Upgrade Visaton CasaBlanca II - > V

Started by mluyben, August 21, 2005, 12:50:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

voodooless

Quote from: mluyben on October 24, 2005, 12:31:59
Ik wil eigenlijk niet met polyester of iets anders gaan werken, lijkt me sterk dat je dat mooi krijgt over de rondingen.

Kan prima hoor, maar ik zal het je niet aanraden, is echt vreselijk weel werk. Ik heb het toen als experiment op mijn center gedaan. Ziet er top uit, maar het werk ....  :o

fgroen

Quote from: deepspace on October 24, 2005, 11:30:09

Met dat Elasgoflex heb ik btw niet zo'n goede ervaring :(

Is inderdaad verre van een topafwerking. Erg kwetsbaar op de hoeken, en afwijkende vormen zijn een drama. Het spul is leuk voor recht toe recht aan toepassingen, en wanneer daarbovenop een snelle afwerking vereist is. Het is wel een van de betere plakfolies.

Mijn kasten hebben ook facetten en negatieve hoeken. Dat is dus gewoon niet netjes te krijgen met dat spul.

Maar ja, voor een beperkte periode wel acceptabel...



Als je er jarenlang tegenaan wilt kijken is het niet aan te raden.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

mluyben

Toch wel gaaf zo'n afwijkend design, houd ik wel van.
Ik vind de avalon clonen er ook mooi uitzien maar er beginnen er wel veel te komen.
Mijn vrouw vind ze niks trouwens, zo zie je maar dat smaken verschillen.. :)

Deze zullen toch echt nog wel enkele jaartjes moeten slijten in de kamer dus ik houd het maar bij in etappes gronden, laten uitwerken, verfen/spuiten, laten uitwerken, evt nog een keer verven/spuiten.

Of ik moet ze weer verkopen en weer iets nieuws bouwen.....neh, ik geloof dat ik dan ruzie krijg.. ;D

mluyben

Ik geloof dat ik het 'probleem' met de bas heb opgelost.
Ik heb alle wol eruit gehaald en nu zit er alleen pritex op alle wanden en 'voila' ze zijn ineens veel ruimtelijker en de bas is terug [en een beetje meer].
Ik denk dat ik er teveel in had gedaan. Ik heb eerst een deel eruit gehaald en dat verbeterde al maar nu alles eruit is klinkt het zoals ik het graag hoor.
Misschien dat uiteindelijk er toch weer iets in gaat maar eerst zo maar eens.
Nu ook maar eens gaan experimenteren met de hoeveelheid in het mid/hoog compartiment.

Ik ben nu een tevreden man.. ;D

Nu nog een keer een andere versterker, maar eerst luisteren nu. 8)

voodooless

Dus je hebt nu je tuning wat hoger gelegt door er wol uit te halen :)

Wat je wel nog kunt proberen, is om de wol terug te doen, en er gewoon een zak zand in te doen. Dan heb je misschien in je kick bass wat meer demping van resonanties, en toch je lekkere sound. Klinkt misschien nog wel ietje beter.

mluyben

Ik begrijp wat je bedoelt, het rare is alleen dat de wol eruit in het onderste compartiment nauwelijks enige verbetering gaf.
De wol eruit in het bovenste compartiment werdt het ineens veel beter.
Ik ben bang dat ik nu tegen dubbel bassreflex verschijnselen aanloop.
Ander probleem is dat ik in bovenste deel niet makkelijk een zak zand kan leggen, er zit een gat in de bodem dat open moet blijven.. ;)
En volgens mijn berekeningen zou de bovenste ruimte nu eigenlijk iets te klein [0.75l] moeten zijn ivm het mid/hoog compartiment.
Ik heb dit wel gecompenseert in de maten, maar niet volledig. Ik vond het anders optisch te groot worden.
Ik heb ook nog overwogen om een driehoek vorm van het mid/hoog compartiment te maken zoals fgroen aangaf alleen dan werd het nog groter...
In theorie was het onderste compartiement eigenlijk iets te groot, misschien dat door de grote filters het volume nu beter op elkaar afgesteld is. Het moet een 1/3 of 2/3 verhouding zijn
Boven-deel is nu 18l en onder-deel is 57 liter...het onder-deel is dus 3 liter te groot.
Iets langere bassreflex pijpen en een groter filter hebben die 3 liter misschien opgeslokt. ???
Ik meende dus dat er nogal wat demping in het bovendeel moest om het volume verschil op te vangen.

