Upgrade Visaton CasaBlanca II - > V

Started by mluyben, August 21, 2005, 12:50:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

voodooless

Oke, als de orgineele visaton het zo heeft, zal het idd wel goed zijn.

mluyben

Driehoekig? Je bedoelt ivm met staande golven?
Ik kan de wanden wel schuin maken, is wel moeilijker te zagen.
Maar de hoofdkast blijft ook rechthoekig, is niet ideaal maar het moet nog wel te maken zijn voor mij.
Is mid hier gevoeliger voor als laag?
Alles maken uit lossen planken en op elkaar stapelen lijkt me wel een uitdaging, maar ik ben bang dat de kast dan wel erg groot wordt, 75 liter totaal is niet niets.

Als er meer info is over dubbelkamer basreflex ben ik wel geintereseerd, lijkt me ook een bruikbare oplossing voor subwoofers.

Karretje staat niet voor de deur maar in de garage, als dat geluid nu eens uit de speaker kon komen..;D

watts

Dan de V8 uit het "karretje" maar in je casablanca proppen >:D. Ik kom dan in ieder geval zeker een x luisteren!!
De wereld wemelt van de mensen voor wie een aangename toekomst in feite op een terugkeer naar een geïdealiseerd verleden neerkomt.

mluyben

Nou ik ben bijna toe aan het houtpakket bestellen.
Ik heb alleen nog 1 vraagje.
Demping: b.v Pritex, moet het kastvolume hiervoor aangepast worden?
En zo ja, kleiner of groter? Ik heb gelezen dat Baf wadding volume vergrotend is maar over pritex heb ik 2 verschillende dingen gelezen.
De een zegt vergrotend en de ander verkleinend.
Iemand suggesties, of maakt het op het volume zo weinig uit dat het verwaarloosbaar is?

fgroen

Ik houd hier met BR kasten normaal geen rekening mee. Heeft me nog niet opgebroken.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

mluyben

Dank je, dan zijn de tekeningen klaar en kan het besteld worden.

mluyben

Alles behalve de scheidingsfilters is zo'n beetje besteld en ik ben me maar eens gaan verdiepen in het scheidingsfilter.
Ik had al gezien dat er zware onderdelen in het scheidingsfilter ziten en dat het dus een dure jongen kan worden.
Ik heb al aangegeven wat ik in eerste instantie erin wou plaatsen [de dure optie].
Of dat ik beter toch met goedkopere spoelen met kern kan werken....
Het scheidingsfilter zoals visaton het aangeeft met de gekozen onderdelen door mij [x-over op 400/2500 Hz]:


Ik wou de onderdelen die in serie staan met de luidspreker zo goed mogelijk doen of moeten de parallele takken minstens zo goed zijn? [zie bv 4.7mH spoel in het mid]
Dit geeft volgens de simulatie de volgende grafiek:


Evt een Trafokern in het laag geeft nog een kleine verbetering in het laag door de lagere weerstand.
Als het complete overkill is wil ik dat ook graag weten.
Ik sta open voor suggesties....

mluyben

Houtpakket is binnen.
Nu nog even een boekenkastje afmaken en ik kan beginnen....

mluyben

#33
Boekenkastje is klaar, dus ik ben begonnen met frezen



.....en 6 uur later..:)



Toch wel veel werk al die gaten frezen door de dubbele panelen.

mluyben

Filter componenten worden toch iets anders als hierboven gespecificeerd:

Wordt nu Trafo kern FE96 voor laag en 7x0,5mm draad tritecs voor mid en hoog.
Weerstanden worden opgebouwd uit 3 parallel om iets meer draadikte te krijgen bij solderen en daardoor ook meer vermogen.
Het wordt dus hardwired.

Ik heb tevens de topic naam aangepast omdat het nu toch meer een echte upgrade wordt van de CasaBlanca II naar de 'V' ?
Of kan ik het beter een CasaBlanca kloon noemen [ook het uiterlijk is aangepast]

Ik ben nu begonnen met het lijmen van het lood op de wanden, dit wordt dus een zware jongen.. ;D

fgroen

Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

watts

Ben zeer benieuwd hoe het gaat klinken!!!! Het begin is in ieder geval goed. (mooie foto's van een opgeruimde garage ;D ;D)
De wereld wemelt van de mensen voor wie een aangename toekomst in feite op een terugkeer naar een geïdealiseerd verleden neerkomt.

mluyben

Ik ben klaar met het lood op de wanden.



