Upgrade Visaton CasaBlanca II - > V

Started by mluyben, August 21, 2005, 12:50:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

voodooless

Quote from: mluyben on October 13, 2005, 09:23:33
deepspace, bedoel je dat een extra MKP parallel de nadelen van de Elco's teniet zou doen?
Dat zou wel erg mooi zijn als dat kon...

Yep, dat schijnt zo te zijn idd. Maar de nadelen van de elko zitten ook vooral in het hoog, en niet daar waar je hem nu inzet, dus het valt sowiso wel mee.

mluyben

Update:

De definitieve filters [incl plee rollen]:



En de eerste kast waar de units in zitten incl. de houten frames waar de luidspreker stof overheen moet...



Frame voor de luidspreker doek worden met magneten bevestigd op de kast, dit werkt verbazend goed en geen gaten meer in de kast 8).
detail foto hiervan volgt nog van de blanke versie...

Het weekend worden de doeken er pas op gedaan dus eerder mogen ze ook niet in de huiskamer [kleine kinderhanden..]

Markaudio

Quote from: mluyben on October 19, 2005, 15:32:18

Frame voor de luidspreker doek worden met magneten bevestigd op de kast, dit werkt verbazend goed en geen gaten meer in de kast 8).
detail foto hiervan volgt nog van de blanke versie...

Het weekend worden de doeken er pas op gedaan dus eerder mogen ze ook niet in de huiskamer [kleine kinderhanden..]

Magneten??? Niet te dicht bij je drivers neem ik aan  :-X
Everybody's running, but half of them ain't looking.

If something works perfectly fine, take it apart and find out why!

Edo

Jep, magneetjes...werkt perfect. Ik heb ze gebruikt en in de MDF kast verlijmt en als laatste het fineer erover. Je ziet er niets van en de frontje blijft prima op z'n plaats zitten.

Kijk ook eens op het Zelfbouwaudio forum:
http://www.zelfbouwaudio.nl

mluyben

Yep..magneten, ik heb het idee ook 'geleend' van Edo zijn project...
Daarbij zulk kleine magneten kunnen geen invloed hebbben op de magneten achter op de units zelf.
Dan zou mid en hoog niet eens in de buurt van de woofer geplaatst kunnen worden.
De woofer magneet beinvloed je tv zelfs nog op een meter afstand...

fgroen

Ziet er strak uit man! Komt helemaal goed. Filter vol met pleerollen, prima keuze! Ik ben benieuwd wat je ervaringen zijn ten opzichte van de oude Casablanca's. Heb de je oude systemen nog beschikbaar voor een A-B vergelijk?

Wat betreft die magneten voor de frontjes: helemaal gezond geredeneerd. Ik vind dat wel interessant, die mageneten!

Kun je die gewoon bij Speaker en Co krijgen, of heb je daar een speciaal adresje voor? Het moeten wel behoorlijk sterke magneetjes zijn, neem ik aan.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Edo



Magneetjes heb ik besteld bij www.Conrad.nl
VERMOGENSMAGNEET 8 X 4. Bestnr.: 504254 - 8A
Kijk ook eens op het Zelfbouwaudio forum:
http://www.zelfbouwaudio.nl

mluyben

Inderdaad gewoon bij conrad besteld, bij 25 stuks 0.92 cent per stuk.
Je hebt er 2 nodig per montage punt noord-zuid op elkaar en ze zitten goed vast.
ik heb ze alleen op de woofer op de montage bouten moeten plaatsen ivm ruimte gebrek om de woofer.
Dit werkt ook goed maar nu wordt het doek spannen wel een stuk moeilijker.

Iemand trouwens nog tips voor het monteren van de luidspreker doek?
Ik heb het in verleden altijd met een 'takker' vast gezet maar dit is niet de mooiste optie....
Lijmen lijkt me een klieder zooi, en dus niet mooi.
Tips zijn zeer welkom!