Maar ik ga zeker nog experimenteren

mluyben

Ik heb alles nog eens nagerekend en kom nu ineens tot andere inhouds waarden.....Ik zal wel weer eens verkeerd gerekend hebben, maar nu blijkt dat het boven-deel en het onder-deel allebei 0.6 liter te groot zijn.
Nu verlies ik in het onder-deel deze 0.6 liter wel aan het filter, maar in het bovendeel heb ik dus meer volume dan ik verwachte.
Dit zal misschien ook de reden zijn dat de wol een negatieve invloed had op het geluid. ???
0.6 liter is alleen niet erg afwijkend van het origineel [ongeveer 17.5 tov 18 en 53.5 tov 54]

Ik ben weer aan het experimenteren geweest met de demping maar nu ook in het mid/hoog compartiment.
Ik hoor wel verschil maar vraag me toch af wat er klankmatig volgens de theorie moet veranderen als ik er veel/weinig of geen demping in doe.
Ik heb de wol nu meer uitgeplozen en daardoor minder wol in het mid gedeelte gedaan, volgens mij klinkt het nu minder goed..

Kan iemand aangeven wat demping in het mid/hoog compartiment op de middentonen hoort te doen?

Arno P

Quote from: mluyben on October 30, 2005, 19:20:15


Kan iemand aangeven wat demping in het mid/hoog compartiment op de middentonen hoort te doen?

Voor de middentoner is het vooral om te voorkomen dat reflecties weer terug zouden komen bij het membraan en die hierdoor vervorming veroorzaken. Bijkomende effect is de marginale volumevergroting van het compartiment doordat het geluid een langere weg af gaat leggen door het dempingsmateriaal

mluyben

#83
Hi even een update en nog een vraag..

Alles staat nu alweer een aantal weken te spelen, ik weet niet exact of alles al ingespeeld is maar al met al klinkt het goed.
er zitten nu een aantal kleine MKP1837's parallel over de al toegepaste condensatoren in het hoog. Dit gaf een hoorbare verbetering aan het hoog. Het scherpe wat ondertussen al voor een groot gedeelte was verdwenen, is nu geheel verdwenen.

Alleen het laag blijft een zorgen kindje. De luidspreker gaat zeker laag maar ik mis volgens mij nog iets, wat er bij de vorige wel in zat.
De Sub die ik heb komt nu minder laag als de CasaBlanca en is storend aanwezig, dus die kan voortaan uit en zal ook wel weer iets nieuws voor moeten komen.... ::)
Ik begin nu het vermoeden te krijgen dat het rendement van het laag wel een iets te laag kan zijn en dat de demping [pritex] hier wel eens de oorzaak van kan zijn.
Ik heb contact gehad met Visaton over het dubbel kamer bassreflex principe waar ik bij deze luidspreker niets van snapte, en wat blijkt het is geen dubbelkamer bassreflex maar een dubbel resonantie kamer bass reflex kast.
Boven kast heeft een resonatie freq. van 90 Hz en de onderste van 35Hz. Niet dat ik het nu wel volledig begrijp maar ik begrijp nu dat ze een bult creeren bij 90 HZ en deze laten overlopen in een bult bij 45Hz, waardoor het gehele bas bereik opgekrikt wordt.
Alleen nu vermoed ik dat de pritex op de wanden het rendement van het laag 'dempt'.
Klopt het dat pritex pas dempt vanaf ongeveer 200Hz en daaronder niets doet?
De pritex in het bovendeel zal voornamelijk als rol hebben om de terug gekaatste reflexies van de achterwand te dempen, tenminste dat meende ik..
In dat geval is de pritex in het onderste deel overbodig en waarschijnlijk zelfs nadelig of zie ik dit verkeerd?
Nu denk ik dat de pritex op de wanden in het onderste gedeelte wel eens het rendement kan dempen en verders niets doet.
klopt mijn beredenering of zit ik er naast? het zou voor mij wel het verschil in bas weergave verklaren.
puur op Herzen komt deze uitvoering van de CasaBlanca  lager maar het geheel klinkt te 'zacht'.

