Upgrade Visaton CasaBlanca II - > V

Started by mluyben, August 21, 2005, 12:50:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mluyben

Hi, ik ben nieuw op dit Forum en na veel lezen wil ik toch eens weten wat jullie mening over mijn project is.

Ik heb een 10-12 jaar geleden gebouwd concept van Visaton in de kamer staan , de CasaBlanca II van Visaton.
Nu wil ik deze luidspreker gaan upgraden omdat ik niet 100% tevreden ben over het [bas] geluid en ik weet welke mankementen er zitten in de bouw van de kasten [zelf gemaakt  ;)] en de scheidingsfilters.
Toen ik ze bouwde wist ik eigenlijk niets van luidsprekers en ben ik voornamelijk voor het afwijkende design gegaan [en daarop weer een lichte afwijking van het originele ontwerp].
Ondertussen zijn we toch weer een aantal jaren verder en weet ik er ook iets meer van. Ik weet ook dat er beter te krijgen is maar aangezien ik niet van het ontwerp af wil en misschien belangrijker, mijn vrouw vind dit ontwerp ook mooi. Zo mooi dat ze liever geen ander model wil hebben.
Hieronder een foto van de huidige uitvoering.


Nu wil ik de kasten opnieuw bouwen van dikker materiaal [22 ipv 18mm MDF] . Dit ook omdat in de uitvoering die ik heb er nog 2 potmeters zitten in de achterwand voor het instellen van Mid en Hoog, dus 2 gaten...
Ook de speakers worden voor een deel geupgrade. de Woofers worden vervangen voor de AL200 van Visaton [of heeft iemand betere suggesties?] en de mid speakers weer gelijk gemaakt aan elkaar. de een heeft de oude versie DSM50 FFL erin zitten de ander de nieuwe versie. [kleine kinder handen..en nog geen fronts :(]
De tweeters waren al niet de originele maar de RHT13 AW ribbon tweeters, deze wil ik eigenlijk niet vervangen.
Scheidingsfilters moeten zowiezo aangepast worden en wil ik eigenlijk met betere componenten opnieuw maken.
Nu is er iets aan het ontwerp wat volgens mij tegen een aantal principes ingaat. het is een dubbelkamer bassreflex waarbij de onderste kamer zelfs in het laatste Visaton ontwerp geen demping of versteviging van de wanden zit.
Nu wil ik daar eigenlijk loodbitumen op plakken in mijn versie maar ik wilde weten of er misschien een reden is voor het feit dat er geen versteviging/demping in de onderste kamer zit.
Is het verstandig om deze kamer toch met dwars steunen uit te voeren?

Graag jullie reacties op dit project[je]

Marcel Luyben

fgroen

Kast dood maken kan nooit kwaad. Het lijkt me sterk dat een luidsprekerontwerp geplande kastvervorming in het ontwerp heeft zitten.

Heb je nu het idee dat dat deel van de kast geluid staat af te stralen (bewegende wanden)?

Het enige dat ik kan bedenken is dat het volgens het ontwerp van Visaton niet NODIG is. Om dan toch verstevigingen aan te brengen kan in dat geval geen enkel kwaad, maar is alleen een onnodige investering.  ;D

Als verstevigingen om allerlei andere redenen weggelaten zijn (budget, eenvoud van bouwen etc) dan zal verstevigen wel degelijk een positieve impact hebben.

Met alle modificaties zit je zo ongeveer tegen een compleet redesign van je filter aan te kijken. Is het geen optie om een complete luidspreker set van een bestaand recent ontwerp in een nieuwe kast te bouwen? dan bespaar je jezelf misschien wat moeilijkheden.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

mluyben

Ik weet niet of de wanden mee bewegen maar de bas is niet geheel strak. Dit schijnt volgens het Visaton forum opgelost te zijn als ik de AL200 toepas zoals in het recente ontwerp van de Casablanca IV. http://www.visaton.de/english/artikel/art_745_6_21.html
Ik bazeer me ook zoveel mogelijk op dit recentere ontwerp.
Ik wilde graag weten of ik de verstevigingen moet toepassen voordat ik het houtpakket laat zagen.
Ik begrijp dat het geen kwaad kan, dan zal ik het toch opnemen in dit aangepaste ontwerp. Kleine moeite, misschien groot plezier :).