En ook de Pritex zit erop.



Het dempen van het bovendeel en het afstellen gaat gedaan worden met Wol.
Dit komt ook in het mid/hoog compartiment als demping.

mluyben

Ik ben met de filtercomponenten aan het puzzelen en heb een indeling gemaakt, maar ik wil toch hier even navragen of dit zo kan of dat de spoelen toch op een andere positie moeten. [plankje is 200x270mm]



Ik moet zeggen dat het filter 'ietsje' groter is als ik had verwacht... ;)
Het past net door de bodem naar binnen.

mluyben

Jeetje....ik had gehoopt op enige hulp/reacties van jullie...schijnbaar geen interessant onderwerp... :(
Voor mij is dit ook voor het eerst dat ik afwijk van standaard voorgeprepareerde filters.
Ok, het is een bestaand filter ontwerp maar toch...
Hoe strikt moet ik de afstand regels toepassen voor de spoelen?
Nou ja, als iemand toch nog eens er naar wil kijken zou ik dat wel prettig vinden.
Begint hier een beetje een monoloog te worden. :'(

fgroen

Ik zou zeggen: zit wel snor.  ;D

Had er inderdaad weinig aan toe te voegen.

Het monoloog effect heb ik met mijn topic ook wel een beetje (voor de radio stilte....  :-\ )

Ik denk dat de trafokern niet zo heel veel strooit (in ieder geval veel minder dan de luchtspoelen). De luchtspoelen moet je echter wel een beetje van de trafokern vandaan houden, anders zou het kernmateriaal het veld van de luchtspoelen kunnen beïnvloeden.

Zijn die twee elco's wel op hun plaats? Misschien beter om die eruit te wippen en er een paar MKP's voor in de plaats te zetten.

zo dan.  O0
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

PaulSQ

Volgens mij is er niets aan te merken op de plaatsing van de spoelen!

mbt de elco's; of vervanging zinvol is, is er voor zover ik weet van afhankelijk of ze parralel of in serie zitten met een speakerunit.. Indien in serie is het volgens mij aan te raden
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

mluyben

Dank je heren! Sorry maar ik had toch een kleine bevestiging nodig.
De 2 betreffende elco's zijn van een LRC netwerk parallel aan de midtoner.
Probleem met deze was de extreem hoge waarde 150 micro. Die was er al niet vandaar 1 van 47 + 1 van 100 micro, samen dus maar 147 micro.
Hopelijk niet echt een probleem de iets lagere waarde.

fgroen

Quotembt de elco's; of vervanging zinvol is, is er voor zover ik weet van afhankelijk of ze parralel of in serie zitten met een speakerunit.. Indien in serie is het volgens mij aan te raden

Dat verhaal is een beetje onzin, met alle respect. Laten we zeggen een veel gemaakte misvatting, want je bent niet de enige. Ook condensatoren die parallel aan de speakerunit staan zitten gewoon in het filter circuit, en de di-elektrische eigenschappen van die condensatoren spelen net zo hard mee. Waar elco's bijvoorbeeld heel slecht in zijn is di-elektrische absorbtie. (of heel goed, net zoals je het bekijkt want elco's hebben een beest van een di-elektrische absorbtie) Dit betekent dat de condensator als het ware een soort geheugeneffect heeft. Zowel in serie als parallel heb je hier last van. Elco's zijn orde-grootten slechter dan de slechtste folie-condensator.

Het blijkt tevens, dat condensatoren die als goed-klinkend worden bestempeld zonder uitzondering een lage di-elektrische absorptie hebben, sterker nog, ook de "ranking" tussen verschillenden di-elektrische materialen "klopt" op dat punt. dwz MKP klinkt beter dan MKT, en van MKP is de absorptie lager. Een ander materiaal dat zeer goed scoort is Teflon. Het is dan ook niet voor niets dat dat veel in kabels wordt gebruikt.

