Poortruis onderdrukken

Started by Leen, August 19, 2005, 00:55:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Leen

Hoi,
Zijn er manieren om poortruis van een basreflex te onderdrukken?

Zie bij mij missions er een klein schotje instaan bijvoorbeeld.

Dus wat zijn de airodynamische mogelijkheden, heeft iemand hiermee wel eens geexpirimenteerd en wat zijn de mogelijkheden en bevindingen?

Zie reacties met belangstelling te gemoed.

Mvg Leen.
reciever h/k avr130
dvd philips 520
tv    philips 32pw9713/12
sat tuner philips drs2210 speakers 2×mission 704. 4×mission 731+center+sub eltax draaitafel technics sl120 +sme 3009+philips gp412II interlinks diy rg 58 u speakerkabel no name 2.5mm koperdraad

voodooless

- Simpelste is een dikkere en langere poort. Is echter niet altijd een optie.
- Dan heb je nog het golfbaleffect. De kleine putjes in de golfbal zorgen voor minder turbulentie, waardoor lucht er makkelijker langs stroomt. Zo werkt dat ook bij een BR poort. B&W past dat dan ook toe in sommige modellen.
- heel flauw: zet het volume zachter :P

Hi-man

Hi,

- Je kunt de poort vullen met rietjes. Ik weet dat er ook langere rietjes te koop zijn die in bv. cocktails worden gebruikt. Deze zijn volgens mij wel ruim 40 cm lang. Dit moet lang genoeg zijn voor de meeste poorten. Het resultaat is dan dat het in weze vele kleine poorten zijn t.o.v. 1 grote. Schijnt goed te werken. Heb al diverse malen ontwerpen gezien met dit princiepe, weet alleen niet meer waar ???. Mischien kun je iets vinden via google.
- Je kunt er ( als dit nog niet het geval is) trompetmondvormige uiteindes aan maken. Zowel binnen als buiten de speaker.
- Natuurlijk kun je ook een poort met grotere diameter gebruiken. Let wel op, de poort moet dan langer zijn!
- Je zou de poort kunnen vullen met dempingsmateriaal. Wat er dan wel gebeurt is dat de tuningsfrequentie lager wordt. De poort word in princiepe langer. Ik weet niet in hoevere dit de poortruis tegen gaat. Het kan wel een positief effect hebben i.c.m. kameracoustiek. Het geeft namelijk een wat minder boemerige bas. Bij veel speakers zit er vaak al standaard een "poortplug" bij die je in de poort plaatst afhankelijk van de kamerakoestiek. Meestal als de speaker te dicht tegen de achterwand staat.

Gaat het trouwens om een nieuw ontwerp, of modificatie van bestaande speaker, welke?

Succes,

Hi-man

fgroen

#3
Quote- Dan heb je nog het golfbaleffect. De kleine putjes in de golfbal zorgen voor minder turbulentie, waardoor lucht er makkelijker langs stroomt. Zo werkt dat ook bij een BR poort. B&W past dat dan ook toe in sommige modellen.

Inderdaad, B&W noemt het Flow-port. Ik dacht dat bij golfballetjes juist turbulentie opgewekt wordt, waardoor door de achterwaards roterende beweging het balletje meer lift kan genereren dan een glad balletje, en daardoor ondanks zijn hogere weerstand verder vliegt.

Zweefvliegtuigen hebben ook dergelijke turbulartoren op de vleugels zitten, om op het punt van overgang van laminaire stroming naar turbulente stroming zo snel mogelijk te maken, want dat veroorzaakt de weerstand, niet zozeer de turbulente stroming zelf.

Dus ik denk dat de flow-ports de turbulentie van de stroming (die je sowieso krijgt) beter managet, waardoor minder snel poortruis ontstaat. Duidelijk is dat een scherpe baspoort (PVC pijp die vlak aanligt op de baffle) de worst-case situatie is.


By the way, weet iemand of die flow-ports ook als DIY artikel te krijgen zijn?
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

voodooless

Quote from: fgroen on August 19, 2005, 11:25:14
Inderdaad, B&W noemt het Flow-port. Ik dacht dat bij golfballetjes juist turbulentie opgewekt wordt, waardoor door de achterwaards roterende beweging het balletje meer lift kan genereren dan een glad balletje, en daardoor ondanks zijn hogere weerstand verder vliegt.