Wat de filters betreft wil ik me zoveel mogelijk aan het nieuwe ontwerp houden met een aanpassing voor de tweeter omdat ik daar toch eigenlijk de ribbon tweeters wil blijven houden. In de 'High End' ontwerpen van Visaton gebruiken ze de opvolger van mijn tweeter [de MHT12], misschien kan ik aan de hand van deze filters een idee opdoen voor mijn oude tweeter.....hoop ik.
Speaker en Co Groningen wilde wel meehelpen met het aanpassen van de filters.

Als dit project klaar is wil ik ook mijn center en surround speakers nieuw bouwen.
Dit zullen wel Visatons worden ivm het bijpassende geluid. Ik heb nu een Vifa center en een of ander vaag ontwerp voor de surround en deze passen niet bij de visatons. De Visatons klinken veel beter.
Voor de center zal wel een aangepaste versie van de Aria 2 http://www.visaton.de/english/artikel/art_686_6_20.html worden, dit ivm met het inbouwen in het TV/stereo meubel.
Surround weet ik nog niet, misschien ook Aria.
Dan nog een andere versterker [Denon 3805/06] en dan moet het weer klaar zijn voor de komende 10-12 jaar .. ;)

voodooless

Let wel dat je de Aria liever niet op zijn kant moet leggen!

mluyben

Niet op zijn kant? Oops, dat was wel mijn bedoeling.  Hmmm  Iemand nog andere suggesties voor een center die wel plat kan?
Waarom mag hij eigenlijk niet plat? ivm afstraal gedrag?
Ik had begrepen dat d'Appolito's niet plat mochten maar dit is toch niet een echte d'Appolito, tenminste daar heb ik een aantal discussies over gezien.

Leuk forum trouwens, veel info.

voodooless

Klopt, maar zolang het geen 2.5-weg filter is, blijf je het probleem houden, ongeacht of het nu een echte D'appolito is of niet.

watts

Oeiiiii, ook nog een nieuwe center en surrounds :P, ik mag ook wel weer 'es gaan investeren begrijp ik, anders ga ik achter lopen ;D Maar ff ontopic, het lijkt mij toch geen slechte zaak om je kast te verstevigen. Hij word uiteraard stijver door het gebruik van dikker MDF, maar het is desalniettemin een grote doos dus ik had er toch een dwars versteviging in gezet. Baat het niet, volgens mij schaad het ook niet. Mischien moet je in geval van versteviging je kastgrootte wel wat aanpassen (lees volume)
De wereld wemelt van de mensen voor wie een aangename toekomst in feite op een terugkeer naar een geïdealiseerd verleden neerkomt.

watts

Is de ARIA dipol ook wat voor je trouwens???
De wereld wemelt van de mensen voor wie een aangename toekomst in feite op een terugkeer naar een geïdealiseerd verleden neerkomt.

franks

Ik heb de visaton aria's als surroundspeakers en de aria 2 als center (liggend onder de tv), heb hem ook een keer rechtop gezet maar ik hoorde weinig verschil.
Ik heb de originele filters van visaton nagebouwd.

nb mijn fronts zijn ook visaton (vox 200 met keramische tweeters ke25sc)

groet frank

mluyben

Watts, hoe bedoel je mag ik ook wel weer eens investeren? je hebt net nieuwe Surround speaker van B&W en ook nog nieuwe Monitor Audio's Lijkt me niet dat je mag klagen :P

Franks, ik zag dat op de Visaton site er ook een opstelling staat met de Aria plat liggend http://www.visaton.de/english/artikel/kom_58_7.html
Dus misschien moet dit toch kunen.
Anders is de Couplet serie nog een optie..http://www.visaton.de/english/artikel/art_671_7_20.html
Bevallen de Aria's goed? hebben ze voldoende bereik om ook voor 5.1 kanaals muziek gebruikt te worden?