Ik heb ook al verschillende lengtes pijp geprobeerd maar dit geeft wel een geluidsverandering maar geen verbetering..

Kan iemand wat licht op het dempings verhaal schijnen?

fgroen

Je observatie klopt grotendeels wel denk ik. Pritex in een bascompartiment heeft weinig zin, gezien de grootte van de tanden t.o.v. de golflengte van lage tonen (300 Hz heeft een golflengte van ong. 1 meter). Ik neem aan dat je relatief klaag crosst naar je middentoner, en in dat geval heb je weinig aan pritex in je laagcompartiment. Het doet hooguit als schuim materiaal wat, maar de vorm is totaal onbelangrijk.

Door de ruimte in je bass compartiment op te vullen met dempingsmateriaal, reduceer je de werking van de Helmholz-resonator, wat een bass reflex behuizing is. De output van de poort wordt minder, en de output van de woofer wordt meer gedempt. Het gaat dan wel strakker klinken, maar ook meer terughoudend. Het lijkt een beetje op wat jij bewoordt.

Door dempingsmateriaal uit je kast te verwijderen maak je de output van je resonator groter, en zal de speaker "brutaler" gaan klinken. Uiteraard is er tussen uitersten te tunen met de juiste hoeveelheid vulling.

De dubbele bassreflex kast is dus in feite een helmholz resonator in een helmholz resonator. Daar kun je inderdaad de frequentiecurve mee "tailoren". Het kan ook een acoustische zuigkring zijn, die een dip in de totale respons veroorzaakt. In feite een geïntegreerde bass-trap. Hobby hifi heeft een aantal TL-ontwerpen waarbij een paar van die helmholz resonatoren in het compartiment achter de woofer hogere orde TL-resonaties onderdrukken.

Wat betreft je midden compartiment, daar zijn kwa demping soortgelijke verschijnselen waarneembaar. Zeker als je het mid laag laat doorlopen. Omdat de bandbreedte van je middentoner een stuk groter is, betekent dit dat je een compromis moet sluiten tussen punch in het mid-laag, demping in het midhoog etc. Wat bij mijn huidige speakers enorm goed werkte (ik heb een beetje een ongunstig gevormd mid compartiment dat  heel ondiep is, dus snelle refecties vanaf de achterwand terug op de conus) is een plaat Deflex op de achterwand, zonder verdere demping!  ::) Het resultaat was een levendig, maar toch rustig mid. Het typische spijker-op-zijn-kop effect.  8)

Dus ik zou zeggen: sleur eens al het dempingsmateriaal uit de baskast, en kijk wat die extreme situatie doet. Dan weet je tussen welke grenzen je zit (veel demping -> geen demping), en dan kun je aan de hand van je bevindingen een juiste hoeveelheid demping gaan aanbrengen, die ook het best bij jouw persoonlijke smaak past.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

mluyben

Dank je voor de reacties, ik was vergeten te updaten wat ik al met het mid/hoog compartiment heb gedaan.

Het mid heb ik naar mijn idee nu goed. ik heb inderdaad ook hetzelfde probleem als fgroen ondanks zijn waarschuwing dat mijn compartiment erg ondiep is en geen schuine wanden.
Ik had er eerst een hoeveelheid wol inzitten die niet goed uitgeplozen was, dit gaf een redelijk resultaat.
Daarna heb ik geexperimenteerd met een stuk pritex achter de mid unit en de wol achter de unit eruit, wel wol in het verdere compartiment.
Dit gaf geen goed resultaat. Geluid klonk als uit een schoendoos.
Daarna de wol goed uitgeplozen en er meer in gedaan als in de eerste opstelling, dit klinkt gewoon goed.
Deflex ken ik niet, wat voor iets is dat?