Klopt, turbulentie maken om turbulentie te verminderen ;) Het balletje vliegt dan niet alleen verder,maar ook beter een richting uit ;)

lK

garmtz

Inderdaad wordt de laminaire stroming (grenslaag) rond het balletje turbulent gemaakt.

Ichi

#6
hmm

Ik moet altijd een beetje lachen om die flowport met golfbal deukjes  ;D, zou je echt een verschil kunnen horen tussen een trompetpijp met en zonder putjes? Ik geloof er niks van! @ Leen heb je last van poort ruis?/ een voorbeeld bij de hand waarin poortruis hoorbaar is?

Groeten Roland

Leen

#7
Hoi,

@ hifi man gaat om een nieuw ontwerp diy dat ik wil gaan maken.

Het uiteinde van de poort wordt inderdaad afgerond met een behoorlijke radius.

Rietjes er in stoppen, heb er meer over gelezen en de meningen waren verdeeld, krijg je toch ook een andere afstemming van he poort, en zouden die rietjes niet gaan resoneren of geluid maken.

En ja die poort met golfballetjes effect is nietzelf te maken, of hij moet te koop zijn, maar zal wel weer patent van B&w opzitten.
Alhoewel met een bol freesje in de dremel en flezibele as.

Wat is bij benadering de diameter van die bolletjes of liggen ze op het matriaal en er niet in.

Maar een tussen schotje zoals mission doet heeft geen zin dus.

Dit bedoel ik dus, sorry van de grote foto.



Mvg Leen.
reciever h/k avr130
dvd philips 520
tv    philips 32pw9713/12
sat tuner philips drs2210 speakers 2×mission 704. 4×mission 731+center+sub eltax draaitafel technics sl120 +sme 3009+philips gp412II interlinks diy rg 58 u speakerkabel no name 2.5mm koperdraad

Leen

Quote from: Roland bios on August 19, 2005, 17:43:44
hmm

Ik moet altijd een beetje lachen om die flowport met golfbal deukjes  ;D, zou je echt een verschil kunnen horen tussen een trompetpijp met en zonder putjes? Ik geloof er niks van! @ Leen heb je last van poort ruis?/ een voorbeeld bij de hand waarin poortruis hoorbaar is?

Groeten Roland

Heb de signaalgenerator op mijn huidige sub gezet en ik hoor daar willeswaar zacht bij een bepaalde frequentie, ik denk de poortafstemming een ruis.

Mvg Leen.
reciever h/k avr130
dvd philips 520
tv    philips 32pw9713/12
sat tuner philips drs2210 speakers 2×mission 704. 4×mission 731+center+sub eltax draaitafel technics sl120 +sme 3009+philips gp412II interlinks diy rg 58 u speakerkabel no name 2.5mm koperdraad

Ichi

Beste Leen

Wat voor een bas driver wil je gebruiken? Welke diameter poort wil je gebruiken? Dat zegt wat meer over je uiteindelijke bas en poortruis dan het wel of niet toepassen van een poort met putjes lijkt me  ;) Een poort met een normale diameter geeft m.i.z. geen poort ruis problemen. Ik heb toevallig net een bassgitaarkast getest die ik samen met een vriend ontworpen heb, 40 hz met +120 db twee maal 500 cm2 konus oppervlak met 205 cm2 poort oppervlakte, poortlengte 26 cm, de ruimte waar normaal rock en steviger concerten gehouden worden trilde en resoneerde aan alle kanten op een manier die zelfs bij de meeste extreme concerten zeldzaam is, geen waarneembare poortruis.

Nogmaals welke driver en welke afstemming wil je gaan gebruiken? Of is dit puur theoretisch? ook leuk!

Marketing=unique selling points, het golfbal putjes verhaal is wat mij betreft marketing  >:D, een trompet poort of een "hoorn" bas poort heeft wel een aantoonbaar hoger rendement.