Ik heb een aantal DTS CD's maar dan vallen de surround speakers wel erg grof door de mand [totaal geen bas bereik], zal waarschijnlijk wel beter worden als de Denon3805/06 er is, schijnt veel betere bas management te hebben, kan de sub tenminste meedoen voor de surround speakers.

watts

De wereld wemelt van de mensen voor wie een aangename toekomst in feite op een terugkeer naar een geïdealiseerd verleden neerkomt.

mluyben

Ik ben eens gaan luisteren naar de Aria2 bij Speaker&Co en deze hebben wel een mooi helder geluid, weinig laag maar dat klopt wel met zulke kleine kasten.
Enige wat ik me nu afvraag is of ik toch beter alle speakers kan upgraden.
Zat nu evt te denken om de volgende combinatie erin te zetten, filters en prijs even daar gelaten.
AL200 voor woofer, TI100 als mid en de KE 25 SC of MHT12 als hoog.
Dit zou dezelfde speaker bezetting betekenen als de VOX200 http://www.visaton.de/deutsch/artikel/art_590_6_21.html
of de Classic200 http://www.visaton.de/deutsch/artikel/art_835_6_21.html.
Aangezien de kast al geschikt is voor een AL200 hoef ik niets te doen aan het volume of de vorm.
Enige nadeel is dat de TI100 een eigen kamer moet hebben dus een groter bovendeel.
Kan iemand hier een reactie op geven over de zin of onzin?
Het is weer een hele investering dus ik wil wel proberen het zo goed overwogen mogelijk te doen..

franks

Tijdens de update van mijn vox 200 (ke25sc tweeters ipv g20sc) heb ik tijdelijk mijn aria surrounds als frontspeaker gebruikt en dit klonkt zeker niet slecht, het laag was wat minder aanwezig maar daarvoor had ik en subwoofer.
Als je eventueel besluit om de vox 200 of aria 2 te bouwen heb ik nog een paar baffle's liggen met de gaten voor 2x de Ti100 en de g 20 sc nauwkeurig uitgefreesd, deze zou je kunnen aanpassen voor de aria 2,(ik heb voor de update naat ke25sc 2 nieuwe baffle's gemaakt en de oude eraf gezaagd).

groet frank

fgroen

Zin en onzin bestaat niet.  8)

Gewoon luisteren en kijken of de investering wordt gerechtvaardigd door de verbetering.

Als het alleen maar "up to date" brengen van je spullen is zonder klankmatig voordeel, dan zou ik het niet doen. Als er een hele frisse audio-wind door je huis waait door die nieuwe combinatie, dan zou ik het wel doen. ;D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

mluyben

Dat is nou net het probleem. De Aria2's geven naar mijn idee een helderder beter klinkend beeld dan de casablanca's in de huidige vorm, alleen weinig bas.
Nu geven de CasaBlanca's voldoende laag en ik meende wel redelijk mid en hoog maar niet zoals de Aria's en begin ik dus aan alles te twijfelen.
Alleen een 1 op 1 vergelijk heb ik niet gedaan, de CasaBlanca's zijn nou niet bepaald makkelijk te vervoeren luidsprekers...
Tussen alleen de woofers en mid upgraden en alle speaker units vervangen zit toch zo'n 400 euro verschil.

Misschien de huidige kasten gewoon intact laten en verkopen voor 400 euro is het verschil weer [bijna] gedicht.. ;D

Achter surround worden vrijwel zeker de dipools van de aria serie ivm plaatsing, ik heb geen ruimte voor grotere speakers

Adonias

Toont die foto ook de luidspreker kabel? Ik bedoel dus dat op het oog dunnen witte dropvetertje?

Als dat zo is, zou je, voordat je gaat verbouwen (hoe leuk dat ook is ;) ), niet 's spelen met andere kabels?
"Pieppieppieppieppieppieppieppieppieppiep...................... TWOING" from "For the birds"

mluyben

 ;D, Hoezo?? Is dat niet dik genoeg??..
Nee hoor dat is de draad van de babyfoon....de kleine kinderhanden oppas...
Nee kabels zijn 4mm OFC en onder de plinten weggewerkt, zie je niets van.
Inwendig zit 2,5mm OFC, is vrij gangbare luidsprekerkabel.
Ik ga eerdaags eens de UTP kabel tweak uitproberen, heb nog een rol liggen.
Deze passen alleen niet onder de plinten.