Ik heb de oude CasaBlanca's ook nog dus een A-B vergelijk is nog mogelijk.
Ik heb de eerste even aangesloten gehad om te horen of alles correct aangesloten was.
Dit is een wereld van verschil, moet nog bepalen of het positief is..:)
Links was de nieuwe en rechts de oude, dit was een vreemd gehoor...
Wat wel meteen opviel is dat de nieuwe veel harder klinken [volume] en veel meer detail laten horen in mid/hoog.
ik zal het weekend eens zien of ze dan beide de kamer in kunnen.

Edo

Quote from: mluyben on October 20, 2005, 11:30:49
Iemand trouwens nog tips voor het monteren van de luidspreker doek?
Ik heb het in verleden altijd met een 'takker' vast gezet maar dit is niet de mooiste optie....
Lijmen lijkt me een klieder zooi, en dus niet mooi.
Tips zijn zeer welkom!

Ik heb een lijmpistool gebruikt en is me eigelijk prima bevallen. Beter dan nietjes.
Kijk ook eens op het Zelfbouwaudio forum:
http://www.zelfbouwaudio.nl

mluyben

Zo'n lijmpistool waar lijmpatronen aan de achterkant in gaan? Die heb ik gebruikt om de filters aan elkaar te plakken.
Zou het daar mee moeten kunnen?

En dan eerst de lijm op het mdf, af laten koelen, en daarna met iets [verfstripper/fohn] de boel verwarmen tijdens het plakken?
Of rechtstreeks erop tijdens het spannen?

Als je het er rechtstreeks op spuit hoe krijg je het dan weer vlak....
vragen, vragen, vragen... ???

Ik kan het een keer uit proberen, als je wat meer details over het 'hoe' kan geven......
alvast bedankt voor de tip.

Edo

Jep, zo'n ding. Lijm op het frame aanbrengen, doek erop, aandrukken met een vettig papiertje (ik gebruikte bakpapier), blijft het niet zo aan plakken, en de volgende rand ertegenover op dezelfde manier. De hoekjes vergeet ik even. Eerst in grote lijnen het doek op de rechte stukken. Zet dat eenmaal dan maak ik eerst de hoekjes op maat, dus schuin iets afsnijden (knippen) zodat ze in de hok niet over elkaar gaan zitten. Is alles op maat weer dat lijmpistool en hoekje voor hoekje vast zetten. Dus lijm op het frame, en doek erover en aandrukken met dat papiertje (je vinger kan ook, maar dat spul is vrij heet....)
Kijk ook eens op het Zelfbouwaudio forum:
http://www.zelfbouwaudio.nl

mluyben

Update:

Beide kasten zijn in elkaar gezet met de units erin, ze staan in de kamer en spelen ;D
Afwerking laat nog even op zich wachten dit ivm het uit laten werken van de kasten. In het verleden heb ik wel gemerkt dat MDF helaas er lang over doet om stabiel te worden.

Kast zonder fronts:



en kast zoals hij er normaal bij staat:



De fronts lijmen is goed geslaagd, dus een aanbeveling aan anderen, gebruik een lijm pistool [met dank aan Edo].

mluyben

De eerste indruk wat geluid betrefd is veel belovend.

Mid en hoog zijn veel helderder, meer details. Dit had ik ook wel verwacht aangezien ik de 'Aria2' al had gehoord.
Bas is strakker dan eerst, wat ook een vereiste was.
Dit was allemaal een beetje een gok, kwa dempings materiaal en hoeveelheid. Ik kan hier nog mee fine tuning door meer of minder wol toe te voegen/weg te laten.
Al met al is het een grote verbetering. Nu eerst maar eens alles in laten spelen, en dan horen wat dit aan verbetering/verandering opleverd.

Hiermee wil ik trouwens niet zeggen dat de oude slecht klinken, deze zijn volgens mij 'vriendelijker' voor het gehoor als de nieuwe.
Door de extra details en helderheid vallen ook meer fouten op bij opnamen of 'slechte' MP3's die ook afgespeeld worden.
Ja ik weet dat dat vloeken in de kerk is maar ik ben niet de enige gebruiker van de apparatuur, mijn vrouw zweert bij de media center... ;)

PaulSQ

Ziet er goed uit!! Hoe ga je ze afwerken?
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

mluyben

Misschien wat saai, maar ze worden weer dezelfde kleur als eerst...Nuance grijs van Flexa.
Alleen wil ik nu eens gaan informeren over spuiten, dit moet aleen wel met deze kleur kunnen, anders worden ze weer gerold...
Ik wil een zijde glans lak, dus valt het rollen ook niet echt op. Er komt zeker geen hoog glans op.