Groeten Roland

Leen

Hoi,
@ roland ben een diy sub aan het onwikkelen met een car-audio speaker van rockford 12", met een kast inhoud van ongeveer 175 liter en een poort van 10 cm rond en 13 cm lang.
Zou de f3 op 22 hz komen.
Maar is niet te vergelijken met pa spullen, en die poorten hoor je wel blazen is mijn ervaring.


Mvg Leen.
reciever h/k avr130
dvd philips 520
tv    philips 32pw9713/12
sat tuner philips drs2210 speakers 2×mission 704. 4×mission 731+center+sub eltax draaitafel technics sl120 +sme 3009+philips gp412II interlinks diy rg 58 u speakerkabel no name 2.5mm koperdraad

DIY_Freak

Quote from: Leen on August 20, 2005, 00:35:10Rietjes er in stoppen, heb er meer over gelezen en de meningen waren verdeeld, krijg je toch ook een andere afstemming van he poort, en zouden die rietjes niet gaan resoneren of geluid maken.
Ik heb er goede ervaringen mee. De uiteindelijke afstemming toe je toch proefondervindelijk, de sim is meestal slechts een start.
QuoteEn ja die poort met golfballetjes effect is nietzelf te maken, of hij moet te koop zijn, maar zal wel weer patent van B&w opzitten.
Alhoewel met een bol freesje in de dremel en flezibele as.

Wat is bij benadering de diameter van die bolletjes of liggen ze op het matriaal en er niet in.
Volgens mij zijn het putjes, geen bolletjes. Ik weet ook niet wat het realworld effect is, maar ik ga er niet vanuit dat het puur marketing is.[/quote]Maar een tussen schotje zoals mission doet heeft geen zin dus.[/quote]Het verandert in ieder geval de interne reflecties. Of het ook iets tegen windgeruis doet is maar de vraag.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move. --- Douglas Adams

Najaarsschoonmaak. High end units te koop. Zie WWW in profiel.

Hi-man

Quote from: Leen on August 21, 2005, 00:31:24
met een kast inhoud van ongeveer 175 liter en een poort van 10 cm rond en 13 cm lang.

Hi,

Met zo'n ontzettend grote behuizing moet er toch wel ruimte zijn voor een grotere poort, toch? Vergroot de diameter van je poort totdat de maximaal haalbare lengte in je behuizing. Hoe groter de poort, de te kleiner de luchtsnelheid in de poort. Dus zorg eerst dat de basis goed is ( een zo laag mogelijke luchtsnelheid), voordat je allerlei "tweaks"gaat toepassen.
Ik gebruik zelf WinISD Pro Alpha. Hierin kan ik al de bovenstaande zaken mee in grafiek brengen. Welk programma gebruik jij?
Is er misschien een bepaalde reden waarom je je poort diameter niet vergroot?

Hi-man

Leen

#13
Hoi,
@hi-man
Hebben ze voor me uitgerekend met winisd, maargebruik nu een ander progje dat ik op het het heb gevonden, bassCad genaamt.

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=33217.0

Mvg Leen.
reciever h/k avr130
dvd philips 520
tv    philips 32pw9713/12
sat tuner philips drs2210 speakers 2×mission 704. 4×mission 731+center+sub eltax draaitafel technics sl120 +sme 3009+philips gp412II interlinks diy rg 58 u speakerkabel no name 2.5mm koperdraad

Ichi

Hoi Leen

In win isd zit inderdaad een functie die aangeeft of je luchtsnelheid in de poort niet te hoog wordt. Ik neem aan dat er onder een bepaalde luchtsnelheid geen poortruis meer waarneembaar is, als je twijfelt neem dan liever een grotere poort die flared is.

Groeten Roland

fgroen

QuoteEn ja die poort met golfballetjes effect is nietzelf te maken, of hij moet te koop zijn, maar zal wel weer patent van B&w opzitten.
Alhoewel met een bol freesje in de dremel en flezibele as.

Had ik ook gedacht, heb ik de gauwigheid (heb niet langer dan 20 minuten gezocht) echter geen patent dan wel gepubliceerde aanvraag kunnen vinden.

Het zal echter wel een effect hebben, omdat de ruis toch in de grenslaag ontwikkeld wordt. De grenslaag managen heeft dus een impact. Daarom zijn trompetvormige baspoorten ook zinnig.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.