Uiteindelijk na contact met Visaton gehad te hebben eens aan mijn bas reflex pijpen aan het rekenen [met WinIsd] geslagen.
Ik begreep de volgens mij te korte pijp van Visaton al niet.
Door de bult die ontstaat bij 90 Hz door de bovenste resonator, en ik heb het met een frequentie sweep op het gehoor kunnen vaststellen, moet de pijp hoger afgestemd worden als ik dacht.
Dit geeft ook een bult bij ongeveer 45Hz. Dus ik heb er uiteindelijk kortere pijpen ingezet die dit ook veroorzaken. en ja op het gehoor nu ook een bult bij 45Hz. probleem is dat tussen deze 2 bulten het bereik gewoon weer inzakt, daarom mijn beredenering dat de pritex eruit moet om een minder steile bult te creeren.

Ik heb ook een sweep gedaan op de oude CasaBlanca's en deze heeft inderdaad een piek bij 50Hz maar blijft bijna recht doorgaan tot een piek bij 85Hz en sluit daarna weer aan bij de originele curve. deze frequenties wijken dus iets af. het gat intern is ook gezaagd met een decoupeerzaag en zal niet exact 100mm zijn..
De originele pijp was niet in te korten dus dit was max. lengte. Dus er zal wel een klein volume verschil zijn.

Ik vermoede het al dat de pritex teveel dempte [rendement] maar voordat ik de vastgelijmde pritex eruit scheurde wou ik graag even een bevestiging van de gevestigde orde. :)
En het is niet de bedoeling om het zo extreem als bij de oude CasaBlanca te krijgen, maar iets meer mag wel.
Ik heb de pijp al iets lager afgesteld en als ik nu de dip weer zo recht mogelijk krijg en evt speel met de demping in beide compartimenten dan moet ik een resultaat krijgen dat ik perfect vind.
Dus fokke ik zal je raad aannemen en alles eruit halen en daarna gaan experimenteren met de hoeveelheid...

Wel voor de duidelijjkheid, ik ben zeer tevreden over dit project, geluid is gewoon veel helderder en gedetaileerder.
Door dit 'prutsen' heb ik ondertussen wel weer meer kennis opgedaan over luidspreker principes en dat is toch wel gaaf.
Het lijkt erop dat voor mij het geluid toch perfect te krijgen is.  ;D

fgroen

QuoteDeflex ken ik niet, wat voor iets is dat?

Het zijn een soort platen van blubberig rubber, met een fresnel-lens achtig patroon erop. (Hier staat een plaatje van een Fresnel lens ter illustratie)

De ribbels zijn wel een stuk grover dan een optische fresnel lens, maar de associatie is er. Het enige waarmee die Deflex tegels is vast te zetten is waterkit, wat er op zijn minst net zo onverkwikkelijk uitziet als de Deflex platen. Kortom: raar spul, en in mijn systeem werkt het als een tierelier.

QuoteDoor dit 'prutsen' heb ik ondertussen wel weer meer kennis opgedaan over luidspreker principes en dat is toch wel gaaf.
Het lijkt erop dat voor mij het geluid toch perfect te krijgen is. 

Ik begrijp wat je bedoelt. In het begin denk je "waar moet ik het in vredesnaam zoeken?", en door te experimenteren krijg je een goed gevoel welke eigenschappen van je speaker je op welke manier kan beïnvloeden.

Ik ben benieuwd naar je verdere bevindingen!
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

mluyben

Toch maar weer eens een status update geven, project is dus niet vergeten.. :)
Ondertussen ben ik aan het experimenteren geweest met demping en heb nu de mid/hoog ruimte gevuld met een flinke hoeveelheid wol, dit geeft een goed resultaat.
Het bas gedeelte heeft nu aleen pritex in de bovenste kleine kamer, het onderste grote gedeelte zit niets meer in. Dit geeft een mooie strakke bas als gevolg.
De pijpen hebben nu een definitieve lengte van 17,5 cm.
Iedere veranderin in demping hier gaf een negatief effect dus dit blijft zo.