Fineren is niet echt mooi voor dit model luidspreker en krijgen we iets teveel hout in de kamer.
Ik heb op het duitse forum site een aantal voorbeelden gezien van andere afwerking, maar een CasaBlanca moet in een lichte kleur anders is het niet mooi..

Ik heb de oude kasten ook al eens in een andere kleur gehad, paste toen wel in de kamer maar was wel een erg gewaagde kleur...safraan  :o

De oude speakers staan nu op de slaapkamer, misschien blijven ze daar ook wel en verkoop ik ze niet meer :)

mluyben

Ik heb nog wat moeite met het laag, het lijkt wel alsof hij lager komt dan eerst maar dat het iets hogere laag ineens te weinig volume heeft.
het kan ook zijn dat het goed komt als hij in is gespeeld, maar ik begin toch vraag tekens te krijgen.

Nu vraag ik me af of ik de basreflex pijp wel goed heb uitgerekend. de oude pijp was niet geheel recht maar liep taps toe.
Binnen in de luidspreker was hij 63 mm rond, maar aan het andere uiteinde, de buitenzijde dus , was hij 68mm.

Welke maat moet ik nu eigenlijk gebruiken voor de frequentie berekening, de kleinste doorlaat, grootse doorlaat of het gemiddelde?

De nieuwe pijp is zelf gemaakt en is rond 68 over de gehele lengte. Hier zijn trompet stukken op gemaakt.
Als ik de gegevens in winIsd invoer voor 63mm dan kom ik op een pijp afstelling van 35Hz.
Dit overgenomen voor een 68mm pijp moest hij dus ongeveer 4cm langer.

het kan ook zijn dat ik moet spelen met de demping, maar ik weet nu niet of het minder moet of juist meer.
Pritex zit op alle wanden en er zit wol in voor de fijnafstelling...iemand tips hiervoor?

voodooless

Ik vraag me af hoe je je kast met winISD wil uitrekenen aangezien je ook nog zo'n dubbele afstemming hebt? Je moet dan in ieder geval gewoon de binnenmaat van de buis gebruiken, en dan gewoon aangeven dat je begin en/of eindcorrctie hebt (fared dus).

Wil je wat hoger tunen, zul je de buis wat korter moeten maken, of de kastinhoudt verkleinen, minder demping dus. Andere manier is om er een zak zand ik te leggen :)

mluyben

Ik begrijp wat je bedoelt met de dubbele afstemming , maar de basis berekening voor de pijp frequentie en lengte is dezelfde berekening als een normale bas reflex box, behalve dat deze een octaaf hoger nog een boost geeft.

En nou snap ik pas waar de eindcorrectie in winisd voor is ;D

ik zal alles nog eens invoeren, kijken of ik dan op hetzelfde uit kom...

Pijp lengtes zijn vrij makkeleijk te wijzigen daar het gewoon pvc buis is met aan de binnenzijde een trompet flens

Even over de demping, is pritex nu volume vergrotend of verkleinend? Wol is volume vergrotend, dat wist ik al, maar over pritex kan ik hier op het forum en daarbuiten alleen tegenstrijdige info vinden....

mluyben

Ik heb het in WinISD nog eens nagekeken, maar de correctie is alleen voor de plaatsing van de pijp en daardoor een lengte correctie.
Heeft dus niets te maken met een 'taps' toelopende pijp.
Tevens heb ik net gezien dat 1cm verschil in lengte bij 68mm nauwelijks verschil opleverd in afstel frequentie, maar diameter verschil tussen 63mm en 68mm wel.
Dus nog steeds de vraag: welke diameter moet je gebruiken bij een taps toelopende pijp??