Dus... het is misschien wat overdreven om een zilver-olie condensator parallel aan je woofer te zetten, maar een goede foliecondensator zou ik toch zeker wel doen.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

mluyben

Dus jij raad aan om de elco's van het correctie netwerk te vervangen voor 2 MKP van 100 en 47 micro?
Mijn god nog 2 van die wc rollen erbij....
Ik had gehoopt dat deze parallele tak niet zo gevoelig voor dit zou zijn.
Want dan moet ik eigenlijk de correctie spoel en de filterspoel in het mid dus ook uitvoeren in Tritec?
Dit past van z'n levensdagen niet in de kastbodem of ik moet gaan stapelen..:(
en dat mag weer niet met spoelen....
Externe filters is geen optie [m'n vrouw draait me de nek om als ik dat meld].. :)
Zal het veel verschil geven?
Jeetje wat heb ik op mijn nek gehaalt....

fgroen

Gewoon die twee pleerollen erin, de rest zit wel snor.

Het feit, dat je twee elco's uit je filter werkt betekent niet dat de hele boel naar astronomische componenten getild hoeft te worden. Tritec spoelen als laagcorrectie zullen niet zoveel impact hebben. Die trafokern die je daar nu voor hebt lijkt me meer dan genoeg. Ook je mid sectie van je filter lijkt me prima het beluisteren waard.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

voodooless

#46
Idd, hou die elko's gewoon. Eventueel kun je daar nog een klein MKP'tje parallel aan zetten om jezelf gerust te stellen. Zo'n grote MKP's zullen ook wel heel erg duur zijn btw.

Ziet er verder lekker uit btw :D

PaulSQ

Quote from: fgroen on October 12, 2005, 09:49:23
Dat verhaal is een beetje onzin, met alle respect. Laten we zeggen een veel gemaakte misvatting, want je bent niet de enige. Ook condensatoren die parallel aan de speakerunit staan zitten gewoon in het filter circuit, en de di-elektrische eigenschappen van die condensatoren spelen net zo hard mee. Waar elco's bijvoorbeeld heel slecht in zijn is di-elektrische absorbtie. (of heel goed, net zoals je het bekijkt want elco's hebben een beest van een di-elektrische absorbtie) Dit betekent dat de condensator als het ware een soort geheugeneffect heeft. Zowel in serie als parallel heb je hier last van. Elco's zijn orde-grootten slechter dan de slechtste folie-condensator.

Het blijkt tevens, dat condensatoren die als goed-klinkend worden bestempeld zonder uitzondering een lage di-elektrische absorptie hebben, sterker nog, ook de "ranking" tussen verschillenden di-elektrische materialen "klopt" op dat punt. dwz MKP klinkt beter dan MKT, en van MKP is de absorptie lager. Een ander materiaal dat zeer goed scoort is Teflon. Het is dan ook niet voor niets dat dat veel in kabels wordt gebruikt.

Dus... het is misschien wat overdreven om een zilver-olie condensator parallel aan je woofer te zetten, maar een goede foliecondensator zou ik toch zeker wel doen.

Dan heb ik bij deze dus weer wat bijgeleerd! Dat is in mijn geval het nadeel van het feit dat ik veel "kennis" van fora haal, je zult af en toe dingen moeten aannemen.... En als die dan voor een electronican00b als ik aanemelijk klinken O0
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

mluyben

OK, om mijn filter perikelen maar te eindigen heb ik toch besloten om de elco's te vervangen voor MKP's [de pleerollen].
De spoelen blijven wat ze zijn.
Het lijkt me de laatste grote uitgave nu.
ik heb hetzelfde geleerd als PaulSQ, want ik was ook ervan overtuigd dat een parallele tak niet zo belangrijk was als de serie tak.
Ik zit nu toch zo'n 250,- euro boven gepland budget [wat voornamelijk door het filter komt], maar dan is het nu ook wel goed.

deepspace, bedoel je dat een extra MKP parallel de nadelen van de Elco's teniet zou doen?
Dat zou wel erg mooi zijn als dat kon...

Het was weer lang geleden maar wat is zelfbouw eigenlijk leuk!

mluyben

Klein update-tje:
Een plaatje van de units die geplaatst gaan worden:



Woofer: AL200     Aluminium
Mid:      TI100      Titanium
Hoog:    KE25SC   Keramisch

status project:    Kasten zijn in het afbouw stadium.