In het filter is ondertussen de weerstand die voor het hoog zit van 2,2 naar 2,7 gegaan dit geeft een betere homogeen beeld.
Ik ga nu nog een aantal dingen in het mid uitproberen, maar daar wil ik eerst een ECM 8000 mic voor aanschaffen om te kunnen meten.
Volgens mij zou het mid iets harder mogen. Dat is simpel te veranderen door de weerstand waarde in deze tak aan te passen.
Maar volgens de simulaties geeft mijn smalle baffle wel wat problemen bij de overgang van mid naar hoog. Hier zijn wel oplossingen voor maar om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen wil ik eerst maar eens gaan meten om te zien hoe groot het 'probleem' in de praktijk is.

Ik heb ondertussen een 'Wagner' verfspuit aangeschaft en daarmee test gedraaid op de in de tussentijd gebouwde slaapkamer luidsprekers [De oude Casa's zijn verkocht]. Dit geeft een boven verwachting goed resultaat dus de Casa's worden er ook mee gespoten.

Maar nu eerst maar eens een meet microfoon aanschaffen en in de tussentijd de zolder verbouwen, dan weer verder kijken.
En zo loopt een hervonden hobby langszaam toch verder uit dan verwacht  ::)

mluyben

ZE ZIJN AF!!

Eindelijk zijn ze gespoten, helaas niet helemaal perfect maar zien er zeker redelijk goed uit. Ik denk dat het weer iets te warm was.



Ik heb ook nog wat geexperimenteerd met de weerstand waarde van de mid maar dat is allemaal weer op de oude waarde terug gezet, dit klinkt gewoon het best.
Ik zal eerdaags eens een meting doen van wat hij nu weergeeft.
Ik heb al eens een test meting gedaan en het hierboven genoemde probleem bij de overgang mid/hoog was toen niet terug te vinden maar zoals ik zeg er volgt nog een eindmeting.
Hij zal waarschijnlijk geen vlakke response hebben alleen al door de scherpe randen die overal aanwezig zijn.
Ik ben nog aan het uitproberen wat nu de beste manier is om te meten. Het zal allemaal in de [te kale] huiskamer moeten en ook het laag meten moet ik nog uitproberen.
Ik gebruik nu ARTA voor de metingen en daarna verzamel ik het allemaal in SpeakerWorkshop. Ook hier moet ik nog aan wennen.
Dus hierbij is het allemaal klaar en gaan we nu voor de nieuwe center. Units en ontwerp zijn er al maar nog geen filter...maar dat wordt een ander topic....

franks

Ziet er keurig uit marcel, klinken ze ook zoals je verwacht had ?
Wat zijn de pluspunten van je kasten en wat zou je graag nog verbeterd zien qua klank?

groet Frank

mluyben

@Franks:
Ze klinken beter als verwacht, dit komt waarschijnlijk door de toegepaste units, dit zijn totaal andere als de vorige originele Casa erin had.
Ze hebben een aangenaam helder geluid en een nette bas weergave die volgens mij strakker is dan je zou verwachten van zo'n groot kastvolume. Ik denk dat hier de constructie van de dubbele kamers in meewerkt.
Ik had wel gehoopt op een verbetering en ik had genoeg vertrouwen in de units van Visaton maar eerlijk gezegd had ik ze nog niet echt gehoord. De enige speaker met deze units die ik gehoord had was de ARIA2 die dezelfde units heeft maar geen bas..
De Aria2 vond ik echter aangenaam goed klinken in het mid/hoog dus toen toch maar de gok gewaagd om de units te wijzigen voor die van de Classic200.
het was natuurlijk ook een gok om de standaard visaton filters zomaar uit te voeren in een 'High End' uitvoering maar dit is wel goed gekomen geloof ik :)
Dit is trouwens wel in overleg met Visaton gegaan, zeer nette en snelle reacties op e-mail. Ik heb het eind ontwerp ook aan hen gemaild incl tekeningen.

minpuntjes:
Wat ik zo kan aanhalen is dat de bas weergave misschien iets teveel is voor mijn huiskamer en zit-positie. Hier kan ik nog mee experimenteren door meer demping toe te passen, maar aangezien ik niet op zo'n hard niveau muziek draai is het eigelijk wel aangenaam.
In Oktober hebben we hier een zelfgeorganiseerde luisterdag [zelfbouwaudio forum] in het noorden en daar zullen ze ook staan en het moeten 'opnemen' tegen een paar andere ontwerpen.
Dit is ook een veel grotere ruimte dus ik ben benieuwd.