PaulSQ

De bassreflexpijp verkorten kan idd veroorzaken dat er wat meer punch in het laag komt door een bultje in je frequencyresponse. Is het geen idee om de lengte van deze poort gewoon naar smaak aan te passen?
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

voodooless

Quote from: mluyben on October 23, 2005, 20:32:06
Ik heb het in WinISD nog eens nagekeken, maar de correctie is alleen voor de plaatsing van de pijp en daardoor een lengte correctie.
Heeft dus niets te maken met een 'taps' toelopende pijp.

Als je met de plaatsing bedoelt de uiteindes, dan is dat correct.

Quote
Tevens heb ik net gezien dat 1cm verschil in lengte bij 68mm nauwelijks verschil opleverd in afstel frequentie, maar diameter verschil tussen 63mm en 68mm wel.
Dus nog steeds de vraag: welke diameter moet je gebruiken bij een taps toelopende pijp??

Ah, ik begrijp nu pas dat je een pijp hebt die over de hele lengte kleiner wordt  :P . Dan moet je volgens mij met de kleinste diameter rekenen, maar helemaal zeker weet ik dat niet meer.

Wat bedreft demping: Voor wrijwel alles geldt dat het volume vergrotend is: Geluidssnelheid door demping is lager dan door lucht, waardoor het geluid dus meer volume "ziet".

fgroen

Ziet er prachtig uit!! Blijft toch een origineel ontwerp, ondanks de leeftijd!

QuoteIn het verleden heb ik wel gemerkt dat MDF helaas er lang over doet om stabiel te worden.

Indrrrrdaad... Mijn huidige kasten zijn ongeveer 9 jaar als ruw MDF door het leven gegaan. Vorig jaar besloten om er toch maar een beetje afwerking tegenaan te gooien, ondanks dat het volgende projekt al op stapel stond. Daar kwam bij dat ik Elasgoflex wel eens wilde uitproberen, dus wat is een beter testobject dan speakers die binnenkort toch worden uitgefaseerd?
Anyway, de boel helemaal glad geschuurd, Elasgoflex erop, en een paar maanden later zie je toch doodleuk de kopse kanten erdoor komen.  :-\

Volgens mij blijft MDF werken, gewoon met temperatuursschommelingen.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

voodooless

Tja, er is maar een oplossing: polyster eroverheen :)

Met dat Elasgoflex heb ik btw niet zo'n goede ervaring :(

mluyben

Mijn vorige casaBlanca's heb ik in het verleden 3 jaar blank in de kamer gehad en daarna pas 'safraan' geverfd, deze hebben nooit kopse kanten laten zien.
Na de laatste laag [nuance grijs] die er nu op zit is ook absoluut geen kopse kant meer te zien.

Mijn Sub die ik al na 2 weken heb geverfd, kreeg na enkele weken toch weer zichtbare naden op de kopse kanten..niet echt opvallend maar toch.

Dus ik laat de nieuwe kasten tijdens de winter gewoon ongeverfd in de kamer staan, en ga ze spuiten of rollen in het voorjaar. eens zien of dat lang genoeg is.

Ik wil eigenlijk niet met polyester of iets anders gaan werken, lijkt me sterk dat je dat mooi krijgt over de rondingen.

En inderdaad, het is een oud ontwerp maar ik blijf ze mooi vinden. Dit laatste ontwerp vind ik zelfs beter geslaagd als het vorige.
De fronts zijn net iets anders en dat maakt ze net even wat strakker..ook de bas pijpen lijken nu netter.

Daarbij het belangrijkste, ze klinken ook beter.. ;D

mluyben

Dus demping is volume vergrotend, lijkt me inderdaad logisch.
OK, dit betekend dat ik verder weinig volume verlies vanwege de grote filters en pijp lengte hoef te compenseren.
Bracings en mid/hoog compartiment waren al gecompenseert in de maten van de kast.

dan kan ik er van uit gaan dat volume verandering niet de oorzaak van het afwijkende bas geluid kan zijn.
Ik vermoed dat inspelen toch meer doet dan ik dacht want het begint al beter te worden, en dat is niet alleen gewenning want ik heb de oude ook nog als referentie..