel internet afgezocht en het blijkt dat er via de scart-kabel signalen worden verstuurt van het externe apparaat naar de tv. Die signalen zorgen voor de juiste instelling tussen 4x3 en 16x9. Jouw DVD-speler lijkt dus tegen de TV te "zeggen" dat het 4x3 informatie is. Wat ik niet begrijp is dat je niet handmatig kunt aanpassen, dat kon bij mij namelijk wel.