Ander minpunt is dat het veel werk is om deze kasten te bouwen. ;D
Er zitten veel verschillende planken in en veel rondingen, dus veel freeswerk.
Volgens mij is fineren ook niet mogelijk.
en verstek zagen ook niet...

Al met al een geslaagd project. Mijn vrouw is tevreden en heeft haar speakers weer terug, zij wil absoluut geen ander ontwerp dat is ook de reden voor deze upgrade ander had ik evengoed een ander mooi ontwerp kunnen uitkiezen...

Martijn M

Ik zie dit topic nu voor het eerst. Mooie speaker met goeie units!
Is dit een bestaand ontwerp? De verdeling van de laagkast in tweeën, verbonden door een rond gat wekt bij mij vragen op. Geeft dit geen problemen?
Dutch & Dutch

jeroenkv

Ziet er goed uit!

Misschien kun je wat demping in de BR pijp stoppen? Dat dempt de lage bas wat.

mluyben

Quote from: keyser on August  8, 2006, 01:26:36
Ik zie dit topic nu voor het eerst. Mooie speaker met goeie units!
Is dit een bestaand ontwerp? De verdeling van de laagkast in tweeën, verbonden door een rond gat wekt bij mij vragen op. Geeft dit geen problemen?
Het is op basis van een bestaand ontwerp gemaakt namelijk deze.
Ik heb echter het ontwerp een beetje aangepast naar mijn eigen smaak waaronder andere units die volgens mij ook beter zijn.
Die getrapte vorm wordt ook wel toegepast om fase uitlijning te krijgen maar in dit geval is het slechts een optische gimmik. Ook bij de originele is het alleen om een afwijkend ontwerp te krijgen.
het is trouwens al een heel oud ontwerp, 15 jaar schat ik.

Dat dubbele kamer verhaal is nogal een vreemd verhaal maar werkt inderdaad wel. Er staan wel een paar links in dit topic.
Zover als ik het heb kunnen begrijpen is dit eigenlijk een kruising tussen een dubbel kamer basreflex en een dubbele resonatie kamer. Meestal is een interne resonatie kamer bedoeld om een bepaald bereik te dempen [TL] maar in dit geval is het echt bedoeld om het hele bas bereik to 100hz ongeveer een boost te geven.
Dit is ook de reden dat ze zo laag doorlopen [25Hz/-10db]. Bijkomend voordeel van een dubbelkamer bas reflex is dat hij maar een kleine uitslag heeft in dit gebied. Dus een lage vervorming. Je ziet inderdaad op hoog volume de woofer nog maar nauwelijks uitslaan [11mm xmax zou toch moeten opvallen].
Er zullen echter ook wel nadelen aan kleven die ik zo even niet kon vinden maar anders was het wel vaker toegepast. Ik kan me bv. voorstellen dat het moeilijk af te stemmen is.

Ik kan alleen zeggen dat het een heel geslaagd project is en dat de luidspreker zeker als 'full' range gebruikt kan worden. een sub is volledig overbodig voor muziek.

Quote from: jeroenkv on August  8, 2006, 09:26:56
Ziet er goed uit!

Misschien kun je wat demping in de BR pijp stoppen? Dat dempt de lage bas wat.
Mijn opmerking over het laag als min-puntje is meer bedoeld als waarschuwing dat dit niet het laag is van veel monitor speakers zoals de A4 die geroemd wordt om zijn laagweergave. Dit laag gaat wel een beetje verder en ik vind het zelf aangenamer dan een A4 of ref monitor waarvan ik best wel onder de indruk was wat daar uit komt. Hij klinkt volgens mij beter/strakker in het laag als bv, de optimo die ik veel beluisterd heb als vergelijk. Die heeft maar een vage basweergave die op veel fronten 'te' is.