Adonias

:D:D

ach.. je hebt van die mensen met hele mooie spulletjes en matige verbindingen ;)

UTP is leuk om mee te experimenteren. Hoop gekloot, maar het resultaat is heel behoorlijk (ik heb het zelf ook liggen :) )
"Pieppieppieppieppieppieppieppieppieppiep...................... TWOING" from "For the birds"

mluyben

#18
Ik ben weer een stukje verder.
Ik heb contact gehad met Visaton om te informeren of die speaker bezetting kan en of ik de filters van een ander concept [classic] kan gebruiken.
Het antwoord kwam snel en hierin staat dat het wel degelijk kan, het filter van de classic kan ongewijzigd gebruikt worden.
Alleen zal het bovendeel van de kast aangepast moeten worden omdat de TI100 een eigen kamer nodig heeft van tenminste 1,2 liter.
Ik heb dus eigenlijk al besloten om mijn huidige luidsprekers gewoon kompleet te laten en te verkopen.
Voor de nieuwe kast heb ik zo goed mogelijk de inhoud aangehouden van de bestaande kasten en kwam op het volgende ontwerp:
Tekening geupdate 7-9-2005

Ik wou alleen nog eens navragen hier op het forum of het uitmaakt welke gaten erin de bracings komen te zitten [vierkant vs rond].
Ik zou eerst 1 bracing aanbrengen maar 2 lijkt me toch beter, en ja de inhoud is hiermee aangepast, dit geldt ook voor het bovendeel waar nu een 1.7 2.7 liter kast voor de TI100 is ontstaan.
De enige vraag over de bracings die mij nog rest is of dit ook niet een soort van dubbelkamer effect geeft? en dus totaal niet gewenst is.
Moet ik voor het evt dempingsmateriaal er ook kast volume bij tellen of is dit volume vergrotend?

Bart_M

Ik zou de kamer van de middentoner wat dieper maken. Volgens mij gaat de acherwand nu wat tegenwerken.

voodooless

1.7 Liter voor de TI lijkt we wat weinig. Je kijgt dan een bult rond de 300 Hz. 2.5 of 3 liter is denk ik al een stuk beter.

Daarnaast moet het gat naar de onderste ruimte wat groter zijn. Liefst zo groot mogelijk.

mluyben

Ik heb het volume van het mid/hoog iets dieper gemaakt, nu is er 8mm vrij achter de TI100, ik vond het zelf ook wel krap.
Groter als dit kan niet echt anders wordt het bovendeel optisch te groot.

Volume is trouwens 2.7 liter, eerder bericht 1.7 liter was een typoo.
Alleen dit is een dubbelkamer bas reflex en de poort tussen de twee kasten komt erg precies en deze moet in dit geval precies 100mm zijn en mag dus niet groter anders wordt het een gewone basreflex kast.
ik begrijp uit het uitblijven van opmerkingen over de bracings dat dit wel goed is zo.
Ik heb de tekening in de eerdere post geupdate.
Nu nog een goed zaag adres en ik kan beginnen ;D

voodooless

2.7 Liter is prima! Heb je misschien info over die dubble BR afstemming, want ik vind het een beetje vreemd.

Over bracing: je zou nog van boven naar beneden een brace kunnen maken.

mluyben

Ik heb redelijk lang moeten zoeken voor wat info hierover.
De eerste is een engelse site:
http://www.diysubwoofers.org/prt/dual_chamber.htm
De 2de is een link naar het visaton forum waar deze vraag ook is gesteld, in 't duits.
http://www.visaton.de/vb/showthread.php?s=c2c2146de7fea0b3467eab437e8cb446&threadid=4931&highlight=casablanca+raum
en zie dan voornamelijk de reactie van TomTom.
Enige verschil met deze verhalen is dat de casaBlanca beide bas reflex pijpen in het onderste deel heeft en daardoor de tussen verbinding even groot is als beide pijpen opgeteld.

fgroen

Kun je de behuizing voor de middentoner niet driehoekig maken, of wordt het volume dan ook te groot?

Ik kan wel eens kijken of er patent-litteratuur bestaat over dubbele bassreflex behuizingen, als er behoefte aan is.

Ik meen dat je je avatar aangepast hebt. Leuk karretje! Staat-ie bij jou voor de deur?  O0
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.